Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() nare man, vertel ![]()
||
Citaat:
![]()
|
voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;
Artikel 29 1. Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ziekenauto’s en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen. 2. Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het blauwe zwaai- of knipperlicht en de meertonige hoorn. Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) Artikel 50 Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan. Strafbepalingen (mbt voertuigen die dus een strafbaar feit kunnen plegen op de genoemde manieren wanneer ze een ambulance op enigerleie wijze hinderen; artikelen over fietsers, voetgangers, bromfietsen, ter paard en gehandicaptenvoertuigen heb ik weggelaten) hebben betrekking op volgende artikelen: Artikel 3 1. Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden. Artikel 11 1. Inhalen geschiedt links. 2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. 3. *knip* 4. Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen. 5. Bestuurders mogen trams rechts inhalen. Artikel 12 Het is verboden een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats in te halen. Artikel 14 Bestuurders mogen een kruispunt niet blokkeren. Artikel 15 1. Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders. 2. Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen: a. bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg; b. bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders van een tram. *knip artikel 15a dat over overwegen ging. Lijkt mij niet aannemelijk dat dit in geval van hindering van een ambulance het geval kan zijn* Artikel 16 Weggebruikers mogen militaire kolonnes niet doorsnijden. *knip artikel 17, zie argument 15a* Artikel 18 1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan. 2. Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan. 3. Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram. Artikel 19 De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. Artikel 20 Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden: a. voor motorvoertuigen 50 km per uur; *knip* Artikel 21 Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden: a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur; *knip* *knip artikel 22 t/m 27 n.v.t.* etc. heb geen zin om de rest ook te kopieren, maar in ieder geval bij overtredingen van dergelijke wettelijke maatregelingen geldt de volgende strafbepaling: Strafbepalingen artikel 92 1. Overtreding van de artikelen 3 tot en met 12, 14 tot en met 27, 31 tot en met 43, 45, 46, 49 tot en met 61a, 62, met uitzondering van verkeersbord C22 van bijlage 1, 68, zesde lid, 74, tweede lid, 82, 83 en 86b is een strafbaar feit. 2. Bij de veroordeling van de bestuurder van een motorvoertuig, een bromfietser of een snorfietser wegens een overtreding als bedoeld in het eerste lid kan hem de bevoegdheid om motorvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen te besturen voor ten hoogste twee jaren worden ontzegd. Met dank aan http://www.wetten.nl en de moeite die Gatara genomen heeft ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zou immers voor een verkeersongeval opzet aangenomen worden, dan zou dat leiden tot een grote stroom strafrechtelijke aansprakelijkstellingen van mensen die nooit het opzet hebben gehad een ander te doden of te verwonden. Dat was ook de gedachtengang die de Hoge Raad volgde in het Porsche-arrest: uit de onmiddelijk aan het fatale ongeval voorafgaande gedraging van de verdachte viel af te leiden dat voorwaardelijk opzet niet aangenomen kon worden (de verdachte had reeds een aantal maal geprobeerd in te halen, maar brak de manouvre af omdat hij er niet langs kon - bij de vierde keer inhalen kwam hij frontaal in botsing met een tegenligger, waarbij drie of vier doden vielen). Overigens is recentelijk een vonnis uitgesproken door de Rb. te Almelo waarin voorwaardelijk opzet wél bewezen werd geacht. Het ging daar om een zaak van een man die na een kleine aanrijding met een groep jongeren, die groep jongeren zo achterna zat met zijn auto en zodanig opjoeg, dat de auto van de jongeren uiteindelijk met hoge snelheid tegen een boom reed. Hier werd opzet dus wél aangenomen bij een verkeersongeval. Overigens ben ik het niet eens met de uitspraak in die zaak (ik weet niet of hoger beroep is ingesteld). Vaak wordt volstaan met het ritueel opdreunen van de voorwaardelijk-opzetformule (willens en wetens aanvaarden van de aanmerkelijke kans dat een bepaald gevolg intreedt). Dat is mijns inziens niet een goede ontwikkeling omdat zij de aandacht afleidt van de werkelijke wil van de dader. Het voorwaardelijk opzet als ondergrens is dusdanig vaag geformuleerd dat het eigenlijk overal wel toepasbaar is. Juist op dit belangrijke terrein van het materiële strafrecht is van belang dat aandacht wordt besteed aan een strikte scheiding van voorwaardelijk opzet en grove schuld (culpa lata). Zie over deze kwestie ook Y. Buruma in de Kroniek van het strafrecht, NJB 2003 nr. 31, p. 1593 e.v. @Che: je bent nu tweedejaars, hebben jullie geen strafrecht in het eerste jaar? Laatst gewijzigd op 28-09-2003 om 22:33. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Een jongen keek naar een meid op op het trottoir, en zag daardoor niet dat een paar auto's voor hem stopten omdat de voorste aan ons (mij en een vriendin) de weg wou vragen. KLAP ![]() |
![]() |
||
Citaat:
SUKKEL!
||
![]() |
Citaat:
Vaak zijn het ook vrouwen. Niet om te generaliseren. Maar ik als man zijnde, zie echt vaak vrouwen in t verkeer die gewoon niet kunnen rijden. geen fokking inzicht, zo diep triest. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
nare man schreef op 28-09-2003 @ 23:29:
Citaat:
Inderdaad ben ik het met je eens dat opzet in verkeersongevallen aannemen vreemd is, te meer omdat naar ik aanneem slechts zeer suïcidale dan wel geestelijk gestoorde personen daadwerkelijk de opzet zouden hebben om ofwel een ongeval te veroorzaken waarbij zij zelf zwaar gewond raken dan wel overlijden, ofwel een ongeval veroorzaken waarbij, zoals in de Almelose zaak, mede-weggebruikers de dood vinden. Pas je dit nu toe op het voorbeeld van FA, dan lijkt me evenwel dat er sprake is van schuld, niet van opzet. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 29-09-2003 om 09:37. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
[SIZE=1] gatara: dat bedoel ik ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Opzet is immers altijd ergens op gericht. Het is (te) makkelijk om te stellen dat bij iemand die bewust roekeloos heeft gehandeld, vrijwel automatisch voorwaardelijk opzet aanwezig kan worden geacht. Voor het 'willens en wetens aanvaarden van de aanmerkelijke kans' is mijns inziens meer nodig dan een enkel bewustzijn van de mogelijkheid dát het gevolg intreedt. Er moet 'echt' opzet zijn, opzet dat ook daadwerkelijk gericht is op het aanvaarden van de kans. Het enkele bewustzijn van de kans is niet voldoende. Of het opzet gericht is op het gevolg waarvoor vervolgd wordt, moet blijken uit de onmiddelijk aan dat gevolg voorafgaande handelingen. In de Almelose zaak ging het zoals gezegd om iemand die een ander opjoeg in zijn auto. Voordat de ander tegen een boom botste, voerde de opjager weliswaar een aantal gevaarlijke manouvres uit, maar die waren niet van dien aard dat er direct gevaar voor het leven van de achtervolgden te duchten was. Natuurlijk zal iedereen het met me eens zijn dat het achtervolgen van iemand in een auto met de dood ten gevolge zeker strafwaardig is en ook bestraft dient te worden. Voor slachtoffers, nabestaanden en samenleving zou het onaanvaardbaar zijn dat deze man vrijgesproken zou worden, of veroordeeld zou worden voor dood door schuld. Maar naar mijn mening is het aannemen van opzet hier dogmatisch niet helemaal juist. |
![]() |
||
Citaat:
En sigaar in de mond. Maareh, ik wilde er alleen maar mee zeggen dat het er maar aan ligt hoe je iets projecteert. Klaarblijkelijk ga jij ervan uit dat er domme dozen in auto's zitten zonder inzicht en als dat voorkomt en het blijkt een domme doos zitten; zul je dat eerder onthouden dan wanneer het een asociale rukker betrof. En ik zit in de auto veronderstellend dat ik alleen maar asociale rukkers tegenkom, waarbij ik de domme dozenacties dus niet onthoud, omdat de asociale rukkers theorie met hun asociale en ondoordachte en niet uitkijkend gedrag beter in mijn perceptie vallen. Daarnaast moet je ook niet vergeten dat hele oude mensen hun rijbewijs cadeau hebben gekregen (ja, echt) en de wat oudere mensen weinig moeite hebben moeten doen om hun rijbewijs te krijgen. En de jongeren mensen hebben hormonen door het lijf gieren en die zijn ook niet altijd onder controle te houden. Alle overige asocialen is gewoon outcast. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
En zoals al eerder gezegd: ik denk niet dat de meeste mensen een ambulance opzettelijk aanrijden. En als iemand tegen een ambulance oprijdt en dat heeft een of meer doden tot gevolg, dan lijkt het me in de meeste gevallen ook niet dat de automobilist de ambulance met voorbedachte raden aanreed. Dus om iemand dan voor moord te gaan veroordelen lijkt me ook lastig. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is natuurlijk maar de vraag of iemand ook daadwerkelijk opzet heeft gehad op dat gevolg. Er zijn in de jurisprudentie best gevallen aan te wijzen waarvan gezegd kan worden dat niet helemaal duidelijk is of de veroordeling wel in overeenstemming is met het opzet van de veroordeelde. Iemand die voor de grap een ander bedreigt met een wapen, aanvaardt mijns inziens niet 'willens en wetens' de aanmerkelijke kans dat het wapen afgaat en daarom zou een veroordeling voor doodslag niet terecht zijn. Toch gebeurt dat in de praktijk vaak. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je hoort te weten dat een blauw licht en sirene op een ambulance (en de meeste ambulances zijn zonder blauw licht en sirene ook wel herkenbaar als ambulance) betekent dat je moet STOPPEN. |
![]() |
||
Citaat:
Maar veel mensen hebben op miraculeuze wijze zonder veel verkeerskennis toch hun rijbewijs gehaald of men is gewoon asociaal. Ik kan niets anders concluderen. Misschien wordt t tijd voor postbus 51 spotjes: wat te doen als je de ambulancesirene hoort?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Het NJB is een weekblad en bestrijkt alle rechtsgebieden. Zo blijf ik op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van straf- en staatsrecht en dergelijke, omdat ik die vakken niet meer volg. Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|