Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2003, 21:11
Kleintjeyakult
Kleintjeyakult is offline
Ik heb een laptop van het merk Toshiba,
Ik heb alleen een probleem met de diskdrive
als ik er een cd-rom in afspeel, dan komt er te staan dat het een audio cd is.
Ik vraag me af hoe ik dat kan veranderen?

Groetjes Denise
Oud 15-10-2003, 21:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Laptops gebruiken vaak oudere hardware. De CD-ROM spelers zijn van mindere kwaliteit.

De CD die jij probeert te lezen is waarschijnlijk een CD-R of CD-RW (een gebrande CD); veel oudere laptops kunnen deze niet lezen.

Je zou de lens schoon kunnen maken, maar als die CD-ROM geen geschreven CD's kan lezen helpt dat natuurlijk niet veel.
Oud 16-10-2003, 08:10
Kleintjeyakult
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-10-2003 @ 22:15:
Laptops gebruiken vaak oudere hardware. De CD-ROM spelers zijn van mindere kwaliteit.

De CD die jij probeert te lezen is waarschijnlijk een CD-R of CD-RW (een gebrande CD); veel oudere laptops kunnen deze niet lezen.

Je zou de lens schoon kunnen maken, maar als die CD-ROM geen geschreven CD's kan lezen helpt dat natuurlijk niet veel.
Ik heb ook een orginele geprobeert, die pakt ie ook niet
Oud 16-10-2003, 14:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Denyse schreef op 16-10-2003 @ 09:10:
Ik heb ook een orginele geprobeert, die pakt ie ook niet
Dan kun je eens proberen de lens schoon te maken met een keukendoekje, gebruik geen schoonmaakmiddel. De lens is dat doorzichtige knopje zeg maar wat je vrij duidelijk ziet zitten.
Oud 16-10-2003, 14:24
M@rco
M@rco is offline
Hmm, is dat nou wel zo verstandig?
Als ik bijv. in mijn discman kijk, dan zie ik daar staan:

NEVER TOUCH THE LENS.

Dat zal er toch niet voor niets staan?
Als er krasjes op die lens komen dan kun je die hele CD-ROM-drive weggooien.

Laatst gewijzigd op 16-10-2003 om 14:27.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 14:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nou kennelijk heeft ze dat wel (onbewust) gedaan. De lens werkt niet goed als er vingerafdrukken opzitten, dan moet je hem schoonmaken.

Krasjes komen er niet op door een keukendoekje.
Oud 16-10-2003, 15:21
M@rco
M@rco is offline
Ik heb ook wel 'es gehad dat ik eerst een audio CD en daarna een data CD in m'n CD-ROM-drive stopte, en dat er bij die data CD nog gewoon "Audio CD" stond in Windows Verkenner. Maar die data CD deed het dan verder wel gewoon en de TS vermeldt er niet bij of dat bij haar wel 't geval is
Oud 16-10-2003, 18:06
Orion16
Orion16 is offline
Win 98' er al opnieuw opgezet? Want na een tijdje vervuild dat OS zichzelf gewoon.

Of staat er XP op
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 11:35
Kleintjeyakult
Er staat windows 98 op.
De laptop is pas helemaal opgeruimt en schoongemaakt er staan dus ook geen rare dingen op.
Als ik de cd rom probeer af te spelen krijg ik dus de melding audio cd zoals ik al eerder zei, maar verder doet ie het dus ook gewoon niet.
Ik zal proberen de lens schoon te maken maar ik weet niet of dat helpt, want hij merkt de cd wel op en begint hem ook af te spelen, maar dan wel als audio terwijl het geen audio is...

helpppppppp
Oud 17-10-2003, 11:50
pietervdb
pietervdb is offline
Citaat:
Denyse schreef op 17-10-2003 @ 12:35:
Er staat windows 98 op.
De laptop is pas helemaal opgeruimt en schoongemaakt er staan dus ook geen rare dingen op.
Als ik de cd rom probeer af te spelen krijg ik dus de melding audio cd zoals ik al eerder zei, maar verder doet ie het dus ook gewoon niet.
Ik zal proberen de lens schoon te maken maar ik weet niet of dat helpt, want hij merkt de cd wel op en begint hem ook af te spelen, maar dan wel als audio terwijl het geen audio is...

helpppppppp
je kan de auto insert notification uit proberen te zetten en kijken wat er dan gebeurt, waarschijnlijk opend een audio programma vanzelf wannneer je er een cd in doet, het icoontje van je cdrom drive veranderd in zo'n cd'tje met een muziek nootje.
in iedergeval kijk effe bij het control pannel,system,device manager,cd-rom klik op properties,settings en dan auto insert notification, speel wat met de instellingen en laat alleen disconnect en dma aan.
kijk verder of er staat "the devise is working probably"
sorrie ik heb een engelse windows versie maar het principe is hetzelfde. meer idee's heb ik effe niet.
probeer maar
gr pieter
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 17:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Pak een keukendoekje of WC papier en wrijf 3 keer over die lens.

Zo moeilijk is dat niet.

Je bril wrijf je toch af en toe ook even schoon, als je een bril hebt. No big deal.
Oud 18-10-2003, 13:27
pietervdb
pietervdb is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-10-2003 @ 18:24:
Pak een keukendoekje of WC papier en wrijf 3 keer over die lens.

Zo moeilijk is dat niet.

Je bril wrijf je toch af en toe ook even schoon, als je een bril hebt. No big deal.
ik denk niet dat dat helpt, het ligt aan een software foutje
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 14:05
Kleintjeyakult
ik heb hem nu zover dathij de cd-rom herkent, maar ik krijg dan de volgende fout:

FOUT BIJ HET LEZEN VAN DE CD-ROM IN STATION D
Plaats cd-rom met serienummer FAB263A8 das dus het nummer van de cd rom die erin zit in station D:

Als de cd-rom zich in het station bevindt, moet deze mogelijk worden schoongemaakt hij is schoon
Oud 18-10-2003, 17:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
En je hebt nou de lens schoongemaakt?

Dan kan hij hem nog steeds niet lezen. Maak je lens eens goed schoon, droog. Kan ook zijn dat je CD-ROM stuk is natuurlijk.
Oud 18-10-2003, 20:52
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Denyse schreef op 17-10-2003 @ 12:35:
Er staat windows 98 op.

helpppppppp
Opmerkelijk vraagje. Hoé is Windows 98' pasgeleden geïnstalleerd, gewoon via de cd-rom drive? En dat heb je laten doen.. En nou doet-ie het niet meer.. hmzz..
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 18:20
Kleintjeyakult
Citaat:
Orion16 schreef op 18-10-2003 @ 21:52:
Opmerkelijk vraagje. Hoé is Windows 98' pasgeleden geïnstalleerd, gewoon via de cd-rom drive? En dat heb je laten doen.. En nou doet-ie het niet meer.. hmzz..
Degene van wie ik hem gekocht heeft, heeft dat gedaan.
Hoe dat weet ik niet ik heb hem proberen te bereiken maar hij is op vakantie dus dat lukt niet echt.
Oud 20-10-2003, 21:05
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Denyse schreef op 20-10-2003 @ 19:20:
Degene van wie ik hem gekocht heeft, heeft dat gedaan.
Hoe dat weet ik niet ik heb hem proberen te bereiken maar hij is op vakantie dus dat lukt niet echt.
Zou ik 'm toch eens bellen Want het is natuurlijk wel klote als de cd-rom drive na heel korte tijd ineens kapot is gegaan of de verkoper geen vermelding heeft gedaan dat-ie al stuk was of leesproblemen gaf. Ik vraag me dan af hoe-ie Windows 98 enz. heeft geinstalleerd. (kabeltje, ok, maar normaal doe je dat toch via de cd-rom drive )
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 17:02
Kleintjeyakult
Citaat:
Orion16 schreef op 20-10-2003 @ 22:05:
Zou ik 'm toch eens bellen Want het is natuurlijk wel klote als de cd-rom drive na heel korte tijd ineens kapot is gegaan of de verkoper geen vermelding heeft gedaan dat-ie al stuk was of leesproblemen gaf. Ik vraag me dan af hoe-ie Windows 98 enz. heeft geinstalleerd. (kabeltje, ok, maar normaal doe je dat toch via de cd-rom drive )
da's het probleem, hij is niet te bereiken.
Ik weet het ook niet.
Oud 23-10-2003, 20:58
Kleintjeyakult
Weet iemand iets?
Oud 23-10-2003, 21:01
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Denyse schreef op 23-10-2003 @ 21:58:
Weet iemand iets?
Dat je bent belazerd met een laptop met een slecht werkende cd-rom drive? Als hij dat nou aan je verteld hebt, ok..
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 20:10
Kleintjeyakult
Citaat:
Orion16 schreef op 23-10-2003 @ 22:01:
Dat je bent belazerd met een laptop met een slecht werkende cd-rom drive? Als hij dat nou aan je verteld hebt, ok..
|Nou ik dacht dat het misschien aan de instellingen lag?
Oud 26-10-2003, 21:28
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Denyse schreef op 26-10-2003 @ 21:10:
|Nou ik dacht dat het misschien aan de instellingen lag?
Dan moet er mij als systeembeheerder nog uitgelegd worden hoe en waarom je een cd-romdrive niet zou kunnen benaderen met een verse, goedwerkende Windows 98' installatie. Als hij er niet bijstond, ok. Maar hij staat er bij alleen gaat het mis als je de inhoud van een CD'tje probeert te lezen.

Wil je het zeker weten dan raad ik je even aan een bootdisk van Windows 98' hier te downloaden. Start je laptop op van diskette, kies voor ondersteuning met cd-rom. Let goed welke driveletter voor de cd-rom aangewezen wordt. Meestal is dat E:. (D:\ is een stukkie harddiskruimte met allerlei programma's die nuttig zijn)

Tik dan: (driveletter, E bijvoorbeeld): en dan dir.. als dr een cd inzit kun je gelijk zien of de cd-rom drive het doet en hij leest.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten