Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2003, 10:29
Gothic
Gothic is offline
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Weet iemand hier meer over? Iemand ervaring hiermee?
Oud 31-10-2003, 10:32
coopergirl
coopergirl is offline
Dit heb ik gevonden op i-net.
Zelf heb ik er geen ervaring mee omdat je het niet mag gebruiken in combinatie met seroxat (=anti-depressivum)

Werking en karakter.
Ontstekingsremmend, genezing bevorderend, pijnstillend, zenuwstillend, antidepressivum.

Inwendig.
- Bij shock en hysterie.
- Bij lichte depressies.
- Bij neerslachtigheid in de menopauze en bij menstruatiepijnen.
- Bij gevoelige darmen.
- Bij maagzweren.
- Bij bedwateren en chronische blaasontsteking.
- Twee a drie koppen thee per dag helpen bij lichte depressies.

Uitwendig.
- Bij steekwonden, beenzweren, lichte verbrandingen.
- In- en uitwendig bij zenuwpijnen, ischias, rugpijn, pijn na operaties.
- In- en uitwendig bij herpes en gordelroos.

Sint-janskruid wordt professioneel gebruikt bij diabetische neuralgie, multiple sclerose en de ziekte van Parkinson.
Ook wordt Sint-janskruid gebruikt bij de gevolgen van stralingstherapie.
Samen met andere kruiden wordt het ook gebruikt bij ontwenning van anti-depressiva, zoals prozac.
Een andere toepassing is bij zenuwschade en depressies bij aids.
Sint-janskruid werkt ook goed bij bepaalde soorten blaasontsteking.

Er bestaan verhalen over dit kruid dat het het vermogen tot gecontroleerd dromen kan bevorderen,
waarbij de dromer zijn dromen kan beïnvloeden.
Essence van de bloemen wordt toegepast bij doodsangst, nachtmerries en angst voor "uittreding".
Sint-janskruid heeft een beschermende werking op kwetsbare, open persoonlijkheden en schept innerlijke harmonie.
Oud 31-10-2003, 10:32
Lorelei
Lorelei is offline
http://www.natuurlijkerwijs.com/sintjanskruid.htm Have fun

Ik heb geen ervaringen, sorry.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 10:35
Nona
Nona is offline
Site over St. Jans Kruid

Een middel tegen depressie dus.
Oud 31-10-2003, 10:40
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 31-10-2003 @ 11:35:
Site over St. Jans Kruid

Een middel tegen depressie dus.
Onder andere een middel tegen lichte neerslachtigheid...
Zie m'n bovenstaande post voor andere doeleinden waarvoor Sint Janskruid wordt gebruikt...

Joyce
Oud 31-10-2003, 10:46
Miracle
Miracle is offline
Info op internet kan ze zelf ook wel vinden lijkt me.
Sorry ik heb er geen ervaring mee.
Oud 31-10-2003, 11:22
Eend
Eend is offline
Keb t thuis liggen. Moest het ooit halen van mn psych, maar nog nooit wat van ingenomen. Veel te groot spul om door mn keeltje te laten glippen
Oud 31-10-2003, 11:31
Kuona
Kuona is offline
ik slik deze sinds 2,5 week. Ze zijn van Kneipp. Ik vergeet ze alleen wel eens in te nemen, je moet er namelijk 3 keer per dag twee slikken. En telkens voor de maaltijd. Maar ik denk er altijd pas aan als ik net mijn eten op heb. Ze zeggen dat je na 2 a 3 weken al verschil kunt merken. Maar ik merk nog niet echt verschil.
Ik ben het gaan slikken omdat ik nogal in een dip zat en ik kwam er echt niet meer uit. Ik had ooit iets over st janskruid gehoord en ik dacht: goh, laat ik het eens proberen. Naja ik hoop dat het nog een keer gaat werken.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 11:32
Verwijderd
't is idd voor (lichte) neerslachtigheid/depressies, soms helpt of verlicht het ook wel iets bij wat minder lichte neerslachtigheid/depressies.

tja, wat moet je je er bij voorstellen? 't zijn pillen of capsules met oa Sint Janskruid (een kruid dus) er in, een natuurlijk medicijnen dus (homeopatisch).

Ik heb het een tijdje geslikt (niet van Kneipp, maar gewoon van de Etos oid), 't werkte wel (tenminste, dat denk ik). 't is al wel een tijd geleden, 'k ben nu allergisch voor kruiden ed, dus ik gebruik het niet meer. 't wordt ook aangeraden door sommige artsen, maatschappelijk werksters, psychologen, enz. en dat zal ook niet voor niks zijn, denk ik.

't duurt btw wel een maand of twee maanden oid voordat je het gaat merken (staat ook zo iets op het potje, geloof ik), maar das met de meeste dingen die je slikt (vrijwel niets werkt meteen).

Laatst gewijzigd op 31-10-2003 om 11:35.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 12:10
Verwijderd
Ik heb die pillen ook nog een tijdje gebruikt. Ik dacht toen nog dat mijn depressie over zou gaan door een natuurlijk middel, zonder mijn echte problemen op te lossen door te praten. Het is belangrijk dat je ze regelmatig slikt, de aanbevolen hoeveelheid dus (geloof 3 per dag). Het schijnt ook zo te zijn dat je pas na een paar weken verbetering merkt.

Ik had ze gewooon van de Kruidvat. Ze zijn ook als thee verkrijgbaar. Maar of het bij mij geholpen heeft...volgens mij niet. Wel werd ik iets minder nerveus. Maar ze smaken ontzettend ranzig en droog
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 12:15
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 31-10-2003 @ 13:10:
Maar ze smaken ontzettend ranzig en droog
Je moet er ook niet op kauwen. Gewoon doorslikken met een flinke slok water en je merkt nergens iets van. (Die capsules zijn ook een stuk minder droog, die hebben zo'n lekker glibberig laagje (zeker als ze nat worden ).
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 12:29
Sannetje
Sannetje is offline
geen ervaring mee, maar ik heb wel op veel verschillende plaatsen gelezen dat het geen onschuldig huismiddeltje is en dat er het beste eerst een dokter geraadpleegd kan worden voordat het gebruikt wordt (ook ivm wisselwerking met andere medicijnen)
Oud 31-10-2003, 14:25
Slashy
Slashy is offline
Ik heb geen ervaring met St. Janskruid. Ik heb wel ooit een homeopathisch middeltje geslikt tegen zenuwen (bij spreekbeurten e.d.) maar dat hielp dus echt voor geen reet. Dus, sindsdien geloof ik niet meer zo in dat homeopathische spul.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 14:30
Eend
Eend is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-10-2003 @ 13:15:
Je moet er ook niet op kauwen. Gewoon doorslikken met een flinke slok water en je merkt nergens iets van. (Die capsules zijn ook een stuk minder droog, die hebben zo'n lekker glibberig laagje (zeker als ze nat worden ).
Offtopic: Ik ken wel meerdere dingen met zo'n laagje...
Oud 31-10-2003, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 31-10-2003 @ 15:30:
Offtopic: Ik ken wel meerdere dingen met zo'n laagje...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 17:02
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-10-2003 @ 16:08:
Oud 31-10-2003, 18:06
Eend
Eend is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-10-2003 @ 16:08:
wat is er mis met een spiegelei?!
Oud 03-11-2003, 20:24
Quiana
Quiana is offline
Op naar L&G!
Oud 04-11-2003, 14:40
Masquerade
Masquerade is offline
Kijk wel uit als je de pil gebruikt! Sint Janskruid schijnt de werking van de pil te verminderen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 14:47
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 04-11-2003 @ 15:40:
Kijk wel uit als je de pil gebruikt! Sint Janskruid schijnt de werking van de pil te verminderen.
Dat zag ik staan. Denk toch dat ik de veiligheid van de pil belangrijker vind...
Oud 04-11-2003, 14:57
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Of ga zoeken naar een andere pil ofzo.

Ik vind hypericum perforatum best goed werken.
Oud 04-11-2003, 17:01
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 04-11-2003 @ 15:57:
Of ga zoeken naar een andere pil ofzo.
Met 'de pil' worden denk ik alle merken van de pil bedoeld, anders hadden ze er wel specifieke namen bij gezet.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 17:33
Miracle
Miracle is offline
@gothic: Welke pil gebruik je en heb je je huisarts hierover gebeld of niet?
ik ben zelf ook eigenlijk wel nieuwsgierig naar die wisselwerking, want op internet staat er op een site niks over
Oud 04-11-2003, 17:34
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
dreen schreef op 04-11-2003 @ 18:33:
@gothic: Welke pil gebruik je en heb je je huisarts hierover gebeld of niet?
ik ben zelf ook eigenlijk wel nieuwsgierig naar die wisselwerking, want op internet staat er op een site niks over
Ik hou niet van huisartsen, dus echt niet dat ik die bel...

microdinges30... de standaard pil die als 1e wordt uitgeschreven...
Oud 04-11-2003, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 04-11-2003 @ 18:34:
Ik hou niet van huisartsen, dus echt niet dat ik die bel...

microdinges30... de standaard pil die als 1e wordt uitgeschreven...
Lijkt me wel verstandig, zo lullig als je zwanger blijkt te zijn. Dan zul je in korte tijd heel veel (huis)artsen moeten zien, of je dat nou wilt of niet.

(Niet standaard volgens mij...maar wordt idd wel vaak als eerste voorgeschreven.)
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 21:49
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-11-2003 @ 18:01:
Met 'de pil' worden denk ik alle merken van de pil bedoeld, anders hadden ze er wel specifieke namen bij gezet.
Nou, ik heb er dus niet zoveel ervaring mee, maar het geeft bijeffecten met een paar hormonen die dus in die microgynon 30 pil zitten. In anderen zitten die hormonen misschien niet.
Oud 04-11-2003, 21:53
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 04-11-2003 @ 22:49:
Nou, ik heb er dus niet zoveel ervaring mee, maar het geeft bijeffecten met een paar hormonen die dus in die microgynon 30 pil zitten. In anderen zitten die hormonen misschien niet.
Zitten niet in elke pil ongeveer dezelfde hormonen, alleen in andere verhoudingen oid...? 'k heb er verder ook niet megaveel verstand van, maar goed...
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 08:33
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Of je neemt de pil niet, en gaat over op een ander voorbehoedsmiddel.. Dan voel je je waarschijnlijk sowieso beter.
Oud 05-11-2003, 08:37
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 05-11-2003 @ 09:33:
Of je neemt de pil niet, en gaat over op een ander voorbehoedsmiddel..
Volgens mij is de pil wel het veiligste voorbehoedsmiddel...en ook wel één van de makkelijkste, vind ik.

Citaat:
Dan voel je je waarschijnlijk sowieso beter.
Ik mis de redenatie hierachter even. Het kan dat je je dan beter voelt, maar het hoeft absoluut niet, het kan ook dat je je dan juist minder voelt.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 09:32
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-11-2003 @ 09:37:
Ik mis de redenatie hierachter even. Het kan dat je je dan beter voelt, maar het hoeft absoluut niet, het kan ook dat je je dan juist minder voelt.
Als je ziet wat erin zit allemaal, dat kan niet alleen een uitwerking hebben op alleen je cyclus.
Maarja, laat ook maar.
Onbegonnen werk.
Oud 05-11-2003, 09:39
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 05-11-2003 @ 10:32:
Als je ziet wat erin zit allemaal, dat kan niet alleen een uitwerking hebben op alleen je cyclus.
Maarja, laat ook maar.
Onbegonnen werk.
Ik zeg ook neit dat het alleen uitwerking heeft op je cyclus, ik zeg dat de uitwerking niet per definitie negatief hoeft te zijn, hij kan namelijk ook positief zijn en dat je je dus beter voelt wanneer je de pil gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 16:42
Antistar
Antistar is offline
je moet wel oppassen met sint janskruid!!!
ik ben een beetje natuurgeneeskunde aan het bestuderen en het kan en redelijk gevaarlijke stof zijn. na 2 maanden gebruiken moet je een hele tijd er van afblijven.
Het heeft een lichtelijk verslavend effect.
dit is tenminste wat er in een stuk of 10 studieboeken van mij staan...
Oud 05-11-2003, 19:27
Verwijderd
In de bijsluiter van de Microgynon staat zelfs dat sint-janskruid de betrouwbaarheid kan verminderen...

(k zat 'm ff door te lezen ivm een topic op L&R)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 20:18
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 05-11-2003 @ 20:27:
In de bijsluiter van de Microgynon staat zelfs dat sint-janskruid de betrouwbaarheid kan verminderen...

(k zat 'm ff door te lezen ivm een topic op L&R)
Weet ik, het staat ook achterop het potje...

Eigenlijk ben ik vooral benieuwd naar ervaringen hiermee en de redenen waarom mensen het slikken, het namelijk niet speciaal voor depressies...
Oud 10-11-2003, 02:14
Verwijderd
Ik slik ze momenteel, al een week of twee bijna. Maar niet dagelijks. Ik heb ze nu eventjes niet genomen en vanavond had ik bijna weer een huilbui, dus het kan wel zijn dat het nodig is ze blijvend te nemen om een goed effect te bekomen.

Mijn mening erover?

Mja, ik denk wel dat het wat helpt, want vorig jaar zat ik ook in een dipje en die pilletjes hebben me er wel een beetje doorgeholpen. Ik ga niet beweren dat het wonderen doet, maar het stelt je zo een beetje meer op uw gemak. Je gaat er wat minder door piekeren.

Maar het is en blijft zo; praten is de beste remedie, hoe moeilijk dat ook soms wel eens gaat.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 12:12
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Hypericum Perforatum verneukt je ook niet zo erg als chemische anti-depressiva.

En ik kan er van dagdromen.

Regels voor berichten