Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2003, 20:03
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Hey,

Ik heb hier een netwerk. Internet komt binnen via het modem, direct door naar de router. Er zitten op het moment slechts 2 PC's direct op aangesloten, aangezien ik een en ander naar boven heb verhuisd.

Nou heb ik voor mijn Debian PC (nu boven) gewoon internet nodig en omdat we hier eigenlijk geen kabels meer willen leggen (het is een teringeind) zit ik eraan te denken om iets draadloos te gaan doen ofzo.

Wat ik dan wil is dat er direct vanuit de 3e UTP-poort van de router een verbinding gemaakt wordt (dus niet met van die USB kaartjes enzo, aangezien de Debian PC voornamelijk 's avonds aanstaat en de main PC overdag) en dat de PC boven hem dan via de netwerkkaart (die er al inzit) binnenkrijgt. Dus eigenlijk moet het als een soort verlengstuk op de router en netwerkkaart komen, in plaats van een kabel...

Ook heb ik iets gezien over stroomnetverbindingen, maar de prijzen hiervan liggen geloof ik erg hoog, dus dan is dat geen optie.

Heeft er iemand een idee hoe en waarmee ik dit het beste aan kan pakken? Het mag echt niet teveel kosten, want ik zit op het moment zwaar aan een budget vast.
Oud 10-11-2003, 21:45
Harrie
Harrie is offline
niet draadloos gaan.. is nog niet goed genoeg..
snelheid is niet optimaal, maar ook bereikbaarheid valt vaak vies tegen. labiele troep
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 22:24
Gimme more beer
Citaat:
Harrie schreef op 10-11-2003 @ 22:45:
niet draadloos gaan.. is nog niet goed genoeg..
snelheid is niet optimaal, maar ook bereikbaarheid valt vaak vies tegen. labiele troep
Ik ken genoeg draadloze netwerken die goed lopen. Het gaat om een internetverbinding, niet om datatransfer.

Als het 512 Kbit aankan, vind ik het al best...

Maar jah, als jij vindt dat het nog niet goed genoeg is, geef dan ook eens een alternatief.
Oud 10-11-2003, 22:28
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Ik heb vrijwel geen ervaring met wireless, maar ik weet wel dat ik het thuis niet zomaar zou nemen. Het is niet goedkoop, en het is ook maar 11 Mbit/sec. Je hebt wel snellere, maar dat is nog velen malen duurder.
Bovendien moet je als je wireless gaat, je gegevens ook versluitelen, dmv een certificaat geloof ik. Ikzelf heb iig geeeeeen id hoe ik het voor elkaar zou moeten krijgen.

Uiteraard zijn er wel genoeg gebruiksaanwijzing enzo op het internet te vinden over wireless lan. Mocht je een wlan-kid kopen, zit er ongetwijfeld ook een boekje bij.

Neej, geef mij maar de ellen-lange utp-kabels, die doen het voorlopig nog goed genoeg

Kan je niet gewoon de computer weer naar beneden halen?
(sorry dat ik je verder geen alternatief kan geven)
Oud 10-11-2003, 23:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Draadloos werkt prima op relatief korte afstanden. Maar tussen begane grond en zonder kan al problemen geven. Houdt hier rekening mee.

Dit is trouwens Hardware-topic, dus -> Hardware.
Oud 11-11-2003, 06:44
Talon
Talon is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-11-2003 @ 00:14:
Draadloos werkt prima op relatief korte afstanden. Maar tussen begane grond en zonder kan al problemen geven. Houdt hier rekening mee.

Dit valt reuze mee,
ik heb er geen enkel probleem mee.
Pas als ik in de tuin ga zitten ofzo, dan wil het signaal soms weleens wegvallen. Dat is dan ook alles.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 09:43
Gimme more beer
Citaat:
You're right, niet aan gedacht...

Het is trouwens geen zolder, het is eerste verdieping...
Oud 11-11-2003, 10:42
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Talon schreef op 11-11-2003 @ 07:44:
Dit valt reuze mee,
ik heb er geen enkel probleem mee.
Pas als ik in de tuin ga zitten ofzo, dan wil het signaal soms weleens wegvallen. Dat is dan ook alles.
Hangt ook vooral af van de ruimte tussen de verdiepingen, vloerisolatie en EMI-invloeden veroozaakt door elektrische apparaten in je huis.

Maar dit om aan te geven dat WLAN zelfs al problemen kan geven in het huis zelf, nog geen 12 meter verwijderd van elkaar.

Veel is ook afhankelijk van de kwaliteit van de set, het uitgestraalde vermogen (mag officiëel tot 100mW, maar meeste gaan maar tot 10mW) en de antenne.
Oud 11-11-2003, 12:33
Harrie
Harrie is offline
Citaat:
. Houdt hier rekening mee.
.
houd
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 12:54
Gimme more beer
Citaat:
Harrie schreef op 11-11-2003 @ 13:33:
houd
Dat is niet correct. De gebiedende wijs kan op 3 manieren gebruikt worden:

De "jij-vorm", hierin zeg je bijvoorbeeld "Houd (jij) eens even je mond", in de moderne volksmond ook wel gebruikt als "hou", hoewel dit officieel niet mag...

De "men-vorm", hierin zeg je bijvoorbeeld "Houdt op met het gebruiken van milieu-onvriendelijke apparaten", hier wordt ook vaak "hou" gebruikt, dit is officieel ook fout. Hier "houd" gebruiken is niet correct.

De (beleefde) "U-vorm", zeg bijvoorbeeld "Houdt (U) er rekening mee dat dit geen goedkope oplossing is", hoewel de jij-vorm opzich niet onbeleefd is, is het in een nette conversatie wenselijk de U- en men- vorm eerder te gebruiken dan de jij-vorm...

In dit geval ben ik erg blij dat Enlightenment me beleefd toesprak, maar het hoeft niet hoor

Offtopic: Ik moet eens een keer deze regels in een .doc-je gaan zetten, dat typen kost me veel te veel tijd
Oud 11-11-2003, 12:57
Gimme more beer
En electriciteitsnet? Kost dat nog steeds 100 euro per adapter? (ik ken maar 1 merk dat het heeft en dat was iets rond de 100 euro)

Ik weet wel zeker dat je die direct op de router kunt aansluiten...
Oud 11-11-2003, 13:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
"Houdt U" is toch niet gebiedend? Dat verschilt niet van U houdt, naar mijn inzicht.

Volgens mij is gebiedend altijd de stam, en dus had ik het fout met "houdt hier rekening mee", maar ik ben hardstikke moe en veel getypt dat er wel eens foutje door mijn zinanalyserend vermogen heenkomt.
Oud 11-11-2003, 14:27
Verwijderd
Tegenwoordig is de gebiedende wijs altijd de stam. Eventueel moet er gecorrigeerd worden bij werkwoorden waarvan de stam op een 'z' of 'v' eindigt. Voorheen bestond de gebiedende wijs meervoud altijd uit de stam + t, tegenwoordig is dit niet meer zo. Toch wordt het nog vaak gebruikt, omdat sommigen het mooier vinden staan, ik deel die mening.

*Vlucht weer weg van Hardware *
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 15:47
Gimme more beer
Citaat:
perseus schreef op 11-11-2003 @ 15:27:
Tegenwoordig is de gebiedende wijs altijd de stam. Eventueel moet er gecorrigeerd worden bij werkwoorden waarvan de stam op een 'z' of 'v' eindigt. Voorheen bestond de gebiedende wijs meervoud altijd uit de stam + t, tegenwoordig is dit niet meer zo. Toch wordt het nog vaak gebruikt, omdat sommigen het mooier vinden staan, ik deel die mening.
Ik geloof je niet, even opzoeken!
Oud 11-11-2003, 16:03
SuperS
SuperS is offline
dus je hebt al een pc met netwerk op de eerste verdieping staan?

dan kun je toch ook gewoon ff hubje boven leggen.......

of ik heb het niet goed begrepen/fout gelezen
Oud 12-11-2003, 16:06
Gimme more beer
Citaat:
SuperS schreef op 11-11-2003 @ 17:03:
dus je hebt al een pc met netwerk op de eerste verdieping staan?

dan kun je toch ook gewoon ff hubje boven leggen.......

of ik heb het niet goed begrepen/fout gelezen
Sterker nog, je hebt het duidelijk niet gelezen...
Oud 13-11-2003, 15:46
Gimme more beer
Niemand ervaring met electriciteitsnet-netwerken?

Hmmm... Hoe overtuig ik mijn ouders er dan van dat er echt een kabel naar boven moet? En hoe in 's hemelsnaam zorg ik ervoor dat het onzichtbaar verwerkt wordt?
Oud 16-11-2003, 14:14
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Mijn vader wil eigenlijk ook geen lijnen meer trekken en speelt ook met de gedachte om het wireless te gaan doen.

Nu had m'n vader in een krantje een aanbieding gezien.
Een draadloos netwerkbundel van BenQ betreffende de AWL700(Wireless Lan Acces Point/Router) en 2x AWL400(de usb sticks).
AWL700-->http://www.benq.nl/Products/wireless...fm?product=149
AWL400-->http://www.benq.nl/Products/wireless...fm?product=283

Het netwerk zal bestaan uit een nieuwe pc(XP) en een ouwe pc(Windows 98).
De nieuwe komt op de begane grond de oude op de 1e verdieping.
De adsl aansluiting met die Wireless Acces Point/Router komen op de begane grond in de meterkast.

Ik heb al begrepen dat je met deze constructie niet boven een gegevenssnelheid van 11 Mbps komt, hoe hoog is de gegevenssnelheid dan als je het via bedrading doet?

Welke nadelen zitten er nog meer aan een Wireless constructie?

p.s. misschien heb ik nu sommige dingen gevraagd die al hierboven zijn beantwoord, maar ik heb het doorgelezen en ik kon de antwoorden op mijn vragen er niet echt uithalen.
Oud 16-11-2003, 16:17
Gimme more beer
Volgens een expert die ik gisteren gesproken hebt wordt een wireless netwerk minder interessant naarmate je het access point slechter kunt zien vanaf de plek waar je de adapter hebt staan/hangen/liggen.

Ik ben bezig geweest met het uitzoeken van electriciteitsnet-netwerk, maar ik wil zeker weten of een amerikaanse adapter ook hier in een NL stopcontact werkt... Scheelt in totaal 150 euro...
Oud 16-11-2003, 21:30
Unexplained
Unexplained is offline
Wireless kan best, zolang je maar goede accesspoints en kaarten gebruikt.
Met een ding van een paar tientjes kom je nergens, investeer een beetje (Cisco, 3com, et cetera) en je hebt een redelijk werkend netwerk.
Oud 17-11-2003, 07:34
Gimme more beer
Citaat:
Unexplained schreef op 16-11-2003 @ 22:30:
Wireless kan best, zolang je maar goede accesspoints en kaarten gebruikt.
Met een ding van een paar tientjes kom je nergens, investeer een beetje (Cisco, 3com, et cetera) en je hebt een redelijk werkend netwerk.
Dat bedoel ik... En geld was een probleem, remember?

Maar ik moet nog steeds weten of ik met een Amerikaanse powerline adapter ook hier in NL een netwerk kan opzetten...
Oud 17-11-2003, 09:52
Unexplained
Unexplained is offline
Zelf heb ik wat gespeeld met de Devolo, die komt uit Duitsland.

Werkt perfect. Bij Alternate hebben ze bijvoorbeeld de starterkit voor 159 Euro.

Oud 17-11-2003, 17:04
Gimme more beer
Citaat:
Unexplained schreef op 17-11-2003 @ 10:52:
Zelf heb ik wat gespeeld met de Devolo, die komt uit Duitsland.

Werkt perfect. Bij Alternate hebben ze bijvoorbeeld de starterkit voor 159 Euro.

[afbeelding]
159 Euro is nog vrij duur voor die dingen, ik heb een Amerikaanse gezien en daar kosten ze 30 dollar p/stuk... Ik moet dus weten of dat ook werkt in NL, ik heb wel eens gehoord dat dat daar anders zit

Kun je dan 1 zo'n ding in de router pluggen en de 2 PC's boven aansluiten en dan zo (met 3 adapters) internetten?
Reageren

Regels voor berichten