Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2003, 23:21
mijwn
mijwn is offline
Ik wil even mijn frustratie kwijt over iets wat mij vanmiddag overkwam...

Ik was gezellig met twee vriendinnen in de stad, toen een van hen een foldertje kreeg aangeboden van een meneer die vroeg of hij haar wat mocht vragen. Hij wilde ons overtuigen van zijn godsdienst. En er was maar één waarheid, en dat is wat hij ons verkondigde, het doopen van baby's was fout, want dat komt uit het katholieke geloof, en we moesten eens om ons heen kijken op straat hoeveel mensen ongelukkig zijn, en dat komt alleen maar omdat zij God niet toelaten in hun leven. En wij zouden God moeten accepteren want..... de rest bespaar ik jullie

Ik vind dat dit een slechte manier is om mensen te overtuigen van jouw godsdienst, dit MAG toch gewoon niet! Hallo, Marlieke (vriendin) is gedoopt, en dan verteld iemand haar zomaar op zaterdag middag op straat dat dat allemaal fout is geweest en dat ze verkeerd is opgevoed, sorry hoor, ik heb respect voor ieder zijn godsdienst, maar dit gaat me iets te ver....!

Graag jullie reactie hoe jullie erover denken!

liefs, mijwn
Oud 20-09-2003, 23:34
J. Geelman
J. Geelman is offline
Citaat:
mijwn schreef op 21-09-2003 @ 00:21:
Ik wil even mijn frustratie kwijt over iets wat mij vanmiddag overkwam...

Ik was gezellig met twee vriendinnen in de stad, toen een van hen een foldertje kreeg aangeboden van een meneer die vroeg of hij haar wat mocht vragen. Hij wilde ons overtuigen van zijn godsdienst. En er was maar één waarheid, en dat is wat hij ons verkondigde, het doopen van baby's was fout, want dat komt uit het katholieke geloof, en we moesten eens om ons heen kijken op straat hoeveel mensen ongelukkig zijn, en dat komt alleen maar omdat zij God niet toelaten in hun leven. En wij zouden God moeten accepteren want..... de rest bespaar ik jullie

Ik vind dat dit een slechte manier is om mensen te overtuigen van jouw godsdienst, dit MAG toch gewoon niet! Hallo, Marlieke (vriendin) is gedoopt, en dan verteld iemand haar zomaar op zaterdag middag op straat dat dat allemaal fout is geweest en dat ze verkeerd is opgevoed, sorry hoor, ik heb respect voor ieder zijn godsdienst, maar dit gaat me iets te ver....!

Graag jullie reactie hoe jullie erover denken!

liefs, mijwn
Waarom mag jij wel zeggen dat dat een slechte manier is om mensen te overtuigen (hij gaf alleen zijn mening al dan niet ongevraagd) en mag hij niet zeggen dat dopen verkeerd is? Puur omdat hij zich op zijn geloof baseert?

Ik wil echter niet zeggen dat ik een voorstander ben van folderbekering, mensen van straat plukken of voeten tussen deuren zetten...
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 00:13
Verwijderd
Hm, ja, ach. Waar maak je je druk om? Natuurlijk is het vervelend dat de man in kwestie jullie als "verkeerd" bestempeld, maar is dat nou alles?

Trouwens, ik ken genoeg Christenen die ook niet oprecht gelukkig zijn. Het enige voordeel van geloven is dat je een reden hebt waarom. Mijns inziens een heel matig doekje voor het bloeden, maar als anderen zich daar happy mee voelen, so be it.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 08:51
mijwn
mijwn is offline
Ik vind dit een slechte manier van bekeren, maar ik zeg niet dat ik het een slecht geloof vindt, absoluut niet zelfs, maar waarom, vertteld een man, ons op straat, op een zonnige zaterdagmiddag, dat wij niet in het paradijs zouden komen als we niet snel zijn geloof aan nemen....

ik kan je vertellen dat het een domper op de middag was
Oud 21-09-2003, 08:57
Isa
Isa is offline
Citaat:
mijwn schreef op 21-09-2003 @ 09:51:
Ik vind dit een slechte manier van bekeren, maar ik zeg niet dat ik het een slecht geloof vindt, absoluut niet zelfs, maar waarom, vertteld een man, ons op straat, op een zonnige zaterdagmiddag, dat wij niet in het paradijs zouden komen als we niet snel zijn geloof aan nemen....

Ik kan je vertellen dat het een domper op de middag was
als je er toch niet in gelooft dan hoeft het ook geen domper te zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 10:41
mijwn
mijwn is offline
dat is het m nou juist... ik weet niet wat ik moet geloven, je wordt met zoveel verschillende geloven geconfronteerd tegenwoordig, dat ik niet meer weet wat ik moet geloven en waarom.... snap je
Oud 21-09-2003, 16:17
Il organista
Il organista is offline
Ik vind dat christenen zich niet zo aan mensen op moeten dringen. Mensen die zich zo overduidelijk aan mensen opdringen, bereiken juist het tegenovergestelde.

Ik merk aan veel van mijn niet-christelijke vrienden (ik ben zelf wel christelijk) dat ze het vooroordeel hebben, dat christenen zich altijd zo opdringen. Dat is begrijpelijk, maar wel vervelend. Ik vind namelijk dat je, als je als christen met een niet-christelijk iemand praat, alleen moet vertellen wat je waarom gelooft en niet de kant op moet gaan van 'dat moet jij ook gaan per se gaan geloven'. Ik kan die niet-christelijke persoon toch niet overtuigen.

En ja, wat je moet geloven: ik geloof in de God van het christendom en in Zijn Zoon Jezus Christus en ben erg gelukkig, maar er zijn ook veel mensen die in de Boeddha geloven en erg gelukkig zijn; ik denk dat je zelf serieus moet nadenken over de vraag wat je wilt geloven.
Oud 21-09-2003, 16:18
Il organista
Il organista is offline
Oh ja, bedenk ik me nu.... Je hebt niet gezegd dat deze man je tot het christendom wilde bekeren! Nou ja, als hij vanuit een ander geloof aan het praten was, blijf ik vinden dat hij zich niet zo op moet dringen.
Oud 21-09-2003, 17:01
Isa
Isa is offline
Citaat:
mijwn schreef op 21-09-2003 @ 11:41:
dat is het m nou juist... ik weet niet wat ik moet geloven, je wordt met zoveel verschillende geloven geconfronteerd tegenwoordig, dat ik niet meer weet wat ik moet geloven en waarom.... snap je
stap eens een moskee bidden om mee te doen met het gebed dan weet je het wel.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 18:04
Verwijderd
juh. ik vind dat hij je best mag uitleggen waar zijn geloof voor staat, maar ik vind dat je andermans geloof ook moet accepteren..
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 18:33
Fade of Light
Fade of Light is offline
Hij moet vragen of hij een discussie met je aan mag gaan voer geloof. Dan mag jij vragen of hij iets specifieker wilt zijn en uiteindelijk mag je weglopen zonder dat hij aan je broek blijft hangen...

Als iemand mij ooit lastig valt (dus niet ophoudt, anders is het niet echt "lastig vallen") dan is een effectief middel volgens mij wel om veel en hard satan in zijn oren te bleren...gekke gelovigen
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 18:42
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 21-09-2003 @ 19:33:

Als iemand mij ooit lastig valt (dus niet ophoudt, anders is het niet echt "lastig vallen") dan is een effectief middel volgens mij wel om veel en hard satan in zijn oren te bleren...gekke gelovigen
Dit is wel een beetje een vooroordeel: niet alle gelovigen zijn zo....
Oud 21-09-2003, 19:26
Nona
Nona is offline
Hum... Gisterenavond zat ik in een kerk (jahaaaa, ik brandde mijn vingers niet aan de deurknop) bij een christelijke bijeenkomst voor niet-christenen en christenen over het geloof. Ik heb in een groepje gezeten met tien andere mensen en ze verteld over wat ik geloofde. Ik heb ook meegepraat over het ervaren van een geloof. Hetgeen wat me opviel: er is, van al die streng-reformatorische mensen, er niet één geweest die me vertelde dat ik slecht bezig was, dat ik niet in de hemel zou komen of dat ik heidense gebruiken had en het zou betreuren dat ik Jesus Christus niet erkende. Eigenlijk waren ze allemaal heel redelijk en zelfs geïnteresseerd in wat ik dan geloofde. Ze vroegen erover door en leken het bijna te snappen. En dat voor mensen die altijd geleerd hebben dat alleen zij het goede geloof hadden!

Eigenlijk zijn christenen best cool. Behalve dan die mensen die zomaar tegen je beginnen te praten over heiligheden enzo en niet laten zeggen dat je iets anders gelooft. En als je dat dan zegt vertellen ze je dat je zult branden in de hel. Dat zijn denk ik niet eens echte christenen, dat zijn gewoon godsdienstfanaten. Christenen praten niet graag over de hel, is mijn ervaring.
Oud 21-09-2003, 19:58
lovetear
lovetear is offline
Het maakt niet uit welk geloof je hebt, of je uberhaupt een geloof hebt, het gaat om hoe jij je erbij voelt. Je kunt met iedere overtuiging gelukkig zijn, van christendom tot islam tot boeddhisme tot atheisme. Ik kies ervoor niet te kiezen, omdat ik niet honderd procent achter mijn keuze kan staan. Zolang je nog kunt denken: wat als ik het fout heb? dan geloof je het niet echt. Je hoeft geen keuze te maken.

Die mensen moeten zich inderdaad niet opdringen, maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel. Zij geloven dat je naar de hel gaat wanneer je niet gelooft, je gunt niemand de hel. Ze proberen je naar de hemel te krijgen, in hun ogen doen ze het niet voor zichzelf, maar juist voor jouw bestwil.
Oud 21-09-2003, 20:14
JaJ
JaJ is offline
Ik weet niet of je iets als dit kunt verbieden, of dat je er over kunt oordelen. Als je nou in eindhoven had gewoont, was je waarschijnlijk tegen Arnol aangelopen, en die had je hetzelfde verteld. Hij gelooft het allemaal oprecht, en probeert op dat moment je leven te redden, als je er even over nadenkt. Je bent trouwens zelf bij die man blijven luisteren, hij zal je niet vastgebonden hebben.

@ Pete bas: Niet zo negatief bovendien, er komen gelovigen bij, dus ergens zijn atheisten toch wel te overtuigen. Dat Christenen de naam hebben zich op te dringen ligt niet aan de Christenen, maar aan de (bange) atheisten.
Oud 21-09-2003, 21:56
Jeanine18
Jeanine18 is offline
Ik vind dat iedereen geloven wil wat hij of zij wil geloven. Maar het opdringen van een geloof is het zelfde als geen respect hebben voor een ander zijn geloof.
Niemand gelooft op de zelfde manier (denk ik) want geen mens denkt hetzelfde of doet hetzelfde. Aandringen of opdringen is dus niet de juiste manier
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 09:41
Phreeck
Phreeck is offline
Het concept 'opdringen' is erg breed. De een vind een folder aangeboden krijgen al opdringerig, en de ander kan het hebben als er een Jehova Getuige voor zn deur komt...

Als ik met iemand over het geloof praat probeer ik zo weinig mogelijk te veroordelen. Uiteindelijk: iemands geloof is ook maar iemand's geloof...
Mijn 'tactiek' is meestal de ander laten beseffen wat het Christendom wel heeft en zijn/haar geloof niet.

En over dat gedoe rond dopen: God houdt toch wel van je, of je nou gedoopt ben of niet. Het gaat om je keuze voor God, niet om of je als baby gedoopt ben of als bejaarde
Oud 22-09-2003, 10:50
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
JaJ schreef op 21-09-2003 @ 21:14:

@ Pete bas: Niet zo negatief bovendien, er komen gelovigen bij, dus ergens zijn atheisten toch wel te overtuigen. Dat Christenen de naam hebben zich op te dringen ligt niet aan de Christenen, maar aan de (bange) atheisten.
Waar reageer ik negatief? Waar heb ik gezegd dat atheisten niet te overtuigen zijn? Met dat laatste ben ik het wel eens.
Oud 22-09-2003, 20:01
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Pete Bas schreef op 22-09-2003 @ 11:50:
Waar reageer ik negatief? Waar heb ik gezegd dat atheisten niet te overtuigen zijn? Met dat laatste ben ik het wel eens.
Citaat:
Ik merk aan veel van mijn niet-christelijke vrienden (ik ben zelf wel christelijk) dat ze het vooroordeel hebben, dat christenen zich altijd zo opdringen. Dat is begrijpelijk, maar wel vervelend. Ik vind namelijk dat je, als je als christen met een niet-christelijk iemand praat, alleen moet vertellen wat je waarom gelooft en niet de kant op moet gaan van 'dat moet jij ook gaan per se gaan geloven'. Ik kan die niet-christelijke persoon toch niet overtuigen.
om u te dienen. met negatief bedoel ik eigenlijk pessimistisch, dat past beter in de zin denk ik. Owja, over dat vooroordeel: Ik zeg ALLEEN maar af en toe om je te plagen dat ik ergens wel begrip heb voor idioten die dat vooroordeel koesteren, ok?
verder is het meer een generalisatie dan een vooroordeel, want er ZIJN ongetwijfeld...
Oud 23-09-2003, 09:42
eefjeefje
eefjeefje is offline
Ik vind dit ook geen goede manier. Maar kijk eens naar de intentie: waarcshijnlijk willen die christenen die dat doen niemand bestraffen of op het matje roepen. Maar ze hebben iets dat ze geweldig vinden en dat willen ze met iedereen delen.
Dat van dat dopen is een domme zet vind ik want die discussie ligt te gevoelig. Theologen zijn er niet over uit dus is het dom (on)gelovigen daar direct mee te confronteren.
maar ik geloof wel dat het geloof in God al die ongelukkige mensen gelukkiger kan maken.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 11:37
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
JaJ schreef op 22-09-2003 @ 21:01:
om u te dienen. met negatief bedoel ik eigenlijk pessimistisch, dat past beter in de zin denk ik. Owja, over dat vooroordeel: Ik zeg ALLEEN maar af en toe om je te plagen dat ik ergens wel begrip heb voor idioten die dat vooroordeel koesteren, ok?
verder is het meer een generalisatie dan een vooroordeel, want er ZIJN ongetwijfeld...
Ok, ik heb gezegd dat ik niet-gelovigen niet kan overtuigen, maar meer met de intentie dat de Heilige Geest dat moet dan, dan om te vertellen dat niet-gelovigen niet te overtuigen zijn.
Oud 23-09-2003, 16:50
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Pete Bas schreef op 21-09-2003 @ 19:42:
Dit is wel een beetje een vooroordeel: niet alle gelovigen zijn zo....
gekke _sommige_ gelovigen 8)
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 20:53
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-09-2003 @ 17:50:
gekke _sommige_ gelovigen 8)
Dat staat al heel wat beter.
Oud 23-09-2003, 21:09
Fade of Light
Fade of Light is offline