Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2003, 18:23
axephoenix
axephoenix is offline
Wat vinden jullie van De pil van Drion, die het voor iedereen mogelijk maakt om te sterven op het moment dat je zelf kiest. De vereniging voor vrijwillige euthanasie wil dat de pil overal en voor iedereen verkrijgbaar is, en dan dmv een drie stappen systeem ongevoelig voor fraude maken (1e deel in de winkel, tweede deel wanneer je wilt, derde deel uit een kluisje waar jij de sleutel van hebt, zodat niemand dood kan gaan door 1 deel te slikken) Ik zelf ben tegen zo'n manier van omgaan met het leven...het is te waardevol om zomaar bij elk dipje een pil te kunnen nemen. Het haalt bovendien de grens van zelfmoord naar beneden. Wat denken jullie???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2003, 18:26
Verwijderd
Dat is heel erg moeilijk. Op zich is het waar dat je wel een beetje moet vermijden dat mensen zich al te snel van kant maken. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat iemand in principe met z'n eigen leven mag doen wat hij wil. Als ik nu depressief ben, ook al is dat maar een vlaag en voel ik me morgen beter, dan kan ik ook de lift naar boven nemen en dan een flat afspringen. Die drempel is ook niet zo hoog.

Zeker als je bedenkt dat met dat systeem wat jij beschrijft, de grens voor die pil weer een flink stuk hoger komt te liggen, denk ik dat het juist zo zal zijn dat mensen die in een vlaag van verstandsverbijstering zelfmoord willen plegen juist weer voor treinen en van gebouwen gaan springen, terwijl de pil dan alleen gebruikt wordt door mensen die echt chronisch depressief zijn. En die lukt het vroeg of laat toch wel om zelfmoord te plegen, en vaak op een veel smeriger manier dan via zo'n pil.

Dat jij het leven waardevol vindt is bovendien maar jouw waardeoordeel, er zijn echt mensen die gewoon aangeboren depressief zijn en wier leven eigenlijk volledig in het teken staat van sterven. Het is maar de vraag of je het zo iemand kunt aandoen, tegen zijn wil toch zijn leven te laten leiden.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 18:29
McCaine
McCaine is offline
Wat mij betreft heeft de staat geen compelling interest in het voorkomen van zelfmoord onder hen, die ondanks hulp etc. er vrijwillig voor kiezen.

Idem dito dus voor hetzelfde per proxy, i.e. euthanasie.
Oud 02-12-2003, 18:43
Joostje
Joostje is offline
de staat heeft flink geinvesteerd in zijn inwoners ( opleiding bijvoorbeeld) en dus wel een compelling interest. Verder moet de burger in bescherming worden genomen tegen mogelijke gevaren, ook als die door zichzelf gevormd worden. Onderzoek heeft nu eenmaal uitgewezen dat het bemoeilijken van het plegen van zelfmoord honderden doden voorkomt: zo zaten pillen eerst altijd in van die doordrukpakjes, waardoor het moeilijker word massaal pillen in te nemen.
Tijd voordat je tot (zelf)moord beslist = leven.
Oud 02-12-2003, 18:54
DEChengst
DEChengst is offline
Prima. Mensen die een langdurige doodswens hebben moet je zeker niet tegenhouden als ze zelfmoord willen plegen.
Oud 02-12-2003, 18:59
Verwijderd
Laten we het eens over een andere boeg gooien:
dit aan de hand van 2 stellingen:

1)
Je bent ongeneeselijk ziek, je hebt tumoren door je hele lijf, en verder opereren is niet meer mogelijk.
Uiteindelijk zal je na 3 of 4 maanden sterven, onder begeleiding van helse pijnen, die zelfs door de morfine heenkomen.
Persoonlijk zou ik daar niet op willen wachten, die laatste paar onmenselijke maanden mogen ze van me hebben, geef mij dan maar zo'n pilletje, dat is veel mens-vriendelijker, dan maar te laten afwachten.

2)
Iemand die hoe dan ook tot zelfmoord beslist, wil niet altijd voor zijn medemens een gruwlijk beeld scheppen ( de ravage van iemand die zich verhangen heeft, voor de trein heeft gegooid, of van een gebouw afgesprongen is , is ranzig, traumatiserend voor alle betrokkenen.
Dat pilletje van Drion voorkomt dit, zodat je niet de smerigheid van een uit elkaargereten mensen lijf hoeft op te ruimen of zelfs maar aan te zien.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 19:10
Keith
Keith is offline
er bestaat eiogenlijk wel een verschil tussen het kunnen vragen om de pil van drion als methode om zelfmoord te plegen in dezelfde omstandigheden dat euthanasie ook zou kunnen plaatsvinden en eht zomaar vrij verstrekken van de pil. Het lijtk mij dat het eerste zeker een rpo is, vooral voor mensen die nog enigszins de er willen zichzelf dood te maken en niet een ander te hoeven smeken eht te doen (lijkt me begrijpelijk).

Maar zomaar de pil van drion kunnen krijgen bij depressie enzo is dus niks. Mensen zijn al te vel depri, we kunnen beter het overwerken vwat tegengaan en ervoor zorgen dat mensen in het eerste geval al neit depri genoeg owrden om er een einde aan te willen maken.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 19:19
Isa
Isa is offline
tegen vanwege geloofsredenen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 19:31
Keith
Keith is offline
da's erg fijn voor je, maar het gaat hiet hier eigenlijk om de niet-gelovigen, de gelovigen zullen hem toch niet gebruiken, dus daar valt weinig over te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 12:01
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Joostje schreef op 02-12-2003 @ 19:43:
de staat heeft flink geinvesteerd in zijn inwoners ( opleiding bijvoorbeeld) en dus wel een compelling interest. Verder moet de burger in bescherming worden genomen tegen mogelijke gevaren, ook als die door zichzelf gevormd worden. Onderzoek heeft nu eenmaal uitgewezen dat het bemoeilijken van het plegen van zelfmoord honderden doden voorkomt: zo zaten pillen eerst altijd in van die doordrukpakjes, waardoor het moeilijker word massaal pillen in te nemen.
Tijd voordat je tot (zelf)moord beslist = leven.
Maar gaat het bij leven om kwantiteit of om kwaliteit? Ik denk dat het leven een recht is en geen plicht en dat je mensen niet tegen hun wil in een leven moet houden, terwijl zij dat leven zelf de moeite niet meer waard vinden. Ik denk dan ook dat het systeem van de pil van Drion, zoals dat aangegeven is in het openingsbericht van deze topic een goede manier is om mensen de mogelijkheid te geven op een prettige manier over hun leven te beschikken. Zoals al meer mensen hebben aangegeven in dit topic, voorkomt het drie-fasensysteem dat mensen in een opwelling handelen. Mensen horen niet voor de trein te moeten springen om uit een ondraaglijk leven verlost te worden.

Ik vind wel dat er voor de pil van Drion bepaalde restricties gesteld moeten worden. Zo moet hij niet beschikbaar zijn voor mensen die niet het geestelijke vermogen hebben om op een verstandige manier over hun eigen leven te beschikken en mensen beneden een bepaalde leeftijd. Het zou namelijk zonde zijn als een puber die een puberale depressie lijdt zulke drastische maatregelen neemt. Het moet m.i. bestemd zijn voor mensen met een chronisch gebrek aan wil om te leven en een chronische wens om te sterven.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 12:01
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Isa schreef op 02-12-2003 @ 20:19:
tegen vanwege geloofsredenen
Geloofsonderbouwing?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 12:03
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 02-12-2003 @ 19:59:
Laten we het eens over een andere boeg gooien:
dit aan de hand van 2 stellingen:

1)
Je bent ongeneeselijk ziek, je hebt tumoren door je hele lijf, en verder opereren is niet meer mogelijk.
Uiteindelijk zal je na 3 of 4 maanden sterven, onder begeleiding van helse pijnen, die zelfs door de morfine heenkomen.
Persoonlijk zou ik daar niet op willen wachten, die laatste paar onmenselijke maanden mogen ze van me hebben, geef mij dan maar zo'n pilletje, dat is veel mens-vriendelijker, dan maar te laten afwachten.
Daarvoor hebben we de euthanasie-wetgeving. De pil van Drion is een veel verdergaand iets.

Citaat:
[2)
Iemand die hoe dan ook tot zelfmoord beslist, wil niet altijd voor zijn medemens een gruwlijk beeld scheppen ( de ravage van iemand die zich verhangen heeft, voor de trein heeft gegooid, of van een gebouw afgesprongen is , is ranzig, traumatiserend voor alle betrokkenen.
Dat pilletje van Drion voorkomt dit, zodat je niet de smerigheid van een uit elkaargereten mensen lijf hoeft op te ruimen of zelfs maar aan te zien.
Mee eens!
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 12:10
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 03-12-2003 @ 13:01:
Maar gaat het bij leven om kwantiteit of om kwaliteit? Ik denk dat het leven een recht is en geen plicht en dat je mensen niet tegen hun wil in een leven moet houden, terwijl zij dat leven zelf de moeite niet meer waard vinden. Ik denk dan ook dat het systeem van de pil van Drion, zoals dat aangegeven is in het openingsbericht van deze topic een goede manier is om mensen de mogelijkheid te geven op een prettige manier over hun leven te beschikken. Zoals al meer mensen hebben aangegeven in dit topic, voorkomt het drie-fasensysteem dat mensen in een opwelling handelen. Mensen horen niet voor de trein te moeten springen om uit een ondraaglijk leven verlost te worden.
Natuurlijk gaat het om de persoonlijke kwaliteit van leven. Ik weet niet hoeveel tijd er precies zit tussen het innemen van de pil en het overlijden, maar het zou mooi zijn om in ieder geval genoeg tijd moet zijn om je te bedeken en de ambulance te bellen voor antistoffen, anders vind ik het niet opwelling-proof genoeg
Oud 03-12-2003, 12:17
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Joostje schreef op 03-12-2003 @ 13:10:
Natuurlijk gaat het om de persoonlijke kwaliteit van leven. Ik weet niet hoeveel tijd er precies zit tussen het innemen van de pil en het overlijden, maar het zou mooi zijn om in ieder geval genoeg tijd moet zijn om je te bedeken en de ambulance te bellen voor antistoffen, anders vind ik het niet opwelling-proof genoeg
Daarover ben ik het dan weer met je eens! Ik denk dat er tussen de eerste en de laatste pil toch minstens 24 uur zou moeten zitten. Bovendien denk ik dat het goed is als er anti-stoffen op dezelfde manier beschikbaar komen als de pil zelf.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 13:22
ekki
ekki is offline
Citaat:
Keith schreef op 02-12-2003 @ 20:31:
da's erg fijn voor je, maar het gaat hiet hier eigenlijk om de niet-gelovigen, de gelovigen zullen hem toch niet gebruiken, dus daar valt weinig over te zeggen.
Dat vind ik wel een beetje onzin. Gelovig, zo wil ik mezelf wel een klein beetje noemen. En ik zou die pil absoluut gebruiken als ik ongeneeslijk ziek was en alleen nog maar een lijdensweg voor me had. Zoals euthanasie. En de reden dat ik vind dat die Drion-pil er niet moet komen, is niet om geloofsredenen.

Ik denk dat met die pil de stap veel en veel te klein wordt om een einde aan het leven te maken. Bij iedere kleine depressie kun je zo ff zo'n pilletje halen. Van een flat of onder een trein springen is nog wel ff een veel grotere stap, vind ik. Dan moet je echt vreselijk wanhopig zijn of meganuchter (maar dat kan volgens mij niet als je depri bent).

Maar ik vind dat er wel meer mogelijkheden moeten zijn om een eind aan je leven te maken. Mensen die al bijna hun hele leven depressief zijn en ECHT niet meer willen (dus niet een puberteits-dip), ik vind dat men daar wel wat flexibeler mee om kan springen.

Maarja, ik vind het eigenlijk wel heel moeilijk om hier een mening over te vormen. Aan de andere kant vind ik namelijk wel dat een mens zijn eigen leven leeft en dus zelf maar een beetje moet kijken wat hij/zij ermee doet. Het is wel de minst afschuwelijke zelfmoordmanier natuurlijk. Op een koolstofmonooxidevergiftiging na.
Oud 03-12-2003, 14:09
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 02-12-2003 @ 19:29:
Wat mij betreft heeft de staat geen compelling interest in het voorkomen van zelfmoord onder hen, die ondanks hulp etc. er vrijwillig voor kiezen.

Idem dito dus voor hetzelfde per proxy, i.e. euthanasie.
Wat jou betreft, dus. Wat mij betreft is het een taak van de staat zich te bekommeren om niet alleen het lichamelijk welzijn maar ook het geestelijk welzijn van haar onderdanen.

Net als ons recht de zwakkere partij in zekere mate beschermt tegen zichzelf, zo moet naar mijn mening de staat zwakkere individuen ook tegen zichzelf beschermen. Van recht naar moraal is hier maar een kleine stap.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 14:13
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-12-2003 @ 15:09:
Wat jou betreft, dus. Wat mij betreft is het een taak van de staat zich te bekommeren om niet alleen het lichamelijk welzijn maar ook het geestelijk welzijn van haar onderdanen.
Dat ben ik an sich met je eens, vandaar ook geestelijke verzorging e.d. Maar ik had het dan ook opzettelijk alleen over hen, die na verzorging nog steeds die wens aangeven.

Citaat:
Net als ons recht de zwakkere partij in zekere mate beschermt tegen zichzelf, zo moet naar mijn mening de staat zwakkere individuen ook tegen zichzelf beschermen. Van recht naar moraal is hier maar een kleine stap.
Ik heb een grondige hekel aan "mensen beschermen tegen zichzelf". Daar komt ook, historisch gezien, zelden iets goeds uit.
Oud 03-12-2003, 14:26
tacidvs
tacidvs is offline
De plannen die er liggen voorzien niet in 'ff een pilletje halen', Gatara. Lees jij de krant wel eens?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 14:45
Verwijderd
Mijn mening is dat een persoon zelf moet weten wat hij met zijn lichaam doet, als hij er maar geen andere mensen mee lastigvalt. Als er een strenge controle komt, en dat het gewoon fraude-proof (zo ver mogelijk) waarom niet ?

Natuurlijk is het tegen het geloof in, maar wat als je niet gelooft ?
je hebt toch je eigen geloof ? gelovigen moeten toch niet voor de niet-gelovige regels gaan opstellen omdat die voor hun geloof van toepassing is ?

Laat iemand die ongeneeselijk ziek is gewoon doodgaan als hij dat zelf wilt. Je mag niet over iemand leven op die manier beslissen

En het is altijd beter dan dat je je eigen slagader moet doorsnijden, flink stuk pijnlijker en grote kans dat je geen afscheid kan nemen van je dierbare, en dat je er andere mensen mee lastig valt
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Nordland schreef op 03-12-2003 @ 15:45:

Natuurlijk is het tegen het geloof in, maar wat als je niet gelooft ?
je hebt toch je eigen geloof ? gelovigen moeten toch niet voor de niet-gelovige regels gaan opstellen omdat die voor hun geloof van toepassing is ?

Laat iemand die ongeneeselijk ziek is gewoon doodgaan als hij dat zelf wilt. Je mag niet over iemand leven op die manier beslissen

Juist als mensen willen sterven om ziekte redenen zou het onmenselijk zijn ze vanwege andermans geloof verder te laten lijden.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 15:31
Isa
Isa is offline
Citaat:
Dan nog kan ik wel mijn gelovige mening geven die voor iedereen geld imho, ik geloof dat God of misschien wijzelf gekozen hebben om voor een bepaald doel op aarde te zijn en wij mogen dat niet afbreken.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 15:41
Verwijderd
Citaat:
Isa schreef op 03-12-2003 @ 16:31:
Dan nog kan ik wel mijn gelovige mening geven die voor iedereen geld imho, ik geloof dat God of misschien wijzelf gekozen hebben om voor een bepaald doel op aarde te zijn en wij mogen dat niet afbreken.
nou sorry maar als ik nog 3 maanden zou moeten lijden om vervolgens dood te gaan, God of niet en alle gelovigen ten spijt, die 3 maanden mogen ze dan van me hebben en mij mooi een spuitje geven.
Ik ga toch zeker niet voor andermans geloof liggen creperen, ik ben daar gek!!
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 17:06
Isa
Isa is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 03-12-2003 @ 16:41:
nou sorry maar als ik nog 3 maanden zou moeten lijden om vervolgens dood te gaan, God of niet en alle gelovigen ten spijt, die 3 maanden mogen ze dan van me hebben en mij mooi een spuitje geven.
Ik ga toch zeker niet voor andermans geloof liggen creperen, ik ben daar gek!!
ik ben voor passieve euthanasie, ik wil niet iemand kunstmatig in leven houden das iets anders dan de pil van drion.
en tja het geloof gaat er nou eenmaal om dat ik geloof dat het voor iedereen geld... het is volgens mij niet zo dat de gelovigen naar hun hemel gaan en de ongevoligen niks worden...
het is het een of het ander.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 17:40
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik ben absoluut voor. Want waarom zou iemand tegen zichzelf beschermd moeten worden? Waarom waarde hechten aan een leven dat voor diegene zelf geen waarde heeft? Ik vind dat typisch een voorbeeld van menselijke arrogantie. De absolute waarde van een mensenleven zal nooit door de mens zelf bepaald kunnen worden, dus ik vind dat wij het recht niet hebben om een ander te belemmeren in zijn eigen keuzes aangaande zichzelf. En laten we niet vergeten dat, ondanks onze gezamelijke pretenties en unieke samenlevingsverbanden, de mens nog altijd niets meer is dan een stukje vervangbaar natuur. Dus laten we a.u.b het laatste restje purity dat we nog hebben als mensenras bewaren en de individuen tenminste nog het gevoel van zelfbeschikking gunnen. En ja, dat geldt ook voor jonge mensen.
Oud 03-12-2003, 18:53
Keith
Keith is offline
ik en het over de waarde van het leven met Dinalflos eens. De waarde van het leven bepaald die persoon zelf. Verder is iemand tegenzichzelf beschermen onzin, als iemand iets wil moet je hen dat laten doen.

Isa, je mag van mij best geloven wat je wil, maar je mag anderen niks ontnemen omdat jij vind dat zij dat niet verdienen. Wat zou jij ervan zeggen als er een moslim kwam die al jouw varkensvlees uit je huis nam omdat hij vind dat je geen varkenvlees moet eten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2003, 21:24
chris9 tje
chris9 tje is offline
hmmz er is een verschil tussen vinden dat iets een wet moet worden en jouw persoonlijke mening....

Ik zou nooit een pil van drion willen gebruiken (ook om geloofsredenen)
Ik weet alleen nog niet of ik vind of dat dan ook meteen de norm moet worden......
In ieder geval moet er goede begeleiding bij komen die er in pincipe op gericht is om het leven van die persoon weer zin te geven....
Oud 04-12-2003, 07:42
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Keith schreef op 03-12-2003 @ 19:53:
Isa, [...] Wat zou jij ervan zeggen als er een moslim kwam die al jouw varkensvlees uit je huis nam omdat hij vind dat je geen varkenvlees moet eten.
Das opzich best gevat verwoord ^^
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 10:24
Isa
Isa is offline
Citaat:
Keith schreef op 03-12-2003 @ 19:53:

Isa, je mag van mij best geloven wat je wil, maar je mag anderen niks ontnemen omdat jij vind dat zij dat niet verdienen.
ik ontneem hen niks, zij ontnemen zichzelf het leven, ik behoud.
Citaat:

Wat zou jij ervan zeggen als er een moslim kwam die al jouw varkensvlees uit je huis nam omdat hij vind dat je geen varkenvlees moet eten.
ehm dat zou ik aanmoedigen

maar dat is een vergelijking die slaat op stront.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 11:43
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Isa schreef op 04-12-2003 @ 11:24:
ik ontneem hen niks, zij ontnemen zichzelf het leven, ik behoud.
je ontneemt het recht op zelfdoding
Oud 04-12-2003, 13:40
Stefanie
Stefanie is offline
Ik vind dat er alleen in uiterste gevallen euthanasie kan worden gepleegd. Als iemand bijv. ontzettend veel pijn heeft of dat het echt niet mogelijk is om op die manier te leven.

Als je zo'n pil beschikbaar zou stellen aan mensen, zullen ze idd sneller geneigd zijn om zelfmoord te plegen, als je bijv. in een dipje zit of depressief bent. Ik vind dit namelijk geen redenen om zelfmoord te plegen.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 13:49
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
je kan ook vanwege je geloofsovertuiging tegen zelfmoord van anderen zijn, omdat je al het leven waardevol vind, niet alleen je eigen leven.
Oud 04-12-2003, 14:03
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-12-2003 @ 14:49:
je kan ook vanwege je geloofsovertuiging tegen zelfmoord van anderen zijn, omdat je al het leven waardevol vind, niet alleen je eigen leven.
Dan kom je bijna op een filosofische discussie uit over wie oordeelt over de waarde van iemands leven? Is dat die persoon zelf, de samenleving, god?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 22:31
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 04-12-2003 @ 14:40:
Als je zo'n pil beschikbaar zou stellen aan mensen, zullen ze idd sneller geneigd zijn om zelfmoord te plegen, als je bijv. in een dipje zit of depressief bent. Ik vind dit namelijk geen redenen om zelfmoord te plegen. [/B]
Het gaat er niet om wat jij beschouwt als een goede of slechte reden, het gaat om wat de depressieveling wil. En sinds wanneer kun jij als buitenstaander de ernst van andermans depressie beoordelen?
Oud 05-12-2003, 10:46
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Ik denk dat de pil van Drion juist impulsieve zelfmoorden kan voorkomen. Door het stappenprogramma is het namelijk wel zo dat er een tijd overheen gaat, voordat mensen daadwerkelijk zo ver zijn dat ze definitief zelfmoord plegen.

Mensen die een opwelling hebben, zullen misschien de eerste pil innemen, maar hebben dan de tijd om zich te bedenken voordat ze de rest nemen. Daarentegen springen mensen denk ik minder snel in een opwelling voor de trein, maar denken dan toch weer aan die pil. Ik vind het een beetje moeilijk om mijn gedachtengang goed uit te leggen (ben brak), maar ik hoop dat mensen begrijpen wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 11:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 03-12-2003 @ 15:26:
De plannen die er liggen voorzien niet in 'ff een pilletje halen', Gatara. Lees jij de krant wel eens?
Huh? heb je t tegen mij? Ik had nog helemaal niet gereageerd in dit topic, hoe kun je t dan tegen mij hebben?
Oud 05-12-2003, 14:56
tacidvs
tacidvs is offline
Ik zou gezworen hebben dat ~.

Mijn excuses, :/
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 21:47
huppelmeis
huppelmeis is offline
Ik denk dat als de pil 'fases' heeft, dus niet 1 keer 1 pil innemen en meteen dood gaan, en als de Pil van Drion niet zomaar overal te halen is, dus niet zomaar in de winkel, maar met goed overleg, dat het dan wel zou mogen.

Maar volgens mij is het beter om die mensen van het idee af te helpen dat ze dood willen, of ze moeten heel erg leiden... Maar dan kunnen ze ook euthanasie plegen, dat is dan wel allemaal moeilijker en daar gaat meer aan vooraf, maar als ze dat nu eens versoepelen, dat lijkt me beter dan een hele pil te gaan ontwikkelen voor mensen die dood willen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 23:26
funkypunk
funkypunk is offline
het moet moeilijk te krijgen zijn, maar wel mogelijk. het zou slecht zijn als iedereen in een opwelling dat ding kan slikken, want dan had ik het allang gedaan en waarschijnlijk veel meer mensen. maar ieder mens heeft recht op zelfbeschikking!!!!!
Oud 14-12-2003, 13:22
Kubstudent
Kubstudent is offline
Ik ben absoluut voor. En wel om enkele redenen:

1. De pil van Drion is de absolute vrijheid!! Je kunt nu ook beslissen over levensbeëindiging op een socialere manier.

2. Er zijn minder maatschappelijke gevolgen. Doordat mensen nu inventief te werk moeten om zelfmoord te plegen, zoals voor de trein e.d. trekken zij nog meer mensen de misere in. Een machinist kan bijvoorbeeld geestelijk volledig erdoor in de war raken, of wat dacht je van die conducteur die de resten mag afdekken?

Als de pil van drion vrij gegeven wordt, zullen kortom de huidige maatschappelijke kosten van zelfmoord dramatisch dalen!!

Echter, toch heb ik enkele kanttekeningen.

1. De pil moet naar mijn idee niet bij de lokale drogist te krijgen zijn. Stel je voor dat het Kruidvat straks een aanbieding ermee gaat doen, zo van: "Vandaag zelfmoord voor maar 2 euro".

2. Bij het verzoeken van de pil dient ook een afspraak gemaakt te worden met een instantie die je kan helpen, misschien besef je daardoor dat je die pil helemaal niet nodig hebt.
Oud 14-12-2003, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Kubstudent schreef op 14-12-2003 @ 14:22:

1. De pil moet naar mijn idee niet bij de lokale drogist te krijgen zijn. Stel je voor dat het Kruidvat straks een aanbieding ermee gaat doen, zo van: "Vandaag zelfmoord voor maar 2 euro".

geniaal
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 15:47
Keith
Keith is offline
Als die pil er komt, zou die gratis moeten zijn!

Dit is eigenlijk een afweging van twee allebei slechte zaken. Aan de ene kant dat nu mensen die zelfmoord plegen anderen problemen bezorgen, aan de andere kant dat mensen die nu om voorgemoende situaties te woorkomen geen zelfmoord plegen in de toekomst zo wel zelfmoord zouden plegen.

Dat door het verwijderen van de drempel sommige mensen wel zelfmoord plegen die dat nu doen is niet zo'n probleem denk ik. Zij willen zelf graag zelfmoord plegen, dan moeten wij hen dat laten doen.

Maar denk je niet dat het voor apothekers ook mentaal schadend kan zijn? Ik denk niet dat ik als apotheker graag iemand die pil zou geven.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 16:02
Verwijderd
Zo zie je de oplossing van het ene probleem brengt een nieuwe met zich mee, misschien een automaat???
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 19:10
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik denk dat de pil van drion het aanlat zelfdodingen juist zal verlagen. Het word natuiurlijk wel makkelijker om zelfmoord te plegen en er zullen mensen zijn die hier onterecht gebruik van maken (mensen met iets psychisch die nog geholpen hadden kunnen worden), maar voor veel mensen word het een stuk makkelijker om verder te gaan met hun leven als ze weten dat er een uitweg is. ze hebben geen last meer van het "en nu is er geen weg meer terug" gevoel, dat ze zouden krijgen als ze bijvoorbeeld op de rand van een gebouw staan. Ik zou het zelf wel prettig vinden om zo'n pil te hebben. Het gaat nu goed met me, maar mocht het ooit een keer fout gaan, weet ik tenminste zeker dat ik niet onnodig hoef te lijden
Oud 22-04-2004, 09:31
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Huib Drion, de bedenker van de pil, is gisteren op 87-jarige leeftijd overleden
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 09:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 22-04-2004 @ 10:31 :
Huib Drion, de bedenker van de pil, is gisteren op 87-jarige leeftijd overleden
mot je t daarom uppen?

Oud 22-04-2004, 11:05
Verwijderd
Met prof. mr. H. Drion is een groot wetenschapper heengegaan
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 11:10
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-04-2004 @ 10:33 :
mot je t daarom uppen?

Had ook een nieuwe kunnen openen, maar dat is ook zo inefficient
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 11:10
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-04-2004 @ 12:05 :
Met prof. mr. H. Drion is een groot wetenschapper heengegaan
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 21:31
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Kubstudent schreef op 14-12-2003 @ 14:22 :

....en morgen twee halen, 1 betalen....

Als het aan goede regels onderworpen wordt, zodat mensen niet te snel naar zo'n pil kunnen grijpen, dan ben ik voor een dergelijke pil.
Oud 27-04-2004, 19:28
Verwijderd
voor mensen die echt dood willen, geweldig, maar ik denk dat het te makkelijk verkrijgbaar is voor mensen die andere plannen daarmee hebben
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten