Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2003, 14:48
Ome henk
Ome henk is offline
Hoe denk jij dat de computer van de toekomst er uitziet?

Zoals wat voor moederbord, processor. Wordt alles gewoon sneller of zal de computer anders gaan werken?

Onderbouw je uitspraken, zodat we een interessant topic krijgen.

Laatst gewijzigd op 12-11-2003 om 08:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2003, 15:04
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
De toekomst van de computer is dat hij o.a. geïntegreerd gaat worden met vele apparaten in-en-rondom het huis. Bijvoorbeeld een koelkast met een harddeschijf en 'n Breedband-connectie die bijhoud of er nog genoeg melk is; zo neen dan maak 'ie ff een online bestelling zodat het de volgende dag keurig geleverd word.

De PC zal dus eigelijk meer allerdaags worden. Tv kijken, Internetten en gamen op één apparaat. Hoe het dan zit met de hoeveel aan GHz en GB's die er zal zijn, is maar een beetje gokken. Lijkt me ook niet echt zo relevant; en ligt ook meer aan de precieze tijdsperiode. Want je 'later' zoals je aangeeft is nogal relatief.

Wireless zal in ieder geval ook meer gaan domineren in de toekomst. Niet meer de hele tijd dat inpluggen, maar een of ander 'subspace' linkje ofzo.

Laatst gewijzigd op 11-11-2003 om 15:13.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 15:28
NielZ
NielZ is offline
Op de korte termijn zullen de 'nieuwe' technieken van nu standaard worden. KB & mouse zullen standaard draadloos zijn, evenals de monitor, speakers, printer, scanner etc. Een DVD brander is er voor een paar tientjes, +/- wordt net zo standaard als Buffer Underrun Protection.
In eerste instantie zal er een echte tweedeling komen tussen AMD & intel, nl 64 en 32 bit. Ik ben benieuwd hoe die prijzen gaan worden, ook van de 64 bits Windows. Als 64 bit echt aanslaat (en ik verwacht van wel) zal Intel later volgen.
Monitoren zullen enkel nog TFT zijn; over dingen als respons time & inkijkhoek hoef je je geen zorgen meer te maken (dat laatste zit zowiesow al bijna op 180 graden ). En natuurlijk zullen ze nog platter zijn dan dat ze al zijn.

Op langere termijn zal de computer steeds meer een centraal punt in het huishouden innemen; zie ook de reply van KoffieKoek.

Internet zal steeds meer betaald worden; de tijd dat alles gratis is zal verdwijnen. Over deze twijfel ik nog wat, maar ik zie het nog wel gebeuren dat illegaal muziek & films downloaden zal verdwijnen (niet op korte termijn natuurlijk). Hoe dat precies gaat gebeuren weet ik nog niet (datastroom die bijgehouden wordt, beveiliging van originelen), maar uiteindelijk zal een Xvid downloaden net zoiets worden als inbreken in een videotheek nu.

Microsoft, Apple & alle huidige Linux variaties zullen verdwijnen. Hoe en wanneer is me nog niet helemaal duidelijk ( ), maar ik verwacht dat er op software gebied (grote) veranderingen gaan plaatsvinden.

Just my 2$.
Oud 11-11-2003, 15:57
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
NielZ schreef op 11-11-2003 @ 16:28:

Over deze twijfel ik nog wat, maar ik zie het nog wel gebeuren dat illegaal muziek & films downloaden zal verdwijnen (niet op korte termijn natuurlijk). Hoe dat precies gaat gebeuren weet ik nog niet (datastroom die bijgehouden wordt, beveiliging van originelen), maar uiteindelijk zal een Xvid downloaden net zoiets worden als inbreken in een videotheek nu.
Just my 2$.
Er zullen altijd wel wat underground bewegingen door blijven gaan met het cracken van copyrighted software en films, om het vervolgens illegaal te distribueren. Dat hou je toch nooit echt tegen. De technologie van het cracken staat ook niet stil. Het zal wel minder worden; dat wel.

Met name door de meer schappelijke prijzen die er gaan komen; en de optie om aankopen via Online winkels te doen. En ook wereldwijde releases invoeren. Op dit moment is het vaak zo dat als een film/spel in US/Azië nu uitkomt, het pas over een maand ofzo hier uitkomt.

Als de fans dan op dezelfde dag nog deze kunnen downloaden en spelen, dan is de drempel best wel hoog om alsnog te gaan kopen. Als het ook direct hier verkrijgbaar is, zullen sommige wellicht eens nog es bedenken of het echt wel gedownload moet worden.

Laatst gewijzigd op 11-11-2003 om 16:01.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 07:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Interessant topic, maar zorg dan wel voor een goede firstpost, evenals een tag in je topictitel.
Oud 12-11-2003, 18:14
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Even over software opzich en niet de hardware (want dat lijkt me wel duidelijk. Sneller, harder, kleiner blah blah blah):

Ik denk dat de neigingen steeds meer richting Open Source zullen gaan. Internet zal meer dan ooit afhankelijk worden van commerciele advertenties en Internet wordt ook duidelijk goedkoper.

Over een jaar hebben wij hier in Nijmegen als eersten in de hele wereld een aansluiting op "het" Gbit netwerk voor 30 euro in de maand (als particulier inwoner), om maar een voorbeeld te noemen.

Ook de gaming scene zal zich steeds meer op linux gaan orienteren, zoals ik bijvoorbeeld bij WoW al gehoord heb en het wordt over een jaar of 2, 3 ook steeds interessanter om Open Source te gaan produceren en gebruiken. Steeds vaker worden Open Source projecten gesteund door bepaalde sponsors etc, wat het ook makkelijker zal maken.

Ook verwacht ik dat de Open Source community met de zogeheten XS-NerC projecten (zo zei ik het goed, toch?) een aantal hele goede versterkingen zal krijgen die het mogelijk zullen maken om Microsoft (eindelijk) van z'n troon te stoten. Ook de nieuwe Kernel en OS'es die dat met zich mee gaat brengen zal de mensen eindelijk eens kunnen wakker schudden.

Dit is allemaal nabije toekomst, maar het gaat absoluut het beeld bepalen van hoe de PC-wereld er in de toekomst uit gaat zien.

En dan heb ik het alleen nog maar over PC's...
Oud 12-11-2003, 19:24
Verwijderd
Microsoft van z'n troon stoten? Dat zie ik dus echt niet gebeuren de eerste tig jaar. Daarvoor heeft ms nog een veel te dominante positie die zich eigenlijk alleen maar versterkt. Leuk voor alle die-hard computer kenners dat er steeds betere alternatieven zijn, voor de huis tuin en keuken gebruiker zal de basis nog altijd windows blijven. Gebruiksgemak, grote naamsbekendheid, gratis meegeleverd bij pc's etc.. Geintjes als messenger versterken die positie alleen maar.
Helaas, dat wel.
Wat games betreft zie ik ook niet veel ' vooruitgang' om het zo maar te zeggen; een groot bedrijf met een boel geld is en blijft denk ik nog steeds in de beste positie om grote vooruitstrevende games te maken.. een project als HL2 zie ik niet van de grond komen dmv open source. Maar ik hoop dat ik daar helemaal fout zit eigenlijk .

Langzamerhand zal software steeds meer puur via internet verkocht en verspreid worden..ga je licenties betalen voor de tijd die je die software gebruikt.. kans dat je zelf niet eens meer de software hoeft te draaien maar alleen maar output/input gaat verwerken.

Hardware, leuk dat mensen praten over hd's en andere ongein; steeds meer zal je zien dat je een soort van ' server' draait die in principe de boel in huis coordineert. Huishoudelijke apparatuur, alarmsystemen, etc etc, zijn allemaal een soort van terminals die communiceren met je ' server'. Rekenkracht zit dus allemaal centraal.. ook je mobiel e.d. zal steeds meer gaan communiceren met je thuispc..

just my 2 cents.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 19:41
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-11-2003 @ 08:59:
Interessant topic, maar zorg dan wel voor een goede firstpost, evenals een tag in je topictitel.
'Algemeen' tussen die tags vind ik een beetje nutteloos. Ik denk dat je dat woord beter kan vervangen door 'discussie'. Dat zegt in ieder geval meer over de inhoud van het topic dan wat er nu staat...
Oud 12-11-2003, 19:46
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Glow schreef op 12-11-2003 @ 20:24:
Microsoft van z'n troon stoten? Dat zie ik dus echt niet gebeuren de eerste tig jaar. Daarvoor heeft ms nog een veel te dominante positie die zich eigenlijk alleen maar versterkt. Leuk voor alle die-hard computer kenners dat er steeds betere alternatieven zijn, voor de huis tuin en keuken gebruiker zal de basis nog altijd windows blijven. Gebruiksgemak, grote naamsbekendheid, gratis meegeleverd bij pc's etc.. Geintjes als messenger versterken die positie alleen maar.
Helaas, dat wel.
Als je in '84 iemand had verteld dat IBM in 2003 een 'gemiddeld' computerbedrijf zou zijn, en al lang geen marktleider meer, zou je vierkant uitgelachen worden.
Ik geef wel toe dat er inmiddels wat meer computers op de markt zijn, en dat Microsoft wel héél erg doorgedrongen is, maar zeg nooit nooit.
Oud 12-11-2003, 20:04
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
NielZ schreef op 12-11-2003 @ 20:46:
Als je in '84 iemand had verteld dat IBM in 2003 een 'gemiddeld' computerbedrijf zou zijn, en al lang geen marktleider meer, zou je vierkant uitgelachen worden.
Ik geef wel toe dat er inmiddels wat meer computers op de markt zijn, en dat Microsoft wel héél erg doorgedrongen is, maar zeg nooit nooit.
Ik denk niet dat Microsoft meer verslagen kan worden op 'Home'-gebied. Vroeger kon het wellicht nog, maar nu is het er te laat voor. Ze hebben hun tentakels te ver uitgereikt in de huidige maatschappij.

En zolang het merendeel van de bedrijven gewoon Office blijft gebruiken, zal Microsoft niet zo gek veel terrein verliezen. De consument komt over het algemeen met Windows in aanraking op werkvloer; thuis willen ze vervolgens niet weer een ander scherm/keys/handigheidjes voor hun kiezen krijgen. Windows zal altijd populair blijven bij de mensen die niet willen nadenken, maar gewoon willen doen. Dus de leekgebruiker.

(Grote) servers zullen denk ik steeds wel meer overstappen op *BSD, omdat stabiliteit voor gebruikersfunctionaliteit gaat. Er zijn nu al erg veel ISP's die overgestapt zijn naar BSD.

Laatst gewijzigd op 12-11-2003 om 20:29.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 21:16
DEChengst
DEChengst is offline
Desecrator wordt opgesloten in de isoleer cel nadat hij compleet doorgedraait is in verband met het afschaffen van de CLI.
Oud 12-11-2003, 21:25
Verwijderd
Citaat:
KoffieKoek schreef op 12-11-2003 @ 21:04:
Windows zal altijd populair blijven bij de mensen die niet willen nadenken, maar gewoon willen doen. Dus de leekgebruiker.
Ik wil dit niet op een flame laten uitlopen, maar wat je hier zegt is domweg absolute kolder. Zelfs de grootste Linux-securityexperts zweren bij Windows XP op de desktop, en gèèn Linux-distro. Een allround desktopsysteem, that is.

Mijns inziens impliceer je een beetje dat iedere Windows-gebruiker per definitie een leek is, en dat lijkt me geheel ten onrechte.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 21:47
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 12-11-2003 @ 22:25:
Ik wil dit niet op een flame laten uitlopen, maar wat je hier zegt is domweg absolute kolder. Zelfs de grootste Linux-securityexperts zweren bij Windows XP op de desktop, en gèèn Linux-distro. Een allround desktopsysteem, that is.

Mijns inziens impliceer je een beetje dat iedere Windows-gebruiker per definitie een leek is, en dat lijkt me geheel ten onrechte.
Je moet het niet al te letterlijk woordje-voor-woordje opvatten joh. Je leest het in de verkeerde context. Waar ik op doel is dat personen sneller voor gebruikersfunctionaliteit gaan. Om dit aan een voorbeeld te verbinden kijk ik ff naar de grote groep personen die Pc's alleen gebruiken voor de echt Basic dingen zoals tekstverwerking, e-mail en Internet. Gewoon omdat die groep namelijk best fors is. Die personen zijn sneller geneigd om voor het 'gemakkelijke' te kiezen. En bij Windows kan je dat juist heel goed doen, wat bij Linux weer niet kan.

Maar aan de andere kant is het ook zo geavanceerd dat de Pro er ook goed mee uit de voeten kan. En er zijn idd ook Pro's die ermee werken; je hebt immers zoveel mogelijkheden/voorbeelden... talloos. Dat hoef je mij niet te vertellen. En ik behandel niet al die talloze voorbeelden, maar één iets wat o.a. de markt beïnvloed. Maar dat snap jij toch ook wel (hoop ik).

'Niet willen nadenken' is misschien wat grof gezegd; maar goed... feitelijk overbodig om daar nog 'politiek correct' over te gaan klagen. Wellicht met een voorbeeld dat je niet leuk vind, maar in ieder geval is dat stukje wat ik daarnet schreef wel de realiteit; of je het nou leuk vind of niet.

Laatst gewijzigd op 12-11-2003 om 22:34.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 23:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 12-11-2003 @ 22:16:
Desecrator wordt opgesloten in de isoleer cel nadat hij compleet doorgedraait is in verband met het afschaffen van de CLI.

Toch heb ik hier ook aan gedacht. Low-level zal steeds meer onnodig worden. Er zal steeds meer gebruik van high-level functies en programmering komen. Denk maar aan Star Trek waar iemand in de holodeck iets maakt, de analogie met programmeren kun je trekken.

Just a thought...

Maar voorlopig is een CLI natuurlijk veel handiger voor veel dingen, ik werk ook console-only op m'n FreeBSD servers.
Oud 13-11-2003, 04:51
Verwijderd
Citaat:
KoffieKoek schreef op 12-11-2003 @ 22:47:
*snip*
Okay, heldere nuance.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 08:28
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
KoffieKoek schreef op 12-11-2003 @ 22:47:
'Niet willen nadenken' is misschien wat grof gezegd; maar goed... feitelijk overbodig om daar nog 'politiek correct' over te gaan klagen.
Nou, je post was wel HEEL erg kort door de bocht. Het product van het bedrijf waar ik werk, een database/matchengine systeem, is ook Windows-gebaseerd. En ik heb het hier dus over een systeem dat met server-clusters werkt, geen Access kloon.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 08:53
Gimme more beer
Citaat:
Dobermann schreef op 12-11-2003 @ 22:25:
Ik draai voor de basis desktop activiteiten ALTIJD Linux... Ik vind het veel handiger, aangezien ik op deze manier veel beter toegang heb tot de (zo verschrikkelijke mooie) Open Source community. Ook vind ik het gewoon een veel lekkerder en beter draaiend systeem. Je kunt windows ook helemaal naar je wensen ombouwen rond de Kernel, maar dan ga ik toch liever voor een snel opgezet Linux systeem.

Ik heb wel windows, trouwens, voor de games

Daarnaast, over Microsoft dat niet van z'n troon gestoten zal worden. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het gaat gebeuren. Inmiddels zijn er al computerleveranciers die Redhat Linux bij hun systeem meeleveren. Dat maakt het dan vaak nog goedkoper ook!

Ook steeds meer bedrijven zijn voor de communicatie al op Linux aan het overstappen. Ik heb laatst nog gelezen dat er in Europa al 250 miljoenenbedrijven compleet op Linux draaien, dat maakt het goedkoper en aangezien zij er de goede technici voor hebben is het ook een systeem dat veel beter aan de wensen is aan te passen!

Als je de gebruiksvriendelijkheid ziet die al steeds meer wordt geimplementeerd in Linux distro's, durf ik bijna te zeggen dat Linux over 2-3 jaar net zo gebruiksvriendelijk is als Windows. Dan nog steeds zul je home-distro's, developer-distro's, professional-distro's en server-distro's hebben, maar Linux in z'n algemeenheid is hier veel beter mee te verbinden dan welke windows versie dan ook.

XP Home of Professional, ik zou niet inzien waarom iemand geen home op z'n werk en professional thuis gebruikt (bij wijze van spreken).

De huidige Debian distro zou je heel mooi kunnen opsplitsen in Developer en Server, het home en professional gedeelte heeft het gewoon nog niet. Dat bedoelen jullie waarschijnlijk met het "nog geen home desktop zijn".

Om mijn websites, werkstukken ed. te maken gebruik ik niets liever dan mijn snelle Debian systeempje. Ook om te chatten, internetten, downloaden etc... Maar gamen via Wine en dat soort dingen is niet aan mij besteed (al heeft beneath a steel sky me laatst weer gevat en die is nu Open Source )
Oud 13-11-2003, 09:43
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Heb ff geen zin om bronnen te gaan zoeken, maar was de overheid van bepaalde landen niet van plan over te stappen op mandrake ?

Nou las ik vorige week in de tubantia een (slecht onderbouwd) stuk over linux, mbt redhat. Linux zou niet langer gratis zijn.
Wat ze hier hebben gedaan, is tot de ontdekking komen dat redhat zn spul niet langer gratis gaat uitbrengen. was iets van 180 dollar ofzo.

Nu zegt de noob, windows xp is dan goedkoper (prijzen rond de 160 euro). Maar diezelfde noob vergeet wss, dat daar een compleet officepakket bij inzit, wat je bij ms nog weer extra bij moet kopen à 400 euro (voor de pro-edities tenminste). Komt bij, dat als je de iso's van welke versie van redhat dan ook downloadt, je nog steeds legaal bezig bent omdat de licentie gpl is.

Ik denk toch, dat binnen nu en 15 jaar microsoft niet meer de alleenheerser is in desktopland. De nederlandse overheid moet bezuinigen de komende x aantal jaren. Dus mss stapt onze overheid ook wel overheid ook wel over op een linux-distro of maken er zelf een. Wat zegt dan de gemiddelde ambtenaar? ik wil thuis ook linux op mn pc, want anders moet ik elke keer weer overschakelen. En de kinderen van die ambtenaar groeien weer op met linux, en weten niet beter en zetten later op hun eigen pc ook weer linux.

Linux moet gewoon nog een jaar of 10 groeien, en dan zien we wel weer verder
Oud 13-11-2003, 11:10
Gimme more beer
Citaat:
meyer3 schreef op 13-11-2003 @ 10:43:
Heb ff geen zin om bronnen te gaan zoeken, maar was de overheid van bepaalde landen niet van plan over te stappen op mandrake ?
Een aantal overheidsinstellingen (oa. justitie geloof ik) in Duitsland zijn over gestapt op BSD (ik geloof FreeBSD), dit werd geadviseerd uit veiligheidsoverwegingen, uiteraard is er dan nog een hoop aan gesleuteld.

Citaat:
Nou las ik vorige week in de tubantia een (slecht onderbouwd) stuk over linux, mbt redhat. Linux zou niet langer gratis zijn.
Wat ze hier hebben gedaan, is tot de ontdekking komen dat redhat zn spul niet langer gratis gaat uitbrengen. was iets van 180 dollar ofzo.
Dit lijkt me heel sterk. Ik kan me voorstellen dat Redhat een aantal packages uitbrengt op die CD die geld kosten, maar dan zullen ze wel iets regelen met licencies ed. Het past niet in het plaatje van Linux (en dus ook Redhat) om de distro opzich betaald uit te brengen.

Citaat:
Nu zegt de noob, windows xp is dan goedkoper (prijzen rond de 160 euro). Maar diezelfde noob vergeet wss, dat daar een compleet officepakket bij inzit, wat je bij ms nog weer extra bij moet kopen à 400 euro (voor de pro-edities tenminste). Komt bij, dat als je de iso's van welke versie van redhat dan ook downloadt, je nog steeds legaal bezig bent omdat de licentie gpl is.
Ook voor windows is het niet zo dat je office pakketten nodig hebt. Dezelfde office die ook geleverd wordt als je linux gaat gebruiken (openoffice) is ook voor windows te gebruiken en er zijn genoeg mensen die dat dus al doen.

Citaat:
Ik denk toch, dat binnen nu en 15 jaar microsoft niet meer de alleenheerser is in desktopland. De nederlandse overheid moet bezuinigen de komende x aantal jaren. Dus mss stapt onze overheid ook wel overheid ook wel over op een linux-distro of maken er zelf een. Wat zegt dan de gemiddelde ambtenaar? ik wil thuis ook linux op mn pc, want anders moet ik elke keer weer overschakelen. En de kinderen van die ambtenaar groeien weer op met linux, en weten niet beter en zetten later op hun eigen pc ook weer linux.
Bedenk je even dat de kosten van het gebruiken van een Linux distro net zo hoog liggen als de kosten van het gebruiken van een Windows systeem. Het zal veel cursussen kosten en waarschijnlijk ook (op dit moment) duurdere technici.

Overigens, de Nederlandse overheid moet niet bezuinigen, dat is weer zo'n "wild" idee van de VVD en het CDA, ze willen het netste kindje van de klas zijn. Er is geen noodzaak voor bezuinigingen en let op mijn woorden, het zal ook verkeerd uitpakken uit economisch oogpunt. Maar dit alles even terzijde, ontopic weer...
Citaat:
Linux moet gewoon nog een jaar of 10 groeien, en dan zien we wel weer verder
Linux hoeft opzich niet meer te groeien, Linux moet zich meer gaan richten op gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid en daar zijn ze nu al meer bezig. Daarom is de 10 jaar die jij stelt wel heel erg hoog, ik zou eerder denken aan een termijn binnen de 3 jaar. Linux is nu al een begrip en zoals je nu al kunt kiezen tussen linux en windows webservers (waar het steeds moeilijker wordt om windows te krijgen) zul je ook kunnen kiezen tussen een Linux en een Windows desktop. En ook hier zullen de Linux desktops goedkoper zijn.

Je ziet langzaamaan Microsoft al verdrongen worden van bepaalde plekken. Zoals ik al eerder zei dus de webserverwereld, maar sowieso de hele Internetwereld wordt langzaamaan onafhankelijk van Windows. Uit statistieken blijkt dat er een enorme daling is in IE browsers die gebruikt worden en de webtaal ASP begint ook steeds minder waarde te krijgen. Het feit dat Linux zo'n succes is op servergebied biedt een mooi perspectief voor de desktop van de toekomst en ik verheug me erop. Dat doe ik echt.

En je bent natuurlijk vrij om voor windows te blijven kiezen, maar ik, als webhost, internetgebruiker en algemene computerfreak zou echt durven zeggen dat ik verliefd ben op linux en ik ben bang dat die liefde nog heel lang zal duren.
Oud 13-11-2003, 12:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Interessante discussies. Software en Hardware loopt door elkaar. Laten we het echter geen linux-windows discussie maken.

Bij deze verplaats ik de aandacht graag meer naar de hardware, of in het algemeen: wat gaat er veranderen in het gebruik van computers, alles verbonden met elkaar; functie in en om huis; mobiele devices; beveiliging; integratie met overheidsdiensten, etc.

Genoeg gespreksstof.
Oud 13-11-2003, 13:01
Tuinkabouter !!
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-11-2003 @ 13:34:
Laten we het echter geen linux-windows discussie maken.

Ik denk toch dat dat zeker van belang is voor wat de toekomst brengt. Als het aan ms ligt, komt dat palladium er. En de gevolgen ervan zijn min of meer bekend
Oud 13-11-2003, 13:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dit topic hoeft niet persé gebonden aan hardware te blijven, want dat is idd erg moeilijk.

Maar houdt het onderwerp van dit topic in het oog:

De toekomst van de computer

Daar zit uiteraard een deel software in. Maar niet te ver off-topic, dan blijft de discussie overzichtelijk.
Oud 13-11-2003, 14:35
Gimme more beer
Citaat:
meyer3 schreef op 13-11-2003 @ 14:01:
Ik denk toch dat dat zeker van belang is voor wat de toekomst brengt. Als het aan ms ligt, komt dat palladium er. En de gevolgen ervan zijn min of meer bekend
Moet je je eens voorstellen wat voor invloed dat kan hebben op de invloed van MS als ze daar te lang mee wachten...

@ Enlightenment: Ik denk dat de microsoft-open source gegeven wel eens heel goed het beeld kan gaan bepalen van de computer en dan met name de PC in de toekomst. Sterker nog, als er iets de meeste invloed kan hebben op de hardware-ontwikkelingen van de toekomst en op de eis van de gebruikers dan is het wel de strijd tussen MS en Linux. En dus niet die tussen AMD en Intel bijvoorbeeld.

Uiteindelijk heb je toch meestal een windows PC om 1 reden: Om er windows op te kunnen draaien en zo de meeste applicaties te kunnen gebruiken. Het verhaal over "sneller en mooier" zou geen betekenis hebben als Windows dat niet zou vereisten...

Daarom denk ik dat deze discussie misschien wel de kern wordt van het beeld van de computer en met name de PC in de toekomst. Onderschat het niet, want het hoort wel degelijk in deze topic thuis...
Oud 13-11-2003, 16:19
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Internet zal een nog belangrijkere reclamefunctie gaan vervullen in de toekomst. Alleen hoe weet ik nog niet; maar die reclame-popups op (veel) sites is nog maar het begin. Hoewel dat gewoon te blokken valt, zullen ze vast wel een nieuwe strategie verzinnen om je tijdens het surfen plat te spammen met onzinnige dingen.

Fiber-to-home zal zijn intreden doen waarbij langzaam de glasvezelwijken zullen ontstaan; en uiteindelijk complete glasvezelsteden. Niet alleen leuk voor snel Internet, maar ongetwijfeld gaat dat ooit de CAI-antenne vervangen. In principe is fiber vrijwel onbeperkt door het gebruik van kleuren (verschillende frequenties; maar zal wellicht wel geknepen gaan worden door de ISP's).

Als ik me niet vergis zijn er in Almere ofzo al proeven aan de gang met glasvezel in nieuwbouwwijken. Weet iemand overigs hoe de voortgang daarvan is; en eventuele resultaten?

Laatst gewijzigd op 13-11-2003 om 16:22.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 16:47
Tuinkabouter !!
Citaat:
KoffieKoek schreef op 13-11-2003 @ 17:19:
Als ik me niet vergis zijn er in Almere ofzo al proeven aan de gang met glasvezel in nieuwbouwwijken. Weet iemand overigs hoe de voortgang daarvan is; en eventuele resultaten?
Ik dacht gister iets te lezen over die proef maar dan in nijmegen. Maar ik kan me vergissen
Oud 13-11-2003, 16:58
Tuinkabouter !!
de auto zal een uitstervend verschijnsel worden. Op het moment dat ze hier uitgerangeerd zijn, tuffen ze in china/rusland vrolijk verder. Het westen zal overgaan op computergestuurde 6 baans autowegen en hun energietoevoer uit kernfusie halen. Auto's rijden volledig automatisch, je hoeft alleen een begin en eindpunt op te geven. Door de perfecte regeling zullen er geen files en ongelukken meer ontstaan.

De breedband-internetverbindingen zullen dan zo breed zijn, dat mocht er iemand in Duitsland meteen medische hulp nodig hebben van een arts in Amerika hij op de operatietafel wordt gelegd en dat de behandelende arts de operatiekamer als holodeck te zien krijgt en de patient kan behandelen.
Oud 13-11-2003, 18:47
Gimme more beer
Citaat:
KoffieKoek schreef op 13-11-2003 @ 17:19:
In Almere is naar mijn weten nog weinig aan de hand. Ik weet dat hier in Nijmegen inmiddels al een groot aantal studentenhuizen direct glasvezelnetwerk hebben en dus 1 Gbit verbindingen krijgen. Nijmegen wordt de eerste stad ter wereld ook waar particulieren dus 1 Gbit internet zullen kunnen krijgen voor een paar tientjes per maand.

De ontwikkeling zal waarschijnlijk afgaan op het inkopen van bandbreedte, want dat zal het enige zijn waar ze zich nog druk om maken. Snelheid zal zo gauw dat netwerk er is niet meer betaald worden, alleen maar bandbreedte. Of snelheid met unlimited use, zoals je in veel datacentra ziet (zoals bij mijn servers), maar dat lijkt me erg sterk...
Oud 13-11-2003, 18:54
Gimme more beer
Citaat:
meyer3 schreef op 13-11-2003 @ 17:58:
De breedband-internetverbindingen zullen dan zo breed zijn, dat mocht er iemand in Duitsland meteen medische hulp nodig hebben van een arts in Amerika hij op de operatietafel wordt gelegd en dat de behandelende arts de operatiekamer als holodeck te zien krijgt en de patient kan behandelen.
Daar heb ik gisteren toevallig een soort van boek over gelezen. Ze zijn daarmee bezig geweest, door te testen met het monteren van bepaalde technische fijne onderdelen. Maar het probleem was dat de verbindingen nog teveel schokken opleverde. Het plan was om een soort medisch glasvezelnetwerk te gaan aanleggen om dat te verhelpen

Echt holodeck sfeer was het niet, hij krijgt een bril op, als hij z'n hoofd draait draait kan hij ook in de ruimte rondkijken, hij kan over de "patient" heenbuigen etc. Dan doet hij handschoentjes aan die zijn vingerbewegingen perfect volgen etc. Ook z'n stem kunnen ze dan horen.

Het is alleen iets wat niet zo haalbaar is als jij het zegt. De hoogste snelheid die op dit moment haalbaar is, is die van het licht. Dat betekent, zelfs hier op aarde, dat je een vertraging hebt als je communiceert met Amerika. Dus je kunt niet zo snel reageren als een arts op die plaats.

Daarnaast is het ook zo dat de snelheid van het licht, ook bij glasvezel, niet gehaald kan worden, omdat het via allerlei hops moet.

Dus eerst moeten wij de snelheid van het licht doorbreken (waarvan ik overtuigd ben dat het kan, never mind einstein) en dan zien we wel weer verder
Reageren

Regels voor berichten