Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2003, 18:08
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Hoe Ontspan jij je?, door wat? en op welke momenten?
Pas je dit Bewust toe?, wanneer je b.v niet goed in je vel zit, of doe je dit Onbewust?
Zou je vaker rustpunten kunnen/moeten inlassen denk je?, zoja; hoe bv. en wanneer?.

Ik merk bij mezelf dat het belangrijk is voor mij, ontspan momenten te nemen, of in te lassen, ik vraag mij af hoe dat bij jullie werkt...
Oud 23-10-2003, 18:18
Miracle
Miracle is offline
Veeel verschillende dingen. Soms zijn dingen wel ontspannend, terwijl het de volgende keer weer spanning opleverd.
Een aantal dingen zijn
* Cd luisteren
* Tv kijken
* Msnen
* Spelletje doen
* Lezen
* Naar de paarden gaan
* Skaten
* En heeel soms zelfs school
Oud 23-10-2003, 18:21
Verwijderd
muziek. zowel luisteren als zelf maken.
sporten
slapen
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 18:31
Verwijderd
thuis:
-internet
-tv
-slapen
-honden

op school:
-rustkamer in extreme gevallen
-gewoon even momentje voor mezelf zoeken
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 18:48
Verwijderd
muziek luisteren
tv kijken
lezen
*edit* piano spelen ook
Zag ik bij Dreamerfly staan

op school ga ik dan of naar de stilteruimte, of naar de wc ofzo, of gewoon ff een rondje lopen

Ik zou eigenlijk wel wat vaker een "rustpunt" moeten inlassen. Zeker als ik weer doordraaf ofzo. Maar dat doe ik meestal niet Vraag me niet waarom

Laatst gewijzigd op 23-10-2003 om 19:03.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 18:50
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Muziek aan en in mn luie stoel op de kamer gaan zitten
In mn bed tijdschriftje lezen.
Buiten lopen/zitten met muziekje aan
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 18:54
Balance
Balance is offline
- Huiswerk aan de kant en lekker tv kijken (het liefst een soap of romantische film, waarbij ik totaal niet na hoef te denken)
- Muziek aan (lekker rustige muziek)
- Forummen (en dan niet al te moeilijke topics openen )

Van half 8 tot half 9 is bewust een ontspanningsuurtje geworden voor mij. Dan zijn de soaps bezig, dus er is altijd wel wat om te kijken.
Oud 23-10-2003, 18:59
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Supermooi topic!

Hoe Ontspan jij je?
Door met mijn gevoel bezig te zijn (of juist niet ) en rustig diep in en uit ademen, ontspanning= geen stress en voor mij een basis van geluk...

door wat?
Vanalles, muziek, alleen zijn, natuur (wind, zon), vrienden (liefde) of gewoon heerlijk niks hoeven en moeten...

en op welke momenten?
Ik zou het liefst overal ontspannen willen zijn, wat soms niet altijd even goed lukt...Ik wil het sowiezo op school zijn, want als ik daar als een stresskip rondloopt, heeft leren voor mij geen zin.
Ik wil het ook thuis zijn, ik wil mezelf kunnen zijn thuis en dat lukt me steeds beter!
In t water (wedstrijdzwemmen) is voor mij ook een soort ontspanning door veel inspanning zeg maar...

Pas je dit Bewust toe?, wanneer je b.v niet goed in je vel zit, of doe je dit Onbewust?
Als ik niet lekker in mijn voel zit, ga ik piekeren=> stress en hiermee val ik anderen soms lastig. Ik slaap de laatste tijd erg slecht en dan verlang ik des te meer naar ontspanning...Dingen doen die moeten, moeten dan ook heel erg voor mijn gevoel (dat ene proefwerk) en ik cijfer mijzelf soms weg.

Zou je vaker rustpunten kunnen/moeten inlassen denk je?, zoja; hoe bv. en wanneer?
Ik denk dat je je hele leven een basis van ontspanning moet hebben, stess is heel slecht voor een mens (overspannen) en hierover moet gepraat worden en aan gewerkt worden...
Ik wil dus mijn hele leven rustig kunnen ademen...
Oud 23-10-2003, 19:00
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Ontspanning Bewust zoeken/gaan doen om de spanning weg te werken door:

*Vrienden bezoeken/praten
*Tv kijken/piano spelen
*Ontpanningsoefening
*Naar buiten, bewegen.
*Slapen(maar wel gewoon s'avonds alleen eerder er in)

Gewone, onbewuste ontspanning, wanneer ik er zin in heb:

*Vrienden
*Tv kijken/Forum
*Gedichten maken
*Beetje creatief bezig gaan; knutselen, knippen, plakken.
*Muziek; luisteren, spelen.

Ik heb niet echte vaste ontspan-momenten op het moment.
Ik zou dat vaker moeten gaan inplannen.
Ik wil eens bewust 2 keer in de week in ieder geval iets gaan doen, wat puur ontspanning/leuk is voor mezelf: 1x sporten, 1x in de week een Knutselmoment houden/of film huren/bios en vanaf Januari op muziekles 1x in de 2 week. Zo Streefdoelletjes voor de komende tijd
Oud 23-10-2003, 19:06
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 23-10-2003 @ 19:59:
Supermooi topic!

Hoe Ontspan jij je?
Door met mijn gevoel bezig te zijn (of juist niet ) en rustig diep in en uit ademen, ontspanning= geen stress en voor mij een basis van geluk...

door wat?
Vanalles, muziek, alleen zijn, natuur (wind, zon), vrienden (liefde) of gewoon heerlijk niks hoeven en moeten...

en op welke momenten?
Ik zou het liefst overal ontspannen willen zijn, wat soms niet altijd even goed lukt...Ik wil het sowiezo op school zijn, want als ik daar als een stresskip rondloopt, heeft leren voor mij geen zin.
Ik wil het ook thuis zijn, ik wil mezelf kunnen zijn thuis en dat lukt me steeds beter!
In t water (wedstrijdzwemmen) is voor mij ook een soort ontspanning door veel inspanning zeg maar...

Als ik niet lekker in mijn voel zit, ga ik piekeren=> stress en hiermee val ik anderen soms lastig. Ik slaap de laatste tijd erg slecht en dan verlang ik des te meer naar ontspanning...Dingen doen die moeten, moeten dan ook heel erg voor mijn gevoel (dat ene proefwerk) en ik cijfer mijzelf soms weg.

Zou je vaker rustpunten kunnen/moeten inlassen denk je?, zoja; hoe bv. en wanneer?
Ik denk dat je je hele leven een basis van ontspanning moet hebben, stess is heel slecht voor een mens (overspannen) en hierover moet gepraat worden en aan gewerkt worden...
Ik wil dus mijn hele leven rustig kunnen ademen...
Mooi uitgebreid!
Je geeft aan dat je voor je gevoel veel moet, ik denk dat het voor jou daarom heel belangrijk is, juist die momenten te hebben/ in te lassen, dat je helemaal niets hoeft te doen, gewoon puur leuke/ ontspannende dingen doen. Heb je enig idee hoe je dat bij jezelf zou kunnen inplannen in een week?, of doe je dat al wel wat?
Oud 23-10-2003, 19:17
Quiana
Quiana is offline
Ik ontspan me door naar het strand te gaan en door de duinen te lopen/langs de zee te lopen (met m'n vriend), door te dwarsfluiten, te knutselen, lezen/muziek luisteren, schrijven,
gewoon door de spanning als het ware eruit te drijven.

De momenten wanneer ik bewust probeer te ontspannen
zijn als ik aanvoel dat ik op weg ben naar een paniek/huilbui,
als ik doorsla (eetbuien ed), of als ik zo gespannen ben
dat ik er lichamelijk last van krijg. (duizelig enz)

Onbewust doe ik het ook wel, hoewel dat ook te maken
heeft met verplichtingen voor me uit schuiven... Of als ik
er een vast uurtje voor vrijgemaakt heb.

Ik denk dat vaker rustpunten inlassen wel goed zou zijn,
maar er zitten (helaas) nog altijd niet 25 uur in één dag...
Oud 23-10-2003, 19:21
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 23-10-2003 @ 20:06:
Dat heb ik ook nodig, ik ben nog maar 16, piekeren kan ik mijn hele leven nog en ben ik nu flauw van, ik wil mijzelf leren kennen, de persoon die ik ben, die Suus is...Ik heb handvaardigheid en met mijn handen beeld ik mijn gevoel dus soms ook wel uit (gedichten en werkstukken van matriaal).
Ontspannen kan pas als je gelukkig bent en nergens over piekert, maar zo ver ben ik nu om dat (voor mijzelf) in te zien...
Oud 23-10-2003, 19:30
Verwijderd
muziek.

meer heb ik niet nodig. en dat is altijd wel binnen handbereik. boem, alleen zijn, muziek op. rust.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 20:08
Verwijderd
Ik denk dat ik mezelf het meest ontspan door het maken van muziek ookal is dat een hele inspanning ik ontspan en ontlaad mezelf er wel mee b.w.v.s

Onbewust gebeurt het vast ook wel.. in de pauze een histerisch en druk spelletje spelen is voor mij ook ontspanning
en slapen
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 21:28
aboe
aboe is offline
Ik ga dan op mijn kamer zitten, zet rustgevende muziek op, doe het licht uit, doe kaarjes aan en ga schrijven Schrijven is voor mij echt een ontspanning.
Weet eigenlijk niet of ik het bewust doe, ik voel soms wel dat ik wat kwijt moet, dus ik denk zowel bewust als onbewust.

Inderdaad, mooi toppic!

Liefs Aboe
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 21:56
Verwijderd
dood neervallen op bed, en een diepe zucht slaken/een stikkie opsteken/biertje drinken
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 21:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
- muziekje luisteren
- boek lezen
- forummen
- tv kijken
- iig iets anders doen dan school
Oud 23-10-2003, 22:11
underthabridge
underthabridge is offline
Een wandeling met mijn meisje maken,... of gwoon ergens met der gaan zitten, armen om der heen en een beetje praten of soms gwoon alleen maar knuffelen...
En natuurlijk muziek luisteren.. vooral lekker rustige muziek.
Gaan vissen,.. jah vissen, met een hengel dus. Vooral alsk een nachtje heb gevist, en dan om 5 uur wakker wordt, na een korte nachtrust en dan de nevel op het water zie, terwijl de eerste kleuren aan de hemel verschijnen: dat is pas echt rust
Oud 23-10-2003, 23:11
Verwijderd
Ligt eraan op welke manier gespannen
emotioneel: van me afschrijven
lichamelijk: in bad gaan zitten en daarna heel lang uitrekken
m.b.t werk, school: net zolang stressen totdat ik te laat ben of het afheb. (daar moet ik nog aan werken.)
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 07:55
Verwijderd
Karate

films kijken

eten

atletiek
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 11:36
Nona
Nona is offline
  • Een bad nemen
  • Achter de computer zitten
  • TV kijken
  • Een boek lezen (niet te zwaar)
  • Met vrienden weg gaan
  • Schrijven
  • Keyboard spelen
  • Met mijn konijntje knuffelen
Oud 24-10-2003, 11:53
Kazanka
Kazanka is offline
Jongleren...zal later wel wat uitgebreider reageren.
Oud 24-10-2003, 12:01
Nona
Nona is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 24-10-2003 @ 12:53:
Jongleren...zal later wel wat uitgebreider reageren.
Huh, ik wil vlinderstokken... Ja, ik weet wat voor mijn verjaardag! Zo leuk!!!!
Oud 24-10-2003, 12:09
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik ontspan mezelf door me ontzettend in te spannen bij de training, zodat ik nergens aan hoef te denken, en alleen mezelf maar helemaal moe kan zwemmen.
En door bij mijn vriend te zijn... en iets te doen, of gewoon helemaal niks te doen... Zijn aanwezigheid geeft al zoveel rust...
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 12:52
Big Brother
Big Brother is offline
dmv zelfhypnose, 's avonds om snel in slaap te komen
Oud 24-10-2003, 12:59
Gwenniej
Gwenniej is offline
mjah als ik me echt ff bewust 5 min moet ontspannen ofzo, (en dus buiten hobbiejs/ inet en tv kijken om enzo)

dan zorg ik eerst dat alle agressie dr uit komt
dmv ergens op in te beuken
en daarna ff 5 min te 'mediteren' ofzo

of ik ga schrijven of tekenen.
Oud 24-10-2003, 14:49
the tourist
the tourist is offline
Muziek
Lezen
Tv kijken
Forummen
Stukje fietsen met muziek mee
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 15:30
Menahem
Menahem is offline
2 woorden: Jeff Buckley
Oud 24-10-2003, 16:20
Sentingua
Sentingua is offline
  • Muziek
  • Thee
  • Forum
  • Dichten
  • gewoon nutteloos gaan lopen ofzo
Oud 25-10-2003, 13:38
Verwijderd
gamen
onder het genot van een biertje of ander alcoholische drank
muziek luisteren

Dit combineer ik meestal en dan ook meestal 's avonds en in het weekend, kortom wanneer ik niet aan het werk ben. En oja op vakantie naar Hongarije is ook zeer relaxt
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 14:06
extinction
extinction is offline
Hoe Ontspan jij je?

-muziek (minimal music; dan kan je kiezen, gek worden of ontspannen).
-al m'n spieren spannen
-tekenen
-bloemetjes vouwen

en op welke momenten?

Gedurende de hele dag.
Er zijn momentjes dat ik dood ga van spanning/angst. Dan móet ik wel ontspannen.

Pas je dit Bewust toe?
Ja

Zou je vaker rustpunten kunnen/moeten inlassen denk je?
nee
Oud 25-10-2003, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Dreamerfly schreef op 23-10-2003 @ 19:08:
Zou je vaker rustpunten kunnen/moeten inlassen denk je?, zoja; hoe bv. en wanneer?.

Ik merk bij mezelf dat het belangrijk is voor mij, ontspan momenten te nemen, of in te lassen, ik vraag mij af hoe dat bij jullie werkt...
Muziek werkt op alle fronten heel ontspannend... Zowel zelf spelen als gewoon luisteren. Het beste kan ik me ontspannen door gewoon lekker alleen te zijn, lekker lang douchen, filmpje kijken, stadten, beetje kleuren of tekenen, schrijven.. Het gaat er gewoon om dat ik lekker doe waar ik zin in heb, dan gaat het allemaal wel goed Ik las dat ook wel bewust in, want anders hol ik mezelf voorbij en das ook nie goed
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 14:54
Arashi
Arashi is offline
Offtopic: Je pm-box is vol.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 16:35
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 24-10-2003 @ 13:01:
Huh, ik wil vlinderstokken... Ja, ik weet wat voor mijn verjaardag! Zo leuk!!!!
Verslavend, alleen niet ontspannend als het voor geen meter lukt
Oud 25-10-2003, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Semyaz schreef op 24-10-2003 @ 16:30:
2 woorden: Jeff Buckley

dies goed!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 17:07
Verwijderd
t klinkt misschien heel gek, maar: paardenstallen uitmesten...kan ik lekker mn energie en boosheid in kwijt...lekker in de stront prikken haha, daar word ik heerlijk rustig van.

en daarna mn lieve pony poetsen en rijden...dan voel ik me zo vrij he!!!

en liedjes van tori amos, bloodhoundgang en placebo draaien met een kopje thee erbij... aaah...heerlijk

Laatst gewijzigd op 26-10-2003 om 17:10.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 17:14
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Hoe Ontspan jij je?
Door echt even te stoppen met waar ik mee bezig ben of was. Echt even tot rust komen, het hoeft niet eens per se een grote afstand te hebben met waar ik mee bezig ben/was.

door wat?
Een muziekje, gewoon zitten dromen, een leuk telefoongesprek, maar mijn nummer 1: Naar buiten staren.

en op welke momenten?
Op momenten dat ik lang ingespannen met 1 of meerdere dingen ben bezig geweest met weinig tussenpauzes. Dit kan zowel letterlijk als psychisch zijn.

Vaak gaat het best wel onbewust.

Nee, ik denk dat de wil om door te gaan het in die gevallen toch zou winnen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 13:33
coopergirl
coopergirl is offline
Mediteren,
muziek beluisteren,
Schrijven,
Schilderen,
Kamer opruimen (daarna voelt m'n hoofd ook opgeruimt),
Half uur onder de douche staan en nx doen..
Fanatiek fitnessen...

Dit zijn mijn ontspannings manieren..

Wanneer?
Voornamelijk 's avonds...
Oud 27-10-2003, 19:44
Wijze vrouw
Wijze vrouw is offline
Als ik uit school kom ontspan ik me eigenlijk gelijk al op de weg terug naar huis.. (k moet n half uur fietsen) En voordat ik thuis ben, ben ik weer helemaal rustig, en uitgerust, maar niet als ik tegenwind heb natuurlijk...
En verder gewoon sporten, dan kom ik later thuis, en dan ben ik zo moe, dat ik gelijk in slaap val, lekker is dat... en helemaal ontspannen......
Oud 27-10-2003, 19:52
floortje bloem
floortje bloem is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 23-10-2003 @ 19:08:
*snijden
*muziek luisteren
*zingen

*als ik me gefrustreerd, deprie, enz. voel

*ja heel bewust, niet in een soort waanstand, zeg maar.
Oud 27-10-2003, 20:02
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
kan op verschillende manieren, hangt van mn bui af.

- 's avonds : op mn bed zitten, muziek luisteren, wijn drinken en schrijven wat er in me opkomt, komen vaak best interessante theorieën en /of gedichten uit.
- als t koud is; met thee of warme chocomel onder de dekens kruipen en lezen.
- als t warm weer is; op mn balkon zitten, blowtje erbij en muziek luisteren en/of tekenen.
- op mn kamer een beetje bezig zijn met nephaar, make-up en een beetje kleding maken of verbouwen en ondertussen een beetje ronddansen.
- door het bos lopen of gewoon gaan zitten, muziek luisteren met mn discman en tekenen/lezen/schrijven.

ja, ik ben wel t liefst alleen.
ik maak zat tijd vrij om tot rust te komen en na te denken, alles op een rijtje te zetten en tijd voor mezelf te nemen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 22:28
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Op bed gaan liggen of muziek luisteren aan mn bureau.....vaak wordt ik daar op de een of andere manier heel slaperig van en dan val ik half in slaap aan mn bureau hehe.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 22:47
sublime
sublime is offline
muziek luisteren, dagdromen, slapen, mandala's kleuren, schrijven, naar buiten stukje lopen...

wanneer, als de chaos in mn hoofd me te veel wordt.

ik las dit soort momenten meestal wel bewust in, zou het vaker moeten doen. denk dat ik ik beter slaap als ik voor t slapen gaan de tijd neem om mn gedachten tot rust te brengen...
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 23:00
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Hoe ik me ontspan hangt er helemaal vanaf met wat ik bezig ben. Als ik aan het multiplayer-gamen ben en ik merk dat ik gefrustreerd raak en ik even moet ontspannen dan kan dat prima samen gaan met wat huiswerk maken/lezen of even iets in het huishouden doen.

Maar als ik juist een beetje gek wordt van mijn huiswerk of een of ander wat saaier gedeelte van mijn studie dan kan ik relaxen door even de actie van het multiplayer-gamen op te zoeken.

Kortom, verandering werkt ontspannend voor mij.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 23:07
Verwijderd
Ik ontspan me allereerst door toe te geven dat ik ontspanning nodig heb. Verder is ontspanning voor mij tv kijken, lezen en dat soort dingen. Warme melk drinken, sigaretje roken. Voor de kleine onstpanningsmomenten.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 10:26
Lun@
Lun@ is offline
Ik ontspan me door:

->worship
-> lezen voor ik ga slapen, werkt echt goed
-> slapen
-> sporten
-> douchen
-> tv kijken
-> shoppen met een vriendin
-> muziek luisteren
-> msn-en
-> huiswerk vrij te nemen

Tot zover mijn waslijstje
Oud 28-10-2003, 18:22
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
blowen
dansen
schrijven
slapen
Oud 28-10-2003, 18:29
Tjaslon
Tjaslon is offline
Voor ik het volgende vertel: note wel, ik ben tegen het frequent gebruik van softdrugs.

De laatste keer dat ik me echt heb ontspannen was toen ik net terug kwam van snowboarden, naar een vriend ben gefietst: en daar onder het genot van een veel gebruikte softdrugs gepraat over hoe het vroeger allemaal was.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 18:34
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
in het donker p me bed liggen en dan hele rustige muziek op... dan onstpan ik me meestal wel...
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 19:01
MUTS123
MUTS123 is offline
Door gewoon te liggen en nergens over na te denken. Alleen maar liggen. Al heb ik er een bloedhekel aan, door fietsen [ong. 3 kwartier naar school heen + terug] in mijn eentje word ik ook heel relaxed. Ik hang altijd heel dromerig op mijn stuur, dwaal met mijn gedachten af. Verder van een warme douche, of een goed boek lezen. En muziek.
Reageren

Regels voor berichten