Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2003, 00:06
Zoulou
Zoulou is offline
*n00bvraag van de week*

ik heb onlangs een kant-en-klare pc gekocht, en ik was verbaasd daar geen windows installatie-cd bij te krijgen. Het bleek dat het ding vanzelf installeerde toen ik mn pc voor het eerst opstartte (ff terzij: die voorgeïnstalleerde windows, is dat enkel opdat je een nieuwe legale copy zou gaan kopen als je ooit moet formatteren?).
Maar het een en het ander werken nu niet meer zo goed, zoals het hulpprogramma, enz. (ik geloof dat het programma easycleaner een beetje te enthousiast zaken heeft verwijderd)
Ik wil dus eventuele missende bestanden en registratiesleutels er opnieuw op zetten, maar ZONDER systeemherstel, want dat zooi gaat ook mappen hernoemen enz. Hoe doe ik dat zonder install-cd? is er dan ergens geen optie "windows repareren" of zo, die ik niet zou hebben gezien?

P.S.: tis winXP home NL
Oud 15-10-2003, 00:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Heb je geen Windows XP CD erbij?

Mjah ik vind dat niet handig, kun je nooit opnieuw installeren. Je zou system restore kunnen proberen. Opstarten in veilige modus en dan voor Systeem Herstel kiezen (No klikken bij het scherm wat je krijgt).
Oud 15-10-2003, 01:18
Zoulou
Zoulou is offline
mjup, geen cd, heel lullig dat voorgeinstalleerde ding (nouja, ik moest het dan wel 1x installeren, bij first boot).
Maar het probleem met systeemherstel en die herstelpunten is dat hij dan ook gaat doen of je je software niet hebt geinstalleerd, en daarom alles gaat herrnoemen, dat wil ik ook niet. Gewoon vervelend om achteraf al die mappen met een (2) achter hun naam opnieuw te hernoemen.
Met win98 installeerde ik het gewoon erover van op het cd en de missende bestanden kwamen er vanzelf weer bij....
Eventueel een winXP iso rippen? pff, voor ene keer dat ik legale software had ;-)
Oud 15-10-2003, 08:26
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Zoulou schreef op 15-10-2003 @ 02:18:
mjup, geen cd, heel lullig dat voorgeinstalleerde ding (nouja, ik moest het dan wel 1x installeren, bij first boot).
Maar het probleem met systeemherstel en die herstelpunten is dat hij dan ook gaat doen of je je software niet hebt geinstalleerd, en daarom alles gaat herrnoemen, dat wil ik ook niet. Gewoon vervelend om achteraf al die mappen met een (2) achter hun naam opnieuw te hernoemen.
Met win98 installeerde ik het gewoon erover van op het cd en de missende bestanden kwamen er vanzelf weer bij....
Eventueel een winXP iso rippen? pff, voor ene keer dat ik legale software had ;-)
Ik heb hetzelfde.. Wel de sleutelkey enzo op m'n computer geplakt, maar verdr geen installatiecd van winxp d'r bij.. En laat compaq er nu vet veel troep op hebben gepleurd (Waarvan bijna alles dr alweer af is
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 08:40
^Rambo^
^Rambo^ is offline
Wat ook wel een gedaan wordt maar uiterst vreemd is.

Is dat ze het gehele windows XP home versie op een partitie gooien. Ik durf dus niet te zeggen of dat in jouw geval ook is.

Maar als je eventueel meerdere partities heb. Dan bedoel ik dus voor geinstalleerd dan moet je daar eens gaan kijken.

Ik neem aan dat ze de map i386 noemen.

ik d8 dat het zo zat maar ik kan er ook naast zitten
Oud 15-10-2003, 08:44
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
^Rambo^ schreef op 15-10-2003 @ 09:40:
Wat ook wel een gedaan wordt maar uiterst vreemd is.

Is dat ze het gehele windows XP home versie op een partitie gooien. Ik durf dus niet te zeggen of dat in jouw geval ook is.

Maar als je eventueel meerdere partities heb. Dan bedoel ik dus voor geinstalleerd dan moet je daar eens gaan kijken.

Ik neem aan dat ze de map i386 noemen.

ik d8 dat het zo zat maar ik kan er ook naast zitten
Ik vroeg me al af waar die map voor was... Maar hoe werkt dat dan? (Ik heb hier wel een versie van win xp liggen, maar waarom illegaal als het legaal kan
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 10:26
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ga naar de winkel en eis een CD (tenzij uitdrukkelijk is gezegd dat je die er niet bij kreeg), want ik vind het vrij belachelijk dat je die niet krijgt.
Oud 15-10-2003, 16:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
i386 geeft de architectuur aan van je computer, wat vaak in de volksmond als "PC" bestempeld wordt, officiëel is het "x86". Deze map is gewoon een kopie van de i386 map die op de Windows XP cd staat, hiermee kun je dus Windows XP opnieuw installeren. Een CD vind ik echter veel handiger, aangezien je hiervan kunt booten en niet verdwijnt als je een partitiefout of een gecrashte hardeschijf hebt.
Oud 15-10-2003, 20:36
grensgeval
grensgeval is offline
k heb ergens een keer gehoord in een winkel dat je de cd er niet standaard bijkrijgt maar dat de windows in de winkel erop gezet (bij probs dus)

!! ik kan dit ook verkeerd begrepen hebben hoor!!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 02:12
Zoulou
Zoulou is offline
ik zit dus helemaal in dezelfde situatie als snufje: plakdingnummer erop en dat is het. Cd is idd handiger, als je ooit eens moet formatteren, of als je gaat partitioneren. En neen, ik dnek niet dat ik zomaar een cd ga kunnen opeisen vand e winkel. Mja, anders ff ttoch weer illegaal.....
Oud 16-10-2003, 05:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Waarom illegaal? Je hebt voor een licentie betaald, dat je dan het nogmaals download is volgens mij niet illegaal, not sure though.
Oud 16-10-2003, 11:28
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-10-2003 @ 17:41:
i386 geeft de architectuur aan van je computer, wat vaak in de volksmond als "PC" bestempeld wordt, officiëel is het "x86". Deze map is gewoon een kopie van de i386 map die op de Windows XP cd staat, hiermee kun je dus Windows XP opnieuw installeren. Een CD vind ik echter veel handiger, aangezien je hiervan kunt booten en niet verdwijnt als je een partitiefout of een gecrashte hardeschijf hebt.
En nog snap ik het niet helemaal... Er staat wel wat meer op mijn winxp cd dan i386 map... Maar hoe kan ik met behulp van die map windows opnieuw installeren.... Branden op cd? Nee, want dan is het alsnog niet de bootcd...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 12:38
JUH
JUH is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-10-2003 @ 06:06:
Waarom illegaal? Je hebt voor een licentie betaald, dat je dan het nogmaals download is volgens mij niet illegaal, not sure though.
Zolang ie WinXP Home download is het legaal...
of er moeten uitzonderingen staan op de licentie sticker (en evt. handleidingen die erbij zaten) maar anders is het gewoon een back up van... (nou heb ik even geen officiele XP cd bij me of kopieren dan wel mag, maar lijkt me wel)
Oud 16-10-2003, 12:53
Verwijderd
Als je de licentie in bezit hebt, mag je gewoon de software in huis hebben. Download windows xp home of ritsel ergens een kopie van iemand, allemaal legaal omdat jij ervoor betaald hebt.
Het beste kun je even naar de winkel gaan en een cd opeisen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 18:16
Orion16
Orion16 is offline
Fckgw-rhqq...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 18:34
grensgeval
grensgeval is offline
nu we toch bezig zijn over legaal/illegaal heb ik nog een vraagje

is het legaal om je productkey te veranderen om sp1 te installeren??
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 18:49
Smobbo
Smobbo is offline
Ik heb ook ergens nog zo'n pc staan met alleen een sticker, maar ik kreeg een backup/reserver CD bij (niet zo'n officiele, die heb ik bij een andere pc (het CDtje zag er maw nogal goedkoop uit)) hiermee kon ik em wel installeren en dan moest ik gewoon de code van die sticker intypen!
Hebben jullie niet zo'n ding?
Oud 16-10-2003, 18:54
^Rambo^
^Rambo^ is offline
Citaat:
kkkevin schreef op 16-10-2003 @ 19:34:
nu we toch bezig zijn over legaal/illegaal heb ik nog een vraagje

is het legaal om je productkey te veranderen om sp1 te installeren??
nee dat is niet legaal

je hebt niet voor niets een LEGALE key gekregen bij je aankoop van WIndows XP

en anders moet je een LEGALE versie gaan kopen
Oud 16-10-2003, 18:58
grensgeval
grensgeval is offline
stel dat ik een legale versie zou hebben**ahum**, dan zou mijn productkey op de zwarte lijst zijn gekomen zodat ik die sp1 niet kan installeren...

mag het dan wel??
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:00
^Rambo^
^Rambo^ is offline
Citaat:
Snufje schreef op 16-10-2003 @ 12:28:
En nog snap ik het niet helemaal... Er staat wel wat meer op mijn winxp cd dan i386 map... Maar hoe kan ik met behulp van die map windows opnieuw installeren.... Branden op cd? Nee, want dan is het alsnog niet de bootcd...
hmm staat er niet iets van setup.exe in die map

zoek desnoods op setup.exe in die map

dan wordt het gewoon geinstalleerd volgens mij
Oud 17-10-2003, 00:35
Zoulou
Zoulou is offline
ff op een rijtje:
het maakt dus niet uit of ik van iemand een cd leen of ergens een iso download.. eigenlijk betaalde ik niet voor die copy van een OS in het bijzonder, maar voor de licence key die op mn pc staat geplakt? OK

Dus om ff winxp er netjes opnieuw te installeren zonder cd, gewoon ergens in die map i1386 naar setup;exe zoeken? Okidoki, thx mensen.
Oud 17-10-2003, 03:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Natuurlijk is het legaal om je serial te veranderen, mits jij eigenaar bent van die serial code. Wat je feitelijk doet is switchen van je ene licentie naar je andere. Indien je beide legaal gekocht hebt, is daar niets mis mee.
Oud 17-10-2003, 08:18
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
^Rambo^ schreef op 16-10-2003 @ 20:00:
hmm staat er niet iets van setup.exe in die map

zoek desnoods op setup.exe in die map

dan wordt het gewoon geinstalleerd volgens mij
Nee, ik had die map al doorzocht op een of ander installatiebestandje
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 16:25
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-10-2003 @ 04:39:
Natuurlijk is het legaal om je serial te veranderen, mits jij eigenaar bent van die serial code. Wat je feitelijk doet is switchen van je ene licentie naar je andere. Indien je beide legaal gekocht hebt, is daar niets mis mee.
maar MS geeft op de eigen site aan dat het wel kán !!

http://support.microsoft.com/default...;en-us;q328874

oftewel als ik 1 serial code heb (bij mijn 'originele' windows cd) en deze op de zwarte lijst is gekomen zou het wel mogen volgens de site
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 17:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Die 'zwarte lijst' bestaat uit 1 serial: de FCKGW-key, die bij alle illegale WareZ WinXP Pro-corporate edition werd bijgeleverd.

Een legale key staat nooit in een zwarte lijst.
Oud 17-10-2003, 18:00
Verwijderd
niet klantvriendelijk om er geen winxp cd bij te geven...
xit te kijken maar ik heb ook geen cd!!!!!
lekka zeg!
moet ik gaan lopen kutten met dat i386 gedoe!, al1 de setup.exe
en dat zijn er wel 4 of 5 openen allemaal niet!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 19:06
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
sjek schreef op 17-10-2003 @ 19:00:
niet klantvriendelijk om er geen winxp cd bij te geven...
xit te kijken maar ik heb ook geen cd!!!!!
lekka zeg!
moet ik gaan lopen kutten met dat i386 gedoe!, al1 de setup.exe
en dat zijn er wel 4 of 5 openen allemaal niet!
Omdat het geen setup.exe zijn.....
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 19:07
Snufje
Snufje is offline
* edit: laten we dat maar niet zeggen *

Laatst gewijzigd op 17-10-2003 om 19:54.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 20:17
Zoulou
Zoulou is offline
je moet zoeken naar WINNT32.exe in dioe map. Die installert lekker je OS opnieuw. Kheb het zonet gedaan, werkt goed. MAAR mak zeker en vast een backup van "mijn documenten" (wat ik gelukkig deed) want die gaat er wel aan (net als vrijwel al je instellingen).
Oud 17-10-2003, 20:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Neehoor, je profiel blijft gewoon bestaan onder Documents & Settings.

Alleen heb je daar mogelijk geen toegang meer toe ivm NTFS restricties.

Voordat je XP opnieuw installeert jouw accountmap onder Documents & Settings dus even kopiëren naar een andere dir in de root of een andere partitie.
Oud 17-10-2003, 22:02
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-10-2003 @ 18:41:
Die 'zwarte lijst' bestaat uit 1 serial: de FCKGW-key, die bij alle illegale WareZ WinXP Pro-corporate edition werd bijgeleverd.

Een legale key staat nooit in een zwarte lijst.
Citaat:
Als je bij de installatie van Windows XP een Product Key hebt gebruikt die bij Microsoft op de zwarte lijst staat, dan moet je voordat je SP1 installeerd een nieuwe product key in het systeem zien te krijgen, Dat geldt niet alleen voor illegale kopieerders, maar ook voor klanten die een legale licentie hebben gekocht waar de Procuct Key, op de een of andere manier op de zwarte lijst is beland,
....
{bron, C't magazine december 2002}
dus dat is niet helemaal waar van die FCKGW-key...
maar ik vraag me af of het eigenlijk wel mag dus, omdat MS zelf aangeeft dat het mogelijk is...
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 22:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
SP1 will not install on installations with the following product IDs containing the following serial numbers (note that X takes the place of any other value): XXXXX-640-0000356-23XXX, & XXXXX-640-2001765-23XXX. Users of licensed Microsoft software will be unaffected. If SP1 is installed on a Windows XP installation with one of the above product IDs, SP1 installation will fail and error with the following message: Service Pack 1 Setup Error: The product key used to install Windows is invalid.
En:
Citaat:
In het nieuwe Service Pack zijn wat aanpassingen ingebakken die de activeringsprocedure veranderen. Zo zullen PC's die geïnstalleerd zijn met een illegale code de SP helemaal niet kunnen installeren totdat er een legale code is ingegeven. Microsoft geeft wel aan dat er in de tussentijd niets met de 'illegale installatie' gebeurt. PC's waarop de activatieprocedure niet geheel legaal verlopen is worden wel gewijzigd door de Service Pack; de PC wordt onbruikbaar totdat er legaal geactiveerd is.
Lijkt me duidelijk.
Oud 18-10-2003, 07:28
Snufje
Snufje is offline
K vind het altijd wel prettig om mijn HELE computer schoon te hebben, op een bepaalde back-up schijf na... Maar dat zit er dus niet in als je geen cd erbij hebt..(oke, oke, ik heb wel een cd maar dies neit legaal)
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 12:30
Zoulou
Zoulou is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-10-2003 @ 21:47:
Neehoor, je profiel blijft gewoon bestaan onder Documents & Settings.

Alleen heb je daar mogelijk geen toegang meer toe ivm NTFS restricties.

Voordat je XP opnieuw installeert jouw accountmap onder Documents & Settings dus even kopiëren naar een andere dir in de root of een andere partitie.
Mja deed ik dus... Tijdens de installartie vulde ik ook mijn gewoonlijke username en pass in, maar daarna bleek dat al al die mappen in docs en settingfs dubbel kwamen (admin en admin.FOX [fox = naam van schijf]; user en user.FOX, enz). Kheb dus zveel mogelijk van de ene mappen naar de anderen verplaatst. Mja, vage zooi. MAar goed, tenminste mis ik geen register keys meer en werken een paar win onderdelen wel weer.
Reageren

Regels voor berichten