Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
gourmetten kan altijd leuk zijn! maar koken is veel leukerder. je kan doen wat je wilt. lopen als je wilt. dan hoef je toch niet de hele avond te blijven zitten en wachten op n vlees....
ik zeg alleen maar wat mn voorstel is. maar dan noig wat!! ik weet niet welke twee verschillende eten op de menu moet staan... ![]() |
![]() |
|
Wij hadden vorig jaar:
- voorgerecht 1: garnalen cocktail met whiskycocktailsaus in een wijnglas (wijnglas met de bovenrand in water houden en dat dan door oregano halen zodat je zo'n randje krijgt) - voorgerecht 2: groentensoep met kerstvermicelli - hoofdgerecht: varkensfilet gevuld met ham en kaas en knoflook, dichtmaken met naaigaren of met cocktailprikkers (je kan ook kip vullen met bressot, philadelphia kruiden of paturain, is ook erg lekker), tagliatelle en brocoli denk ik (ik weet niet meer zeker wat we voor groente hadden) - nagerecht: siberienne: bekleed een ovenschaal met plakjes cake (zo'n hotelcake), doe daar bolletjes vanille-ijs op, dek dat af met plakjes cake (zorg dat alles goed bedekt is!!!!!!), doe daarover stijfgeklopt eiwit (zoveel als je nodig hebt om alles te bedekken), zet dan de ovenschaal heel kort in de oven, totdat het eiwit bruin wordt. Doordat alles ingepakt zit met cake is dat als het ware een soort isolatielaagje waardoor het ijs niet al te erg smelt. owja, wij doen trouwens altijd kerstdiner op eerste kerstdag en niet op kerstavond, doen jullie dat dan wel altijd op kerstavond?
|
![]() |
Als je nu nog geen idee hebt voor kerst; in het nieuwe verzamelkookboek van AH staan erg lekkere dingen! Ik heb dit weekend bij buren gegeten die een driegangendiner uit dat kookboek hadden gemaakt, HMMM:
Voorgerecht: Gehaktpasteitjes met koriander Hoofdgerecht: Kalfsrolletjes met rauwe ham en verse roomkaas Nagerecht: Mascarponeparfait met abrikozen ![]() |
![]() |
|
Ik ken iemand en die had ipv gourmetten, steengrillen of fonduen allemaal een vracht verschillende kant en klaar maaltijden ingeslagen en z'n gasten de keus gelaten in wat ze wilden eten
![]() Volgens hem was het een geslaagde avond, maar ik weet niet hoor, een kant en klaarmaaltijd als kerstdiner ![]()
|
![]() |
kerstavond werk ik, dus mac..
1e kerstdag: verse boontjes, gebakken aardappelen, frietjes, bloemkool, vlees, aardappelkroketjes, enzenzenz (grote familie dus, veel verschillende dingen) 2e kerstdag: gourmetten. (maar dan werk ik weer, dus weet niet of ik thuis ben...
|
-als voorgerecht iets van tofu met saus en sla ofzo
-hoofdgerecht iets met rijst, van die ronde aardappeltjes, bamihapjes, groenteburgers en groente ofzo -als nagerecht ijstaart zoiets is het vaak ![]() en 2de dag fonduen (hoe je het ook schrijft het is in ieder geval met zo'n pannetje en dan moet je daar van die stokjes met eten in doen)
Laatst gewijzigd op 08-12-2003 om 11:42. |
![]() |
|
Verwijderd
|
eerste kerstdag zoals gewoonlijk gourmetten. Dat is het 'gezelligst om te eten' en natuurlijk gewoon lekker. Tweede kerstdag wat uitgebreider:
voorgerecht: groentesoep (zelfgemaakt uiteraard ![]() hoofdgerecht: fricandeau (hoe je het ook schrijft) in roomsaus, met krieltjes en aardappelkroketjes. Verder erbij: erwtjes, witlof en sla. nagerecht: roomijs. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben blij dat mijn mama 'n echte keukenprinses is, want wij eten altijd heerlijk uitgebreid met kerst. Vind ik er ook bij horen eigenlijk (tis maar net wat je gewend bent). Gourmetten hoeft voor mij echt niet met kerst, dan is er niks speciaals meer.
Wij doen het lekker uitgebreid met de hele familie aan 1 lange tafel, het zilver bestek uit de kast, wedgewood servies en stoffen servetten etc ![]() En dan minstens aperitiefje - voorgerechtje - soepje - hoofdgerecht - toetje - koffie En dan liefst nog met 'n spoom en 'n kaasplankje erbij, hmmmmm ![]() ![]() En ik mag dit jaar ook 'n gang maken omdat ik nu oook op mezelf woon dus ik hoor ook bij de 'kokende vrouwen'-gang ![]() Alleen jammer dat ik moet werken savonds op 1e kerstdag ![]() |
![]() |
|
Ik ga met een vriendin koken met oud en nieuw. Geen kerst dus (
![]() Heeft iemand hier nog een idee wat we kunnen maken wat niet al te moeilijk moet zijn aangezien we allebei geen kook sterren zijn, maar toch een beetje speciaal. We wilde niet gaan gourmetten of fonduen ofzo. Heeft iemand toevallig een heerlijk recept die hij/zij ons willen aanraden? Of weet iemand een goede site met lekkere maar toch makkelijke recepten.
||
Citaat:
|
1e kerstdag: heel hoop eten met de familie zoals elk jaar... zitten dus ook elk jaar de zelfde dingen tussen maar dat is inmiddels een traditie... zo waren vorig jaar de tuinbonen met spekkies eruit gehaald... kwam er een hoop protest zitten er dit jaar weer bij geloof ik
2de kerstdag: fonduen, gourmetten met kennisen samen |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
1e kerstdag gaan 'de kinderen' koken
mn zus maakt tonijncarpacio als voorgerecht mn broer maakt gevulde kip met geroosterde groenten als hoofdgerecht en ik maak jamie olver chocoladetaart als toetje 2 kerstdag gourmetten we
|
Verwijderd
|
1e dag weet ik niet maar volgens mij iets met hertenbiefstuk.
2e dag: Voorgerechtje van garnalencocktail/rivierkreeftjes met een of ander vaag sausje Tussengerecht: Spoom Hoofdgerecht: tonijn biefstuk met dan heel veel verschillende soorten groenten en aardappelkrokketjes. Nagerecht: Tiramisu |
![]() |
|
Verwijderd
|
Vorig jaar aten we op dag 1
aperetief: toastjes met brie voorgerecht: garnalen-rucola-salade hoofdgerecht: kalkoenblokjes in roomsaus met pasta nagerecht: frambozen-sorbetijs in dessertwijn En op dag 2 aperetief: honing-sesamballetjes voorgerecht: courgettesoep hoofdgerecht: zeewolf met koriander in room-groentensaus met rijst nagerecht: baklava wat we dit jaar gaan eten weet ik nog niet ![]() |
![]() |
|
Ik heb voorgesteld om allemaal iets mee te nemen als ik het met mijn gezin met aanhang vier. (Broer, boer, ouders, zus, man van zus, dochter van zus) Dan wil ik wel grieks gefrituurde uiballen maken, dat zijn een soort van oliebollen maar dan van ui.
En ik dacht aan Bara (surinaams). dat si een hartige donut met spinaze en komijn enz. Bij ons is het alleen nog niet duidelijk met wie en hoe we het vieren omdat mijn opa een paar dagen geleden geopereerd is. Ik eis een heeel lekker toetje. ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wij hebben vorige week met 30 man een kerstdiner gehouden
![]() Ff kijken of ik nog ongeveer weet hoe het was. Voor elke gang was er een 'commissie' dus sommige gangen waren wat uitgebreider ![]() We begonnen met de amuse's. Dit waren toast met ei en kaviaar voor de niet-vega's en iets met walnoot voor de vega's. Voorgerecht: Carpaccio(niet helemaal goedgedaan, slasaus had er eigelik wel bijgemoeten. Ik zat dus in die commissie met 1 ander en we kunnen allebei niet koken ![]() Soepen: Kaassoep met rundvlees en champignonnensoep. Hoofdgerecht: Puree, spinaziebladerensalade, indische kebab, kalfsvleesschotel, mozzarellasalade oid ![]() ![]() En daarna nog ff wat cognac en sigaren ![]() Tis wel een hel btw om, als je nooit uitgebreid kookt, opeens een voorgerecht voor 30 man te maken ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|