Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2003, 17:27
kleinedraak
In hoeverre zijn jullie het hiermee eens?
Ik wat eerst wat reacties van jullie af en geef dan mijn commentaar pas!!!
Liefs Esther
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2003, 17:29
Quiana
Quiana is offline
Het hangt er maar vanaf hoe je het leven ziet.
Oud 21-12-2003, 17:33
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 21-12-2003 @ 18:29:
Het hangt er maar vanaf hoe je het leven ziet.
En in hoeverre je bereidt bent (en ook wel een beetje de mogelijkheid hebt) er iets aan te veranderen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 17:33
Verwijderd
Persoonlijk vind ik de dood in alle gevallen een verlossing.

En het leven een lijdensweg. Tja, het leven is zo leuk als je zelf wil dat het is. Helaas gaat dit niet altijd op, maar toch wel vaak.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 17:42
Marcade
Marcade is offline
De dood is misschien het eindpunt van die weg; maar zeker geen begin voor iets anders/nieuws. Tenminste; sommige denken misschien van wel, maar ik vind dat je daar niet van uit mag gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 17:47
Arashi
Arashi is offline
Citaat:
Marcade schreef op 21-12-2003 @ 18:42:
maar ik vind dat je daar niet van uit mag gaan.
Waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 17:50
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Arashi schreef op 21-12-2003 @ 18:47:
Waarom niet?
Omdat ik denk dat dit leven een geschenk is; iets waar je het beste uit jezelf moet halen; het het beste van moet maken dat je kan.

Dat gaat niet als je de dood als vooruitzicht neemt en denkt 'ohhh, als ik dood ben word alles beter'.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 17:54
nickèsz
nickèsz is offline
als je leven een hel is zijn er meerdere verlossingen dan alleen doodgaan
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 18:05
LiQuiDzzz
LiQuiDzzz is offline
Ik denk dat op jonge leeftijd het leven een lijdensweg is, omdat je nog veel moet leren en omdat je nog niet alles van het leven hebt mogen zien...
In sommige gevallen kan de dood een goede uitweg zijn... maar dit maakt het leven van anderen (familie/vrienden) een lijdensweg...
Oud 21-12-2003, 18:07
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
LiQuiDzzz schreef op 21-12-2003 @ 19:05:
Ik denk dat op jonge leeftijd het leven een lijdensweg is, omdat je nog veel moet leren en omdat je nog niet alles van het leven hebt mogen zien...
In sommige gevallen kan de dood een goede uitweg zijn... maar dit maakt het leven van anderen (familie/vrienden) een lijdensweg...
Hoor ik je nou zeggen dat je denkt dat oudere mensen het makkelijker hebben dan jongere?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 18:08
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
LiQuiDzzz schreef op 21-12-2003 @ 19:05:
Dat je nog veel moet leren en nog niet alles hebt mogen zien, betekent nog niet dat het een lijdensweg is. (en als jij denkt van wel; waarom dan wel?)

Citaat:
Niet per se. Het hangt van die anderen af of hun leven een lijdensweg wordt. Je kan op verschillende manieren met dingen omgaan...
Oud 21-12-2003, 18:12
LiQuiDzzz
LiQuiDzzz is offline
Citaat:
Quiana schreef op 21-12-2003 @ 19:08:
Dat je nog veel moet leren en nog niet alles hebt mogen zien, betekent nog niet dat het een lijdensweg is. (en als jij denkt van wel; waarom dan wel?)
Ik bedoel: Bij dat leren komt ook lijden... denk bijvoorbeeld aan afwijzing van liefde... als je uiteindelijk de ware hebt gevonden hoef je ook niet meer afgewezen te worden (is natuurlijk niet in alle gevallen zo, maar globaal)

Citaat:
Niet per se. Het hangt van die anderen af of hun leven een lijdensweg wordt. Je kan op verschillende manieren met dingen omgaan...
En hier bedoel ik: Als ik bijvoorbeeld zelfmoord zou plegen omdat het gewoon nergens goed gaat... doe ik dit niet omdat ik dat mijn ouders en vrienden niet aan wil doen.
Oud 21-12-2003, 18:15
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
LiQuiDzzz schreef op 21-12-2003 @ 19:12:
Ik bedoel: Bij dat leren komt ook lijden... denk bijvoorbeeld aan afwijzing van liefde... als je uiteindelijk de ware hebt gevonden hoef je ook niet meer afgewezen te worden (is natuurlijk niet in alle gevallen zo, maar globaal)
Maakt een afwijzing in de liefde gelijk een lijdensweg van je leven?

Citaat:
En hier bedoel ik: Als ik bijvoorbeeld zelfmoord zou plegen omdat het gewoon nergens goed gaat... doe ik dit niet omdat ik dat mijn ouders en vrienden niet aan wil doen.
Maar als je het wél doet, betekent dat nog niet dat hun leven gelijk een lijdensweg is.

Het zal er ongetwijfeld moeilijker door worden, maar een lijdensweg... Nee. Dat hangt van henzelf af imho.

Ik vraag me af wat jij (jullie) onder een lijdensweg verstaat(/n).

Want dingen als afgewezen worden, het overlijden van anderen enz zijn dingen die bij het leven horen... Maar dat hoeft het leven nog niet gelijk een lijdensweg te maken.

Die dingen horen óók bij het leven, en hoeven niet eens altijd negatief te blijven.
Oud 21-12-2003, 18:33
hasseltboy
hasseltboy is offline
Als je leven echt heel erg is, dan zal de dood van het einde van de verlossing zijn, daarom hebben ze toch ook euthanasie uitgevonden?
Oud 21-12-2003, 18:34
LiQuiDzzz
LiQuiDzzz is offline
Citaat:
Quiana schreef op 21-12-2003 @ 19:15:
Maakt een afwijzing in de liefde gelijk een lijdensweg van je leven?
Vooral op jonge leeftijd (14-20 ofzo) kan je een aantal weken gewoon helemaal chagerijnig zijn en nergens zin in hebben, niet eten, niet slapen, geen normale gesprekken... je kent het wel... natuurlijk is dit niet echt een lijdensweg... maar in de ogen van sommige mensen is dood hier de oplossing.
Oud 21-12-2003, 18:36
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 21-12-2003 @ 19:33:
Als je leven echt heel erg is, dan zal de dood van het einde van de verlossing zijn, daarom hebben ze toch ook euthanasie uitgevonden?
Ja, zoiets wou ik ook zeggen, als het echt heel erg is, dat diegene echt niet verder wil, het leven niet meer ziet zitten, denk ik dat voor hun de dood wel een verlossing is...
Oud 21-12-2003, 18:37
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
LiQuiDzzz schreef op 21-12-2003 @ 19:34:
Vooral op jonge leeftijd (14-20 ofzo) kan je een aantal weken gewoon helemaal chagerijnig zijn en nergens zin in hebben, niet eten, niet slapen, geen normale gesprekken... je kent het wel... natuurlijk is dit niet echt een lijdensweg... maar in de ogen van sommige mensen is dood hier de oplossing.
Dat kan op oudere leeftijd net zo goed.
Oud 21-12-2003, 18:41
LiQuiDzzz
LiQuiDzzz is offline
Citaat:
Quiana schreef op 21-12-2003 @ 19:37:
Dat kan op oudere leeftijd net zo goed.
ja maar denk eens na over "pubers" en "tieners" (ik voel me aangesproken)... Die staan gewoon niet zo nuchter tegenover het leven als oudere mensen... ze nemen alles veel serieuser en als het even kan maken ze van een mug een olifant...
Oud 21-12-2003, 18:43
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
LiQuiDzzz schreef op 21-12-2003 @ 19:41:
ja maar denk eens na over "pubers" en "tieners" (ik voel me aangesproken)... Die staan gewoon niet zo nuchter tegenover het leven als oudere mensen... ze nemen alles veel serieuser en als het even kan maken ze van een mug een olifant...
En mensen die in de overgang zitten dan?

Dat je ouder bent, betekent nog niet dat je nuchterder tegenover het leven staat, of het minder serieus ziet. Er zijn zat ouderen
die ook van een mug een olifant maken...

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, denk ik, maar je neemt het wel erg globaal... En ik ben het nog steeds niet ermee eens
dat op jongere leeftijd je leven sneller een lijdensweg is.

(d'r is nog steeds niet gezegd wat mensen eigenlijk onder een levensweg verstaan )
Oud 21-12-2003, 21:18
Roxann
Roxann is offline
Als je leven echt een lijdensweg is en als je heel erg ongelukkig bent en je niet kan inbeelden dat je ooit nog gelukkig wordt, dan kan de dood een verlossing zijn ja.

volgens mij heeft het ook iets te maken met geloof of levensbeschouwingen, als je gelooft in een leven na de dood dan zal je het makkelijker hebben om van dit leven afscheid te nemen, met de gedachte dat je in dat volgend leven opnieuw kan beginnen.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 20:28
kleinedraak
Nou deze tekst stond dus in het overlijdenskaartje van een hele lieve vrouw(client) bij mij op hert werk. Ze was erg ziek en de laatste dagen waren echt een lijdensweg, vandaar!!!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 20:40
Verwijderd
ik heb niet het hele topic gelezen (shame on me) maar bedoel je met lijdensweg een fysieke lichamelijke lijdensweg of een psychische lijdensweg. eigenlijk vind ik het voor beide gevallen wel gelden (de stelling)
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 14:20
kleinedraak
Nou die vrouw was dement en had een hersentumor. De laatste dagen kreeg ze veel morfine dus ik denk zowel lichamelijk als geestelijk. IK denk vooral dat het voor de familie min of meer een verlossing was. Voor hen was dit dan geestelijk zeg maar
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 19:49
Dory
Dory is offline
Ik vind het leven geen lijdensweg. Het hangt er ook maar vanaf hoe je het bekijkt, maar ik denk dat er nu een hoop dingen zijn die ik zou kunnen verliezen en dat ik nog steeds (redelijk) gelukkig kan zijn. Als ik maar af en toe naar buiten kan kijken, als ik maar boeken kan lezen, als ik maar af en toe een mooie film kan kijken.

Ik zou niet naar de dood verlangen als een verlossing. Dood zijn kan altijd nog.
Oud 23-12-2003, 20:11
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
oneens.

hoe bot het ook mag klinken, maar mensen die de dood zien als een verlossing, vind ik ietwat zwak. ligt natuurlijk aan de situatie. depressieve mensen zien het leven als een lijdensweg. mensen die zich goed voelen, fysiek en mentaal, zien het gewoon als een leven.
ik zie het leven ook niet altijd fleurig in, maar om mezelf daarom te vermoorden vind ik zwak. ik heb geen idee wat er daarna dan volgt. wie weet leef je maar 1 keer. en om dan al alles weg te gooien..
Oud 24-12-2003, 11:28
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Misschien wel een verlossing, maar geen oplossing.
Oud 26-12-2003, 00:22
Kadaver
Kadaver is offline
Mijn ex zei altijd: Wie vroeg sterft, leeft langer!

Zij zag veel in de ideen van Plato met betrekking tot het dualisme. Dood gaan betekent dan dat je eindelijk weer gaat leven
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 11:23
PV
PV is offline
Dat lijkt dan misschien zo, maar ik denk dat je nooit kan weten wat er in de toekomst van je leven kan gebeuren, en dat dat eigenlijk reden genoeg is om te blijven leven. Het ligt dan wel weer anders als je, wat bloempjuh zegt, chronisch ziek bent en je 100% zeker weet dat het nooit beter kan en zal worden. Dan is er misschien iets voor te zeggen. Maar als er, ook al is het een kleine, een kans bestaat dat je leven leuker en beter kan worden moet je daarvoor je best doen.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 11:37
Malin
Malin is offline
Ik geloof niet dat met de dood je leven echt afgelopen is.
Oud 26-12-2003, 13:05
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
Citaat:
bloempjuh schreef op 25-12-2003 @ 23:51:
Weet je dat dit voor sommige mensen ontzettend grof is? Weet je hoeveel pijn je kunt hebben als je chronisch zwaar ziek bent? Weet je hoe machteloos je voelt als artsen die al voorlopen op medisch gebied je opgegeven hebben? Weet jij hoe het voelt om om een euthanasieverklaring te vragen? Weet jij hoeveel moed er voor nodig is om te zeggen dat het genoeg is geweest? Weet je uberhaupt waar je over praat?
zucht...ik typte toch ook :'hoe bot het ook mag klinken'

ja ik weet dat dit misschien ontzettend grof is. maar zo denk ik erover. hier op het forum zul jij ook wel wat meningen hebben warover ik denk van ; 'jeezus grofheid'...? dit is mijn mening, en ik kan en ga niet met alles en iedereen rekening houden.
en ja, ik weet waarover ik praat.
Oud 26-12-2003, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Dark Psycho schreef op 26-12-2003 @ 14:05:
en ja, ik weet waarover ik praat.
Jij bent ook chronisch zwaar ziek? En al die dingen die bloempjuh opnoemt heb je ook meegemaakt?
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:22
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
Citaat:
bloempjuh schreef op 26-12-2003 @ 15:36:
*verhaal*
...wat wil je nu eigenlijk? dat ik me verontschuldig voor mijn mening? dat ik nu sentimenteel wordt, en mn mening snel verander? ik zei : ligt aan de situatie. dus jij weet niet met welke situatie ik mn oordeel trek. in dat verhaal van jou, zou ik zelfmoord zien als een verlossing ja. dat is te begrijpen. dan is het wel zo zwaar, dat er haast niets anders op zit.
Oud 26-12-2003, 19:07
kleinedraak
Nja jullie reacties hebben dus niet veel met mijn reactie ze is dement en heeft een hersentumor. Zeker als je depri bent is dit geen oplossing maar als je oud en zwaar ziek bent zeer zeker wel! Misschien ligt het aan je leeftrij(13) dat je er zo over denkt
De meeste mensen hier zullen meer levenservariunmg hebben dan jou
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 19:10
Verwijderd
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 26-12-2003 @ 20:07:
Nja jullie reacties hebben dus niet veel met mijn reactie ze is dement en heeft een hersentumor. Zeker als je depri bent is dit geen oplossing maar als je oud en zwaar ziek bent zeer zeker wel! Misschien ligt het aan je leeftrij(13) dat je er zo over denkt
Ik weet niet of het er aan ligt dat ze 'pas' 13 is (bovendien geeft leeftijd lang niet altijd ook meteen iemands levenservaring aan)...het is haar mening en die is anders dan die van anderen. En ze zegt zelf ook dat ze het in een situatie als die van bloempjuh wel begrijpt.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 19:15
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 26-12-2003 @ 20:07:
'ze' ?

Een oplossing is in mijn ogen, een actie die je onderneemt, wat een probleem afsluit en waardoor verder kan gaan met waar je mee bezig was.

Je sluit met de dood wel een probleem af, maar verder gaan lukt dan niet meer. (tenminste, niet op de manier die je daarvoor gekend hebt)

..

T'is net als een oud huis. Telkens weer problemen met de dakgoot, met de schoorsteen, met de muren; bedrading. Je kan het allemaal vervangen en restaureren als oplossing voor de problemen.

Maar als op een gegeven moment bijvoorbeeld de fundering rot is en het niet gemaakt kan worden, rest alleen nog de optie het huis te slopen.

Dat is in mijn ogen toch een ander soort 'oplossing' dan restaureren. Eigenlijk geen 'oplossing' maar gewoon een onvermijdelijk iets, wat je alleen versneld en netjes afbouwt (oid)?
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 19:48
Kazanka
Kazanka is offline
De dood is altijd een verlossing.
Oud 27-12-2003, 10:32
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
Citaat:
bloempjuh schreef op 26-12-2003 @ 21:04:
Ik wil helemaal niks, alleen maar vertellen hoe het ook kan. Je hoeft je echt niet meteen aangevallen te voelen, ik vind alleen maar dat je niet moet oordelen voor je iets van een situatie weet.
nah.. ik voelde me dus wel aangevallen.
maar als jij het niet slim vind van iemand om gelijk een oordeel te geven over zoiets, zou dit topic vast wel wat minder reacties hebben. dan zou iedereen die er nu niets vanaf weet, even ervaring moeten opzoeken. hoe kun je dan nog een mening geven..eigenlijk..
Oud 27-12-2003, 10:41
Verwijderd
Citaat:
Dark Psycho schreef op 27-12-2003 @ 11:32:
nah.. ik voelde me dus wel aangevallen.
maar als jij het niet slim vind van iemand om gelijk een oordeel te geven over zoiets, zou dit topic vast wel wat minder reacties hebben. dan zou iedereen die er nu niets vanaf weet, even ervaring moeten opzoeken. hoe kun je dan nog een mening geven..eigenlijk..
Ben ik met je eens. Aan de ander kant ben ik het ook met bloempjuh eens...ze breng het misschien een beetje hard, maar ze maakt wel duidelijk wat ze bedoeld, ze laat jou en anderen zien hoe het ook kan zijn, iets waar je zelf misschien niet aan gedacht hebt of iets dat je niet kan weten...en daar kan je alleen maar weer van 'leren', denk ik.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 10:51
Fade of Light
Fade of Light is offline
JE valt elkaar aan op een stelling, niet op de persoon zelf..... Discussies die persoonlijk worden zijn poep en vaak waardeloos.

ontopic: Eens met de stelling. Echter is het leven wel eens lijdensweg? Dat denk ik niet, dus heb je niks aan de stelling.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 27-12-2003 @ 11:51:
ontopic: Eens met de stelling. Echter is het leven wel eens lijdensweg? Dat denk ik niet, dus heb je niks aan de stelling.
Waarom denk je dat het leven nooit een lijdensweg is?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 10:55
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-12-2003 @ 11:52:
Waarom denk je dat het leven nooit een lijdensweg is?
omdat ik niet geloof dat HET leven meer negatief dan positief is, over je hele leven gezien. Een periode ervan kan best een lijdensweg zijn, maar je hele leven...dat betwijfel ik.

edit: ah misschien moet je de stelling iets anders interpreteren "als de rest van je leven een lijdensweg wordt, is de dood een oplossing" ... in dat geval, deels oneens. Te kort door de bocht. Er zijn vaak meerdere oplossingen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 27-12-2003 @ 11:55:
omdat ik niet geloof dat HET leven meer negatief dan positief is, over je hele leven gezien. Een periode ervan kan best een lijdensweg zijn, maar je hele leven...dat betwijfel ik.

edit: ah misschien moet je de stelling iets anders interpreteren "als de rest van je leven een lijdensweg wordt, is de dood een oplossing" ... in dat geval, deels oneens. Te kort door de bocht. Er zijn vaak meerdere oplossingen.
Er staat toch ook niet dat per se je hele leven een lijdensweg moet zijn? Er staat 'als het leven een lijdensweg is', dat kan dan ook een periode zijn, lijkt me. En ik denk dat het ook mogelijk is dat je hele leven meer negatief dan positief is (al zal het soms alleen maar zo zijn omdat iemand het op die manier ervaart en het een buitenstaander het misschien heel anders zal zien).

Bij je edit: wat zijn dan andere oplossingen?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 11:05
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-12-2003 @ 12:00:
Er staat toch ook niet dat per se je hele leven een lijdensweg moet zijn? Er staat 'als het leven een lijdensweg is', dat kan dan ook een periode zijn, lijkt me. En ik denk dat het ook mogelijk is dat je hele leven meer negatief dan positief is (al zal het soms alleen maar zo zijn omdat iemand het op die manier ervaart en het een buitenstaander het misschien heel anders zal zien).

Bij je edit: wat zijn dan andere oplossingen?

Allereerst zijn er voor bepaalde lichamelijke klachten geen oplossingen, en dat is ook erkend, door euthanasie in sommige gevallen toe te staan.. (toch? )

De dood is een vrij simpele oplossing. Ondanks dat het tegen je instinct om te overleven ingaat, heb je het wel zo hop gedaan en jij zit automatisch niet meer met het leed van anderen en van jezelf.

Andere oplossingen zijn je problemen aanpakken, maar, zeker gezien puberzelfmoorden, veel mensen geven te snel op, of maken van normale problemen grote problemen etc.

Hoe je je problemen moet oplossen, kan je natuurlijk niet in het algemeen zeggen, dat moet je per zaak zien.

edit: aan interpretatie van het leven kun je iets doen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 27-12-2003 @ 12:05:
Allereerst zijn er voor bepaalde lichamelijke klachten geen oplossingen, en dat is ook erkend, door euthanasie in sommige gevallen toe te staan.. (toch? )
Enkel in echt extreme gevallen (als iemand al bijna dood is, niet alleen als iemand veel pijn heeft, voor zo ver ik weet).

Citaat:
Andere oplossingen zijn je problemen aanpakken, maar, zeker gezien puberzelfmoorden, veel mensen geven te snel op, of maken van normale problemen grote problemen etc.
Sommige problemen zijn niet op te lossen en ik bedoelde in die situaties.

Citaat:
edit: aan interpretatie van het leven kun je iets doen.
Soms, maar lang niet altijd, denk ik...als het altijd had gekunt, dan waren lang niet zoveel mensen zo ongelukkig (om psychische of lichamelijke redenen), denk ik.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 12:21
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Ik denk dat wanneer iemand aan één stuk door lichamelijke pijn heeft en er geen beter vooruitzicht is en het alleen maar erger kan worden, de dood zeker een verlossing is. Daarom ben ik zeker ook vóór euthanasie
Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, denk ik dat geestelijke pijn even erg kan zijn als lichamelijke pijn. Maar toch denk ik dat er voor de meeste geestelijke pijnen een oplossing bestaat, ookal lijkt die vaak onwaarschijnlijk. Het kan altijd beter met je gaan door veel te praten, leuke dingen te doen, proberen de weinige positieve kanten van je leven uitt e buiten enz.
Daarom denk ik dat de dood bij psychische klachten lang niet altijd de enige verlossing hoeft te zijn, hoewel veel mensen dit waarschijnlijk niet met me eens zullen zijn.
Door jouw dood (in geval van zelfmoord) zullen namelijk andere mensen zeer gekwetst, verdrietig, machteloos zijn en ik vind niet dat je anderen dat aan kan en mag doen.
Oud 27-12-2003, 13:18
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Soms, maar lang niet altijd, denk ik...als het altijd had gekunt, dan waren lang niet zoveel mensen zo ongelukkig (om psychische of lichamelijke redenen), denk ik.
psychisch:
het is altijd mogelijk, echter is het de vraag of je nog jezelf overhoudt (hersenspoelen onder dwang)

lichaam: zie euthanasie

edit op discussie

Laatst gewijzigd op 27-12-2003 om 13:42.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 27-12-2003 @ 14:18:
[B]

het is altijd mogelijk, echter is het de vraag of je nog jezelf overhoudt (hersenspoelen onder dwang)
Als jij niks kunt (bv. doordat je één of andere ziekte hebt) en daardoor het leven verrot vindt, dan denk ik niet dat je dat kan veranderen, want je blijft niks kunnen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 13:27
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-12-2003 @ 14:21:
Als jij niks kunt (bv. doordat je één of andere ziekte hebt) en daardoor het leven verrot vindt, dan denk ik niet dat je dat kan veranderen, want je blijft niks kunnen.
ik had het over psychische problemen lichamelijke problemen zijn idd niet altijd te verhelpen (dat had ik al aangegeven )
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 27-12-2003 @ 14:27:
ik had het over psychische problemen lichamelijke problemen zijn idd niet altijd te verhelpen (dat had ik al aangegeven )
Dat stond er niet bij. Je reageerde op mijn post waar instond 'om psychische of lichamelijke redenen' met 'het is altijd mogelijk' en dat is het dus niet.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 13:40
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-12-2003 @ 14:29:
Dat stond er niet bij. Je reageerde op mijn post waar instond 'om psychische of lichamelijke redenen' met 'het is altijd mogelijk' en dat is het dus niet.
nou vooruit , zie edit

Laatst gewijzigd op 27-12-2003 om 13:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten