Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
pvm schreef op 04-01-2004 @ 17:40:
Citaat:
Een foute buurt rechtvaardigt wèl waarom er niet goed geïntegreerd wordt in de Nederlandse samenleving. Immers, er is sprake van de laagste regionen in de samenleving, de economisch zwakkeren. Ik wil overigens benadrukken dat m.i. het niet bar en boos is met de integratie, de problemen met allochtonen komen veeleer voort uit hun slechte sociaal-economische positie. Citaat:
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
[quote]het ligt dus ook aan de opzet van die cursussen. Cursussen waarop je leert een buskaartje te bestellen zijn leuk een aardig, maar het gaat primair om de taal leren en de begeleiding daarna is ook belangrijk.[quote] Citaat:
De slechte wijze waarop het Nederlands beheerst wordt zorgt er volgens de Rekenkamer ook voor dat de toegang tot de arbeidsmarkt verslechterd. Citaat:
2. Waarom zouden economisch zwakkeren niet kunnen integreren? Bovendien lijkt mij de slechte sociaal economische positie van allochtonen eerder een gevolg van slechte intergratie dan een oorzaak. Immigranten (asielzoekers daargelaten) zijn naar Nederland gekomen en hebben daarmee een bewuste keuze gemaakt. Integratie is primair hun verantwoordelijkheid, de overheid heeft er een faciliterende rol in door bijv. taalcursussen aan te bieden. Sommige argumentatie die een verklaring tracht te geven ziet de immigrant als slachtoffer. Allerlei externe factoren zorgen ervoor dat iemand niet 'kan' integreren vanuit die optiek: 1. Ontbreken van taalcursussen. 2. Slechte sociaal economische situatie 3. 'Vijandige houding' van de samenleving; benadrukken van de problemen. Ik geloof niet in die benadering. Immigranten zijn geen kleine kinderen, ze kunnen prima voor zichzelf zorgen en zelf de handen uit de mouwen steken. Juist door een "pappen en nathouden" van de overheid wordt men niet 'gedwongen door de omstandigheden' te integreren. Het integratiebeleid is lange tijd gericht op "integratie met behoud van cultuur". Dit heeft geleid tot een door de overheid gestimuleerd "living apart together". Een apparte zuil voor allochtonen lost niets op, maar heeft de situatie alleen maar verslechterd. Als ik snel en effectief Engels wil leren dan blijkt het makkelijkst te zijn gewoon een halfjaar in Engeland/VS te gaan studeren. Omdat je midden tussen de Engelstalige studenten zit pak je de taal het makkelijkst op. Hetzelfde principe geld voor immigranten die naar Nederland komen. De overheid moet geen Turkse theeclubjes subsidieren. Dat zorgt alleen maar dat mensen binnen hun eigen zuil blijven en daardoor weinig in contact komen met de Nederlandse samenleving. Dat verklaart ook waarom de Duitse situatie beter is: de overheid heeft daar geen zuilen gestimuleerd waardoor mensen 'gedwongen' in contact komen met de Duitse samenleving. Per saldo blijkt niets doen effectiever dan het Nederlandse beleid. Als een immigrant geen werk heeft kan hij door bijv. vrijwilligerswerk of lidmaatschap van sportverenigingen toch in contact komen met de Nederlandse samenleving. Het initiatief en de verantwoordelijkheid hiervoor liggen bij de immigrant; niet bij de overheid. Citaat:
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
pvm schreef op 04-01-2004 @ 23:32:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien, in de jaren '70 en '80 is de groep immigranten lang niet zo groot als in de jaren '90. Ik denk zelf dat juist in de jaren '90, toen het immigratibeleid al op poten gezet was de meeste problemen heeft opgelevert. |
![]() |
||
Citaat:
Bovendien vind ik het niet stroken met het anti-discriminatiebeginsel om verenigingen en dergelijke apart voor een bepaalde allochtone bevolkingsgroep op te zetten. Wat als er in de grote steden een koffieroom op wordt gezet met de specifieke doelgroep autochtone Nederlanders? Dat zou dan toch direct tot grote verontwaardiging leiden? |
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
pvm schreef op 05-01-2004 @ 09:55:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe graag jij ook zou zien dat een Turk die naar Nederland komt meteen Nederlands leert en op een Nederlandse vereniging gaat, velen doen dat niet vanzelf. Ze komen in een vreemd land, en verkiezen dan de aanwezigheid van mede-allochtonen boven het gaan deelnemen aan allerlei Nederlandse zaken. |
![]() |
|||||||||||||
![]() |
Citaat:
"De doelstelling van het brede NT2-onderwijs is dat cursisten zich op adequate wijze van het Nederlands kunnen bedienen in het kader van werk en opleiding. Staatsexamen NT2-1 is bedoeld om toegang te geven tot opleidingen onder MBO-niveau en om te kunnen functioneren in lagere, maar boven het niveau van ongeschoolde arbeid gelegen functies. ... Het algemene beeld is dat in 500 uur hooguit NT2-niveau 2 (sociale redzaamheid) wordt gehaald." Oorzaak is o.a. afvallen: "20% tot 25% verliet onder de voorwettelijke situatie het traject voortijdig (4, 12)." Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het sociale systeem in Canada en Australië ook wel iets anders; geen werk betekent geen brood op de plank. De taal niet beheersen betekens vaak ook geen werk. Tegens gingen veel Nederlanders, o.a. enkele familileden van mij, met geld opzak naar Canada en Australië om daar bijv. een eigen boerderij op te richten. Veel immigranten hebben geen cent op zak en starten vanaf 0. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als immigranten geen slachtoffers meer zijn, dan kunnen we zeggen dat ze er zelf voor gekozen hebben om tussen de allochtonen te gaan wonen, dat ze er zelf voor gekozen hebben geen lid te worden van Nederlandse verenigingen. Dat is een bewuste keuze die ze gemaakt hebben! Mijn inziens de verkeerde. De Nederlandse overheid zou geen verdere segregatie moeten faciliteren. Immigranten zijn niet zielig, van hun mogen we ook iets verwachten als ze hier komen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
1) Kijken waarom het niet goed gaat en er zorg voor dragen dat het beter zal gaan. 2) De cursisten de schuld geven en de voorziening maar wegbezuinigen. Ik zou gaan voor optie 1, het huidige kabinet gaat voor 2. Welke heeft jouw voorkeur? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De overheid zou in mijn visie voor twee dingen moeten zorgen: 1. Goede taalcursussen 2. 'Toolkit' nederlandse samenleving. Varierend van: "Hoe koop ik een treinkaartje?" tot "Wat zijn de Nederlandse tafelmanieren?" De overheid heeft dus een faciliterende taak. Turkse theeclubs worden wat mij betreft niet meer gesubsideerd, evenals Marokkaanse damverenigingen en wat al niet meer zij. Daarnaast moet gekeken worden hoe het staat met de wijze waarop immigranten zich gedragen in als ze hier komen. Zoals boven al staat maken ze vaak een aantal keuzes die niet bevordelijk zijn voor hun integratie. Dat doen ze echt zelf! Dan kun je cursusen aanbieden tot je een ons weegt, men moet wel willen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||||||||||||
Verwijderd
|
pvm schreef op 05-01-2004 @ 16:42:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Dat zal wel een belangrijke stimulans zijn ja. Het ging er mij om dat je niet direct van een mislukte integratie kunt spreken omdat er aparte allochtonenverenigingen zijn, daar ging mijn voorbeeld om. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Maar je plaats allchtonen weer in de slachtofferrol. Ze kunnen toch die keuze maken. Ze doen dat niet en dat is misschien wel begrijpelijk, maar niet verstandig. En daarom dient de overheid dat niet nog verder te stimuleren door het huidige integratiebeleid. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een stukje positieve discriminatie. |
![]() |
||||||||||||
Verwijderd
|
pvm schreef op 06-01-2004 @ 00:14:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wellicht mag je het initiatief verwachten, maar als mensen niet weten wat, waar en hoe, hoe kan je dan verwachten dat ze iets actief gaan ondernemen? Bovendien zitten de meesten eerst nog een paar jaar in een duf AZC wat ook niet bepaald stimulerend zal werken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Zoals ik al aangaf, zullen die paar allochtonenclubs niet erg relevant zijn. Daarnaast kan een actief taalbeleid en de stimulering van allochtone deelname aan de arbeidsmarkt positieve uitwerking hebben. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||||||||
Verwijderd
|
pvm schreef op 08-01-2004 @ 17:32:
Citaat:
Wat betreft je subsidie: in die gevallen moet je consequent zijn en ook Nederlandse verenigingen met hetzelfde oogmerk niet subsidiëren, anders is er sprake van een discriminerende maatregel. Je kan niet een Turks theehuis subsidie weigeren, en een Nederlands theehuis wel subsidie verlenen onder het mom van het tegengaan van segreratie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||||
Verwijderd
|
pvm schreef op 08-01-2004 @ 22:37:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niet het rapport van de Rekenkamer, het betrof een ander onderzoek. Maar ik kan op blz. 16 niet terugvinden wat ik zei. Ik weet zeker dat ik het in dat rapport gelezen heb. ![]() |
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
pvm schreef op 09-01-2004 @ 21:59:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
1. Integratie gerelateerde subsidies. Integratie gerelateerde subsidies worden wat mij betreft afgeschaft. Primair Turkse Theehuizen bevorderen integratie niet; dus ook geen subsidie voor integratieprojecten. 2. Overige subsidies Natuurlijk kan een Theehuis wel voor allerlei andere subsidies in aanmerking komen. Het zou discriminerend zijn om subsidies van bijv. monumentenzorg (voor het instandhouden van dat historische pandje waar ons Theehuis inzit) wel te geven aan Nederlandse, maar niet aan Turkse theehuizen. Bovendien zorgen subsidies van monumentenzorg ervoor dat het pandje wordt gerestaureert, niet dat het theeschenken in stand blijft. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
pvm schreef op 09-01-2004 @ 23:26:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
In de door jouw gegeven voorbeelden klinkt door dat wat ik bedoel met bovenstaande verdeling nog niet helemaal helder is. Daarom zal ik proberen het nogmaals te verduidelijken. Momenteel is er een budget voor projecten die integratie bevorderen. In de oude situatie kregen het Turkse theehuis en Voetbalclub o.a. uit die pot subsidies omdat ze integratie zouden bevorderen, wat ze dus niet doen. Daarom moeten ze geen subsidies uit de pot voor integratie krijgen. Daarnaast zijn er nog tal van andere subsidies; voor bijvoorbeeld sportactiviteiten. Voor die subsidies gelden andere criterea; bijvoorbeeld of het sportiviteit bevordert. Daar zouden de Turkse theehuizen en Turkse voetbalclubs, net zoals alle andere voetbalclubs gebruik van mogen maken. Immer die subsidies zijn bedoelt voor andere doelen en hebben dus ook andere citerea. Citaat:
Dat de relatie tussen allochtone bewoners en hun overheid verslechtert zal misschien een gevolg zijn. Autochtonen zullen weinig begrip krijgen voor allchtonen als die niet te maken krijgen met pijnlijke maatregelen waar zij wel mee te maken krijgen. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
pvm schreef op 10-01-2004 @ 21:53:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Laatst deden een Nederlandse vriend van me en ik een onderzoek of er inderdaad sprake was van discriminatie op de arbeidsmarkt.
Zodoende belde ik een willekeurig bedrijf op uit de Gouden Gids, vertelde dat ik Hassan heette en dat ik heel graag die baan waarop ik reageerde wilde bekleden. De Nederlandse man (vast en zeker een dikke harige man met een sigaar in zijn mel) aan de andere kant van de telefoon zei: sorry jongen we hebben niemand meer nodig. Vervolgens belde die Nederlandse gozer naar datzelfde bedrijf een paar uur later en hij mocht de volgende dag komen voor een sollicitatiegesprek. Deze en andere vele voorvallen beantwoorden de vraag:wie zijn er voor een groot gedeelte schuldig aan de mislukte integratie? Omdat werkgevers altijd een Nederlander prefereren boven iemand die Mohammed, Ali of Sjariar heet , zullen de 'allochtonen' nog altijd niet kunnen integreren. De voornaamste oorzaak van het mislukken van integratie ligt dan ook bij de veelal islamofobe of met vooroordelen behepte Nederlandse werkgevers, die hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Laatst gewijzigd op 10-01-2004 om 23:48. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
pvm schreef op 10-01-2004 @ 23:19:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() @ertan: klopt, ik ben ook van mening dat integratie van twee kanten moet komen. Jouw ervaringen spreken voor zich.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar het is fijn dat we het eens zijn dat "specifiek cultuurgerichte projecten" eerder segregeren dat integreren en daarom de integratie niet bevorderen. De consequentie daarvan is dat ze ook niet meer gesubsidieerd zouden moeten worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Probleem blijft misschien dat het toch moeilijk vast te stellen is wanneer er sprake is van daadwerkelijk integratiebevorderende projecten en wanneer niet. Daarnaast is het maar de vraag in hoeverre een dergelijke subsidiestop altijd zal helpen. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
pvm schreef op 12-01-2004 @ 23:09:
Citaat: