Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2003, 14:07
Verwijderd
De zeg-maar-ziekte heerst in Nederland

Ergeren jullie je ook dood aan het steeds meer voorkomende gebruik van het stopwoordje "zeg maar"?

ik wel... ik word er helemaal gek van
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2003, 14:10
Dminor
Dminor is offline
Ja, ofzo.
Oud 13-10-2003, 14:10
Thomas
Thomas is offline
Nee, daar heb ik nog geen last van ondervonden. Zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:11
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Nee.
Oud 13-10-2003, 14:11
Verwijderd
Zeker, maar meer aan de taalvervlakking in het geheel. Mensen die ''hun'' als onderwerp gebruiken, en ''als'' gebruiken als ze ''dan'' moeten gebruiken etc. etc.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:12
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 13-10-2003 @ 15:11:
Zeker, maar meer aan de taalvervlakking in het geheel. Mensen die ''hun'' als onderwerp gebruiken, en ''als'' gebruiken als ze ''dan'' moeten gebruiken etc. etc.
Dat komt inderdaad steeds vaker voor.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 13-10-2003 @ 15:12:
Dat komt inderdaad steeds vaker voor.
Wat doen we eraan?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:15
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 13-10-2003 @ 15:14:
Wat doen we eraan?
Ik vrees zeer weinig. Mensen blijven verbeteren, maar ik denk dat dit niet zal werken.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 13-10-2003 @ 15:11:
Laat me raden, jij hebt het artikel 'Hun hebben onze taal verkwanseld' in de Volkskrant van afgelopen zaterdag ook gelezen.

Ik vind het trouwens gruwelijk dat onze taal zo vervlakt, we moeten ons daar ook met hand en tand tegen verzetten. Een paar voorbeeldjes die mijns inziens getuigen van minachting van onze taal:

als ... zijnde
ik irriteer me aan
groter als mij
hun hebben
die mooie meisje
dan heb ik zoiets van

En dan heb ik het nog niet eens over al die ongeletterde apen die de regels van Nederlandse grammatica niet onder de knie hebben.

IK VINDT. Godsallemachtig, je zegt toch ook niet IK LOOPT? Hoe DOM ben je dan? Kom op zeg! Je bent toch verdomme geen analfabeet?

Citaat:
Wat doen we eraan?
Ik heb hier laatst nog een nogal verhitte discussie over gevoerd met medestudenten en we zijn tot een aantal conclusies gekomen. De eerste was dat er tegenwoordig te weinig op correct taalgebruik wordt gelet door docenten op de middelbare school.

Zo wordt alleen bij het vak Nederlands nog echt op een correcte spelling gelet en worden bij andere vakken spelfouten vaak genegeerd omdat 'het toch om de inhoud gaat'. Belachelijk natuurlijk, omdat een goede spelling zeker wel een indicatie is van iemand algemene ontwikkeling (natuurlijk even afgezien van mensen die dyslectisch zijn).

Een goed pressiemiddel zou zijn om spelfouten weer bij elk vak zwaar aan het eindcijfer toe te rekenen. Dus een werkstuk voor geschiedenis, natuurkunde of welk ander vak dan ook krijgt mooi een 1 wanneer het stikt van de spelfouten. Reken er maar op dat men de spellingsregels wel mooi uit zijn kop zal stampen wanneer elk werkstuk gewoon een 1 oplevert als het niet in goed Nederlands is geschreven.

Laatst gewijzigd op 13-10-2003 om 14:20.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:18
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Hun die sijkuh in deze onderwerp, hun motte effetjes hun fuyluh beck hauwuh.

Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:20
thunder110
thunder110 is offline
'Zeg maar' is echt heel erg. In elke bevolkingslaag wordt die woordgroep ook in de mond genomen. En het liefst zo vaak mogelijk in een zin.
Oud 13-10-2003, 14:21
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Nee, Fleet, we begrijpen geen Jiddisch..

@Nare, ik heb nog een leuk stukje tekst van een website afgeript die ooit op http://www.geenstijl.nl in de belangstelling stond:

"Ik ben Sabine een echte Rubensvrouw van 53 Jaar uit Rotterdam. Ik heb kort blond haar heb ondeugende ogen . En zeer groten borsten ( Cup D 85 ) en van naturen Stevig. Als je wil kunt u een afspraak maken met. En maak u wensen voor af bekend bij u afspraak . Maar alles is ongedwongen. En alles voor U en Mij veiligheid is met CONDOOM ook Frans.

En wat niet mogelijk is ANAAL / SM / PLAS OF POEPSEX. Het zou kunnen van Maandag tot Vrijdag vanaf 20.00 uur. En voor in het Weekend ook vanaf 20.00 uur. Alle afspraken kunnen alleen tegen het tarief van een half uur & een uur maar niet langer dan een uur. Dus zeg het maar wanneer wilde je langs wil komen.Alle info of een afspraak allen Per E-mail rubensvrouw51@hotmail.com

Bij het maken van de afspraak moet je wel even je telefoon of gsm nummer doorgeven, dat is ook wel zo makkelijk als er iets tussen komt. Discretie & Hygiëne staan hoog in het vaandel.

Ik woon in de omgeving van het feyenoord stadion."

En de link naar de feauteaux geef ik maar niet, want't is echt een zeekoe.
Oud 13-10-2003, 14:22
Verwijderd

Wat trouwens voor heel veel mensen ook nog ontzettend moeilijk schijnt te zijn is de correcte schrijfwijze van samentrekkingen.

Personeels vereniging
Schilders bedrijf
Catering service
Bloemen bezorgdienst

Je moet op straat maar eens letten op bestelbusjes en bedrijfsauto's. Op het grootste gedeelte staan deze woorden fout, dat wil zeggen niet aan elkaar geschreven.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:26
morango
morango is offline
ik vind het zeg maar wel irritant,
maar niet heel erg
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:27
Dminor
Dminor is offline
nare, ik hou van je.

Helaas heb ik mijn strijd tegen de taalverloedering al opgegeven; wat ik ze toebrul wil gewoon niet hun hersenpan in.

Wel ben ik tegenwoordig uit protest op alle plaatsen waar hun of hen in de zin hoort 'zij' aan het zeggen, dan dringt het enigszins door waar ze nou eigenlijk mee bezig zijn.
Oud 13-10-2003, 14:30
Verwijderd

Ik ben bang dat er, naast de door SP zo gevreesde tweedeling tussen arm en rijk, een nieuwe tweedeling zal ontstaan, namelijk die tussen geletterden en analfabeten.

Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:31
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Dminor schreef op 13-10-2003 @ 15:27:
nare, ik hou van je.

Helaas heb ik mijn strijd tegen de taalverloedering al opgegeven; wat ik ze toebrul wil gewoon niet hun hersenpan in.

Wel ben ik tegenwoordig uit protest op alle plaatsen waar hun of hen in de zin hoort 'zij' aan het zeggen, dan dringt het enigszins door waar ze nou eigenlijk mee bezig zijn.
Uitendelijk word jij voor purist uitgemaakt op een negatieve manier, dus daarom heb ik mijn strijd ook al een tijdje geleden opgegeven.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:34
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Wat doen we eraan?
Iedereen die de regels frequent fout gebruikt maat 43 laten voelen.

Voor eventuele spelfouten in bovenstaande post zijn mijn leraren verantwoordelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:39
Verwijderd
nare man schreef op 13-10-2003 @ 15:17:

Citaat:
Laat me raden, jij hebt het artikel 'Hun hebben onze taal verkwanseld' in de Volkskrant van afgelopen zaterdag ook gelezen.

Ik vind het trouwens gruwelijk dat onze taal zo vervlakt, we moeten ons daar ook met hand en tand tegen verzetten. Een paar voorbeeldjes die mijns inziens getuigen van minachting van onze taal:

als ... zijnde
ik irriteer me aan
groter als mij
hun hebben
die mooie meisje
dan heb ik zoiets van

En dan heb ik het nog niet eens over al die ongeletterde apen die de regels van Nederlandse grammatica niet onder de knie hebben.
IK VINDT. Godsallemachtig, je zegt toch ook niet IK LOOPT? Hoe DOM ben je dan? Kom op zeg! Je bent toch verdomme geen analfabeet?
Nee, niet gelezen. Maar ik heb wel het item bij het NOS Journaal gezien over een professor Taalwetenschappen (naar ik meen), die over de taalvervlakking een boek had geschreven. ''Die mooie meisje'' is trouwens wel erg Murks
Maar je hebt wel gelijk. Het ''leuke'' is dat dergelijke taalverkrachters het in hun hoofd halen te eisen dat ''allochtone Nederlands motte kenne spreke''

Citaat:
Ik heb hier laatst nog een nogal verhitte discussie over gevoerd met medestudenten en we zijn tot een aantal conclusies gekomen. De eerste was dat er tegenwoordig te weinig op correct taalgebruik wordt gelet door docenten op de middelbare school.

Zo wordt alleen bij het vak Nederlands nog echt op een correcte spelling gelet en worden bij andere vakken spelfouten vaak genegeerd omdat 'het toch om de inhoud gaat'. Belachelijk natuurlijk, omdat een goede spelling zeker wel een indicatie is van iemand algemene ontwikkeling (natuurlijk even afgezien van mensen die dyslectisch zijn).

Een goed pressiemiddel zou zijn om spelfouten weer bij elk vak zwaar aan het eindcijfer toe te rekenen. Dus een werkstuk voor geschiedenis, natuurkunde of welk ander vak dan ook krijgt mooi een 1 wanneer het stikt van de spelfouten. Reken er maar op dat men de spellingsregels wel mooi uit zijn kop zal stampen wanneer elk werkstuk gewoon een 1 oplevert als het niet in goed Nederlands is geschreven.
Zeker Ik schrijf regelmatig papers met mede-studenten en ik haal er vaak genoeg spel- en taalfouten uit. Van een student mag je toch minimaal verwachten dat deze het verschil tussen ''als'' en ''dan'' kent en de werkwoorden juist vervoegd, maar dat schijnt toch erg lastig te zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 13-10-2003 @ 15:34:
Iedereen die de regels frequent fout gebruikt maat 43 laten voelen.

Voor eventuele spelfouten in bovenstaande post zijn mijn leraren verantwoordelijk.
De goede oude lijfstraf? Ook leuk is de zogenaamde ezelmuts weer in te voeren
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:42
m@rie
m@rie is offline
Ik gebruik het stopwoordje ' zeg maar' ook wel eens.
Ik ben het aan het afleren.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:43
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 13-10-2003 @ 15:41:
De goede oude lijfstraf? Ook leuk is de zogenaamde ezelmuts weer in te voeren

Ikke bun veur liefstroaven in ut onderwiez bie spelvoaten.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 13-10-2003 @ 15:43:
Ikke bun veur liefstroaven in ut onderwiez bie spelvoaten.
Med het eselmutz in het hoek, jei dome vleegel!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:46
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 13-10-2003 @ 15:45:
Med het eselmutz in het hoek, jei dome vleegel!

Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:46
Skibi
Skibi is offline
Shit, voel ik me ff aangesproken
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2003, 14:50
Susanne
Susanne is offline
Nee, 't 'zegmaar' is mij nog niet echt opgevallen.. 't Is hier nog altijd 't zelfde boerse gebrabbel.

Citaat:
nare man schreef op 13-10-2003 @ 15:30:

Ik ben bang dat er, naast de door SP zo gevreesde tweedeling tussen arm en rijk, een nieuwe tweedeling zal ontstaan, namelijk die tussen geletterden en analfabeten.

Ja, dat weet ik wel zeker. Nederland wordt sowieso steeds dommer. Er is al zo vaak gezegd dat vwo niets meer voorstelt. Veel te veel scholieren die de exacte-vakken laten liggen. "Laat dat hunnie maar doen, veel te moeilijk voor zo iemand als mij." En dat ligt niet alleen aan aan de moeilijkheidsgraad van
het profiel, maar meer aan 't niet willen. Pure laksheid dus, maar dat terzijde.
Oud 13-10-2003, 14:53
Verwijderd
Citaat:
Susanne schreef op 13-10-2003 @ 15:50:
Ja, dat weet ik wel zeker. Nederland wordt sowieso steeds dommer. Er is al zo vaak gezegd dat vwo niets meer voorstelt. Veel te veel scholieren die de exacte-vakken laten liggen. "Laat dat hunnie maar doen, veel te moeilijk voor zo iemand als mij." En dat ligt niet alleen aan aan de moeilijkheidsgraad van
het profiel, maar meer aan 't niet willen. Pure laksheid dus, maar dat terzijde.
Het onderwijs is de laatste jaren verslechterd door allerlei vreemde hervormingen en aanpassingen. En daar plukken we nu de rotte vruchten van.
Wat betreft je exacte vakken-verhaal: bij mij op school was het juist zo dat op je neergekeken werd als je een alfa- of gamma-profiel deed, de meerderheid koos voor een bèta-profiel.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 15:00
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Veel te veel scholieren die de exacte-vakken laten liggen. "Laat dat hunnie maar doen, veel te moeilijk voor zo iemand als mij." En dat ligt niet alleen aan aan de moeilijkheidsgraad van
het profiel, maar meer aan 't niet willen.
je kan het iemand toch niet verwijten dat hij expressief tekenen leuker vindt dan het eindeloos tekenen van grafieken
wat heeft dat bovendien te maken met het feit dat mensen zich minder strikt houden aan de spellingsregels en in het bijzonder het gebruik van nietszeggende zinsdelen als 'zeg maar'

ik erger me er overigens niet aan als iemand eens 'zeg maar' in een zin gebruikt.
Oud 13-10-2003, 15:03
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Ja, dat weet ik wel zeker. Nederland wordt sowieso steeds dommer. Er is al zo vaak gezegd dat vwo niets meer voorstelt. Veel te veel scholieren die de exacte-vakken laten liggen.
Uhm. Rare gevolgtrekking. Slimme mensen houden zich per definitie bezig met exacte wetenschappen? Mensen die zich bezighouden met exacte bezigheden hebben een goede beheersing van onze taal?

Of wat?
Oud 13-10-2003, 15:04
Iduna
Iduna is offline
Zeg maar? Nee dat hoor ik zelden.

Dan nu even over spelling, grammatica e.d. Leer je dat niet op de basisschool en 'verleer' je dat op de middelbare school? Tenminste, daar lijkt het op..
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 15:12
marieke_temp
marieke_temp is offline
verschrikkelijk!
ik zit nu op de pabo, daar wordt ook zo belachelijk slecht nederlands gesproken. klasgenootjes van me zeggen serieus 'hunnie'
ook op mijn stageschool weten de leraren het verschil niet tussen hen en hun, zij en hun(nie), als en dan, mij en ik, hij en hem, enz (maar daar mag ik niets van zeggen omdat ik 'nog maar student ben en geen oordeel mag geven over mijn mentoren' dus ik ben in stilte gefrustreerd )
Shock
Shock is offline
Ik merk het alleen op bij bepaalde personen, niet echt dat je het iedereen hoort doen.. Geldt ook voor 'ofzo' en dat soort varianten, zegmaar
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-10-2003 @ 15:17:
Ik toevallig ook.

Citaat:

als ... zijnde
Ik heb jou ook wel eens 'als ... zijnde' zien posten, een tijd terug trouwens. Maar minacht jij de Nederlandse taal?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 15:20
Verwijderd
Ik zeg zooooo ontzettend vaak "zeg maar", maar het is echt niet iets nieuws ofzo. Ik bedoel (hmm dat zeg ik trouwens ook wel vaak ) zo'n 10 jaar geleden zeiden m'n neef en nicht het ook al.
Dat weet ik nog, omdat het me toen opviel. Ik zag het toen als iets raars. Of bijv. "onwijs".. toen ik op de basisschool zat waren er al kinderen die dat zeiden en ik herinner me nog dat ik het ontzettend raar vond.
"Dan heb ik zoiets van" zeg ik ook altijd. Het zit er echt ingeramd, ik kan er nog niet eens een alternatief voor bedenken.
Ohja, "weetjewel" zeg ik ook heel vaak ergens achteraan.

Maargoed, ik zit verder niet zo met taalfouten. Bij mensen die ik goed ken verbeter ik weleens dingen.
Maar ik zie eigenlijk niet in wat er mis is met stopwoordjes. Het klinkt soms alleen een beetje raar als je er teveel in 1 zin propt.

En niet iedereen houdt zich evenveel met taal bezig. Ik kan me voorstellen dat het bijv. bij een studie als rechten bestwel belangrijk is. Maar als je wetenschappelijk onderzoek wilt gaan doen kun je je sowieso beter op het Engels richten.

Nou ja, blabla. Meer heb ik er ook niet over te melden eigenlijk. Ik hou sowieso niet echt van moeilijke woorden, ik vind het juist leuk om dingen om te zetten in m'n eigen woorden en ze op die manier te onthouden en eventueel uit te leggen aan anderen. Alles versimpelen is leuk.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 15:38
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 13-10-2003 @ 15:39:
Van een student mag je toch minimaal verwachten dat deze het verschil tussen ''als'' en ''dan'' kent en de werkwoorden juist vervoegd, maar dat schijnt toch erg lastig te zijn.
Ahum...
Oud 13-10-2003, 15:40
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik kom uit rotterdam en ik moet zeggen dat mijn gehele familie de nederlandse taal niet volgens de regels spreekt. maar das des te makkelijker. Werkwoorden vervoegen word een pies of keek:
Ik loop, Jij loop, Hij loop, Wij/Zij/Hun/ Lope.
En dan heb ik 't geneens over de woorden kennen/kunnen, liggen/leggen etc.
Als het echt mot kenne we de regeltjes heus wel, voor nette brieven en dat soort dinge, maar over 't algemeen kommie er met het praten nogal moeilijk vanaf...
Oud 13-10-2003, 15:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik begin heel vaak zinnen met 'ik'.
Ik weet dat dat niet goed is.

Je hoort een zin nooit met 'ik' te beginnen, sterker nog, je hoort het woord 'ik' zoveel mogelijk te vermijden.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 13-10-2003 @ 16:46:

Je hoort een zin nooit met 'ik' te beginnen, sterker nog, je hoort het woord 'ik' zoveel mogelijk te vermijden.
Dit is taalkundig onjuist. In het geval 'Ik loop naar mijn fiets' is het woordje ik in dit verband geheel onvermijdelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 16:12
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Je kan het ook anders zeggen: 'Naar mijn fiets ben ik gelopen'.
Maar als je zo praat denken de mensen waarschijnlijk dat je een doorgedraaide dichter bent.
Oud 13-10-2003, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 13-10-2003 @ 16:46:

Volgens mij is het fout (of raar ofzo) om een zakelijke brief met "ik" te beginnen. Althans, dat zeiden ze op de middelbare school geloof ik een keer. Maar verder maakt het toch niet uit..
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 16:24
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline

Dan is het inderdaad onvermijdelijk.

Maar voor zinnen die niet per se met het woord 'ik' hoeven te beginnen, moet je 'ik' ook niet gebruiken.

Dus niet:
"Ik denk dat dat geen goed idee is."
Maar:
"Dat lijkt mij geen goed idee."

Zoiets.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 16:26
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 13-10-2003 @ 17:23:
Volgens mij is het fout (of raar ofzo) om een zakelijke brief met "ik" te beginnen. Althans, dat zeiden ze op de middelbare school geloof ik een keer. Maar verder maakt het toch niet uit..
Ik denk dat dat wel kan kloppen. Maar toch, het is gewoon niet net.
Ik besteed er op het forum weinig aandacht aan, daar veruit de meeste forumbezoekers de regels der Nederlandse taal domweg negeren.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 16:26
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 13-10-2003 @ 16:12:
Ik heb jou ook wel eens 'als ... zijnde' zien posten, een tijd terug trouwens. Maar minacht jij de Nederlandse taal?
Er zijn wel situaties waarin je als ... zijnde moet gebruiken, maar het wil me zo even niet te binnen schieten

Overigens pretendeer ik niet altijd foutloos te schrijven of spreken, iedereen maakt wel eens een 'occasional slip of the tongue'. Waarmee ik natuurlijk absoluut niet mijn eventuele eigen fouten goedpraat, als iemand me daarop zou wijzen zou ik dat op prijs stellen, maar dat gebeurt vrij weinig.

Citaat:
Alicia schreef:
En niet iedereen houdt zich evenveel met taal bezig. Ik kan me voorstellen dat het bijv. bij een studie als rechten bestwel belangrijk is.
Rechtenstudent of niet, ik vindt en hij zegd zijn gewoon tekenen van domheid of onverschilligheid ten aanzien van het Nederlands. Dat is basisschoolstof. Dat heeft niets te maken met rechten studeren, VMBO, gymnasium of whatever. Zelfs iemand met een IQ van 80 kan nog leren dat je NOOIT ik vindt schrijft.

Citaat:
Verder schreef Alicia:
(...) Maar als je wetenschappelijk onderzoek wilt gaan doen kun je je sowieso beter op het Engels richten (...)
En jij denkt dat bij wetenschappelijk onderzoek in het Engels niet van belang is dat je die taal grammaticaal correct beheerst? Kom op, jij weet zelf ook wel beter dan dat. Of onderzoek nou in je moerstaal of in een vreemde taal is maakt niet uit, we hebben het hier over algemene verloedering en minachting: 'het maakt toch niet uit, je snapt toch wat ik bedoel' is een veelgehoord excuus.

Citaat:
Fleet Admiral schreef":

Gelul natuurlijk. Het is niet netjes om een (zakelijke) brief te beginnen met Ik... maar een zin die begint met het woordje ik is perfect acceptabel. 'Ik loop naar mijn fiets' is honderd procent correct Nederlands en honderd procent geaccepteerd, zeker in spreektaal. Het is alleen een kwestie van stijl, niet iedere zin met 'ik' te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 16:29
NERD
NERD is offline
Ach ja, hun hier op dit forum maken best wel veel fouten als hun een berichtje posten. Een willekeurig voorbeeld vind je hier:

http://forum.scholieren.com/showthre...60#post7581860

Al is hun in dit geval nog maar 13 en doet hun volgens het profiel vmbo gemengt

Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 16:40
Verwijderd
Boeie, ik zie duidelijk het probleem niet. Iedereen praat zoals ie wil praten, het gaat er om dat je elkaar begrijpt.
Mijn moeder zit ook altijd zo te zeiken, hmmm je hebt alleen jezelf ermee. En nee jullie kunnen het niet veranderen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 16:41
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
omajunk schreef op 13-10-2003 @ 17:40:
Boeie, ik zie duidelijk het probleem niet. Iedereen praat zoals ie wil praten, het gaat er om dat je elkaar begrijpt.
Mijn moeder zit ook altijd zo te zeiken, hmmm je hebt alleen jezelf ermee. En nee jullie kunnen het niet veranderen.
Daar kom je nog wel achter als je een sollicitatiebrief moet schrijfen.

Het is trouwens verbazend om te zien dat een simpele VMBO'er beter spelt dan een aantal VWO'ers.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 16:41
Verwijderd
Citaat:
omajunk schreef op 13-10-2003 @ 17:40:
Die reactie had net zo goed niet geplaatst kunnen worden want hij slaat echt als een tang op een varken.

Of als een lul op een drumstel, als dat meer jouw taalregister is.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 16:42
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-10-2003 @ 17:26:
Rechtenstudent of niet, ik vindt en hij zegd zijn gewoon tekenen van domheid of onverschilligheid ten aanzien van het Nederlands. Dat is basisschoolstof. Dat heeft niets te maken met rechten studeren, VMBO, gymnasium of whatever. Zelfs iemand met een IQ van 80 kan nog leren dat je NOOIT ik vindt schrijft.

En jij denkt dat bij wetenschappelijk onderzoek in het Engels niet van belang is dat je die taal grammaticaal correct beheerst? Kom op, jij weet zelf ook wel beter dan dat. Of onderzoek nou in je moerstaal of in een vreemde taal is maakt niet uit, we hebben het hier over algemene verloedering en minachting: 'het maakt toch niet uit, je snapt toch wat ik bedoel' is een veelgehoord excuus.
Nee, ik bedoel dat die mensen het Engels misschien wel goed beheersen, maar dat ze zich eigenlijk niet meer zo met het Nederlands bezig hebben gehouden. Ik bedoel trouwens niet dat ze de meest rare fouten maken ofzo, maar ze kunnen het wel moeilijker vinden om echt "mooie" zinnen te maken. De zinsvolgorde kan soms een beetje raar zijn. Maar als je een studie doet waarbij het juist heel erg belangrijk is hoe je dingen formuleert, zul je de Nederlandse taal wat dat betreft veel beter beheersen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 16:46
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 13-10-2003 @ 17:41:
Daar kom je nog wel achter als je een sollicitatiebrief moet schrijfen.
Ik zie zo'n sollicitatiebrief al voor me:

Yo, Ik ViNt JulLiE wInKeL eChT SuPaH vEt MaN.hEbBeN jUlLiE wErK?! DaT zOu EcHt VeT cHiLl ZiJn, WaNt DaN kAn Ik Op EeN BrUtE mAnIeR GeLd VeRdIeNeN Yo!

ToEdElS + kUzZ

Ze begrijpen het natuurlijk wel, maar ik denk niet dat je er ver mee komt...

PS: Het is schrijVen, niet schrijFen.
Oud 13-10-2003, 16:47
Alexanchez
Alexanchez is offline
''Zeg maar'' hoor ik tegenwoordig niet zo vaak meer eigenlijk.
Maar ik vind het totaal niet erg als men de taal simpeler maakt.
Bijv. woorden met ''dt'' zouden wat mij betreft afgeschaft moeten worden, het zijn alleen maar meer regels.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten