Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2002, 18:21
Verwijderd
Jah.. dat vinnik dus..

laatst las ik weer in de krant: man die een jongenskoort begeleidde en die verscheidene van die jongetjes heeft misbruikt.. hoe lang heeft die man gehad? 6 maanden!!! Das toch veel te weinig? kvind misbruik en verkrachting bijna gelijk aan moord omdat je iemand voor de rest van zijn/haar leven beschadigd..

ook treurig: Jongen die al eerder een zwakbegaafd meisje heeft verkracht (tessa, is best wel veel int nieuws geweest) in een groep.. 16 is die jongen.. heeft nu weer een jongetje in het park verkracht.. recidivist dus.. vind dan hierin dat ie toch hoger gestraft moet worden aangezien het zn tweede keer al is.. naja, beetje onaf verhaal dit laatste maar moest me toch ook even van ut hart
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2002, 18:24
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Er komen veel hogere straffen voor mensen die in herhaling vallen vanaf nu, maar ik moet zeggen dat die straffen iid erg laag zijn. Het probleem zit m een beetje in de kwaliteit van de geavangenissen zegmaar, kijk in Nederland krijg je dus haast nooit een lange celstraf, maar in die korte tijd zetTen ze je wel weer helemaal op het goede spoor vroeger, dus waren die hoge straffen ook niet nodig, want diegenen werden een sociaal mens nadat ze hun straf hadden uitgezeten, het probleem nu is dus dat die kwaliteit er niet meer is om mensen die in de cel te belanden weer op het goede spoor te zetten, en ik vind dat we beter die kwaliteit moeten terughalen ipv hogere straffen te geven, want als die gast nou 6 jaar had gehad ipv 6 maanden en daarna wassie hasat nix veranderd, dan heeft die 6 jaar niet echt nut zo.. de bedoelind moet eigenlijk zijn mensen én te straffen, maar er ook weer voor te zorgen dat ze geen ''slechte'' dingen meer doen.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 18:33
Verwijderd
Citaat:
Dutchy15 schreef:
Er komen veel hogere straffen voor mensen die in herhaling vallen vanaf nu, maar ik moet zeggen dat die straffen iid erg laag zijn. Het probleem zit m een beetje in de kwaliteit van de geavangenissen zegmaar, kijk in Nederland krijg je dus haast nooit een lange celstraf, maar in die korte tijd zetTen ze je wel weer helemaal op het goede spoor vroeger, dus waren die hoge straffen ook niet nodig, want diegenen werden een sociaal mens nadat ze hun straf hadden uitgezeten, het probleem nu is dus dat die kwaliteit er niet meer is om mensen die in de cel te belanden weer op het goede spoor te zetten, en ik vind dat we beter die kwaliteit moeten terughalen ipv hogere straffen te geven, want als die gast nou 6 jaar had gehad ipv 6 maanden en daarna wassie hasat nix veranderd, dan heeft die 6 jaar niet echt nut zo.. de bedoelind moet eigenlijk zijn mensen én te straffen, maar er ook weer voor te zorgen dat ze geen ''slechte'' dingen meer doen.
ja maar ik vind ook dat er zoiets is als boeten voor wat je hebt gedaan.. Je hebt iemand ontzettend veel leed bezorgd en dan moet je daarmee denk ik vooral aan het slachtoffer denken.. wanneer iemand dan maar 6 maanden zit is dat voor het slachtoffer heel erg aangezien die gene dan amper boet voor zijn daden.. want dat is het toch, op de een of andere manier terugbetalen voor wat je hebt gedaan.. En bovendien kan die man dan wel 6 jaar nix doen bij iemand.. Tgaat er als eerste niet om dat die man beter wordt, maar dat hij boet voor het leed dat hij zijn slachtoffer(s) heeft aangedaan. Dan in de tweede plaats vind ik het belangrijk dat hij 'beter' wordt.. Ben het er zeker mee eens dat dit verbeterd moet worden en alles, maar als dat dan niet zo is, dan tenminste een boetedoening die op een kleine manier gelijk staat aan het leed van het slachtoffer
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 18:37
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:

ja maar ik vind ook dat er zoiets is als boeten voor wat je hebt gedaan.. Je hebt iemand ontzettend veel leed bezorgd en dan moet je daarmee denk ik vooral aan het slachtoffer denken.. wanneer iemand dan maar 6 maanden zit is dat voor het slachtoffer heel erg aangezien die gene dan amper boet voor zijn daden.. want dat is het toch, op de een of andere manier terugbetalen voor wat je hebt gedaan.. En bovendien kan die man dan wel 6 jaar nix doen bij iemand.. Tgaat er als eerste niet om dat die man beter wordt, maar dat hij boet voor het leed dat hij zijn slachtoffer(s) heeft aangedaan. Dan in de tweede plaats vind ik het belangrijk dat hij 'beter' wordt.. Ben het er zeker mee eens dat dit verbeterd moet worden en alles, maar als dat dan niet zo is, dan tenminste een boetedoening die op een kleine manier gelijk staat aan het leed van het slachtoffer
Daarom zeg ik dus ook, we kunnen die straffen wel omhoog gooien maar of het helpt betwijfel ik..
En ja, natuurlijk moet je boeten voor wat je hebt gedaan, maar kijk je kunt 6 maanden zitten en weer een goed mens worden, dus dat je daarna geen slechte dingen meer doet zegmaar, en je kunt ook 6 jaar zitten en even slecht blijven, ik denk dat het slachtoffer dan meer bij het 1e gebaat is, want het gaat erom dat hij dit niet meer doet. En we kunnen dan dat geld wat dan niet geinvesteerd dient te worden in wat jij zegt '' en lange celstraf én hij moet een beter mens worden '', dat kunnen we dan weer gaan investeren in slachtofferhulp.

mja
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 18:47
Verwijderd
jamaar op dit moment is het dat EN de kwaliteit slecht is EN de straffen laag zijn.. Daar is het slachtoffer dus op geen enkele manier bij gebaat..

Zoiezo denk ik niet dat je van iemand die herhaaldelijk kinderen heeft misbruikt in 6 maanden ineens een goed mens kunt maken, dus dan moet hij tenminste boete doen voor zijn misdaad. Het slachtoffer is er trouwens op geen enkele manier bij gebaat als iemand een lage straf heeft maar wel een beter mens is geworden aangezien het slachtoffer slachtoffer blijft, het heeft dan alleen de weet dat de dader het niet nog eens zal doen alhoewel dat zelfs dan nog niet zeker is.. het slachtoffer zit voor de rest van zn leven met herinneringen aan iets vreselijks en moet er dan mee leven dat de dader door zijn daad dan uiteindelijk alleen maar een beter leven heeft gehad doordat hij een beter mens is geworden en er waarschijnlijk dan iets mis zat wat nu goed is.. Wordt de dader dan niet bijna beloond voor zijn daad terwijl het slachtoffer eeuwig gestraft wordt? kweet nog niet of ik dit vind, moet ik es over nadenken.. maar dat moet je je toch gaan afvragen

Ik vind dat hierin de dader teveel voor het slachtoffer wordt gezien, je moet denk ik in eerste instantie naar het slachtoffer kijken en de meesten zijn na zon hele rechtzaak toch het meest gebaat bij het idee dat de dader tenminste een beetje boete doet voor zijn daad d.m.v. gevangenisstraf.. en niet eentje van maar 6 maanden
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 18:56
Verwijderd
De straffen in Nederland zijn over het algemeen aan de lage kant, dat geef ik toe. We hebben het overigens over de opgelegde straffen, niet over de maximale straffen. Die zijn hoog genoeg. Maar wij hebben nou eenmaal een fijn, uitgekristalliseerd rechtssysteem waarin overal aandacht voor is. De reden dat een misbruiker 'maar' zes maanden krijgt (waar je je overigens niet op moet verkijken, want zes maanden is meer dan je denkt als buitenstaander) is erin gelegen dat er allerlei omstandigheden zijn waarom een lage straf meer op z'n plaats is dan een hoge. Denk aan de geestesgesteldheid van de dader, bijvoorbeeld. Je kunt iemand die geestelijk niet in orde is, geen hard verwijt maken. Zo'n persoon kan z'n wil niet goed bepalen bijvoorbeeld. Er zijn zóveel omstandigheden waarom iemand strafvermindering kan krijgen...

Waar je overigens mee moet uitkijken, is die Telegraaf-praat als 'de dader wordt beloond en het slachtoffer gestraft'. Dat is natuurlijk onzin.
Wat je goed moet begrijpen, is dat het strafrecht er niet is voor slachtoffers. De verdachte heeft een strafbaar feit begaan en zal daarom straf krijgen. Maar hij krijgt die straf niet omdat hij het slachtoffer iets heeft aangedaan, hij krijgt die straf omdat hij een rechtsregel heeft overtreden. Het strafproces is een zaak tussen het Nederlandse volk in de vorm van het OM en de verdachte. Voor het slachtoffer is imo geen plaats in het strafproces..als het slachtoffer voldoening wil krijgen, dan kan er een civiele vordering tot schadevergoeding ingesteld worden. Maar het strafrecht is er niet om tegemoet te komen aan de persoonlijke wraakgevoelens van het slachtoffer..want hoe hard je ook straft, mensen blijven altijd blèren 'zo weinig maar?'
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 18:59
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
jamaar op dit moment is het dat EN de kwaliteit slecht is EN de straffen laag zijn.. Daar is het slachtoffer dus op geen enkele manier bij gebaat..

Zoiezo denk ik niet dat je van iemand die herhaaldelijk kinderen heeft misbruikt in 6 maanden ineens een goed mens kunt maken, dus dan moet hij tenminste boete doen voor zijn misdaad. Het slachtoffer is er trouwens op geen enkele manier bij gebaat als iemand een lage straf heeft maar wel een beter mens is geworden aangezien het slachtoffer slachtoffer blijft, het heeft dan alleen de weet dat de dader het niet nog eens zal doen alhoewel dat zelfs dan nog niet zeker is.. het slachtoffer zit voor de rest van zn leven met herinneringen aan iets vreselijks en moet er dan mee leven dat de dader door zijn daad dan uiteindelijk alleen maar een beter leven heeft gehad doordat hij een beter mens is geworden en er waarschijnlijk dan iets mis zat wat nu goed is.. Wordt de dader dan niet bijna beloond voor zijn daad terwijl het slachtoffer eeuwig gestraft wordt? kweet nog niet of ik dit vind, moet ik es over nadenken.. maar dat moet je je toch gaan afvragen

Ik vind dat hierin de dader teveel voor het slachtoffer wordt gezien, je moet denk ik in eerste instantie naar het slachtoffer kijken en de meesten zijn na zon hele rechtzaak toch het meest gebaat bij het idee dat de dader tenminste een beetje boete doet voor zijn daad d.m.v. gevangenisstraf.. en niet eentje van maar 6 maanden
Idd, dat heb ik ook gezegd toch Verder is het een slechte zaak natuurlijk.

Dat is wel mogelijk, want vroeger lukte het ook en het zou nu ook moeten lukken als de kwaliteit weer es een stuk omhoog zou gaan, het is zeker niet onmogelijk, ik bedoel aantal jaren geleden was t veel veiliger in nederland wat betreft zulke dingen..
Nee, maar kijk vanuit perspectief van slachtoffer: je zegt dat hij een lage straf kan krijgen, en een beter mens is dat het slachtoffer daar nix aan heeft, tuurlijk wel, want jij zegt zelf ook dat de kans op nog een x zoiets heel klein is, en natuurlijk is dat niet zeker, maar het is veel minder zeker wanneer iemand 6 jaar zit en NIET een beter mens is geworden, dan is de kans groter, daarom is optie 1 ook een veel beter idee, en dat geld voor die 5 en een half jaar celstraf, dat kan dus weer aan het slachtoffer besteed worden, zodat die ook een goede verwerking kan krijgen, en ik vind ook dat de dader dat moet krijgen, want ik heb dat liever dan dat hij na 6 jaa rweer toeslaat...

Dat is iets emoitioneels denk ik, je maakt iets ergs mee en wilt dan dat die keihard gestraft wordt, maar als je heel rustig zou na kunnen denken op dat moment dan weet je dat niet het beste is, het is voor korte tijd bevredigend, want wat als het slachtoffer na 6 jaar nog steeds een slecht mens is, tja, dan heb je als slachtoffer volgens mij echt wel liever dat die persoon een beter mens is, en je hoeft dat hem niet te wensen, maar voor JEZELF is het veel beter dat zo iemand een normaal mens is dan, ook al wens je hem dat eigenlijk niet, eigenbelang bekijken dus.

Denk hier es over na

Laatst gewijzigd op 22-04-2002 om 19:02.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 19:01
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
nare man schreef:
*tekst*

Dat heb ik nou zo ongeveer in meer dan 1 A4'tje uit zitten leggen
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 19:16
Verwijderd
ja, jullie hebben allebei ook heel erg gelijk.. Misschien ben ik er ook te persoonlijk bij betrokken.. Dr zijn mensen in mn heel erg naaste omgeving die gingen hebben meegemaakt (moeder, nichtje, vriendin) waardoor ik bij verkrachtings en misbruikzaken heel emotioneel raak zeg maar..

Ik zou zelf ook het liefste zien dat het zo is dat mensen die zulke dingen doen beter worden en dat dus niet meer doen. En nare man, jij zegt dat gestraft wordt omdat een regel is overtreden, niet vanwege het leed dat het slachtoffer is aangedaan. tuurlijk wel, die rechtsregel is er namelijk omDAT die daad het slachtoffer leed aan doet, indirect wordt hij hier dus wel voor gestraft!

6 maanden voor het misbruiken van verschillende jongetjes vind ik toch erg weinig. In de gevangenis zitten is natuurlijk niet nix dat snap ik, maar het leed dat de slachtoffers is aangedaan is nog veel meer niet nix!

En is het niet zo dat straffen niet gaat om het beter maken van mensen, want dan zou het ook geen starffen heten, het gaat erom dat iemand bepaalde daden niet ongestraft kunt doen aangezien ze hiermee andere mensen leed berokkenen. Straffen is in principe dus boetedoening. Zo is tbs ook iets anders dan gevangenisstraf..
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 15:08
miss_sexy
miss_sexy is offline
Helemaal mee eens. Ik ben nu 13 maar ik was 8 toen ik werd verkracht. Dat joch heeft alleen een boete gekregen en meer niet. echt zwaar klote dus. En ik heb er nu een trauma aan over gehouden, want wat er met je gebeurd op dat moment is gewoonte erg voor woorden.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 17:33
Verwijderd
Laatst had iemand dronken iemand doodgereden.. Wat denk je dat z'n straf was?
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 17:43
MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Ja het spijt me om het van je te horen.
Ik zou zeggen het leven gaat gewoon door.
Vergeet het verleden en kijk naar voren.
Misschienb krijg jij ook nog prachtige kindjes en een leuke carriere en word je ook weleens oma.

vergeet gewoon dat shit!

En vervolgens als jij kinderen hebt goed oppassen het liefst alleen voor de deur laten rond lopen en als die kindjes dat niet doen paar klappen op de billen geven tot als hij echt huilt en leert van zijn fouten!
En waarneer die een beetje rijp is voor de maatschappij
De harde wereld dan pas zijn gang laten gaan!

Met vr Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 10:46
Tofke_H
Tofke_H is offline
Citaat:
Redman schreef:
Laatst had iemand dronken iemand doodgereden.. Wat denk je dat z'n straf was?
Ik zou het niet weten. Maar ik veronderstel dat die ook streng voldoende was.

Maar ik vind het dus ook dat er te lage straffen zijn, al heeft nare man wel gelijk dat "die 6 maanden" lang duren in de cel.
Maar zijn die lage straffen geen gevolg van overvolle cellen?
Oud 08-05-2002, 18:20
miss_sexy
miss_sexy is offline
vind ik ook. ik ben zelf verkracht toen ik 8 was, die jongen was toen 16 hij heeft geen boete gekregen geen celstraf nix.
maar ik heb er wel een trauma aan overgehouden. het is gewoon zo erg als dat met je gebeurd. ik was een koter van 8, ik wist ook nie wat ik moest doen.en het gebeurde gewoon, hij verkrachte me gewoon. nu ben ik als de doods dat het weer gebeurd. echt waar, wat zo iemand je aan doet is gewoon walgelijk!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 18:24
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
miss_sexy schreef:
vind ik ook. ik ben zelf verkracht toen ik 8 was, die jongen was toen 16 hij heeft geen boete gekregen geen celstraf nix.
Misschien had je 'em aan moeten geven?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 19:09
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Misschien had je 'em aan moeten geven?
Als 8-jarige?
Domme opmerking, jij zou beter moeten weten.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 19:14
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef:

Als 8-jarige?
Domme opmerking, jij zou beter moeten weten.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 19:19
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Mee eens!

Ik kén mensen die zijn verkracht.
Meisjes van 13, 14.

Overigens, ook nog deze zaak, heeft mij ECHT kwaad gemaakt:
De moord op Yasmina, het meisje van 5, in Utrecht. Dader was 14, en gestoord, niet zo'n klein beetje ook. Maar hij was 'zielig'.
Wat kreeg hij? De MAXIMALE straf: ÉÉN JAAR voorwaardelijk in een jeugdgevangenis!!
Jazeker, de GEK die een 5-jarig meisje heeft verkracht en gewurgd is alweer vrij!!
Ik wil 'm wel persoonlijk vermoorden!

Mijn idee voor een straf voor verkrachters?
Vijftig jaar onvoorwaardelijk voor volwassen verkrachters die volwassenen verkrachten.
Levenslang voor volwassenen die minderjarigen verkrachten.
Vijfentwintig jaar voor minderjarigen die volwassenen verkrachten.
Vijftig jaar voor minderjarigen die minderjarigen verkrachten.

Alle straffen onvoorwaardelijk, plus 5 jaar gedwongen opname in een inrichting met TBS.

Gecombineerd met moord: levenslang, in alle gevallen. Dan bedoel ik dus levenslang, m.a.w. zolang als het leven duurt, en NIET 18 jaar. (Indien mogelijk de doodstraf, maar dat kan hier niet.) Ze mogen overigens dan wel de mogelijkheid krijgen een zelfmoordpil te krijgen, als ze niet nog tot hun (natuurlijke) dood in een cel willen wonen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Mee eens!

Ik kén mensen die zijn verkracht.
Meisjes van 13, 14.

Overigens, ook nog deze zaak, heeft mij ECHT kwaad gemaakt:
De moord op Yasmina, het meisje van 5, in Utrecht. Dader was 14, en gestoord, niet zo'n klein beetje ook. Maar hij was 'zielig'.
Wat kreeg hij? De MAXIMALE straf: ÉÉN JAAR voorwaardelijk in een jeugdgevangenis!!
Jazeker, de GEK die een 5-jarig meisje heeft verkracht en gewurgd is alweer vrij!!
Ik wil 'm wel persoonlijk vermoorden!

Mijn idee voor een straf voor verkrachters?
Vijftig jaar onvoorwaardelijk voor volwassen verkrachters die volwassenen verkrachten.
Levenslang voor volwassenen die minderjarigen verkrachten.
Vijfentwintig jaar voor minderjarigen die volwassenen verkrachten.
Vijftig jaar voor minderjarigen die minderjarigen verkrachten.

Alle straffen onvoorwaardelijk, plus 5 jaar gedwongen opname in een inrichting met TBS.

Gecombineerd met moord: levenslang, in alle gevallen. Dan bedoel ik dus levenslang, m.a.w. zolang als het leven duurt, en NIET 18 jaar. (Indien mogelijk de doodstraf, maar dat kan hier niet.) Ze mogen overigens dan wel de mogelijkheid krijgen een zelfmoordpil te krijgen, als ze niet nog tot hun (natuurlijke) dood in een cel willen wonen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 19:27
ratsja
ratsja is offline
zulke mensen ga je toch niet in een cel stoppen...dat kost geld...
gewoon afschieten......opgeruimd staat netjes......ik meen het echt....
geen overbodige aandacht aan schenken......

mens -----> iemand verkracht -----> doodstraf

is zeker de korste klap en die persoon zal het niet weer doen...dat verzeker ik je...

en voor de slachtoffer is het misschien een ietwat opluchting....als je daarvan spreken mag.....

toevoeging: het slachteroffer mag dan bepalen of het een doodstraf word of een oneindige zit......levenslang dus....
dit uit oogpunt van het slachtoffer bekeken die er misschien "baat" bij heeft om hem langer te laten leven
Oud 08-05-2002, 19:34
Verwijderd
Citaat:
ratsja schreef:
zulke mensen ga je toch niet in een cel stoppen...dat kost geld...
gewoon afschieten......opgeruimd staat netjes......ik meen het echt....
geen overbodige aandacht aan schenken......

mens -----> iemand verkracht -----> doodstraf

is zeker de korste klap en die persoon zal het niet weer doen...dat verzeker ik je...

en voor de slachtoffer is het misschien een ietwat opluchting....als je daarvan spreken mag.....

toevoeging: het slachteroffer mag dan bepalen of het een doodstraf word of een oneindige zit......levenslang dus....
dit uit oogpunt van het slachtoffer bekeken die er misschien "baat" bij heeft om hem langer te laten leven
Een doodstraf kun je niet meer terugdraaien. Als later blijkt dat de zogenaamde "dader" onschuldig was, dan is het gewoon te laat. Bovendien heeft niemand het recht iemand het leven te ontnemen. Je kunt verkrachters ook veel beter levenslang laten zitten. Dan hebben ze pas spijt, berouw, en voelen ze zich verschrikkelijk. Jaar in jaar uit in een gevangenis, dat zal ze laten boeten. Dan lijden ze pas!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 19:38
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
perseus schreef:

Een doodstraf kun je niet meer terugdraaien. Als later blijkt dat de zogenaamde "dader" onschuldig was, dan is het gewoon te laat. Bovendien heeft niemand het recht iemand het leven te ontnemen. Je kunt verkrachters ook veel beter levenslang laten zitten. Dan hebben ze pas spijt, berouw, en voelen ze zich verschrikkelijk. Jaar in jaar uit in een gevangenis, dat zal ze laten boeten. Dan lijden ze pas!
is ook zeker waar....
maar je geeft ze in mijn ogen dan nog waarde........
en het kost geld....zo een persoon in een gevangenis

en het niet kunnen terugdraaien........ik heb het wel over de daadwerkelijke dader hoor......begrijp me niet verkeerd..

verder een goede reactie van je
Oud 08-05-2002, 19:59
Verwijderd
Citaat:
ratsja schreef:

is ook zeker waar....
maar je geeft ze in mijn ogen dan nog waarde........
en het kost geld....zo een persoon in een gevangenis
verder een goede reactie van je
Geld genoeg in Nederland...

Tja, het is er met de paplepel ingeslagen he
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten