Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik denk dat op jonge leeftijd het leven een lijdensweg is, omdat je nog veel moet leren en omdat je nog niet alles van het leven hebt mogen zien...
In sommige gevallen kan de dood een goede uitweg zijn... maar dit maakt het leven van anderen (familie/vrienden) een lijdensweg...
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Het zal er ongetwijfeld moeilijker door worden, maar een lijdensweg... Nee. Dat hangt van henzelf af imho. Ik vraag me af wat jij (jullie) onder een lijdensweg verstaat(/n). Want dingen als afgewezen worden, het overlijden van anderen enz zijn dingen die bij het leven horen... Maar dat hoeft het leven nog niet gelijk een lijdensweg te maken. ![]() Die dingen horen óók bij het leven, en hoeven niet eens altijd negatief te blijven.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat je ouder bent, betekent nog niet dat je nuchterder tegenover het leven staat, of het minder serieus ziet. Er zijn zat ouderen die ook van een mug een olifant maken... Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, denk ik, maar je neemt het wel erg globaal... En ik ben het nog steeds niet ermee eens dat op jongere leeftijd je leven sneller een lijdensweg is. (d'r is nog steeds niet gezegd wat mensen eigenlijk onder een levensweg verstaan ![]() ![]()
|
Als je leven echt een lijdensweg is en als je heel erg ongelukkig bent en je niet kan inbeelden dat je ooit nog gelukkig wordt, dan kan de dood een verlossing zijn ja.
volgens mij heeft het ook iets te maken met geloof of levensbeschouwingen, als je gelooft in een leven na de dood dan zal je het makkelijker hebben om van dit leven afscheid te nemen, met de gedachte dat je in dat volgend leven opnieuw kan beginnen. |
![]() |
|
Ik vind het leven geen lijdensweg. Het hangt er ook maar vanaf hoe je het bekijkt, maar ik denk dat er nu een hoop dingen zijn die ik zou kunnen verliezen en dat ik nog steeds (redelijk) gelukkig kan zijn. Als ik maar af en toe naar buiten kan kijken, als ik maar boeken kan lezen, als ik maar af en toe een mooie film kan kijken.
Ik zou niet naar de dood verlangen als een verlossing. Dood zijn kan altijd nog.
|
oneens.
hoe bot het ook mag klinken, maar mensen die de dood zien als een verlossing, vind ik ietwat zwak. ligt natuurlijk aan de situatie. depressieve mensen zien het leven als een lijdensweg. mensen die zich goed voelen, fysiek en mentaal, zien het gewoon als een leven. ik zie het leven ook niet altijd fleurig in, maar om mezelf daarom te vermoorden vind ik zwak. ik heb geen idee wat er daarna dan volgt. wie weet leef je maar 1 keer. en om dan al alles weg te gooien.. ![]()
|
![]() |
|
![]() |
Dat lijkt dan misschien zo, maar ik denk dat je nooit kan weten wat er in de toekomst van je leven kan gebeuren, en dat dat eigenlijk reden genoeg is om te blijven leven. Het ligt dan wel weer anders als je, wat bloempjuh zegt, chronisch ziek bent en je 100% zeker weet dat het nooit beter kan en zal worden. Dan is er misschien iets voor te zeggen. Maar als er, ook al is het een kleine, een kans bestaat dat je leven leuker en beter kan worden moet je daarvoor je best doen.
|
![]() |
||
Citaat:
ja ik weet dat dit misschien ontzettend grof is. maar zo denk ik erover. hier op het forum zul jij ook wel wat meningen hebben warover ik denk van ; 'jeezus grofheid'...? dit is mijn mening, en ik kan en ga niet met alles en iedereen rekening houden. en ja, ik weet waarover ik praat.
||
Citaat:
|
Nja jullie reacties hebben dus niet veel met mijn reactie ze is dement en heeft een hersentumor. Zeker als je depri bent is dit geen oplossing maar als je oud en zwaar ziek bent zeer zeker wel! Misschien ligt het aan je leeftrij(13) dat je er zo over denkt
De meeste mensen hier zullen meer levenservariunmg hebben dan jou |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Een oplossing is in mijn ogen, een actie die je onderneemt, wat een probleem afsluit en waardoor verder kan gaan met waar je mee bezig was. Je sluit met de dood wel een probleem af, maar verder gaan lukt dan niet meer. (tenminste, niet op de manier die je daarvoor gekend hebt) .. T'is net als een oud huis. Telkens weer problemen met de dakgoot, met de schoorsteen, met de muren; bedrading. Je kan het allemaal vervangen en restaureren als oplossing voor de problemen. Maar als op een gegeven moment bijvoorbeeld de fundering rot is en het niet gemaakt kan worden, rest alleen nog de optie het huis te slopen. Dat is in mijn ogen toch een ander soort 'oplossing' dan restaureren. Eigenlijk geen 'oplossing' maar gewoon een onvermijdelijk iets, wat je alleen versneld en netjes afbouwt (oid)? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
maar als jij het niet slim vind van iemand om gelijk een oordeel te geven over zoiets, zou dit topic vast wel wat minder reacties hebben. dan zou iedereen die er nu niets vanaf weet, even ervaring moeten opzoeken. hoe kun je dan nog een mening geven..eigenlijk..
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
edit: ah misschien moet je de stelling iets anders interpreteren ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij je edit: wat zijn dan andere oplossingen? |
![]() |
||
Citaat:
Allereerst zijn er voor bepaalde lichamelijke klachten geen oplossingen, en dat is ook erkend, door euthanasie in sommige gevallen toe te staan.. (toch? ![]() De dood is een vrij simpele oplossing. Ondanks dat het tegen je instinct om te overleven ingaat, heb je het wel zo hop gedaan en jij zit automatisch niet meer met het leed van anderen en van jezelf. Andere oplossingen zijn je problemen aanpakken, maar, zeker gezien puberzelfmoorden, veel mensen geven te snel op, of maken van normale problemen grote problemen etc. Hoe je je problemen moet oplossen, kan je natuurlijk niet in het algemeen zeggen, dat moet je per zaak zien. edit: aan interpretatie van het leven kun je iets doen. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|
Ik denk dat wanneer iemand aan één stuk door lichamelijke pijn heeft en er geen beter vooruitzicht is en het alleen maar erger kan worden, de dood zeker een verlossing is. Daarom ben ik zeker ook vóór euthanasie
Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, denk ik dat geestelijke pijn even erg kan zijn als lichamelijke pijn. Maar toch denk ik dat er voor de meeste geestelijke pijnen een oplossing bestaat, ookal lijkt die vaak onwaarschijnlijk. Het kan altijd beter met je gaan door veel te praten, leuke dingen te doen, proberen de weinige positieve kanten van je leven uitt e buiten enz. Daarom denk ik dat de dood bij psychische klachten lang niet altijd de enige verlossing hoeft te zijn, hoewel veel mensen dit waarschijnlijk niet met me eens zullen zijn. Door jouw dood (in geval van zelfmoord) zullen namelijk andere mensen zeer gekwetst, verdrietig, machteloos zijn en ik vind niet dat je anderen dat aan kan en mag doen.
||
Citaat:
het is altijd mogelijk, echter is het de vraag of je nog jezelf overhoudt (hersenspoelen onder dwang) lichaam: zie euthanasie edit op discussie ![]() Laatst gewijzigd op 27-12-2003 om 13:42. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||