Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2003, 13:30
resist / exist
resist / exist is offline
Citaat:
Joostje schreef op 28-10-2003 @ 14:28:
moet ik m gaan schaduwen ofzo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2003, 13:31
Joostje
Joostje is offline
[QUOTE]resist / exist schreef op 28-10-2003 @ 14:23:
Citaat:

Hmm, weet niet zeker maar volgens mij zei ik ookr acistisch (overigens denk er bij facisme hetzelfde over, daar niet van, maar in dit geval racistisch dus..)
je zei fascistisch

En wat is er precies met het uiten van fascistische ideen?
Oud 28-10-2003, 13:32
Verwijderd
Citaat:
resist / exist schreef op 28-10-2003 @ 14:26:
Het gaat over nationalisten, niet over nazi's,

tuurlijk joh, daarom schrijft hij het ook met een z

en spreek red en black soms voor heel antifacistisch nederland? Neeh dus vlieg op met "bij afa dit" "bij afa dat"
de afa hielt een demonstatie tegen nieuwrechts, ze beschuldigden nieuwrechts dus op zn minst van fascistische ideeen. alvorens tot zo'n conclusie te komen dient men dan toch eerst met inhoudelijke argumenten te komen. Jij en red black weten ze iig niet, en de rest van de afa ook niet, want ze zijn er simpelweg niet. dat is het trieste van de hele zaak, de ongelovelijke stommiteit/domheid van de afa
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 28-10-2003 @ 14:28:
moet ik m gaan schaduwen ofzo?
nee, je moet gegronde redenen hebben voor dat je iemand uitmaakt voor racist. als je die niet hebt heet dat laster en ben je strafbaar (als je veel maatschappelijke invloed hebt tenminste)
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 13:35
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 28-10-2003 @ 14:34:
nee, je moet gegronde redenen hebben voor dat je iemand uitmaakt voor racist. als je die niet hebt heet dat laster en ben je strafbaar (als je veel maatschappelijke invloed hebt tenminste)
Racist zijn is geen misdaad noch een ernstige ziekte, dus is zo'n beschuldiging geen laster.
Oud 28-10-2003, 13:35
resist / exist
Lees het hele communique van de AFA is door zeg, AFA voert eveneens aktie tegen racististen / racistische groeperingen, en daar valt michiel smit hoe dan ook ook met zn maatjes onder, en wie zegt dat wij v/d AFA zijn? Ik ben antifacist dat staat daar los van...
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 13:37
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 28-10-2003 @ 14:34:
wat is er dan mis met bewijs v/e website?
Oud 28-10-2003, 13:38
Bendzj
Bendzj is offline
resist/exist en red and black:

Het domste wat je kan doen met een mening, hoe fout deze ook is, is hem onderdrukken. Hoe meer de ideeën van groepen als Nieuw Rechts onduidelijk worden gehouden door hun demonstraties te verhinderen, hoe mee ze intrigeren. En vooral ook, hoe meer sympathie ze genereren, want het is bekend dat mensen sympathie hebben voor de 'onderdrukten'. In dit geval Nieuw Rechts dus.

Bovendien kan je mijns inziens niemand verbieden om gebruik te maken van zijn burgerrecht en daarbij komt ook nog eens dat Nieuw Rechts niet letterlijk racistisch/fascistisch is. Zij staan slechts zeer skeptisch tegenover buitenlanders in Nederland. De maatregelen die de beweging - weliswaar in beperkte mate - uiteen zet op de website, zijn allemaal binnen het kader van de Nederlandse grondwet.

Laat het duidelijk zijn dat ik het geenszins eens ben met de opvattingen van Michiel Smit en zijn kliek, maar dat ik vind dat er over elke mening een genuanceerd en accuraat beeld gevormd moet worden. En dat leuzen als: "laat die kutnazi's oprotten uit Amsterdam" e.d. in een democratie uiterst ongepast zijn.
Oud 28-10-2003, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 28-10-2003 @ 14:37:
wat is er dan mis met bewijs v/e website?
dat er niks racistisch instaat
(duh)
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 13:41
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 28-10-2003 @ 14:40:
(duh)
Precies, ik zag ook niks racistisch in die informatie staan eerlijk gezegd.
Oud 28-10-2003, 13:49
Verwijderd
iets over afa:

Anti-Fascistische Actie (AFA) is een in 1992 opgerichte organisatie, die zich ten doel heeft gesteld racistische en fascistische partijen, groeperingen en tendensen te bestrijden, alsmede racistisch en discriminerend overheidsbeleid aan de kaak te stellen. AFA doet dit onder andere door middel van het ondersteunen van lokale organisaties, het organiseren van
voorlichtingsavonden, het doen van onderzoek en het uitgeven van publicaties. AFA onderneemt ook acties, zoals demonstraties, manifestaties en blokkades.Sinds 1992 heeft AFA haar bestaansrecht bewezen, door telkens als extreem-rechts
zich op straat manifesteerde, probeerde congressen te beleggen of dreigde te gaan groeien, actie te ondernemen.

hier zeggen ze wat ik al concludeerdem, ze gaan er zonder een gefundeerd onderzoek al vanuit dat extreem rechts racistisch/fasistisch is. een misvatting, zo blijkt maar weer.

Extreem- rechts misbruikt namelijk de vrijheid van meningsuiting om personen en groepen mensen te discrimineren.
Extreem-rechts wil invoering van de doodstraf, de vrouw terug naar het aanrecht, vakbonden verbieden en verregaande gecentraliseerde macht. Door in te spelen op vooroordelen over vooral migranten en vluchtelingen probeert extreem-rechts een tweedeling in de maatschappij te creëren. Met de verspreiding van haat en discriminerende propaganda zet extreem-rechts
aan tot geestelijk en lichamelijk geweld tegenover minderheden.

over vooroordelen gesproken

Ook zorgt extreem-rechts ervoor dat het gehele politieke klimaat rechtser wordt, doordat gevestigde politieke partijen de extreem-rechtse standpunten overneemt om geen kiezers te verliezen in plaats van vooroordelen en racisme te weerleggen en te verspreiden. Met deze acties bereikte AFA een tweeledig
doel; enerzijds discussie over de bestrijding van extreem-rechts en anderzijds direct resultaat, namelijk het frustreren en tegenwerken van de opbouw van extreem-rechts.

in dit stukje bewijzen ze niet alleen anti-fasistisch/racistisch te zijn, maar ook extreem links
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 16:02
BARON
BARON is offline
alle ellende die extreem links veroorzaakt is vele malen erger. Hierbij denk ik aan alle vernielingen, rellen, kraakpanden dankzij links. Dat mag allemaal wel.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 16:04
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BARON schreef op 28-10-2003 @ 17:02:
alle ellende die extreem links veroorzaakt is vele malen erger. Hierbij denk ik aan alle vernielingen, rellen, kraakpanden dankzij links. Dat mag allemaal wel.
Kraakpanden horen daar niet tussen
Oud 28-10-2003, 16:20
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
Extreem rechts en extreen links zijn een pot nat. Het enige waar dat soort groeperingen goed voor zijn is polarisatie en radicalisatie. Twee dingen die niet wenselijk zijn in de hedendaagse samenleving. Om dan te zeggen dat extreem links erger is dan extreem rechts, is net zo dom en kortzichtig als het omgekeerde beweren.
Oud 28-10-2003, 16:22
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 28-10-2003 @ 14:40:
(duh)
ik zag er genoeg racistisch in staan. Zo word de straf mede bepaalt door afkomst
Oud 28-10-2003, 16:29
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
Joostje schreef op 28-10-2003 @ 17:22:
ik zag er genoeg racistisch in staan. Zo word de straf mede bepaalt door afkomst
Tja, ze kunnen een Nederlander moeilijk zijn Nederlandse nationaliteit afnemen als dat zijn enige nationaliteit is. Als dat het enige is wat verschillend is in de strafmaat zie ik hier geen racisme in. Er staat toch niet dat Marokkanen per definitie meer misdaden plegen, tenminste, niet in die post van jou. Ik heb de website zelf niet bekeken.

Maar goed, als er op die site opgeroepen wordt tot haat of actie buiten de autoriteiten om tegen allochtonen of als er teksten op die site staan met valse informatie over allochtonen, DAN is het racisme. Eerder niet.
Oud 28-10-2003, 16:34
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Hypochondriac schreef op 28-10-2003 @ 17:29:
Tja, ze kunnen een Nederlander moeilijk zijn Nederlandse nationaliteit afnemen als dat zijn enige nationaliteit is. Als dat het enige is wat verschillend is in de strafmaat zie ik hier geen racisme in. Er staat toch niet dat Marokkanen per definitie meer misdaden plegen, tenminste, niet in die post van jou. Ik heb de website zelf niet bekeken.

Maar goed, als er op die site opgeroepen wordt tot haat of actie buiten de autoriteiten om tegen allochtonen of als er teksten op die site staan met valse informatie over allochtonen, DAN is het racisme. Eerder niet.
Racisme is ook het beoordelen van mensen op niet ter zake doende vermeende feiten. Dat het onmogelijk is een nederlander zijn verblijfsvergunning af te pakken, is geen excuus om een ongelijke straf door te voeren.
Oud 28-10-2003, 16:55
resist / exist
AFA extreem links? mischien extremistisch maar extreem is wat anders..
Enerzijds begrijp ik Hypochondriac's reactie, anderzijds vind ik negeren ook geen oplossing omdat vooral in deze tijden van eindeloze stigmatisering zoiets alsnog (onterecht) aan wil slaan, en aangezien ze nou nauwelijks media aandacht hebben gekregen ben ik erg tevreden met de gevolgen van die tegendemo..
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 16:57
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
hmmmm, remember 40-45 als we t dan toch over stromingen hebben
Oud 28-10-2003, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 28-10-2003 @ 17:22:
Onderscheid in strafmaat of strafsoort naar afkomst is niet discriminatoir als daar een objectieve gronden voor zijn. Als blijkt dat bijvoorbeeld een Nederlander, om een preventiekans van 50% te bereiken, een straf van een jaar nodig heeft, terwijl een Marokkaan voor datzelfde preventiepercentage twee jaar moet zitten, dan is er mijns inziens prima objectieve grond om in straf onderscheid te maken naar afkomst.

Er wordt sinds jaar en dag onderscheid gemaakt tussen verdachten op grond van de unieke omstandigheden van elk geval, waarom zou afkomst daar niet onder mogen vallen?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 17:23
resist / exist
Citaat:
Hmmm, hoe zit het met al die bekladde joodse begraafplaatsen.. (daders liepen mee in DEZE demo!), de hakenkruizen op de hoek van de straat etc. zijn toch echt vernielingen hoor...
Kraakpanden? Een prima oplossing voor de woningnood en een mooie afstraffing voor geldbeluste speculanten!
Rellen? Havenarbeiders rellen nooit zeker..? Heeft niks met een stroming te maken..
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 17:29
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
Joostje schreef op 28-10-2003 @ 17:34:
Racisme is ook het beoordelen van mensen op niet ter zake doende vermeende feiten.

En waar doet Nieuw Rechts dat dan?

N.B. Het is een feit dat allochtone Nederlanders relatief crimineler zijn dan autochtone Nederlanders

Dat het onmogelijk is een nederlander zijn verblijfsvergunning af te pakken, is geen excuus om een ongelijke straf door te voeren.
Onzin, als blijkt dat het probleem opgelost wordt door allochtonen met meerdere nationaliteiten het land uit te zetten dan moet er van die mogelijkheid gebruikt moeten kunnen worden gemaakt. Voor de Nederlanders moet dan dus een andere oplossing gevonden worden. Dat heeft niets met racisme te maken. Dat is pragmatisme
Oud 28-10-2003, 17:37
resist / exist
"als blijkt dat het probleem opgelost wordt door allochtonen met meerdere nationaliteiten het land uit te zetten dan moet er van die mogelijkheid gebruikt moeten kunnen worden gemaakt."

Dat is niet oplossen maar het probleem verplaatsen, en een belachelijk hoge straf aangezien deze allochtonen vaak doordat ze geen andere keus hebben in het criminele ciruit terecht komen (met name illegalen)..
Als je ze uitzet zit iemand anders met hun, daar schiet je wat mee op zeker?
Gewoon een normale gevangenisstraf met een verplichte scholing en begeleiding als ze vrij zijn om een plaatsje in de maatschappij te veroveren, DAN los je het op...
En zeg dan niet dat de gevangenissen vol zitten want op iedere hoek staan er 12 kantoorpanden leeg en er blijft maar doorgebouwt worden, dan is er ook wel geld voor nieuwe grotere gevangenissen...
Kortom het is uberhaupt geen oplossing, en ten tweede WEL racistisch, je behandelt ze tenslotte op basis van afkomst, iedereen zou een gelijke straf moeten krijgen, nederlander of niet..
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 17:48
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
resist / exist schreef op 28-10-2003 @ 18:37:
"als blijkt dat het probleem opgelost wordt door allochtonen met meerdere nationaliteiten het land uit te zetten dan moet er van die mogelijkheid gebruikt moeten kunnen worden gemaakt."

Dat is niet oplossen maar het probleem verplaatsen, en een belachelijk hoge straf aangezien deze allochtonen vaak doordat ze geen andere keus hebben in het criminele ciruit terecht komen (met name illegalen)..
Als je ze uitzet zit iemand anders met hun, daar schiet je wat mee op zeker?
Gewoon een normale gevangenisstraf met een verplichte scholing en begeleiding als ze vrij zijn om een plaatsje in de maatschappij te veroveren, DAN los je het op...
En zeg dan niet dat de gevangenissen vol zitten want op iedere hoek staan er 12 kantoorpanden leeg en er blijft maar doorgebouwt worden, dan is er ook wel geld voor nieuwe grotere gevangenissen...
Kortom het is uberhaupt geen oplossing, en ten tweede WEL racistisch, je behandelt ze tenslotte op basis van afkomst, iedereen zou een gelijke straf moeten krijgen, nederlander of niet..
Je begint hier een heel betoog over een maatregel om me duidelijk te maken dat het niet de oplossing voor een probleem is. Ten eerste is dat volledig offtopic, ten tweede heb ik al lang duidelijk gemaakt dat ik het met de ideeën van Nieuw Rechts in zijn geheel niet eens ben.

Het onderwerp van mijn post was echter de vraag of zo'n maatregel wel of niet racistisch zou zijn. Gelukkig besteed je daar ook nog aandacht aan. Verschillende straffen voor verschillende groepen zijn niet alleen erg gangbaar, maar ook nog eens breed geaccepteerd.

Als een groepering denkt dat een maatregel goed zal werken voor een bepaalde maatschappelijke groep dan is dat hun goed recht. Of de variabele in hun maatregel leeftijd, geslacht of afkomst is maakt niet uit. In elke rechtszaak word gediscrimineerd op bepaalde criteria. Statitische data wordt altijd gebruikt, maar als die data gebaseerd is op afkomst dan mag dat ineens niet meer, want stel je voor dat het zou kloppen dat allochtonen crimineler zijn dan autochtonen.

Punt is: een maatregel op basis van afkomst is niet per definitie racistisch, tenzij uit wordt gegaan van subjectiviteit in plaats van objectiviteit.
Oud 28-10-2003, 20:03
dystopia
dystopia is offline
De website van Vereniging Martijn is http://www.martijn.org

Citaat:
Hypochondriac schreef op 28-10-2003 @ 17:20:
Extreem rechts en extreen links zijn een pot nat. Het enige waar dat soort groeperingen goed voor zijn is polarisatie en radicalisatie. Twee dingen die niet wenselijk zijn in de hedendaagse samenleving. Om dan te zeggen dat extreem links erger is dan extreem rechts, is net zo dom en kortzichtig als het omgekeerde beweren.
Zo is dat, conservatief hokjesdenken uber alles!
Oud 28-10-2003, 20:26
REIE
REIE is offline
Citaat:
dystopia schreef op 28-10-2003 @ 21:03:

Zo is dat, alle pedofielen zijn kinderverkrachtigers, of zullen dat nog wel eens doen!
Oud 28-10-2003, 20:35
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
dystopia schreef op 28-10-2003 @ 21:03:

Uh?
Oud 28-10-2003, 22:45
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-10-2003 @ 18:03:
Onderscheid in strafmaat of strafsoort naar afkomst is niet discriminatoir als daar een objectieve gronden voor zijn. Als blijkt dat bijvoorbeeld een Nederlander, om een preventiekans van 50% te bereiken, een straf van een jaar nodig heeft, terwijl een Marokkaan voor datzelfde preventiepercentage twee jaar moet zitten, dan is er mijns inziens prima objectieve grond om in straf onderscheid te maken naar afkomst.
Dan gaat het om een straf die door de rechter wordt opgelegd en bepaald, en niet vanuit het wetboek.

Citaat:
Er wordt sinds jaar en dag onderscheid gemaakt tussen verdachten op grond van de unieke omstandigheden van elk geval, waarom zou afkomst daar niet onder mogen vallen?
Zie boven. Zou toch wat zijn als ik je op juridisch vlak eruit zou lullen, dus je komt vast met een snoeiende reply

In blijde afwachting
Oud 28-10-2003, 22:49
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Hypochondriac schreef op 28-10-2003 @ 18:29:
En waar doet Nieuw Rechts dat dan?

N.B. Het is een feit dat allochtone Nederlanders relatief crimineler zijn dan autochtone Nederlanders
zoals ik al zei, een andere strafmaat toepassen

Citaat:
Onzin, als blijkt dat het probleem opgelost wordt door allochtonen met meerdere nationaliteiten het land uit te zetten dan moet er van die mogelijkheid gebruikt moeten kunnen worden gemaakt. Voor de Nederlanders moet dan dus een andere oplossing gevonden worden. Dat heeft niets met racisme te maken. Dat is pragmatisme
Het idee dat het probleem van criminaliteit word opgelost door allochtone jongeren (ook met alleen nederlandse nationaliteit) in feite het land uit te zetten, is een illusie. Daarnaast worden de rechten van deze nederlandse burgers dan met alle handen en voeten betreden (getreden?), en wordt er dus onderscheid gemaakt op grond van ras. Als dat geen racisme is, weet ik het ook niet meer.
Oud 29-10-2003, 14:23
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
Joostje schreef op 28-10-2003 @ 23:49:
zoals ik al zei, een andere strafmaat toepassen
Dat is net zo 'racistisch' als een andere straf verzinnen.

Citaat:
Het idee dat het probleem van criminaliteit word opgelost door allochtone jongeren (ook met alleen nederlandse nationaliteit) in feite het land uit te zetten, is een illusie.
Dat heeft verder geen relevantie voor de discussie.

Citaat:
Daarnaast worden de rechten van deze nederlandse burgers dan met alle handen en voeten betreden (getreden?), en wordt er dus onderscheid gemaakt op grond van ras. Als dat geen racisme is, weet ik het ook niet meer.
Stel, iemand heeft de Nederlandse nationaliteit gekregen, dat betekent dat de Nederlandse overheid verantwoording voor deze persoon draagt. Dat is een kwestie van vertrouwen. Als het vertouwen van de overheid dan geschonden wordt doordat iemand herhaaldelijk de wet overtreedt, dan is een mogelijke maatregel het ontnemen van de Nederlandse nationaliteit. Dat is inderdaad de rechten van een persoon met voeten treden. Net zoals het opsluiten van iemand in de gevangenis iemand's rechten met voeten treden is.

En sinds wanneer zijn alle allochtonen van andere raciale afkomst? Dat Nieuw Rechts als voorbeeld Marokkanen neemt is misschien niet al te slim gekozen, maar al te zeer begrijpelijk, aangezien de Marokkaanse jeugd nu eenmaal een probleemgroep in. Is het racisme om een groep bij naam te noemen?
Oud 29-10-2003, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Hypochondriac schreef op 28-10-2003 @ 17:20:
als we als definitie voor extreem links/rechts nemen, dat dit groeperingen omvatten die grondrechten schenden, dan is een groepering als nieuwrechts niet extreem, en afa wel (die rechtvaardigen immers het gebruik van geweld)
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 28-10-2003 @ 23:45:
[B]Dan gaat het om een straf die door de rechter wordt opgelegd en bepaald, en niet vanuit het wetboek.

Zie boven. Zou toch wat zijn als ik je op juridisch vlak eruit zou lullen, dus je komt vast met een snoeiende reply

In blijde afwachting
dat kan ik je nu al vertellen
het wetboek stikt van de uitzonderingen waarvan een rechter of advocaat al dan niet gebruik van kan maken. Denk hierbij aan dingen als 'verzachtende omstandigheden',
'ontoerekeningsvatbaar' en andere verneukerative termen die men in rechtbanken hanteert. Voor al die uitzonderingen gelden verschillende strafmaten, dus eentje toevoegen kan geen kwaad
Dus helaas Joostje, volgende keer beter
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 15:36
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 29-10-2003 @ 15:36:
als we als definitie voor extreem links/rechts nemen, dat dit groeperingen omvatten die grondrechten schenden, dan is een groepering als nieuwrechts niet extreem, en afa wel (die rechtvaardigen immers het gebruik van geweld)
Leer lezen. Ik zit al dit hele topic het standpunt te verdedigen dat Nieuw Rechts geen grondrachten schendt. Bovendien noem ik nergens namen. Ik ben blij om te zien dat er nog altijd mensen zijn die te vroeg conclusies trekken
Oud 29-10-2003, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Hypochondriac schreef op 29-10-2003 @ 16:36:
Leer lezen. Ik zit al dit hele topic het standpunt te verdedigen dat Nieuw Rechts geen grondrachten schendt. Bovendien noem ik nergens namen. Ik ben blij om te zien dat er nog altijd mensen zijn die te vroeg conclusies trekken
Die opmerking ging meer over de discussie over het algemeen, niet specifiek over jou
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 16:01
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 29-10-2003 @ 16:52:
Die opmerking ging meer over de discussie over het algemeen, niet specifiek over jou
Ow, sorry. Beetje te snel conclusies getrokken Maar ja, je quootte me ook een beetje vreemd dan.... Ach ja, zand erover....

*slaat hoofd op tafel*
Reageren

Regels voor berichten