Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2002, 18:55
Gup
Gup is offline
hey,

Ik vraag me het gewoon af, omdat mensen hier zoveel over de dood praten.

En om te voorkomen dat mensen gaan zeggen dat ik er niets van weet, moet ik eerlijk zeggen dat ik ook een hele poos op het punt heb gestaan, dus ik snap het wel. Maar toch vraag ik me af of het wel een uitweg is? Is het niet wéér een vluchtroute? Jah, natuurlijk ben je er dan van af, je denkt niets meer, hoeft niet meer te denken. Maar is het een oplossing?

Er is altijd een uitweg, hoe verweg die soms ook lijkt te zijn...

Kusje Gup
Oud 28-04-2002, 19:22
kipfilet
kipfilet is offline
Ik weet niet of je daarover mag oordelen. Zelfmoord plegen doe je niet zomaar. Er zijn mensen die echt geen enkele uitweg meer zien... Dat hangt van de persoon en zijn/haar opvoeding en omgeving af. Ik weet niet of het 'de makkelijke weg' is. Het is een erg moeilijk iets...
Oud 29-04-2002, 01:31
Verwijderd
Het hangt inderdaad van de persoon af. Mensen met een sterke persoonlijkheid zullen imo minder snel zelfmoord plegen omdat die een sterkere overlevingsdrang hebben en zich minder makkelijk ergens bij neerleggen.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 13:38
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nare man schreef:
Het hangt inderdaad van de persoon af. Mensen met een sterke persoonlijkheid zullen imo minder snel zelfmoord plegen omdat die een sterkere overlevingsdrang hebben en zich minder makkelijk ergens bij neerleggen.
Niet mee eens. Mensen met een sterkte persoonlijkheid kunnen ook juist wel zelfmoord plegen. Het ligt op zo'n moment aan wat je sterk vind. Het is niet makkelijk om zelfmoord te plegen, in je polzen te snijden of hoe dan ook zelfmoord plegen. Je kan het als iets sterks zien om dat te doen. Op dat moment is het moeilijkste om de beslissing te nemen jezelf te doden, en als ze die beslissing genomen hebben om het uit te voeren. (nu heb ik het over mensen die niet aan iemand vertellen zelfmoord te willen/gaan plegen). En stel dat je een sterke overlevingsdrang hebt, dan is het dus helemaal iets sterks zelfmoord te plegen, omdat je een beslissing neemt tegen dat gevoel in. Verder denk ik dat sterke mensen dingen sterk voelen, en dus als ze iets doen, daarin 'sterk' zijn. Dus zijn die mensen erg positief zullen ze daar 'sterk' in zijn. Zij die mensen depressief dan zullen ze dat sterk voelen...

Even het antwoord op je topictitel. Ik vind dat dood een oplossing is. Alleen niet de goede. Ik denk dat als je de dood als oplossing ziet, je niet goed kunt nadenken op dat moment. Want op dat moment overzie je niet alles. Op zo'n moment vind ik moet je denken, ok ik geef het tot m'n 20e ofzo en doe er op dit moment alles aan om de problemen die het gevoel 'ik-wil-dood' geven op te lossen... heb je alles opgelost en verwerkt, dan vind ik dat je zelfmoord mag plegen, alleen denk ik dan dat het weinig nut heeft en je alleen maar dingen erger maakt, behalve dan voor jezelf...
Oud 29-04-2002, 13:42
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef:
Ik vind dat dood een oplossing is. Alleen niet de goede. Ik denk dat als je de dood als oplossing ziet, je niet goed kunt nadenken op dat moment. Want op dat moment overzie je niet alles. Op zo'n moment vind ik moet je denken, ok ik geef het tot m'n 20e ofzo en doe er op dit moment alles aan om de problemen die het gevoel 'ik-wil-dood' geven op te lossen... heb je alles opgelost en verwerkt, dan vind ik dat je zelfmoord mag plegen, alleen denk ik dan dat het weinig nut heeft en je alleen maar dingen erger maakt, behalve dan voor jezelf...
Vreemde denkwijze heb je.

Want als je op je 20e nog niks heb opgelost, voel je je helemaal down. In een andere context: ik dacht vorig jaar ingrijpend dingen te veranderen in mijn sociale leven tot mijn 21e, maar dat is me niet goed gelukt.

Het is dus aan mij om te relativeren, er geen deadline aan te verbinden, maar te kijken naar mezelf en er rekening mee te houden dat dingen langzaam veranderen..

De dood is geen oplossing, het is opgeven, want je lost in feite niks op .. je ontloopt de problemen alleen maar.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 21:10
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
******** schreef:
De dood is geen oplossing, het is opgeven, want je lost in feite niks op .. je ontloopt de problemen alleen maar.
Opgeven is ook een oplossing... misschien geen slimme oplossing, maar dan nog...
Oud 29-04-2002, 22:27
ratsja
ratsja is offline
hmmmm
de dood als oplossing....
waarom niet...wie zegt dat dat niet kan en of mag
het is zeker een oplossing, misschien niet een goede...
maar je bent wel van je "shit" af.

maar omjezelf van het leven te beroven
...
ook ik weet dat dat niet goed.
je kan het ook anders oplossen....hoe lastig het ook is...

en verder heb ik niet te melden
Oud 29-04-2002, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Lucky Duck schreef:
Opgeven is ook een oplossing... misschien geen slimme oplossing, maar dan nog...
Wat los je op dan?

Een oplossing is pas oplossing als deze een probleem oplost. De dood opzich lost niks op, laat enkel alles voor wat het is. Je geeft gewoon op..

Voor mij geen optie, tenzij ik zowiezo dodelijk ziek ben, dan kan het me niet meer schelen (waarom wachten?)..
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 11:17
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
******** schreef:
Wat los je op dan?

Een oplossing is pas oplossing als deze een probleem oplost. De dood opzich lost niks op, laat enkel alles voor wat het is. Je geeft gewoon op..

Voor mij geen optie, tenzij ik zowiezo dodelijk ziek ben, dan kan het me niet meer schelen (waarom wachten?)..
Wat je dan oplost?
Veel.
Je bent van alles af.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 17:18
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
Het is wel een oplossing als je kijkt naar het feit dat na de dood al je (aardse) problemen weg zijn , je hoeft je er in ieder geval niet meer mee bezig te houden (de vraag is natuurlijk ook of je dat nog kan).
Alleen is wat ******** zei ook waar; een oplossing is pas een oplossing als het een probleem oplost. Dat gebeurt niet met zelfmoord. Tenzij je het leven als een probleem ziet, wat het misschien voor de mensen die het hebben gedaan of willen doen ook is.
Oud 30-04-2002, 21:55
nina*
nina* is offline
ik vind niet dat de dood een oplossing is je loopt als ware voor altijd weg van je problemen.
hoe erg en groot je problemen ook zijn ooit zal er wel een eind aan komen.
ookal denk je dat er niemand om je geeft of je wil helpen ergens in nederland is er wel iemand die je wil helpen.
ja ik weet het dat je vaak een gevoel kankrijgen dat je alleen bent maar om dan zelfmoord te plegen vind ik geen oplossing.
problemen zijn er om opgeloste te worden
Oud 01-05-2002, 09:39
bambykill
bambykill is offline
Zelfmoord kan helpen.
Om deze pijn te stelpen.
Je kunt het wel of niet doen.
Elke dag.
Het is je eigen leven.
Dus het mag...
Oud 01-05-2002, 12:26
Verwijderd
je schiet er nix mee op.
al zou ik dat zelf niet moeten zeggen omdat ik het niet meer aankan.
je moet eerst zoeken naar andere oplossingen, zorg dat je altijd kunt praten met iemand die je vertrouwt en die naar je luisterd.
men zegt dat mensen die zelfmoord plegen egoistisch zijn omdat ze hun 'dierbaren' achter laten. ik denk dat zelf van niet, maar half toch wel.
ik weet het niet.
denk aub goed na!
meer kan ik er niet over zeggen.
hang in there...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 18:39
Soesje
Soesje is offline
hoe kunnen jullie zeggen dat je er niks mee op schiet?
zijn jullie dood geweest dan? nee!
dus niemand kan daar over oordelen, ik ook niet.
ik denk wel dat het de makkelijkste weg is.
ik heb in mijn leven nu al veel problemen gehad
ouders gescheiden, moeder geestelijk en lichamelijk invalide
veel vrienden kwijtgeraakt, me ma 12 zelfmoordpogingen gedaan, vader alcoholist en heeft me vroeger veel geslagen, ik ben 2 maanden geleden weggegaan bij me moeder omdat het niet meer houdbaar is en nu dus 7x verhuisd naar een andere plek en dit is maar een klein beetje, ik ben nu zo depressief dat ik echt dood wil, het enige wat mij tegenhoud is dat ik niet zo diep wil zinken als me moeder en er zijn op dit moment best veel mensen (docenten enzo)die zoveel om mij geven en zoveel voor mij regelen dat ik het niet kan, tegenover hun. ze doen zo hun best voor me...
maar af en toe kan ik dat niet zien en geloof ik het niet
ik vertouw bijna niemand meer
en ik wil regelmatig echt dood zijn, omdat dat de makkelijkste weg is. dan ben ik van al dat gezijk af
maar ik moet doorgaan, ik ben pas 15 en heb dus een heel leven voor me, het komt misschien een keer goed.
maar als het te lang duurt red ik het niet meer, ik red het nu al bijna niet meer...
Oud 01-05-2002, 18:43
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Soesje schreef:
hoe kunnen jullie zeggen dat je er niks mee op schiet?
zijn jullie dood geweest dan? nee!
De dood is geen oplossing voor het rechtzetten van je leven, omdat je .. nou .. eigenlijk .. dit huidige leven niet meer hebt dan.

("Ja, maar zo heb ik toch ook geen leven??". Dat je leven niet gaat zoals je wilt, betekent niet dat je het mag/kan negeren.)

Laatst gewijzigd op 01-05-2002 om 18:45.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 19:03
*Soull*
*Soull* is offline
naar mijn mening geen oplossing, maar een uitvlucht. Hoewel het soms niet anders kan.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2002, 12:28
kleine wicca
kleine wicca is offline
....
sommige gevechten kun je gewoon niet eeuwig volhouden
...
Oud 04-05-2002, 12:34
red_hot_chilli_pieper
red_hot_chilli_pieper is offline
ik heb dr laatst eens over nagedacht..
maar volgens mij kan t soms echt de enige oplossing zijn.
vooral denkik als je problemen vooral uit jezelf komen en niet uit een ander.
(ik bedoel als je t zo moeilijk hebt met iets wat anderen je aandoen dan wil je waarschijnlijk niet echt dood alleen dat t ophoud ....komen je problemen uit jezelf dan snap je dat t nooit ophoud dus is de dood denkik geen verkeerde oplossing en zouden anderen dat eigenlijk moeten respecteren.)
Oud 04-05-2002, 19:39
Verwijderd
Ik vind dat het nooit een oplossing is. Ik geloof niet in zelfmoord. Maar ik heb natuurlijk gemakkelijk praten, ik heb nooit zelfs de drang gehad om zelfmoord te plegen.
Ik denk dat er na de dood niks meer is, en ik heb liever zelfs pijn dan niet zijn. Het maakt mij banger dan al het andere in de wereld... Dus ik zal niet eens op het idee komen als de dood als oplossing.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2002, 21:34
HipHopSter
HipHopSter is offline
Citaat:
kleine wicca schreef:
....
sommige gevechten kun je gewoon niet eeuwig volhouden
...
Oud 04-05-2002, 21:37
klootzak2001
klootzak2001 is offline
Citaat:
Gup schreef:
blaaaat
de dood, is idd vluchten.
je shit oplossen is beter, gezien je dan verder kan leven..

of er niks meer is(na de dood) weet je niet.
Reageren

Regels voor berichten