Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
ff opgezocht, het ging over of gebarentaal een verplicht of keuzevak moeten zijn op de middelbare of basisschool?
http://forum.scholieren.com/showthre...ht=gebarentaal Citaat:
|
![]() |
|
Ja goed idee! Ik bedoel wat heb je er nou aan om oud grieks te leren dat niet meer gesproken wordt, latijns waar je niks aan hebt en spaans als je er nooit op vakantie zou willen. Ik moest kiezen maar ik vind het stom. En frans dan. Daar heb je alleen wat aan als je elk jaar op vakantie gaat of er in de toekomst wil gaan wonen. Engels ok dat heb je nodig maar er worden zoveel nutteloze talen gegeven
||
Verwijderd
|
Citaat:
Grieks en Latijn zijn keuzevakken (op gymnasium niet, maar dan heb je nog wel de keus om atheneum te gaan doen), ik vind dat die dus eigenlijk niet eens mee tellen, daar kiest iemand nl zelf voor. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar kvind het zo stom dat zinlose vakken als spaans verplicht worden terwijl je er helemaal niets aanhebt |
![]() |
||
Citaat:
gebarentaal op school als vak lijkt me wel leuk, maar niet echt nodig. als je het wil leren kun je dat toch op eigen initiatief doen. ik ben er ook mee bezig geweest en van plan het weer eens te gaan oefenen, is heel goed te doen met fotoboekjes. ![]()
|
In mijn hele leven, tot nu toe, ben ik maar 1 dove persoon tegen gekomen. Toen ik 12 was. Daarin tegen ben ik een ontelbaar aantal Duitser, Spanjaarden en Fransen tegen gekomen in Nederland en in 'hun' eigen landen. Wel zo handig als je die taal dan machtig bent.... Gebarentaal zou voor mij eigenlijk zoiets zijn als Oud-Grieks....Ik gebruik het toch nooit.
Dit neemt trouwens niet weg dat ik het wel zou willen leren... Er begint over een aantal weken een keuzevak gebarentaal bij mij op de Hogeschool....Misschien ga ik het toch maar eens volgen, dan kan ik namelijk iets wat veel mensen niet kunnen. Leuk om tijdens een date of een verjaardagsfeesje stoer mee te doen ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik vindt spaans zinniger dan frans of duits, spaans is wereldtaal nummer twee. Maar goed dat terzijde, ik ben er niet voor. Er zijn in Nederland circa 15 tot 24 duizend mensen die slechthorend zijn of doof zijn. Wat wil je ermee bereiken? Dat doven meer in de maatschappij staan? Iedereen in hun taal kunnen praten? Moet daarom heel Nederland veel gaan studeren om de doventaal te beheersen? Terwijl het mij ook nog eens heel moeilijk lijkt om te leren? Ik vindt van niet, beetje egoistisch misschien maar vindt het te radicaal. Ook al zou iedereen gebarentaal spreken zou volgens mij toch nog altijd verschil blijven ook in omgaan. Ok, doven kunnen wel uitgaan en dansen door het ritme te voelen maar feit is dat ze heel weinig uitgaan terwijl een deel van de jongeren dat een belangrijk onderdeel van hun leven is. Zo kan ik wel meer dingen noemen waardoor je toch altijd verschil blijft houden. Ok, je zou het verschil iets kleiner kunnen maken maar verschil blijf je toch altijd houden. Het horen van dingen is nou eenmaal belangrijk in ons leven.
Bij leren van andere talen denk je trouwens niet aan andere landen maar aan jezelf, bij veel beroepen heb je weleens contact met het buitenland en dan is het handig dat je de taal een beetje beheersd. Dat is dan handig voor jezelf. Ja de mens is heel egoistich, je wilt alleen iets leren als je er zelf beter van wordt. Ik denk trouwens niet dat ik in mijn leven zoveel met doven te maken zal gaan krijgen, en zo ja dan ben ik het bereid te leren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
En waarom zouden doven weinig uitgaan? Omdat er weinig uitgaansgelegenheden geschikt zijn voor doven, maar ik denk ook omdat doven vaak niet of niet goed kunnen communiceren met horende mensen. Wanneer doven uitgaan, doen ze dit vaak op plaatsen die toegangkelijk zijn voor doven, op alle mogelijke manieren.
Verschil is er tussen alle mensen, het verschil tussen iemand met een handicap en iemand zonder een handicap is misschien wat groter, maar zou dan dus eigenlijk juist kleiner gemaakt moeten worden. Maar met verschillen kun je leren leven, denk ik. Citaat:
(Wordt je btw niet bij alles wat je leert 'beter'?) |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 31-10-2003 om 11:11. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nu zal een dove uit Groningen je wel begrijpen als je het handalfabet uit Limburg gebruikt, maar het kan tot enige verwarring zorgen. Edit: zoals ik al vaker gezegd heb, ben ik een grote voorstander van het vrijwillig onderwijzen van gebarentaal/handspelling op scholen. Laatst gewijzigd op 31-10-2003 om 13:15. |
![]() |
||
Citaat:
Nu is een belangrijk onderdeel van het uitgaan, bij mij in ieder, geval lekker dansen. Voor doven is dit veel moeilijker, en zij zullen er daarom ook minder plezier aan beleven. Hoe zie je dat dan voor je dat de uitgaansgelegenheden beter toegankelijk zijn voor doven? Maar jij vindt dus dat 16 miljoen mensen allemaal een moeilijke cursus (het is immers niet iets van je zo 1 2 3 leert) moeten gaan volgen om de 15 duizend tot 24 duizend doven te kunnen verstaan? Of dat iedereen het in de toekomst het op school zou moeten leren (wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt)? Een groot deel van de bevolking komt, nooit of zelden in aanraking met die mensen. Dat je via school een cursus kan doen vindt ik wel een goed plan, iedereen die het leert kan het dan doen, maar dat moet dan extra zijn en niet ten kostte gaan van andere vakken. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ga zelden uit, iig niet naar discotheken ed, ik heb dus geen idee hoe je zo iets aantrekkelijker kan maken voor bv. doven, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zich daar in verdiept hebben en die het wel weten.
Ik vraag me btw af of je omdat je niet 'lekker kunt dansen' per se minder plezier zult beleven aan uitgaan. Bij jou is dat een belangrijk onderdeel, voor een ander kunnen hele andere dingen belangrijk zijn, waardoor ze zonder te dansen toch net zoveel plezier beleven als jij met dansen. Wat in mijn tweede post al te lezen was, ik vind niet dat het verplicht moet worden gesteld (dan kan je alles wel verplicht stellen), maar als keuze vak zou ik het helemaal niet zo'n gek idee vinden. |
![]() |
||
Citaat:
ik denk dat je dan zou leren, waar je zelf het dichtst bij in de buurt zit. het zou leuk zijn als het als keuzevak werd aangeboden. maar zolang dat niet zo is, kan je altijd besluiten een cursus te voglen.
||
Citaat:
![]() mijn moeder bofte maar, dat ze de studie moest doen voor dr werk (ik wil ook!!! ![]() maargoed... heb ook niet heel veel tijd nu. zou het wel willen leren.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Gebarentaal in de grondwet ganralph | 3 | 22-11-2010 14:19 | |
Studeren |
gebarentaal te utrecht rare kwast | 1 | 15-08-2008 12:38 | |
Studeren |
Nederlandse Gebarentaal Sasbeest | 21 | 31-12-2004 20:30 | |
Algemene schoolzaken |
gebarentaal - doven Ninnoc | 25 | 21-07-2003 22:57 | |
Algemene schoolzaken |
Na schooltijd les in gebarentaal ? Ja of Nee? Bikinie-meisje | 35 | 14-02-2002 21:14 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Doven/gebarentaal spreekbeurten? | 1 | 16-10-2001 08:40 |