Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2003, 23:22
clantestino
clantestino is offline
Kom maar mee,
ik leidt je wel
-ik help je-

Langs dunne draden en
vage vlaktes
Door droevige damp en
linke lijnen

Je raakt niet verstrikt
in mijn web

Ik zal je sparen
Oud 24-12-2003, 00:08
xineof
xineof is offline
Het beeld achter de 'ik-persoon' is toch letterlijk een spin, niet (anders zit ik geheel verkeerd te denken )? Leuke beeldspraak, maar ik vind het inhoudelijk gezien een beetje vaag nog; in het begin zeg je eigenlijk al 'ik help je' (leuk zo, tussen die tekens!), en aan het einde eigenlijk weer, terwijl je de lezer in de eerste strofe al hebt gerustgesteld.

Maar dat is mijn kijk erop . Ik vind de eerste drie strofen nl. gewoon erg leuk, en had zelf de laatste regel voor een 'nieuwe' boodschap gebruikt; op die manier zit er wat meer spanning in.

Verder leuk geschreven; ritmisch gezien erg goed, je breekt de regels af op de goede plaatsen. Mooi om te lezen !
Oud 24-12-2003, 00:22
clantestino
clantestino is offline
hmhm, nou kijk :
bij "ik help je" wil ik inderdaad geruststellen. Maar "ik zal je sparen" moet eigenlijk een beetje hooghartig overkomen, naast het geruststellen...njaa eigenlijk was de ik-persoon niet letterlijk een spin, hehe, maar ben ik het zeg maar ook echt, ik dus.
Maar hartstikke bedankt voor je reactie!

oh ja en qua inhoud: eigenlijk is het heel simpel, het gaat over hoe ik mezelf open laat staan tegenover iemand, mijn "gecompliceerde karakter" () geef ik bloot(karakter slaat overigens op de tweede strofe), in plaats van mensen te misleiden en mezelf anders voor te doen. Vandaar ook dat "ik zal je sparen", omdat ik dit alleen bij diegene doe.
hmm...is dit duidelijk ?
Oud 24-12-2003, 16:56
jsoes
jsoes is offline
Ja hoor, lijkt mij duidelijk. Ook zonder de uitleg zou ik het een goed gedicht vinden. Mooi in zijn eenvoud. Verder niet meer woorden aan vuil maken, zou zonde zijn. Goed!
Oud 25-12-2003, 12:27
bumblebee
bumblebee is offline
Sorry, ik vind 'm niet zo bijzonder. Als je inderdaad dat met die spin bedoelt, is het weer jammer dat je het over een web hebt, maar dat is mijn mening. Hou het of heel mysterieus, dubbel, OF duidelijk. Ohja en dit kan natuurlijk niet he: 'ik leidt je wel..'
Oud 25-12-2003, 12:34
clantestino
clantestino is offline
uhm tja... het gaat dus niet letterlijk over een spin..maar gewoon over mezelf..kun je aangeven wat je te duidelijk vindt?
Thnx; ik leidt is wel heel dom... Zal voortaan nakijken op spelfouten
Oud 25-12-2003, 14:29
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
bumblebee schreef op 25-12-2003 @ 13:27:
Hou het of heel mysterieus, dubbel, OF duidelijk.
Dat vind ik een beetje een vreemde formulering. Zoals clantestino al aangeeft, zit er een overduidelijke dubbelheid in. En het één hoeft het ander niet uit te sluiten, vind ik. Maar daarin kunnen we natuurlijk ook verschillen van mening
Oud 27-12-2003, 00:04
clantestino
clantestino is offline
ja ik snapte dat ook niet heleamal..vandaar dat ik vroeg wat ze dan precies te duidelijk vond..
Oud 31-12-2003, 15:25
xineof
xineof is offline
Citaat:
clantestino schreef op 24-12-2003 @ 01:22:
hmhm, nou kijk :
bij "ik help je" wil ik inderdaad geruststellen. Maar "ik zal je sparen" moet eigenlijk een beetje hooghartig overkomen, naast het geruststellen...njaa eigenlijk was de ik-persoon niet letterlijk een spin, hehe, maar ben ik het zeg maar ook echt, ik dus.
Maar hartstikke bedankt voor je reactie!

oh ja en qua inhoud: eigenlijk is het heel simpel, het gaat over hoe ik mezelf open laat staan tegenover iemand, mijn "gecompliceerde karakter" () geef ik bloot(karakter slaat overigens op de tweede strofe), in plaats van mensen te misleiden en mezelf anders voor te doen. Vandaar ook dat "ik zal je sparen", omdat ik dit alleen bij diegene doe.
hmm...is dit duidelijk ?
Dank voor je uitleg . (sorry van mijn enigszins late reactie, maar ik ben een weekje weg geweest ). De dubbelheid is erg sterk, ik had hem eerst niet gezien, maar je gedicht is nu duidelijk door je uitleg !
Reageren

Regels voor berichten