Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2003, 15:41
fractuur
fractuur is offline
Zou het referendum over de Euro door de dood van Anna Lindh beïnvloed worden? In welke richting dan? En had het referendum überhaupt vandaag moeten doorgaan?
Oud 14-09-2003, 15:49
Verwijderd
Natuurlijk had het moeten doorgaan, het verschuiven van verkiezingen/referenda mag NOOIT gebeuren, alleen absurde weersomstandigheden die het aan een groot deel van de bevolking onmogelijk maken te stemmen, of een oorlog in eigen land met hetzelfde gevolg lijken mij goede redenen. Als je de dood van iemand als reden om dit soort dingen uit te stellen accepteert is het einde zoek. En natuurlijk beïnvloedt dit de stemming, waarschijnlijk in pro-Euro richting. Maar dat is toch niet erg (en dat niet vanuit pro-Euro-standpunt maar vanuit "eerlijke verkiezingen-gedachte")? Een verkiezing wordt altijd beïnvloed door gebeurtenissen, en zo hoort het. Natuurlijk heeft de dood van Anna Lindh weinig met de politieke achtergrond van de Euro te maken, en zou het in principe geen zak bij de stemming moeten uitmaken. Maar dan zou je een land een paar weken totaal stil moeten leggen, niemand zou de deur meer uitmogen. Alles beïnvloedt namelijk de stemming.

Volgens mij een beetje vaag verhaal, er komt zo wel iemand die het beter uitlegt
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 16:22
Gatara
Gatara is offline
Nou, zoals iemand (een Zweed) zei:
"Als het antwoord >>ja<< zal zijn, zullen de tegenstanders zeggen dat de dood van Anna Lindh daar invloed op had, en als het antwoord >>nee<< zal zijn, zullen de voorstanders klagen dat ze niet genoeg campagne hadden kunnen voeren door de moord op Anna Lindh."

Voor de twijfelaars zal het wellicht van invloed zijn geweest; maar het is nog maar de vraag op welke manier (ja of nee).
Oud 14-09-2003, 17:10
Verwijderd
Neuh, of Lindh nu dood is of niet, als de tegenstanders van de Euro zullen daardoor echt niet ineens voor gaan stemmen. En omgekeerd geldt hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 17:31
fractuur
fractuur is offline
maar de zwevende kiezers -en dan vooral de wat emotioneler aangelegde- zullen er zich er wel wat van aangetrokken hebben. Ik vraag me af hoeveel zwevende kiezers er überhaupt waren. Voor/tegen was toch een beetje 50/50?
Oud 14-09-2003, 17:33
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 14-09-2003 @ 18:31:
maar de zwevende kiezers -en dan vooral de wat emotioneler aangelegde- zullen er zich er wel wat van aangetrokken hebben. *knip*
Dat is toch niet erg? Mensen laten zich altijd door op het oog irrelevante zaken beinvloeden. Omdat dit wat meer in het oog springt, wat schokkender is, dan andere zaken, maakt het dit nog niet tot een reden een referendum uit te stellen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 18:30
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 14-09-2003 @ 18:31:
maar de zwevende kiezers -en dan vooral de wat emotioneler aangelegde- zullen er zich er wel wat van aangetrokken hebben. Ik vraag me af hoeveel zwevende kiezers er überhaupt waren. Voor/tegen was toch een beetje 50/50?
Neuh, lijkt me niet. Als het nu ging om de verkiezingen voor de Riksdag, dan zou het zeker wel invloed hebben (zie maar wat voor impact de moord op Fortuyn hier heeft gehad). Maar op een referendum over de Euro, nee. Het verband tussen Lindh en de Euro is daarvoor niet groot genoeg denk ik.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 21:44
Verwijderd
Als het nou ging om iemands zeer persoonlijke gedachtengoed, zoals bij de moord op Pim Fortuin, oké. Maar dit was iets waar mensen zich allang een mening over hadden kunnen vormen. Ik denk niet dat dat ineens anders is geworden door de moord op Lindh.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 21:55
Dvalin
Dvalin is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-09-2003 @ 22:44:
Als het nou ging om iemands zeer persoonlijke gedachtengoed, zoals bij de moord op Pim Fortuin, oké. Maar dit was iets waar mensen zich allang een mening over hadden kunnen vormen. Ik denk niet dat dat ineens anders is geworden door de moord op Lindh.
wat je in nederland het SBS6-gepeupel zou noemen, laat zich wel door zulke dingen beinvloeden
Oud 14-09-2003, 22:12
Verwijderd
Goed, laten we er dan vanuit gaan dat mensen in de geest van Lindh zijn gaan stemmen nadat ze vermoord is. Anna Lindh was een fel voorstandster van de invoering van de euro. Tegen alle verwachtingen in, heeft 60% tegen de euro gestemd. Dat is dan wel vreemd.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 22:59
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-09-2003 @ 23:12:
. Tegen alle verwachtingen in, heeft 60% tegen de euro gestemd. Dat is dan wel vreemd.
Het was niet echt tegen de verwachtingen in hoor. Uit de peilingen bleek al een tijdje dat de Zweden waarschijnlijk in meerderheid nee zouden stemmen.
Oud 14-09-2003, 23:03
Verwijderd
suga av
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 23:44
Dvalin
Dvalin is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-09-2003 @ 23:12:
Goed, laten we er dan vanuit gaan dat mensen in de geest van Lindh zijn gaan stemmen nadat ze vermoord is. Anna Lindh was een fel voorstandster van de invoering van de euro. Tegen alle verwachtingen in, heeft 60% tegen de euro gestemd. Dat is dan wel vreemd.
misschien zijn de Zweden wel zo verstandig dat ze niet naar programma's van het SBS6-niveau kijken
Oud 15-09-2003, 07:24
BARON
BARON is offline
Citaat:
Dvalin schreef op 15-09-2003 @ 00:44:
misschien zijn de Zweden wel zo verstandig dat ze niet naar programma's van het SBS6-niveau kijken
waarmee je wilt zeggen dat lpf stemmers sbs6 niveau hebben en dus dom zijn, bla bla bla linkse kerk

de moord op pim heeft net zo min invloed gehad op het stemgedrag als de moord op lindh
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 07:44
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 14-09-2003 @ 23:59:
Het was niet echt tegen de verwachtingen in hoor. Uit de peilingen bleek al een tijdje dat de Zweden waarschijnlijk in meerderheid nee zouden stemmen.
Ja? Ik heb meermaals op radio en TV gehoord dat de Zweden Lindh achterna zouden gaan wat stemgedrag betreft omdat zij zo'n voorvechtster van de euro was. Blijkbaar heeft haar dood de verhoudingen niet gewijzigd dan.

Citaat:
BARON schreef:
de moord op pim heeft net zo min invloed gehad op het stemgedrag als de moord op lindh
Pim zou levend nog meer zetels hebben gehad, maar je kunt niet ontkennen dat heel veel mensen toch op dode Pim hebben gestemd om te laten zien hoe ontevreden ze met de gang van zaken waren. in die zin heeft zijn dood het stemgedrag wel beïnvloed
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 18:12
REIE
REIE is offline
Citaat:
Dvalin schreef op 14-09-2003 @ 22:55:
wat je in nederland het SBS6-gepeupel zou noemen, laat zich wel door zulke dingen beinvloeden
Eén daarvan was nog o phet nieuws: "Ik zal nee stemmen, want in Spanje, waar ze de euro hebben, is alles zo duur." Hier wordt ik dus echt cynisch van! Soms moet je het gewoon aan een regering overlaten om een stap voorwaarts te zetten, ook al wil het volk in het drijfzand blijven staan.
Oud 20-09-2003, 22:58
Tiño
Tiño is offline
dat het is doorgegaan is goed, denk wel dat er een aantal mensen daardoor ja ipv nee gestemd heeft,maar helaas is de euro er toch,voorlopig dan, niet door in Zweden ,erg jammer...Het is nog spijtiger dat Anna Lindh er niet meer is...
Oud 21-09-2003, 10:59
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef op 15-09-2003 @ 19:12:
Eén daarvan was nog o phet nieuws: "Ik zal nee stemmen, want in Spanje, waar ze de euro hebben, is alles zo duur." Hier wordt ik dus echt cynisch van! Soms moet je het gewoon aan een regering overlaten om een stap voorwaarts te zetten, ook al wil het volk in het drijfzand blijven staan.
Mooiste is nog dat Zweden dus echt veel duurder dan Spanje is...

Wat maakt de invoering van de Euro zo ingrijpend om er een referendum over te houden? Ik denk dat er ook in Zweden wel belangrijkere dingen zijn...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten