Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2003, 13:23
Balance
Balance is offline
Zou iemand die goed is in de Duitse naamvallen naar dit opstel willen kijken?
Het gaat over Prinsjesdag en alles wat ik fout had heeft de docent al aangestreept. Nou moet ik het verbeteren en foutloos inleveren. Dat verbeteren heb ik geprobeerd, maar ik weet niet of die naamvallen en voorzetsels nu wel goed zijn.
Dus als iemand d'r weinig moeite mee heeft...
Alvast bedankt!

(de dikgedrukte delen had ik dus fout en heb ik nu geprobeerd te verbeteren)

Der Haushalt von den Niederlanden

Jeder dritte Dienstag im September ist ein ergreifender Tag für die Niederlande. Am diesen Tag ist die Eröffnung des Niederländisches Parlaments und sie beurteilen den Haushalt für die nächsten Jahre. Der Haushalt wird geschrieben vom Bundesminister und er wird vorgelesen von der Königin.

Dieses Jahr, 2003, war ein problematisches Jahr, weil die Niederlande sich in eine Wirtschaftliche Krise befinden. Das Hauptwort in diesem Haushalt war Kostenersparnis. Mit eine Regierung auf der rechten Seite werden diese Kostenersparnisse speziell Menschen aus der armen Klasse treffen.
Ein Beispiel von die Kostenersparnis ist die Krankenkasse.
Früher war für jede Person ein Besuch beim Zahnarzt frei. Aber vom nachsten Jahr an ist das vergangene Zeit. Man soll jeden Besuch bezahlen und auch die Pille für Geburtenbeschränkung ist nicht mehr frei.
Auch wenn man oft krank ist, hat man eine beigefügte Schwierigkeit; von 2004 an soll man für jede Rezept bei dem Apotheke bezahlen.

Bei diesen und anderen Maßnahmen wird es sehr schwierig für die Regierung, weil vornehmlich viel politische Parteien vom linker Flügel gegen diese Kostenersparnissen sind.
Mit, oder ohne Demonstrationen, haben die Niederlande sowieso schwierige Jahre in Aussicht.
Oud 26-10-2003, 13:57
Verwijderd
Ik weet ook niet 100% zeker of alles wat ik zeg goed is, daarom heb ik de 'uitleg' erbij gezet, kijk ajb of je het er mee eens bent of niet, neem het iig niet klakkeloos over, maar kijk er ff naar.

Ik twijfel of 'Jeder dritte Dienstag' goed is...'t moet volgens mij vierde naamval vrouwelijk zijn...maar dat weet ik niet zeker. (Dan zou het 'Jede dritte Dienstag' worden.)

'ein ergreifender Tag' moet volgens mij ook vierde naamval zijn...maar dan mannelijk ('einen ergreifenden Tag' dan dus).

'des Niederländisches Parlaments' eerste naamval onzijdig 'das Niederländische Parlaments' (die -es is iig niet goed...volgens mij komt dat nergens bij voor, het is of -e of -en).

'den Haushalt' vierde naamval mannelijk, klopt dus.

'für die nächsten Jahre' für is een voorzetsel met vierde naamval, vierde naamval meervoud dus, en das wat jij zegt.

'Dieses Jahr' vierde naamval onzijdig, klopt dus.

'in eine Wirtschaftliche Krise' derde naamval (vanwege 'in') vrouwelijk: 'in einer Wirtschaftlichen Krise'.

'Mit eine Regierung' derde naamval (ivm mit) vrouwelijk: 'Mit einer Regierung'.

'diese Kostenersparnisse' derde naamval meervoud(?): 'diesen Kostenersparnissn' (oid).

'aus der armen Klasse' derde naamval vrouwelijk, klopt.

'Ein Beispiel' eerste naamval onzijdig: klopt.

'von die Kostenersparnis' derde naamval (ivm von) vrouwelijk: 'von der Kostenersparnis'

De rest volgt zsm.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 14:06
Verwijderd
'für jede Person' vierde naamval (ivm für) vrouwelijk: klopt.

'ist das vergangene Zeit' vierde naamval vrouwelijk: klopt.

'eine beigefügte Schwierigkeit' vierde naamval vrouwelijk: klopt.

'für jede Rezept' vierde naamval (ivm für) onzijdig: 'für jedes Rezept'

'bei dem Apotheke' derde naamval (ivm bei) vrouwelijk: 'bei der Apotheke'

'Bei diesen und anderen Maßnahmen' derde naamval (ivm bei) meervoud: klopt volgens mij ook.

'gegen diese Kostenersparnissen' vierde naamval (ivm gegen) meervoud: klopt.

Nogmaals: kijk het zelf nog even na of hopelijk neemt iemand anders nog ff de moeite om er naar te kijken...ik heb enorm lang niks meer met Duits gedaan, 't is erg weggezakt.

Laatst gewijzigd op 26-10-2003 om 14:08.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 15:47
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-10-2003 @ 14:57:
Ik twijfel of 'Jeder dritte Dienstag' goed is...'t moet volgens mij vierde naamval vrouwelijk zijn...maar dat weet ik niet zeker. (Dan zou het 'Jede dritte Dienstag' worden.)
Namen van dagen, maanden en jaargetijden zijn altijd mannelijk, dus 'Jeder dritte Dienstag' is correct.
Oud 26-10-2003, 16:10
Balance
Balance is offline
Leonoor, weer ontzettend bedankt voor je hulp!
En Mathfreak ook voor die uitleg.

Ik ga het straks nog allemaal doorlezen of ik het snap enzo, maar alvast heel erg bedankt!
Oud 26-10-2003, 18:15
Ingemar
Ingemar is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 26-10-2003 @ 16:47:
Namen van dagen, maanden en jaargetijden zijn altijd mannelijk, dus 'Jeder dritte Dienstag' is correct.
Ik had het opgezocht en daar stond dat het altijd vrouwelijk was.
'k zal wel niet goed gekeken hebben dan waarschijnlijk.

[edit]Idd scheef gekeken, mathfreak heeft dus gelijk [/edit]

(= Leonoor)

Laatst gewijzigd op 26-10-2003 om 18:18.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 18:22
Ferrum
Ferrum is offline
Citaat:
linda85 schreef op 26-10-2003 @ 14:23:

Der Haushalt von den Niederlanden

Kan je niet beter dat in de tweede naamval zetten? Dan krijg je dus Der Haushalt der Niederlande.
Oud 26-10-2003, 18:26
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ferrum schreef op 26-10-2003 @ 19:22:
Kan je niet beter dat in de tweede naamval zetten? Dan krijg je dus Der Haushalt der Niederlande.
de tweede naamval ken ik niet, die hebben wij om één of andere reden nooit hoeven leren...
Maar kan je me het verschil dan uitleggen? Of betekent het gewoon hetzelfde (alleen dan iets korter geschreven)?
Oud 26-10-2003, 18:33
Ferrum
Ferrum is offline
De tweede naamval in het Duits drukt uit dat iets van iemand is. Bijvoorbeeld: Het huis van de jongen. Das Haus des Junges.

Dus jouw versie en mijn versie precies hetzelfde, alleen ik vind persoonlijk de tweede naamval veel netter staan.

p.s. ook dragen verscheidene bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels etc. de tweede naamval, maar ik denk dat je je daar niet druk om hoeft te maken, aangezien jullie de tweede naamval nog niet eens behandeld hebben.
Oud 26-10-2003, 18:41
Verwijderd
De tweede naamval wordt ook niet zo veel meer gebruikt, is vrij verouderd, maar in dit geval staat het misschien idd wel mooier/beter.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 18:45
Ferrum
Ferrum is offline
De tweede naamval komt nog vrij veel voor in het Duits. Ik moet voor mijn studie enkele vakken van Duitse taal en cultuur volgen en daar wordt de tweede naamval veelvuldig gebruikt.

Maar goed als je de tweede naamval niet wilt gebruiken, kan je het ook oplossen met von (+3) ......
Oud 26-10-2003, 18:47
Verwijderd
Toen ik nog op de lerarenopleiding Duits zat, gebruikten we het niet super veel, zo nu en dan kwam het wel eens voorbij, maar nou niet dat je zegt vaak.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 18:52
Ferrum
Ferrum is offline
ach ja... opleidingen verschillen
Oud 26-10-2003, 18:53
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ferrum schreef op 26-10-2003 @ 19:33:
De tweede naamval in het Duits drukt uit dat iets van iemand is. Bijvoorbeeld: Het huis van de jongen. Das Haus des Junges.

Dus jouw versie en mijn versie precies hetzelfde, alleen ik vind persoonlijk de tweede naamval veel netter staan.

p.s. ook dragen verscheidene bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels etc. de tweede naamval, maar ik denk dat je je daar niet druk om hoeft te maken, aangezien jullie de tweede naamval nog niet eens behandeld hebben.
aha, bedankt voor de uitleg
maar over dat laatste: ik zit nu in 6vwo en heb over een maand mijn schrijftentamen... ik denk dus niet dat ik die tweede naamval nog ga krijgen. op zich wel raar dus
(maar d'r is wel meer mis met het duits dat ik heb gehad, want zoals je ziet ken ik nog altijd de naamvallen niet. die hebben wij simpelweg nog nooit hoeven leren)
Oud 26-10-2003, 19:01
Ferrum
Ferrum is offline
Ik ken het! Ik zat vorig jaar in V6 en wij hadden ook in deze tijd een schrijfexamen. Ook nog van te voren even alles leren en uitgelegd krijgen enzo. Succes ermee in ieder geval!
Oud 27-10-2003, 19:15
Verwijderd
Ik zat net huiswerk te maken en kwam een tweede naamval tegen in het Nederlands, daarom nog even een aanvulling op het tweede naamval gebeuren. In het Nederlands hebben we ook een tweede naamval, we gebruiken hem in de dagelijkse taal alleen amper. Volgens mij is het in het Duits ook zo, in stukken van vroeger of in stukken van bv. de overheid, bedrijven, enz, zal best regelmatig (?) een tweede naamval voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 16:32
Verwijderd
In het Nederlands is een 2e naamval bijvoorbeeld: De heer des huizes.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 07:26
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef op 28-10-2003 @ 17:32:
In het Nederlands is een 2e naamval bijvoorbeeld: De heer des huizes.
Of "Wanneer één der kenmerken ontbreekt" (toch?) en dat kwam ik tegen in m'n boek (ik heb er "Wanneer één van de kenmerken ontbreekt" van gemaakt btw ).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten