Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2002, 17:09
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Ik ben afgelopen maandag naar een debat gegaan met een kandidaat kamerlid (wiens naam en partij ik maar even buiten beschouwing laat, want daar gaat het immers niet om) en ik was werkelijk waar verbaasd dat hij op een plek staat waarop hij zowaar kans maakt om in de Kamer te komen
De reden? Hij kwam zeer a-intelligent over. Hij had het over moeilijke woorden als: cohesie en analyse , en haalde alles er bij wat
1) niet over politiek ging, en
2) absoluut niet relevant was.
Ergens tussendoor maakte hij richting de overige panel leden nog de opmerking dat 'hij het allemaal niet zo goed wist, omdat hij niet had doorgestuurd' ofzoiets, want hij was maar chauffeur...

Nou had ik het daar laatst over met een paar vrienden en die waren van mening dat ook mensen met zo'n lagere opleiding in de politiek moest zitten. Zij moesten immers ook vertegenwoordigd worden.. Sorry, maar ik vind dit zó een bullshit dat je een auto kan besturen, wil niet zeggen dat je ook een land kan besturen!!! Tuurlijk mogen de lager opgeleiden niet worden vergeten in de politiek, voor zover daar sprake van is, maar dat wil nog niet zeggen dat als je een bepaalde mening ergens over hebt, je ook maar meteen kamerlid moet worden!!
Mis ik hier nou een schakel of zijn jullie het met me eens dat dit een idiote gang van zaken is?! Tenslotte hebben we het wel over het besturen van een land!!! Dan dient goed te gebeuren, ik zeg niet dat lager opgeleide mensen dat niet goed zouden kunnen, want zoiets heeft natuurlijk niet alleen met opleiding te maken, maar die man van maandag heeft me toch wel laten schrikken..

(tis overigens niet de bedoeling om hier iemand mee te beledigen )
Oud 15-05-2002, 17:12
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Naja, als zo'n man chauffeur is en als vervoersexpert o.i.d. voor een fractie in de Kamer komt, dan lijkt me dat prima...

Je moet weten waar je het over hebt bij 'belangrijke zaken als de politiek', lijkt me. Logisch ook.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 17:17
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Overigens ben ik het maar gedeeltelijk met de stelling eens -mocht dat nog niet duidelijk zijn- voor jullie allemaal in de aanval gaan
Oud 15-05-2002, 17:34
Rhinus
Rhinus is offline
Niet mee eens. Opleiding zegt niet alles.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 17:35
me-myself&anne
me-myself&anne is offline
Ik ben het wel met je eens, maarja, tiz wel een beetje lullig om te zeggen eigenlijk * heeeej domme mensen van Nederland, luister us, jullie kunnen geen land besturen, helaas, dat kun je beter aan de intellectueel wat beter bedeelden onder ons overlaten*

Ik denk dat de Tweede Kamer dan wel 'volksvertegenwoordiging' mag heten, maar dat hoeft toch ook niet te betekenen dat je een 'doorsnede' van de bevolking er in hebt zitten?! Mensen kiezen immers een VERTEGENWOORDIGING; mensen die als het goed is de capaciteit hebben om hun werk goed uit te voeren... Aan de top van een bedrijf zal je geen "domme mensen" tegenkomen, evenmin als aan de 'top' van een land.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 17:39
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
wat versta je onder goed opgeleid? Er zijn genoeg mensen die een lage opleiding hebben gedaan, maar toch heel slim zijn. Alleen zijn die vaak nogal lui , en t is weer de vraag wat je daar aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 17:44
Not for Sale
Not for Sale is offline
me-myself&anne heeft t al genoemd:

de tweede kamer is een Volksvertegenwoordiging ofwel een afspiegeling van de bevolking. Niet iedereen is goed opgeleid dus niet iedereen in de Kamer moet goed opgeleid zijn.
Oud 15-05-2002, 17:45
Rhinus
Rhinus is offline
Hoeveel % van de NL-ers is geestelijk gehandicapt? Stel dat dat 1,25% is (ik heb geen idee wat het is hoor). Zouden er dan 2 geestelijk gehandicapte in de kamer moeten? Ik vind van niet.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 17:53
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Hoeveel % van de NL-ers is geestelijk gehandicapt? Stel dat dat 1,25% is (ik heb geen idee wat het is hoor). Zouden er dan 2 geestelijk gehandicapte in de kamer moeten? Ik vind van niet.
percentage ligt lager, maar een minderheid hoeft naar mijn inzien niet precies evenredig vertegenwoordigt te worden.(dus als 3/150 van Nederland ehm.. Koekjesbakker is, hoeven er niet 3 koekenbakkers in de Kamer maar is één ook wel best) En een enkel kamerlid kan ook bijv. koekenbakker en Marokkaan en homo en geestelijk gehandicapt zijn. (dus een heleboel minderheden vertegenwoordigen )
Oud 15-05-2002, 17:58
DJ Incompetent
Citaat:
Coolkast schreef:

percentage ligt lager, maar een minderheid hoeft naar mijn inzien niet precies evenredig vertegenwoordigt te worden.(dus als 3/150 van Nederland ehm.. Koekjesbakker is, hoeven er niet 3 koekenbakkers in de Kamer maar is één ook wel best) En een enkel kamerlid kan ook bijv. koekenbakker en Marokkaan en homo en geestelijk gehandicapt zijn. (dus een heleboel minderheden vertegenwoordigen )
*breidt de kamer uit naar 13 miljoen personen*

koekenbakkende marrokaan?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 18:00
Verwijderd
Het ligt toch vooral aan de intelligentie van iemand. Mijn vader bijv. heeft alleen LTS gedaan omdat hij geen flikker deed op school en er zo snel mogelijk vanaf wilde. Maar hij is wel manager geworden van 7 saladefabrieken. Hij is alleen heel slecht in talen enzo. Hij vroeg laatst bijvoorbeeld aan mij wat explorer betekende
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 18:14
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
DJ FLEM schreef:
*breidt de kamer uit naar 13 miljoen personen*

koekenbakkende marrokaan?
hee, ik zei geestelijk gehandicapte homoseksuele Marokkaanse koekenbakker

Ja, nog nooit van gehoord ?

ik ook niet

Maar serieus ik zeg toch juist dat er NIET evenredig vertegenwoordigt hoeft te worden en dat een iemand zelfs meerder minderheden kan vertegenwoordigen? dus waarom 13 miljoen vertegenwoordigers (voor 12 miljoen kiezers )
Oud 15-05-2002, 18:14
Slither
Slither is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Niet mee eens. Opleiding zegt niet alles.
Precies.

Ik weet niet precies hoe 't nú zit, maar ik denk dat 't een (goede?) oplossing is om kamerleden door 'n soort selectieprocedure te halen, ze eerst grondig te 'testen'.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 18:41
DJ Incompetent
Citaat:
Coolkast schreef:

hee, ik zei geestelijk gehandicapte homoseksuele Marokkaanse koekenbakker

Ja, nog nooit van gehoord ?

ik ook niet

Maar serieus ik zeg toch juist dat er NIET evenredig vertegenwoordigt hoeft te worden en dat een iemand zelfs meerder minderheden kan vertegenwoordigen? dus waarom 13 miljoen vertegenwoordigers (voor 12 miljoen kiezers )
bij mij om de hoek is gisteren overleden

ook baby's, peuters, kleuters, tieners, pubers, nerds, niet stemmende mensen, lange mensen, blabla in de kamer
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 01:15
Naz
Naz is offline
als de stelling zou zijn: mensen op de lijst van de 2e kamer partijen moeten iets van politiek snappen en een goed politikus zijn (weten waar je over praat,feiten kennen, kennis hebben) dan was ik het er wel mee eens
Oud 16-05-2002, 01:34
DJ Incompetent
Citaat:
Naz schreef:
als de stelling zou zijn: mensen op de lijst van de 2e kamer partijen moeten iets van politiek snappen en een goed politikus zijn (weten waar je over praat,feiten kennen, kennis hebben) dan was ik het er wel mee eens
ja doh, wie niet.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 01:41
Naz
Naz is offline
ik geloof vast wel dat er mensen zijn die vinden dat iedereen de kamer in zou moeten kunnen
Oud 16-05-2002, 07:59
Anne
Anne is offline
Wanneer iemand een VMBO-niveau heeft en heel goed kan debatteren en zijn standpunt uiteen kan zetten, zie ik geen reden om hem/haar niet toe te laten in de 2e kamer.
Oud 16-05-2002, 08:40
Verwijderd
Misschien kunnen lager opgeleiden hun standpunten wel goed uiteenzetten, maar dan moeten die standpunten natuurlijk wel iets inhouden. Over het algemeen hebben mensen met een lagere opleiding gewoon minder visie en minder kennis. Daarom zouden alleen hoogopgeleiden in de kamer moeten komen, omdat die gewoon beter kunnen bepalen wat wenselijk is.

Maar goed, deze mening hangt samen met mijn opvatting dat de hele democratie gewoon shit is. De gewone burger heeft teveel invloed op dingen waar hij te weinig van weet.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 09:05
DJ Incompetent
Citaat:
Anneee schreef:
Wanneer iemand een VMBO-niveau heeft en heel goed kan debatteren en zijn standpunt uiteen kan zetten, zie ik geen reden om hem/haar niet toe te laten in de 2e kamer.
nee, dat klopt, maar de meeste mensen met vmbo (nu generaliseer ik natuurlijk ) kunnen dat niet.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Coolkast schreef:

de tweede kamer is een Volksvertegenwoordiging ofwel een afspiegeling van de bevolking. Niet iedereen is goed opgeleid dus niet iedereen in de Kamer moet goed opgeleid zijn.
juist

anders krijgen we straks nog van die elitevorming...

ogwel: hoogopgeleide mensen gaan zich gedragen alsof ze beter zijn als mensen zoals ik die van de mavo komen ofzo... sommigen doen dat nu ook al ¬_¬', ben je bij mij aan het verkeerde adres...
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 11:59
Joostje
Joostje is offline
iedereen moet natuurlijk vertegenwoordigt zijn in de kamer, dat staat buiten kijf. maar wie vertegenwoordigt minder opgeleiden nou beter, mensen die met hun benen in de realiteit staan of mensen die wtene hoe ze een probleem moeten aanpakken. keus is aan het volk he :/
Oud 16-05-2002, 16:43
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Opleiding is natuurlijk absoluut niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat je een duidelijke politieke visie hebt, verstand hebt van de dingen die bij het lidmaatschap van de 2e kamer komen kijken en dat je op een goede, volwassen en redelijke manier met je collega's om kan gaan.
Oud 16-05-2002, 16:45
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
nare man schreef:
Misschien kunnen lager opgeleiden hun standpunten wel goed uiteenzetten, maar dan moeten die standpunten natuurlijk wel iets inhouden. Over het algemeen hebben mensen met een lagere opleiding gewoon minder visie en minder kennis. Daarom zouden alleen hoogopgeleiden in de kamer moeten komen, omdat die gewoon beter kunnen bepalen wat wenselijk is.
Op ich heb je gelijk. Maar, er zijn ook mensen met een lagere opleiding die wel visie en kennis hebben. Ik zie geen rede om die dan niet in de politiek te laten komen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 17:05
Verwijderd
kijk, dat er nou geen psychologisch instabiele mensen in de 2e kamer zitten (alhoewel...)... ok

maar je hoeft ECHT geen vwo te hebben daarvoor...

persoonlijk denk ik dat de meeste vbo'ers/mavo'ers al een goed sociaal inzicht hebben (hoe iemand er precies over denkt kun je niet beoordelen, we hebben allemaal meningen)

maar hoe was het ook alweer.. "intelligentie en waanzin staan vaak niet ver van elkaar" ofzoiets?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2002, 18:31
me-myself&anne
me-myself&anne is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Eummm.... dat zei ik niet hoor
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 18:39
Floef
Floef is offline
Opleiding hoeft niet perse, maar mensen in de politiek moeten wel weten waarover ze praten. Dus ik weet niet, domme mensen worden waarschijnlijk toch wel snel uitgeselecteerD/
Oud 16-05-2002, 19:55
Miss USA
Miss USA is offline
Iemand die weet hoe het met vervoer etc. in de praktijk werkt, als vrachtwagenchauffeur bijv., die ook nog eens een beetje kan praten en debatteren, kan het misschien veel beter allemaal bekijken dan een hoogopgeleide die het van een veel grotere afstand bekijkt.
Oud 17-05-2002, 00:24
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
Miss USA schreef:
Iemand die weet hoe het met vervoer etc. in de praktijk werkt, als vrachtwagenchauffeur bijv., die ook nog eens een beetje kan praten en debatteren, kan het misschien veel beter allemaal bekijken dan een hoogopgeleide die het van een veel grotere afstand bekijkt.
moet je nog wel het geluk hebben om die portefeuille krijgt toegewezen hè
Reageren

Regels voor berichten