|
|
Bekijk resultaten poll: Vind jij dat Nederland een republiek moet worden? | |||
Ja, een monarchie is ondemocratisch en kost de staat te veel geld |
![]() ![]() ![]() ![]() |
39 | 45.88% |
Nee, de monarchie moet blijven maar moet wel gemoderniseerd worden (het zgn. Zweedse model) |
24 | 28.24% |
Nee, de monarchie moet blijven zoals hij is. |
20 | 23.53% |
Nee, de monarchie moet zelfs uitgebreid worden met meer bevoegdheden voor hare Majesteit |
2 | 2.35% |
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Wat voor opties had je nog meer in gedachten? En er zijn trouwens maximaal keuzemogelijkheden mogelijk, slimmerik. ![]() En voor de onderbouwingen is deze discussie nu aan het ontstaan. Anders is elke poll op A&N nutteloos he. En als je de discussie eerst even doorleest ipv direct commentaar te leveren, zal je zien dat er (o.a. met nare man en mij) al een debat ontstaat over de wél gewenste staatsvorm en hoe die er dan uit moet gaan zien.
||
![]() |
Citaat:
Afschaffing om een andere reden (geld is zo flauw en makkelijk onder andere te noemen), andere vorm van monarchie, iets anders dan een republiek und so weiter. Ik vind polls ook zeer nutteloos, wat mij betrefd word die optie per direct weer uitgeschakelt, het voegt zelden iets toe.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Dat artikel heb ik trouwens geschreven voor een jongerenblad wat vooral door de laatste klassen van de middelbare school wordt gelezen. (Actueel!, nr. 10 2003) Maar ook door studenten. Omdat dit een jongerenforum is, leek het me gepast om in beginsel niet op heel diepliggende staatsrechtelijke kwesties in te gaan ![]() Maar goed, er zijn dus maximaal opties mogelijk bij een poll. Dus moest ik wel deze vier kernpunten nemen. Voor andere meningen is in de threat zelf ruimte.
||
Citaat:
Als we nu eens een president zouden krijgen a la duits model, dus een president zonder macht. Dan stelt Bea zich gewoon verkiesbaar en dan zien we wel wat ervan komt.
|
Er moet een republiek komen:
-het kost de staat veel te veel geld, denk ook aan bezuinigingen. als het koningshuis er niet was geweest hoefde er minder bezuinigt te worden. -je hebt al dat gezeur zoals prinses margarita en mabel wisse smit niet. als het ene voorbij is komt het andere wel weer.
||
Citaat:
Ook dat het koningshuis steeds in de krant staan blijf je hebben alleen dan gaat het over de president wat die allemaal zegt en uitvoert(Bill Clinton affaires anyone?). Ook zal de familie van de president als die iets verkeerd doen ook wel in opspraak komen, zoals de dochter van Bush die een paar pilsjes dronk terwijl dat niet mocht. Nee, die problem en roddels zou ik niet als argument nemen om het koningshuis af te schaffen. Anyway, ik geef gelijk dat het koningshuis veel geld kost, en daarom zou er dus op bezuinigd moeten worden en/of de koning moet bijbetalen of gewoon een paar paleizen openbaar maken als een soort museums.
||
![]() |
Citaat:
Ook is er om de zo veel jaar weer een ander op de troon, zodoende zou je ook om de zo veel jaar een president kunnen kiezen. 2. Wetgeving kan worden aangepast. Sowieso zijn het huidige statuut voor het koninkrijk der Nederlanden en de grondwettelijke bepalingen over het koningshuis aan verandering toe, dus dan kunnen we de boel direct schrappen. 3. Is polarisering binnen een koninklijke familie niet mogelijk? Kijk maar eens naar de Margarita-affaire en Mabelgate. 4. Willen wij nou een democratie (demos-cratos, volk aan de macht) of niet? |
![]() |
||
Citaat:
2. Nou...niet iets dat je een hofhouding nóemt, maar hij bestaat wel degelijk. Of denk jij dat Jacques Chirac zijn eigen kleding strijkt? En zelf het huis schoonhoudt? Om maar even het meest elementaire deel van een hofhouding te noemen 3. Geen gouden koets, maar die kan ook best aan de kant als Bea en Consorten aanblijven 4. Het rijk onderhoudt idd ook de héle familie ![]() 5. Wie zegt dat de staat dat betaalt? 6. Tuurlijk, een president kan in zijn campingsmoking over straat
||
![]() |
Citaat:
1. Een president heeft voldoende aan één huis en kan die in pricipe zelf aanschaffen. Hij heeft geen serie paleizen nodig. 2. Één president heeft geen compleet korps verzorgers nodig. 3. De huidige familie heeft een keur aan dure voertuigen, niet één auto zoals een premier. 4. Weet je hoevel geld daar in omgaat? Wel vele miljoenen. Daarentegen is voor een president een inkomen van zo'n dikke 100.000 euro (vergelijkbaar met dat van Balkenengerd) voldoende. |
![]() |
|
Ik heb het laatste gestemd maar had net zo goed 'moderniseren' kunnen noemen.
![]() Maar zoals het nu gaat vind ik niet goed. ![]() De familie van de konigin moet zelf maar een baantje vinden vind ik. Waarom zouden zij geld krijgen? Ze doen toch niks? Daar hebben we wel betere doelen voor. ![]()
||
Citaat:
En dat tweede is onzin. Er is geen volledige scheiding der machten zoals Montesquieu dat onterecht wenste.
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 03-11-2003 om 20:16. |
![]() |
||
Citaat:
President, congres, hoge gerechtshof zijn onafhankelijk van elkaar. Maar ik ben met je eens dat de president naar verhouding te veel macht heeft.
||
Citaat:
Montesquieu stelt echt een scheiding der machten voor, en dat is opzettelijk niet het geval.
|
Aangezien dit topic weer ge-upt is, zal ook ik mijn mening even laten horen.
Ik vind dat de monarchie moet blijven bestaan in haar huidige vorm. Waarom? Omdat de monarchie, het koningshuis bij Nederland hóren. Dat is niet te verdedigen met rationele argumenten, want dat is een gevoel. Het koningshuis is zoiets leuk typisch Nederlands, dat hoort erbij. Kijk maar eens naar de bruiloft van Willem-Alexander en Maxima, of de geboorte van Amalia: dan ben je toch meteen óm? Daar kan een president echt niet aan tippen. *Oranje boven, Oranje boven, Leve de koningin!* |
![]() |
||
Citaat:
oh well, die bruiloft heb ik niet gezien, maar al dat gedoe om dat kind vind ik echt zwaar overdreven. nouja, het zal wel iets voor domme mensen zijn wat ik niet begrijp.
|
![]() |
Ik vind dat het zo mag blijven hoor.
deze mensen worden van kinds af aan getraind om staatshoofd te worden en dus lijkt me dit prettiger dan dat een of andere aap uit artis (of een andere dierentuin) ineens president wordt (in Nederland is het sowieso niet zo moeilijk om de meerderheid voor je te krijgen, gewoon wat popi-jopie uitspraken doen). Geld vind ik ook geen argument. Wat denk je dan dat presidentsverkiezingen en presidentsleven kosten (kijk maar eens naar het witte huis van Bush met alles erop en eraan). En wat kost het om de monarchie om te bouwen naar republiek? Daarnaast zorgt het voor stabiliteit bij wisselende regeringen. De koningin heeft al vele regeringen meegemaakt en kan dus de regering een goed advies geven en weet waar ze over praat bij formaties. Als je een sterk politiek gekleurd staatshoofd krijgt, zijn er minstens net zoveel tegenstanders als nu tegen de monarchie. De discussie haal je hier dus ook niet mee weg. Belangrijk argument vind ik ook dat het eenheid kan brengen bij het volk (ook al geef ik daar zelf niks om). Kijk maar naar het huwelijk en de geboorte van Amalia. Dit zal een president nooit teweeg brengen, terwijl schandalen bij beide even hard zullen worden aangepakt. Nee hoor, geef mij maar een koning(in) in plaats van een president die teveel persoonlijke macht heeft |
![]() |
||
Citaat:
en schandalen worden vast evensterk benadrukt, alleen een koning blijft zitten, een president is te vervangen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Ah fijn om te zien dat de discussie weer opgelaaid is. Citaat:
|
![]() |
Ik heb ik ook wel eens een vergelijkbaar verhaal gehouden als het jouwe, en ben het met je eens, Blitzkrieg.
Verder voeren de royalisten onder ons wel behoorlijk waardeloze argumenten aan. We kunnen ook iemand anders sturen voor staatsbezoeken dan de koningin. En een president hoeft echt niet zo duur te zijn, jullie maken gelijk vergelijkingen met het Witte Huis. En als we de "eenheid bij het volk" missen komen we daar heus wel overheen. Ik zou het ook waarderen als nare man zijn argumenten eens echt goed toelichtte.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ready proffesor barabas? BOEM Welkom in de 14de eeuw. De Spaanse hertog Filips de goede creert de bourgondische nederlanden ==> hieruit zullen Belgie en Nederland ontstaan Welkom in de 16de eeuw Scheuring tss n-z nederlanden de zuidelijke blijven spaans de noordelijk vormen de Republiek der verenigde provincies Welkom in 1714 Zuidelijke nederlanden komen onder het bestuur van de Oostenrijkers ![]() Welkom in 1789 Franse revolutie ondertussen hebben de zuidelijke nederlanden ook nog een eitje te pellen met de oostenrijkse Keizer-Koster Jozef II Welkom in 1790 Prinsbisdom Luik gaat rebeleren tegen prinsbisschop Hoensbroeck Welkom in1814 Congres Van wenen besluit om de noordelijke nederlanden samen te voegen met de zuidelijke nederlanden als bufferstaat tergen het gruwelijke frankrijk (Napoleon) ![]() ![]() Welkom in 1830: onder de slogan "Wij willen Willem weg" krijgt Belgie zijn onafhankelijkheid. Welkom in het heden Je datum van 1814 klopt ![]() ![]() k zeg altijd Viva la republica. We leven in een democratisch land, maar toch kunnen we niet onze "leider" kiezen, wat niet echt democratisch is volgens mij. Okay we mogen onze senaat en kamer samenstellen maar de koning heeft toch een hogere status vind ik en dat we die niet mogen kiezen vind ik niet eerlijk.
Laatst gewijzigd op 27-12-2003 om 11:30. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
dynamiek en stagnatie in de republiek justcindy23 | 7 | 16-07-2010 07:21 | |
VWO |
GS: Dynamiek en Stagnatie in de Republiek justcindy23 | 14 | 22-05-2010 18:48 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Kunsttaal, wie? FreeZzze | 500 | 02-05-2006 18:59 | |
De Kantine |
Als je een politieke partij zou maken III Needle_damage | 427 | 03-11-2003 22:11 | |
De Kantine |
De stembus Verwijderd | 307 | 16-05-2003 21:11 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Margarita uit beschuldigingen op tv Cameo | 91 | 07-03-2003 10:50 |