Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2003, 19:51
bassgirl
bassgirl is offline
Wie heeft dit? en wil vertellen wat het precies inhoudt?

ik weet namelijk voor 95% zeker dat ik 't ook heb, op internet gekeken, maar heb wel alle kenmerken, en ik wil graag van iemand weten die 't zeker heeft wat die 'kan', of last van heeft, en van die dingetjes.
Oud 18-09-2003, 19:57
pyres74
pyres74 is offline
wtf? wat is dat eigenlijk?

ik heb wel af en toe het gevoel dat ik alles supersnel doe en dat alles in mn omgeving ook super snel gaat...
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 20:01
bassgirl
bassgirl is offline
wat is hypermobiliteit

kenmerken...

en het is dus niet als je iets heel snel doet, maar dat je gewrichten alle kanten op kunt bewegen.. hand helemaal rond draain, duim tegen pols, vingers meer dan 90 graden naar achteren buigen.... enzo
Oud 18-09-2003, 21:44
MoonWolf
MoonWolf is offline
Ik weet wat het is ja. Heb het zelf ook, al dan niet zo erg extreem, ik kan mn duim bijvoorbeeld niet tegen mn pols aan krijgen, probeer ik ook niet al te graag.

Maar ik kreeg altijd last van mn gewrichten dat die na bepaalde handelingen erg pijn deden voor langere tijd. Kwam dus door hypermobiliteit zei de dokter. Doordat ik ze 'te' ver kon buigen verrekte ik spieren of pezen ofzo.

Maar waar aan merk jij het precies?

Ik dus dat als ik iets lang vast hou een tas ofzo dat het pijn gaat doen na een tijd omdat mijn elleboog te ver gestrekt is, en heb ik ook als ik veel ren bij mn knieën. En meer van dat soort dingen.

Maar heb het niet zo extreem, ken iemand die het erger had maar die is volgens mij niet meer op t forum.
Oud 18-09-2003, 22:09
Ieke
Ieke is offline
Ik heb dat ook, maar niet in alle gewichten. Knieen en ellebogen niet, heupen, schouders, polsen enkels wel erg.
Ik heb er veel last van, vooral mijn heupen. Ook ga ik supersnel door mijn enkel (zeker1 keer per week) Gelukkig heb ik van dat laatste nooi heel veel last, tenzij ik het goed doe.
Maar ja, al je een diagnose wil moet je naar de dokter.
Oud 18-09-2003, 22:23
Verwijderd
*steekt vinger op*

Ik heb er last van, terwijl ik helemaal niet extreem lenig ben. Vroeger lag ik volgens m'n moeder altijd helemaal in de knoop (ik spreidde m'n benen en kon zo doorrollen), dus ze deden me maar op ballet. Daar ben ik na een aantal jaren wel mee gestopt.
Nu badminton ik, maar een jaar of 4 geleden kreeg ik last van m'n knie. Het ging niet over met rust, dus ik ben naar een sportarts gegaan. Die stelde vast dat ik last heb van hypermobiliteit en m'n benen dus te snel overstrek. Daar krijg ik dan dus last mee. Ik heb het alleen in m'n benen (enkel, knie...), verder nergens. Nu heb ik nergens meer last van, omdat ik speciale zooltjes in m'n schoenen heb.
Als je het echt zeker wilt weten, kun je het best ff langs een dokter gaan.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 08:50
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
bloempjuh schreef op 19-09-2003 @ 08:11:
Als je wilt weten of je dat hebt, moet je naar aan arts gaan. Je kunt niet zelf een diagnose maken. Als ik internet afzoek voldoe ik aan de klachten van een hersentumor tot spierziektes, noem het maar op.
idd, niet zelf diagnoses gaan lopen stellen, dan kun je alles wel hebben ja.
Oud 19-09-2003, 13:38
Balance
Balance is offline
mijn broer heeft en ik in zeer lichte mate. ik kan mijn benen overstrekken (wat ontzettend slecht is voor je knie), mijn armen en mijn vingers. Ik kan ze niet totaal buigen hoor, slechts een klein beetje (de kant op die je normaal niet op kan buigen).

bij m'n broer is 't wel heel erg. hij kan bijvoorbeeld zijn linker elleboog op z'n rechter schouder leggen (achter z'n nek). Probeer dat maar eens!
en het ligt dan nog lekker ook, volgens hem.
verder gingen m'n ouders vroeger altijd bij m'n broer langs als ie lag te slapen, om z'n benen recht te leggen. hij had ze namelijk stevast de verkeerde kant op gebogen.
Oud 19-09-2003, 15:22
schietgeweer
schietgeweer is offline
Een klein beetje, alleen in mijn handen. Ik kan mijn vingers ver achteroverbuigen en van de linkerhand de duim in de pols leggen. Ik heb er nooit last van en ook geen speciale dingen met mijn knieën o.i.d.
Oud 19-09-2003, 15:36
kaarinetjuh
kaarinetjuh is offline
Citaat:
linda85 schreef op 19-09-2003 @ 14:38:

bij m'n broer is 't wel heel erg. hij kan bijvoorbeeld zijn linker elleboog op z'n rechter schouder leggen (achter z'n nek). Probeer dat maar eens!
Ik ken ook iemand die dat kan, dat ziet er zooooo eng uit

ontopic:
ik heb het niet srry dit is zon nutteloze reactie
Oud 19-09-2003, 16:33
~Golvend Badeendje~
~Golvend Badeendje~ is offline
Ik kan mijn duimen tegen mijn polsen duwen en nog verder
Ik kan met 2 handen op de grond voorovergebogen staan
Ik kan mijn pink 90 graden naar achteren buigen
Ik kan mijn benen in mijn nek leggen
Ik kan mijn vingers 'opvouwen' en dan op elkaar stapelen,mensen die het niet kunnen doen dan meestal pink over wijsvinger,wijsvinger overmiddelvinger enzo,maar ik leg ze er opgevouwen op.

Dus ik zal het ook wel hebben.
Oud 19-09-2003, 16:38
Balance
Balance is offline
Citaat:
~Golvend Badeendje~ schreef op 19-09-2003 @ 17:33:
Ik kan mijn duimen tegen mijn polsen duwen en nog verder
Ik kan met 2 handen op de grond voorovergebogen staan
Ik kan mijn pink 90 graden naar achteren buigen
Ik kan mijn benen in mijn nek leggen
Ik kan mijn vingers 'opvouwen' en dan op elkaar stapelen,mensen die het niet kunnen doen dan meestal pink over wijsvinger,wijsvinger overmiddelvinger enzo,maar ik leg ze er opgevouwen op.

Dus ik zal het ook wel hebben.
dat kan ik ook. echt lachen met het stretchen met gym. bij iedereen doet het pijn en ze komen amper met hun vingertoppen bij de grond, terwijl ik gewoon twee handen plat op de grond kan leggen

maar de rest wat je zegt kan ik allemaal niet hoor! je schijnt het trouwens te kunnen trainen, wanneer je hypermobiliteit hebt, om een echt slangenmens te worden.
(zoals die gast uit de videoclip van brainpower bijvoorbeeld)
Oud 19-09-2003, 16:45
~Golvend Badeendje~
Citaat:
linda85 schreef op 19-09-2003 @ 17:38:
dat kan ik ook. echt lachen met het stretchen met gym. bij iedereen doet het pijn en ze komen amper met hun vingertoppen bij de grond, terwijl ik gewoon twee handen plat op de grond kan leggen

maar de rest wat je zegt kan ik allemaal niet hoor! je schijnt het trouwens te kunnen trainen, wanneer je hypermobiliteit hebt, om een echt slangenmens te worden.
(zoals die gast uit de videoclip van brainpower bijvoorbeeld)
Haha wel cool dus

Ik kan ook in een heel rare kleermakerszit gaan zitten enzo.

En met 2 handen op de grond voel ik ook wel pittig in mijn bovenbeenspieren hoor,maar ik kán het wel .
Oud 19-09-2003, 17:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
~Golvend Badeendje~ schreef op 19-09-2003 @ 17:45:
Haha wel cool dus

En met 2 handen op de grond voel ik ook wel pittig in mijn bovenbeenspieren hoor,maar ik kán het wel .
ik voel het in één been wel, maar in de andere niet tot nauwelijks (ligt er aan of ik net uit m'n bed ben of al heel wat gedaan heb).
het eerste wat ik overigens geleerd heb bij fysiotherapie is om nooit je benen te overstrekken. dat schijnt echt super slecht te zijn
Oud 19-09-2003, 17:38
ekki
ekki is offline
Volgens mij kun je soms inderdaad bijna reumatische klachten krijgen van hypermobiliteit. Ik heb er wel wat over gehoord op school. Maar de meesten zullen er dus inderdaad geen last van hebben.
Oud 19-09-2003, 19:18
nienna elensar
nienna elensar is offline
Bij mij is afgelopen jaar ook hypermobiliteit vastgesteld. Ik heb het alleen in m'n voeten, rug/heupen, polsen en vingers. Ik kan idd mijn beiden handen staand op de grond leggen, m'n vingers meer dan 90 graden naar achter buigen, m'n duimen tegen m'n pols houden, volgens veel vriendinnen zitten mijn vingers ook veel losser dan die van hen en ik kan m'n tenen onder m'n voeten buigen (tegen m'n voetzool aan). Ik heb er heel erg veel last van gehad, maar de laatste tijd gaat het wel veel beter. Tot begin deze zomer kon ik nog geen 10 minuten lopen of ik had al weer pijn in m'n voeten. Als je dus denkt dat je hypermobiel bent moet je echt naar de dokter gaan. Hij kan er wel niets aan doen, maar je kunt wel gaan trainen om te leren hoe je pijn kunt voorkomen enz.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 19:37
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
linda85 schreef op 19-09-2003 @ 17:38:
Dat is idd erg grappig. We moesten ook een keer op de mat liggen (buik) en dan ging een ander je voeten op billen duwen. Bij de meeste kwamen ze er niet eens en deed het vreselijk pijn, maar ik voelde er niets van. Komt er zo'n leraar het proberen (wat dat klopt natuurlijk niet) en had ik nog steeds nergens last van

Wat een beetje helpt tegen hypermobiliteid is trainen. Zorg dat je spieren de te lossen banden kunnen compenseren. Je gebruikt meer kracht om te zorgen dat je gewrichten op hum plaats blijven, dus zorgen dat je spieren beter ontwikkelt zijn is goed.
Oud 19-09-2003, 22:16
~Golvend Badeendje~
Oh ja ik kan mijn tenen ook nog ver eng naar achteren buigen

En mijn hand kan ik redelijk dicht tegen mijn pols drukken
Oud 19-09-2003, 22:21
Verwijderd
Citaat:
~Golvend Badeendje~ schreef op 19-09-2003 @ 17:45:
Zo dat je op je knieën kunt lopen? Dat kan ik ook. En zo nog wel meer. Maar echt hypermobiel ben ik niet, denk ik, eerder een oud stijf wijf. (Naja, het wisselt nogal per lichaamsdeel. )
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 22:31
~Golvend Badeendje~
Citaat:
Leonoor schreef op 19-09-2003 @ 23:21:
Zo dat je op je knieën kunt lopen? Dat kan ik ook. En zo nog wel meer. Maar echt hypermobiel ben ik niet, denk ik, eerder een oud stijf wijf. (Naja, het wisselt nogal per lichaamsdeel. )
Ja dat kan ik ook
Oud 20-09-2003, 11:55
bassgirl
bassgirl is offline
Citaat:
Maar waar aan merk jij het precies?

. [/B]

euhm nou bijna alles kan ik overstrekken, armen, knieen, vingers zitten losser, kan alles kantn op bewegen die veel andere niet kunnen.
en als ik lang loop begint vaak al bij een uurtje dan krijg ik pijn in mn onderrug, loop ik dan gewoon door zoals ik naar de stad ga en een paar uur loop, heb ik pijn in mn onderrug, en benen. kom ik thuis en een paar uur later heb ik hele erge steken in mn gewrichten veel gelopen heb ik 't vaak in mn benen veel getilt in mn armen, soms zijn ze zo erg dat ik er niet van kan slapen...

maar tenen kan ik weer niet onder mn voet buigen, weel mn ellebogen aan de achterkant tegen elkaar. Ik kan ook mn heup zelf in en uit de kom doen, gaat vanzelf als ik op een bepaalde manier staat, voel dat ie eruit schit en ga ik weer anders staan en schiet ie weer terug, doet totaal geen pijn

van die dingetjes
Oud 20-09-2003, 12:49
Verwijderd
Dan zou ik toch maar eens langs de dokter gaan...
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 10:02
nienna elensar
nienna elensar is offline
Dat met m'n heupen uit de kom kan ik idd ook. Nu je het zo beschrijft herken ik het wel, maar ik heb me nooit gerealiseerd dat m'n heup dan uit de komt schiet. Dat met die ellebogen kan ik (gelukkig) niet. Ik heb 't is ff geprobeerd maar dta doet behoorlijk veel pijn!
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 10:14
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
heupen zelf uit de kom doen
zou ik maar niet te vaak doen straks blijft ie uit de kom of tast je je spieren en dergelijke gigantisch aan..
(heeft zelf 2 knieschijven die t leuk vinden van de plek te schieten of op slot te gaan en mn kniebanden en kraakbeen zijn dus daardoor vet beschadigt.. en yep dat doet fucking pijn soms)
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 13:08
Ieke
Ieke is offline
Het is beter om maar niet teveel van die rare standen te proberen. Je kan daardoor de boel makkelijk beschadigen en zo goed is het zoizo al niet. Meer slijtage, waar je als je ouder bent goed last van kan hebben.
Pas ermee op dus.
Oud 21-09-2003, 13:47
scubabubbles
scubabubbles is offline
en ook hier is het antwoord: ga naar de fysiotherapeut

en je moet je "truukjes* echt niet te vaak doen, want zoals gezegd is dat absoluut niet goed voor je kraakbeen, kan gaan "slijten" en dat doet AUW!
Oud 21-09-2003, 20:55
bassgirl
bassgirl is offline
ga toch maar es naar de dokter dan... weet ik 't zeker zeg maar mischien wel handig
Oud 23-09-2003, 14:29
aboe
aboe is offline
Bij mij is een paar jaar gelede vastgesteld dat ik hypermobiel ben. Ik merkte het dat ik zelf mijn schouder uit de kom kon doen, en steeds vaker pijn kreeg tijdens het dansen. Dat is alsmaar erger geworden en nu schiet mijn schouder zo ongeveer bij elke beweging uit de kom, ook ben ik overlenig, mjn kaken schieten uit de kom, mijn heup "knakt"....alles knakt zo een beetje. Veder breek ik sneller botten........
Tis geen pretje...want ik heb elke morgen pijn vanwege mijn kaken...

Bye bye Aboe
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 20:20
bassgirl
bassgirl is offline
ik heb nooit iets gebroken schijnt er ook bij te horen, maar alles *knakt* wel bij mij, mn handen na elke beweging enzo
Oud 23-09-2003, 21:01
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
bassgirl schreef op 23-09-2003 @ 21:20:
ik heb nooit iets gebroken schijnt er ook bij te horen, maar alles *knakt* wel bij mij, mn handen na elke beweging enzo
Breken of niet maakt niet uit dacht ik. Ik heb tot 3 keer toe wat gebroken, dus...

Regels voor berichten