Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2004, 12:12
joopie12
joopie12 is offline
Omdat veel mensen deze producten ongebreideld tot zich nemen en er toch best vaak in het nieuws is dat ze niet goed voor ons zijn, dacht ik dat het misschien leuk was een soort project te organiseren om (in ieder geval tijdelijk) te gaan stoppen met het nuttigen van deze producten. Dan doen we dan een aantal weken lang, tezamen.

Ik ben zelf veganist maar suiker gebruik ik nog wel eens heel af en toe maar dat zal ik dan ook niet meer doen. Het gaat dan hierbij om toegevoegde suikers. Natuurlijke koolhydraten hoef je niet te laten staan (of vinden mensen van wel? ).

Ik ben benieuwd hoe mensen zich voelen na bijvoorbeeld dertig dagen gestopt te zijn hiermee.

Interesse?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2004, 13:03
Nijpjes
Nijpjes is offline
Gaat je niet lukken denk ik, iig zeker niet via een forum.
Ik heb nog nooit ergens gehoord/gelezen dat vlees, melkproducten en suiker slecht zijn. Okee, ze kunnen slecht zijn, kan nog wel 's wat BSE in vlees zitten, of dioxine ofzo...maar melkprodukten en suiker? Overbodig zijn ze misschien wel, die toegevoegde suikers zijn wel overbodig denk ik, melkproducten valt over te discussieren.
Dussuh, vertel maar 's waarom we die producten niet meer moeten eten
Oud 08-01-2004, 13:07
thunder110
thunder110 is offline
Leuk idee. Stoppen met suiker begrijp ik alleen niet helemaal.
Oud 08-01-2004, 13:15
Verwijderd
Wat is er mis met melkproducten?? Calcium enzo? Elk zoogdier wordt toch met melk grootgebracht ...?

Vlees is trouwens ook niet per definitie slecht voor je, het hangt er alleen wel vanaf WAT voor vlees en hoe je het eet natuurlijk..

Extra suiker hebben we inderdaad niet nodig, maar het is vaak wel lekker *zucht*...

Er was toch laatst bewezen dat de mens het beste gedijt op holbewoner voedsel? Dus vruchten, noten en vlees?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 13:34
Verwijderd
Ik ben weken lang bezig geweest veel minder zuivel te gebruiken, afgelopen zondag heb ik mijn ouders eindelijk duidelijk kunnen/durven maken dat ik veganist wil worden. Ze vonden het wel een goed idee, hehe.
Opvallend is dat opeens bijna al mijn puistjes weg zijn, terwijl ik er eerst behoorlijk wat had. Als dit zo doorgaat, heb ik over een week een glad gezicht.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 14:45
Nuck
Nuck is offline
Hmm, niet aan mij besteed.
Oud 08-01-2004, 14:49
murwari
murwari is offline
Ze zijn niet slecht voor ons, teveel ervan is slecht voor ons. Als je nou gaat zeggen 'ik minder het gebruik van..' Oke. Maar stoppen? Beetje nutteloos toch, als je die dingen nodig hebt;
Oud 08-01-2004, 16:10
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 08-01-2004 @ 14:07:
Leuk idee. Stoppen met suiker begrijp ik alleen niet helemaal.
Ja, suiker komt toch gewoon van suikerbieten, daar is toch niks van dieren bij?
edit: Maargoed ik denk niet dat het lukt om al die koekjes enzo te laten staan Met melk stoppen wil ik best meedoen Eet al geen vlees

Laatst gewijzigd op 08-01-2004 om 16:13.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 16:21
Verwijderd
Ik eet al een jaar of 11 geen vlees meer.
Melkproducten en suiker heb ik een paar jaar niet gebruikt.
Melkproducten gebruik nu zo nu en dan (yoghurt bv.), suiker alleen bij bv. een verjaardag, dat ik dan heel af en toe wel een stukje taart eet.

Melk schijnt niet super goed te zijn voor jongeren en volwassenen. Elk zoogdier wordt idd met melk grootgebracht, maar een mens van boven die ??? (iig die van onze leeftijd) kun je als 'groot' beschouwen. Maar als je het mate gebruikt zal het niet zoveel kwaad kunnen, denk ik.

De toegevoegde suikers zijn ook niet goed voor een mens...ik kan nu ff niks vinden op internet, als ik nog iets vind, dan post ik het wel.

Dat iets plantaardig is, zegt niet altijd meteen dat het ook goed is. Hasj en paddo's zijn ook plantaardig (is wel iets anders natuurlijk, maar 't gaat om het idee).
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 16:24
Fade of Light
Fade of Light is offline
Je idee is gebaseerd op onzin. Ik snap niet dat mensen op aankondiging van jouw onzin, hieraan meedoen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 08-01-2004 @ 17:24:
Je idee is gebaseerd op onzin.
Ik ben erg benieuwd waarom je vindt dat zijn idee gebaseerd is op onzin?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 16:43
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
joopie12 schreef op 08-01-2004 @ 13:12:
er toch best vaak in het nieuws is dat ze niet goed voor ons zijn

nuff said
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 08-01-2004 @ 17:43:
nuff said
Oké, das waar. Wat hij zegt, dat is niet echt goed onderbouwd.
Maar het idee op zich klopt, volgens mij wel en is dus geen onzin.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 16:49
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-01-2004 @ 17:46:
Oké, das waar. Wat hij zegt, dat is niet echt goed onderbouwd.
Maar het idee op zich klopt, volgens mij wel en is dus geen onzin.
Kom maar met de zogenaamde artikelen dat de voordelen van melkproducten, en gematigd suiker- en vleesgebruik niet opwegen tegen de voordelen. Juist ja, een lange stilte gaat volgen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 08-01-2004 @ 17:49:
Kom maar met de zogenaamde artikelen dat de voordelen van melkproducten, en gematigd suiker- en vleesgebruik niet opwegen tegen de voordelen. Juist ja, een lange stilte gaat volgen.
Lang niet iedereen gebruikt die dingen gematigd. En er staat ook nergens dat gematigd gebruik slecht is, in mijn post niet (daar staat zelfs in dat ik het er mee eens ben, iig wat betreft melkproducten) en ook niet in de post van de TS. Dat niemand voor wat jij zegt 'even' artikelen kunt vinden, dat lijkt me nogal logisch. En dat hoeft ook niet, want niemand zegt dat.

Ik neem btw aan dat de tweede keer voordelen nadelen moet zijn?

[edit]Eén keer niet teveel in de zin.[/edit]

Laatst gewijzigd op 08-01-2004 om 17:18.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 17:09
Miracle
Miracle is offline
mja, heb ik een half jaar lang gedaan... alleen dan wel vlees gegeten

ik lust bijna geen enkel vlees en at het dus ook niet zo vaak
Oud 08-01-2004, 17:14
Miracle
Miracle is offline
btw, in melk zit calcium en calcium net zo goed binnenkrijgen met sesamzaad of andere dingen

(mag je dan ook geen boter een kaas btw? dat vind ik wel een beetje ver gaan)
Oud 08-01-2004, 17:15
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-01-2004 @ 18:00:
Lang niet iedereen gebruikt die dingen niet gematigd. En er staat ook nergens dat gematigd gebruik slecht is, in mijn post niet (daar staat zelfs in dat ik het er mee eens ben, iig wat betreft melkproducten) en ook niet in de post van de TS. Dat niemand voor wat jij zegt 'even' artikelen kunt vinden, dat lijkt me nogal logisch. En dat hoeft ook niet, want niemand zegt dat.
"Omdat veel mensen deze producten ongebreideld tot zich nemen en er toch best vaak in het nieuws is dat ze niet goed voor ons zijn".

Zijn redevoering is niet goed. Zijn basis is namelijk dat iets slecht voor je is. Een gematigde hoeveelheid is niet slecht voor je, dus hij heeft geen goede basis om te stoppen, dus de opzet is 'onzin'.

Citaat:

Ik neem btw aan dat de tweede keer voordelen nadelen moet zijn?
correct.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 08-01-2004 @ 18:15:
"Omdat veel mensen deze producten ongebreideld tot zich nemen en er toch best vaak in het nieuws is dat ze niet goed voor ons zijn".
Daar haal ik enkel uit wat ik ook zeg: "Lang niet iedereen gebruikt die dingen gematigd." Niet dat gematigd gebruik slecht is.

Citaat:
Zijn redevoering is niet goed. Zijn basis is namelijk dat iets slecht voor je is. Een gematigde hoeveelheid is niet slecht voor je, dus hij heeft geen goede basis om te stoppen, dus de opzet is 'onzin'.
De opzet is onzin, dat zei ik volgens mij ook al.
Het idee is alleen niet per se onzin, vind ik iig.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 17:29
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
De opzet is onzin, dat zei ik volgens mij ook al.
Het idee is alleen niet per se onzin, vind ik iig.
Een idee zonder goede basis is geen goed idee.

"Omdat er mensen zijn die teveel sporten en daardoor hun lichaam verneuken, lijkt het me leuk om een project te beginnen waar we allemaal stoppen met sporten"....goede analogie, die ook nergens op slaat.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 08-01-2004 @ 18:29:
[B]"Omdat er mensen zijn die teveel sporten en daardoor hun lichaam verneuken, lijkt het me leuk om een project te beginnen waar we allemaal stoppen met sporten
Goed plan
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 08-01-2004 @ 17:21:
Melk schijnt niet super goed te zijn voor jongeren en volwassenen. Elk zoogdier wordt idd met melk grootgebracht, maar een mens van boven die ??? (iig die van onze leeftijd) kun je als 'groot' beschouwen. Maar als je het mate gebruikt zal het niet zoveel kwaad kunnen, denk ik.
Waarom is melk niet goed voor jongeren en volwassenen
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 18:16
floortje bloem
floortje bloem is offline
geen vlees, geen melkproducten EN geen suiker

wat blijft er dan nog over
Oud 08-01-2004, 18:55
Dory
Dory is offline
Ik neem ook geen producten met melk omdat ik daar niet zo goed tegenkan. Het is idd niet echt gezond om veel koemelk te drinken: die melk ik bedoeld voor lammetjes en die groeien 7 keer zo snel als mensen, het is dus veel te sterk voor de mens.

Maar ook geen vlees en suiker meer? Dit is toch allebei redelijk natuurlijk om te eten, en trouwens, ik zou zo'n 'dieet' toch noooit volhouden
Oud 08-01-2004, 18:55
Verwijderd
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er in melk zit dat NIET goed voor ons is... Het is geen pure koemelk wat je drinkt, want dat is volgens mij ook gewoon ontzettend ranzig .. Kbedoel ze hebben het natuurlijk wel wat bewerkt, want koemelk is idd bedoeld voor kalfjes (niet voor lammetjes hoor ) Kijk als je 10 liter melk op een dag drinkt, OK... maar als je gewoon een paar glazen drinkt, zie ik daar echt geen probleem in. Dus waarom zou je HELEMAAL stoppen met het nuttigen van die dingen?

Als je gewoon goed, en gevarieerd eet, wat is dan de reden om zoveel helemaal te laten staan.

Ik vind het persoonlijk ook een beetje raar om allerlei voedingssuplementen te moeten gaan slikken omdat je in je dagelijkse voeding zoveel vitamines mist als je veganist bent. Als je die vitamines ook gewoon via je voeding naar binnen kan krijgen, wat is daar dan mis mee? Als je de bio-industrie zielig vind voor de beestjes: OK, vooruit ik heb er begrip voor.

Ik vind alleen niet dat je een campagne moet gaan starten om mensen zo ver te krijgen dat ze veganist worden "omdat te veel van bepaalde dingen niet goed is".

Teveel alcohol is niet goed, gematigd alcoholgebruik (1 à 2 glazen per dag) is WEL gezond. En dat is meermaals bewezen, en ik las vandaag in de krant dat het niet alleen voor ouderen geldt, maar ook voor jongeren. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je het verspreid, en je niet in het weekend helemaal bezopen zuipt "omdat het gezond is".

En nogmaals, het is ook bewezen dat het beste dieet voor mensen gewoon het holbewoner dieet is. Vlees, vruchten en noten...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2004, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Frederiek schreef op 08-01-2004 @ 19:55:

En nogmaals, het is ook bewezen dat het beste dieet voor mensen gewoon het holbewoner dieet is. Vlees, vruchten en noten...
Gelukkig zijn we op het gebied van voedsel al iets verder en is vlees prima te vervangen.

Koemelk is trouwens helemaal niet zo gezond als iedereen denkt, beter is het om sojamelk te drinken (100 % plantaardig met toegevoegde calcium). Ik zal even dat onderzoek opzoeken...

[edit]
Voor het gemak quote ik even een andere veganist:
Citaat:
strafcorner schreef op 07-10-2003 @ 21:44:
Ei is rijk aan choleteroll en dat is nou niet bepaald goed voor je, dat melk goed voor je botten is is een fabeltje

Melk - onze gezondheid
Melk is door de natuur bestemd voor het jonge, opgroeiende dier, dat zelf nog geen voedsel kan kauwen. Koemelk is dus prima geschikt voor kalfjes, en mensenmelk voor baby's. De mens is de enige diersoort die als volwassene babyvoedsel gebruikt, en dan nog wel van een andere diersoort.
Koemelk levert mensen niets, dat niet door een verantwoorde plantaardige voeding kan worden geleverd. Wèl heeft koemelk dezelfde nadelen als vlees. Het is rijk aan dierlijke vetten en dierlijke eiwitten en het levert weinig koolhydraten en al helemaal geen voedingsvezels. Van die vetten en eiwitten eten we veel te veel, en koolhydraten en voedingsvezels komen we juist te kort. Melk drinken is dus een risico-vol gedrag.

Wat leren wetenschappelijke studies ons zoal?
Volwassen melkdrinkers hebben een groter risico op welvaartsziekten en op onder andere leukemie en multiple sklerose. Met melkprodukten (en vlees en vis) krijgt men meer verontreinigende stoffen, resten van diergeneesmiddelen en bacteriën als salmonella en lysteria, binnen.

Mannen die veganistisch eten, dus géén melk, kaas, eieren, vlees èn vis gebruiken (en daarbij risico's zoals roken vermijden), hebben zo'n 90% minder kans op een hartinfarct dan gemiddeld. Hart- en vaatziekten zijn verantwoordelijk voor ca. 40% van de sterftegevallen in Nederland (en voor veel ellendige en treurige ziektegevallen).
Niet alle zuivelprodukten hebben dezelfde eigeschappen. Zo zijn de meeste kaassoorten nog ongunstiger dan melk en zure melkprodukten wat minder ongunstig. (Referenties vindt u onder andere in de boeken die worden vermeld bij 'Verder Lezen'.)

Kleine kinderen die koemelk krijgen in plaats van moedermelk, hebben veel meer kans op spijsverteringsstoornissen, problemen met de luchtwegen en op overgevoeligheid voor voedsel en alles wat daarbij hoort, ook op latere leeftijd.
Recente studies brengen nog twee belangrijke punten aan het licht: Kinderen die koemelk krijgen, hebben een grotere kans op jeugd-diabetes en ontwikkelen gemiddeld een lager intelligentieniveau dan hun leeftijdsgenootjes die borstvoeding krijgen.

bron: Nederlandse vereniging voor veganisten
[edit]

En nóg een bron: http://utopia.knoware.nl/users/wwits...len/melk1.html (met dank aan TechXP (damn, waar blijft die gast?! )).

Laatst gewijzigd op 08-01-2004 om 20:24.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 23:26
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 08-01-2004 @ 20:31:
Koemelk is trouwens helemaal niet zo gezond als iedereen denkt, beter is het om sojamelk te drinken (100 % plantaardig met toegevoegde calcium). Ik zal even dat onderzoek opzoeken...
1. Wat is er niet gezond aan koemelk?
2. Sojamelk, weet jij wel wat ze allemaal met die soja doen

Alles in mate lijkt me het beste
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 23:35
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 09-01-2004 @ 00:26:
1. Wat is er niet gezond aan koemelk?
2. Sojamelk, weet jij wel wat ze allemaal met die soja doen

Alles in mate lijkt me het beste
1. http://utopia.knoware.nl/users/wwit...elen/melk1.html
2. Zou je dat toe willen lichten?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 23:43
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Frederiek schreef op 08-01-2004 @ 14:15:
Elk zoogdier wordt toch met melk grootgebracht ...?
Ja tot in de eerste weken/maanden ja. En die drinken niet van een ander dier weg.
Oud 08-01-2004, 23:46
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
perseus schreef op 08-01-2004 @ 20:31:
(met dank aan TechXP (damn, waar blijft die gast?! )).
Graag gedaan!

Eh nou hier ben ik dan!
Oud 08-01-2004, 23:46
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 09-01-2004 @ 00:46:
Graag gedaan!

Eh nou hier ben ik dan!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 00:00
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Frederiek schreef op 08-01-2004 @ 19:55:
[B]Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er in melk zit dat NIET goed voor ons is... Het is geen pure koemelk wat je drinkt, want dat is volgens mij ook gewoon ontzettend ranzig .. Kbedoel ze hebben het natuurlijk wel wat bewerkt, want koemelk is idd bedoeld voor kalfjes (niet voor lammetjes hoor ) Kijk als je 10 liter melk op een dag drinkt, OK... maar als je gewoon een paar glazen drinkt, zie ik daar echt geen probleem in. Dus waarom zou je HELEMAAL stoppen met het nuttigen van die dingen?
In principe is het raar dat de mens melk drinkt. Ten eerste zijn we lactose intolerant van nature af aan. Dus koemelk is eigenlijk zeer slecht. Paardenmelk enzo dat schijnt beter te zijn.
Echter is het melk drinken bij de mens er zeer ingegroeid en daarom is dacht iets van 3-5% van de Nederlandse bevolking die nog zeer slecht tegen melk kunnen. Echter kampen denk genoeg mensen met problemen met huid of ernstige slijmvorming. Ten gevolge van het vele melkproducten.
Ik ken diverse verhalen van mensen die darmklachten hadden e.d. en die maar stopten met melk en daarna geen klachten meer hadden.

Citaat:
Als je gewoon goed, en gevarieerd eet, wat is dan de reden om zoveel helemaal te laten staan.
Ik vind het melk drinken zeer onnatuurlijk en daarom kan men beter andere melk nemen zoals kokosmelk, sojamelk, hazelnootmelk, etc.
De kalfjes die maar dood gaan voor die 'melkproductie' is groot en ook nog een reden om niet melk te drinken.
De nadelen van melk zijn zoals op de link hierboven. En verder kan je nog een heleboel vinden op:
http://www.notmilk.com/
en
http://www.dumpdairy.com/index2.html

Citaat:
Ik vind het persoonlijk ook een beetje raar om allerlei voedingssuplementen te moeten gaan slikken omdat je in je dagelijkse voeding zoveel vitamines mist als je veganist bent. Als je die vitamines ook gewoon via je voeding naar binnen kan krijgen, wat is daar dan mis mee? Als je de bio-industrie zielig vind voor de beestjes: OK, vooruit ik heb er begrip voor.
Dus je vind het raar dat veganisten voedingssuplementen slikken?
Dan moet je eens weten hoeveel vitamines en mineralen er aan je eten worden toegevoegd. Zelfs aan het eten van de koeien worden stoffen toegevoegd. Dus misschien kan je juist stellen dat veganisten juist gezond eten, omdat ze juist vooral dingen eten waar niet echt veel aan toegevoegd word. De producten die ik eet zijn veelal biologisch en daar zitten niet echt vitaminen en mineralen aan toegevoegd, omdat er in die producten nog veel stoffen zitten. NIet echt nodig om wat toe te voegen. Daarnaast moet je bedenken dat in biologische groenten 25%-50% meer voedingsstoffen zitten dan in de 'gewone' groenten.

Citaat:
Ik vind alleen niet dat je een campagne moet gaan starten om mensen zo ver te krijgen dat ze veganist worden "omdat te veel van bepaalde dingen niet goed is".
Denk dat zo een campagne ook niet werkt. Wel zou het aardig zijn als men eens gaat minderen. En tot nadenken word gezet over de consumpties die men neemt. Waar komt het stukje vlees van daan? Wat is er met dit stukje groente gebeurd? Zijn de boeren voor dit stukje chocolade wel goed betaald? etc.

Citaat:
Teveel alcohol is niet goed, gematigd alcoholgebruik (1 à 2 glazen per dag) is WEL gezond.
Geloof dat het vooral ging om wijnen die gezond zijn. Zit denk een bepaalde stof in ofzo.

Veganisme voelt iig goed!
Oud 09-01-2004, 07:21
Verwijderd
Citaat:
*dark*fairy* schreef op 08-01-2004 @ 19:16:
geen vlees, geen melkproducten EN geen suiker

wat blijft er dan nog over
Ik heb 4 jaar zo geleefd (waarvan 2 jaar ook zonder gluten) en ik leef nog steeds, kennelijk genoeg dus. (Er zijn ook mensen die altijd zo leven, op fruit, groente en noten en die blijven ook in leven.) Ik doe het om gezondheidsredenen, ik snap best dat iemand die die redenen niet heeft, het niet doet.

Citaat:
TechXP schreef op 09-01-2004 @ 01:00:
Geloof dat het vooral ging om wijnen die gezond zijn. Zit denk een bepaalde stof in ofzo.
Dat ging idd om wijn en volgens mij nog niet eens alle wijn.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 11:06
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 09-01-2004 @ 00:35:
2. Zou je dat toe willen lichten?
Wel even in het kort, ik heb er nog wel ergens een artikel over dat ik ooit eens bij aardrijkskunde heb gekregen, als ik het vind zet ik dat ook wel even op internet

Soja word vooral geproduceerd in armere landen van deze wereld. Omdat met soja veel geld te verdienen valt proberen deze landen daar veel van te produceren. Het gevolg daarvan is dat er voor de verbouwing van soja grote stukken oerwoud worden gekapt om er sojavelden aan te kunnen leggen. Verder put soja de grond heel erg uit, waardoor er verwoestijning van de grond optreed. Verder probeert man natuurlijk de grond zolang mogelijk goed te houden door er veelmest overheen te gooien, wat natuurlijk ook niet bepaald goed is voor de grond. Ook voor de lokale bevolking schijnt deze verbouwing een ramp te zijn, omdat er zoveel ruimte aan de soja teelt word besteed zorgt dit ervoor dat er te weinig grond word gebruikt om voeding voor de bevolking te verbouwen. Verder worden deze mensen ook nog eens uitgebuit.
Verder meende ik me te herrineren dat ze er de meest smerige pesticiden overheen gooiden.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 11:51
saartjeh
saartjeh is offline
ik ben wel vegetarier(vanwege gezondheid en wereldvoedselprobleem maar nie vanwege de diertjes in de eerste plaats ofzow), maar veganist zie ik mezelf nog niet zo snel worden. Tis niet zo gezond indd, vlees zoiezo niet (biologisch gaat al wel zeker de goede richting in) maar tja, suiker kan ik nie van afblijven en ik moet al aankomen eig dus dan word ik helemaal niet dik. En geen melk is opzich wel goed, want het is indd zo, wij zijn het enige zoogdier die zijn hele leven lang melk dringt, maar ondertussen zijn wij dat zo gewend en zijn we zo geevalueerd zeg maar, dat we wel een beetje melk nodig hebben, naja, vitamine b12, dat kun je alleen in vlees of melk vinden en dus niet in plantaardige producten. Daar zijn dan uiteraard vitamine tabletten voor want anders mag je binnen n jaar of 6 ofzow deze wereld verlaten Geen vlees vink n prima id, suiker lukt me never en geen melk is al1 indd tijdelijk nog wel gezond
Oud 09-01-2004, 12:01
Verwijderd
Citaat:
4.10.4 Conclusie
Algehele conclusie over plantaardig voedsel: naast gebrek aan kennis en het gebruik van ontoereikende technieken is er in veel gevallen onzorgvuldige en misleidende informatie de wereld in gesmeten. Dat heeft voor sommige mensen tot onnodige gezondheidsrisico's geleid. Goed gewassen veganistisch voedsel bevat geen B12. Wanneer B12 uit plantaardige bronnen gehaald moet worden, zal de hele voeding gericht moeten zijn op die enkele producten waar een klein beetje B12 inzit. Dat zal ten koste gaan van de variatie en daarmee van de gezondheid van veganistisch eten. Een uitzondering vormen de wortelknolletjes aan de wortels van onder andere vlinderbloemige planten waar Rhizobium bacteriën overwegend de co-enzymatische vormen van B12 maken, de knolletjes bevatten echter ook analogen. [Herbert 1988b]; [Miller 1991]. Het zou mooi zijn als uit deze wortelknolletjes 'volkoren-B12 voor veganisten gemaakt zou kunnen worden. Hiernaar zou meer onderzoek verricht moeten worden.
http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/HOOFD4.HTM

En ergens op het forum (L&G?) zei iemand geloof ik dat in de vleesvervangers tegenwoordig ook wel eens B12 zit. (http://forum.scholieren.com/showthre...&highlight=b12)

Citaat:
Verrijkte ontbijtgrane, verrijkte sojamelk, en verrijkte vleesvervangers, zijn een betrouwenbare bron van de vitamine.4Voedingsgist, zoals Red Star Vegetaran Support Formula, is ook een betrouwbare bron. Controleer het label of de ingrediëntenlijst om zeker te zijn dat u de aktieve vorm van vitamine B12 krijgt, die cobalamine of cyanocobalamine genoemd wordt. Bijna alle multivitamines, van Flinstones tot One-A-Day tot Stress Tabs, bevatten B12.
http://users.telenet.be/myprojects/g...eding/b12.html

Enkele andere bronnen:
http://cgi.milieucentraal.nl/buildfr...vervangers.htm
http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/foliumenb12.htm
http://www.vivera.com/gezondheid_vegenzwanger.htm

En ik vermoed ook de verpakking van bepaalde vleesvervangers.

Laatst gewijzigd op 09-01-2004 om 12:04.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 12:51
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
perseus schreef op 09-01-2004 @ 00:35:
1. http://utopia.knoware.nl/users/wwit...elen/melk1.html
4 punten:

Citaat:

Melk vormt een slijmlaag op de ingewanden
er is nog geen bewijs voor, slechts een hypothese.

Citaat:
Te veel eiwitten veroorzaakt extra verlies van kalk via de nieren
eet maar eens 10 kilo plantaardig voedsel per dag, dan ga je kotsen e.d. en is ook niet goed....m.a.w. teveel is nooit goed, dus bagger argument.

Citaat:
Extra calcium alleen samen met magnesium
Ja dus? totaal nikszeggend.

Het 4de argument gaat niet over het lichaam, maar over de economie...hmm wahtever, bullshit argument droeg ik niet aan als pro-melkdrinker.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 12:58
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
TechXP schreef op 09-01-2004 @ 01:00:
In principe is het raar dat de mens melk drinkt. Ten eerste zijn we lactose intolerant van nature af aan. Dus koemelk is eigenlijk zeer slecht. Paardenmelk enzo dat schijnt beter te zijn.
Echter is het melk drinken bij de mens er zeer ingegroeid en daarom is dacht iets van 3-5% van de Nederlandse bevolking die nog zeer slecht tegen melk kunnen. Echter kampen denk genoeg mensen met problemen met huid of ernstige slijmvorming. Ten gevolge van het vele melkproducten.
Ik ken diverse verhalen van mensen die darmklachten hadden e.d. en die maar stopten met melk en daarna geen klachten meer hadden.
ik ken ook mensen die ziek werden van bepaalde vezelproducten. Dusmoeten we geen brood mer eten?

Citaat:

Ik vind het melk drinken zeer onnatuurlijk en daarom kan men beter andere melk nemen zoals kokosmelk, sojamelk, hazelnootmelk, etc.

Nee, dat is natuurlijk

Citaat:
De kalfjes die maar dood gaan voor die 'melkproductie' is groot en ook nog een reden om niet melk te drinken.
Onzin ten top! Die koeien moeten gemolken worden, anders gaan ze dood. De kalfjes krijgen nog meer dan genoeg melk.

Citaat:
Waar komt het stukje vlees van daan? Wat is er met dit stukje groente gebeurd? Zijn de boeren voor dit stukje chocolade wel goed betaald? etc.
daar ben ik het deels mee eens. Al weet ik niet of ik daar wel zin heb om over na te denken en niet gewoon ff mijn stukkie chocola lekker opeten.

Citaat:
Veganisme voelt iig goed!
Vlees eten ook! Heerlijk
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 13:09
Verwijderd
Citaat:
eet maar eens 10 kilo plantaardig voedsel per dag, dan ga je kotsen e.d. en is ook niet goed....m.a.w. teveel is nooit goed, dus bagger argument.
Er staat niet wat 'teveel' is. Teveel kan dus ook iets zijn wat in jouw ogen niet teveel is.

Citaat:
Melkeiwitten
De reputatie van calcium en eiwitten uit melk is al generaties lang zo goed, dat niemand gemotiveerd leek om onderzoek te doen naar wat er mis mee zou kunnen zijn, of om geld in dergelijk onderzoek te steken. Ondertussen echter, is er veel meer duidelijk geworden.
Een team van Chinese, Britse en Amerikaanse onderzoekers, volgde zes jaar lang 6500 mannen en vrouwen in 65 provincies van China, in een veelomvattende, zeer intensieve studie naar het verband tussen voedingswijze en ziekte. De studie registreerde 367 verschillende karakteristieken in levensstijl, voedingsgewoonten, gezondheidstoestand en levensverwachting en vond in totaal 9000 veelbetekenende onderling vergelijkbare verhoudingen. Zoals T. Colin Campbell (leider van het onderzoek en docent aan de Universiteit van Cornell) schreef: 'De voornaamste enkelvoudige invloed op ziekten als kanker, diabetes en hart- en vaatziekten bleek de hoeveelheid (met name dierlijk) eiwit te zijn. Hoe meer je ervan binnenkrijgt, des te groter is het risico.'
In de daarop volgende jaren heeft Dr. Campbell nog nadrukkelijker conclusies uit het onderzoek getrokken, zoals: 'Dierlijk eiwit vormt de grootste bijdrage uit het voedsel aan arterosclerose (aderverkalking) en carcinogenese (het ontstaan van kanker; dit geldt voor kankers in het algemeen). Bovendien verklaart hij dat het onderzoek aantoont dat melkeiwitten minstens zoveel van deze problemen veroorzaakt als eiwitten uit vlees!
Vele andere onderzoeken hebben een schrikbarende hoeveelheid vergelijkbare conclusies opgeleverd, zoals: 'Het aantal sterfgevallen als gevolg van hartziekten is niet alleen gecorreleerd aan de hoeveelheid geconsumeerd vet, maar ook aan de hoeveelheid melkeiwitten' en 'Melkeiwit is één van de factoren die kankerachtige dikkedarm-ontsteking veroorzaken, en heeft een opwekkende invloed op (zelf-vernietigende) auto-antilichamen, die geproduceerd worden bij allerlei auto-immuunziekten (ziekten waarbij het immuunsysteem van de mens zich tegen de mens zelf richt).'
http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/g35/g35_p17.htm

Citaat:
Iemand die bijvoorbeeld heel veel melk drinkt of kaas eet, kan zoveel kalk naar binnen werken dat het teveel via de nieren moet worden afgevoerd. Daardoor komt zoveel kalk in de urine terecht dat dit aanleiding kan zijn voor de vorming van nierstenen. Ook andere stoffen, zoals urinezuur, een afvalprodukt van eiwitten (bijvoorbeeld bij mensen die veel vlees eten), kan aanleiding geven tot steenvorming.
http://www.urolog.nl/urolog/php/pati...c=nier&&lng=nl

Nou weet ik nog steeds niet wat '(te)veel' is...

Citaat:
Probiotica en lactose-intolerantie

Lactose (melksuiker) is het belangrijkste koolhydraat in melk. Voor de afbraak van lactose is het enzym lactase vereist. Bij het merendeel van de mensheid neemt de lactase-activiteit na het zuigelingenstadium sterk af, zodat volwassenen geen lactose kunnen verteren (ze zijn 'lactose-maldigesters'). Vrijwel de enige uitzondering op deze regel wordt gevormd door mensen van het Kaukasische ras: bewoners van Noord-, West- en Midden-Europa en sommige streken rond de Middellandse zee, plus hun afstammelingen in Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland. De meeste Kaukasiërs beschikken ook als volwassenen nog over voldoende lactase-activiteit om zonder problemen melk en zuivelproducten te kunnen consumeren.

Als lactose-maldigesters toch lactose-bevattende producten consumeren komt lactose onafgebroken in de dikke darm terecht, waar het als substraat voor de darmflora fungeert. De gasvorming die optreedt bij fermentatie van lactose door de darmflora kan leiden tot diarree, flatulentie, braken en buikpijn. In dat geval is sprake van 'lactose-intolerantie'. Het is sinds een aantal jaren bekend dat melkproducten die voor de consumptie zijn gefermenteerd door probiotische organismen beter verdragen worden door lactose-maldigesters. Waarschijnlijk wordt dan in de darm een deel van het lactose afgebroken door enzymen van de probiotische organismen
http://www.c3.nl/evv/c3-evvoedingsmiddelen.doc

In principe zouden mensen uit West-Europa lactose dus moeten kunnen verteren, volgens die site dan iig.

't ligt er maar net aan op welke site je zit wat er gezegd wordt.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 13:12
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-01-2004 @ 13:58:
ik ken ook mensen die ziek werden van bepaalde vezelproducten. Dusmoeten we geen brood mer eten?
En dan zeg jij dat anderen met onzinnige argumenten komen...
(Daar komt het iig min of meer op neer.)

Mensen kunnen overal ziek van worden, maar dat verschilt per persoon. Bij melk(producten) schijnt dat toch anders te liggen.

Citaat:
Vlees eten ook! Heerlijk
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 13:16
Verwijderd
Citaat:
Melk veroorzaakt botontkalking

Te veel eiwitten veroorzaakt extra verlies van kalk via de nieren. De Harvard Medical School in Amerika heeft twaalf jaar lang de melk consumptie van 121 duizend verpleegsters tussen de 39 en 54 jaar bijgehouden. De vrouwen die twee glazen melk of meer dronken liepen 45% meer kans op een gebroken heup in vergelijking met vrouwen die één glas of minder dronken. Amerikaanse onderzoekers stellen dat één glas halfvolle melk net zo slecht voor de gezondheid is als de consumptie van twee speklapjes. Melk is n.l. een belangrijke leverancier van dierlijk, en dus slecht vet. Bovendien bevat melk kleine hoeveelheden dioxinen en PCB's.

Melk bevat grote hoeveelheden kalk. In Nederland krijgen mensen die gezond eten echter al voldoende kalk binnen. De Nederlandse gezondheidsraad heeft daarom eind 1998 geadviseerd geen extra calcium suppletie te gebruiken als preventie tegen botontkalking (dus ook geen Ca+ melk). De raad legt meer de nadruk op vitamine D suppletie die de opname van calcium in het lichaam verbetert. Calcium suppletie om botontkalking tegen te gaan moet je alleen toepassen in combinatie met magnesium. Als je botontkalking wilt tegen gaan zorg dan dat de calcium / magnesium suppletie verhouding ongeveer 2 / 1 is. Gebruik een magnesium dat gebonden is aan een aminozuur anders wordt het niet goed in je lichaam opgenomen. Gebruik wat extra vitamine D om de absorptie van calcium te verbeteren (er zit vaak al voldoende vitamine D in een goede multi-vitamine).
http://www.jaczitman.nl/Columnsmap/klachtenmap/melk.htm

2 glazen (en 6 glazen ook nog niet) is in verhouding niks vergeleken met jouw 10 kilo groente.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 13:16
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2004 @ 14:09:
Er staat niet wat 'teveel' is. Teveel kan dus ook iets zijn wat in jouw ogen niet teveel is.
Dan moet diegene die met het argument komt, duidelijk uitleggen en niet met gare mg termen aankomen, maar gewoon met glazen melk enzo. Die pseude wetenschappelijke zooi is niet eens impressive.

Citaat:
Mensen kunnen overal ziek van worden, maar dat verschilt per persoon. Bij melk(producten) schijnt dat toch anders te liggen.
Juist en daarom moet TechXP niet met het slappe voorbeeld "ik ken mensen die er ziek van worden, en het ging over toen ze ermee stopten" aankomen. Goed dat je mijn argument onzinnig vond, want dat betekent juist precies dat TechXP zijn argument onzinnig was, alleen snapte je niet waarom ik mijn voorbeeld gebruikte.

Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2004 @ 14:16:
http://www.jaczitman.nl/Columnsmap/klachtenmap/melk.htm

2 glazen (en 6 glazen ook nog niet) is in verhouding niks vergeleken met jouw 10 kilo groente.
probeer aub vaker het punt achter de opmerking te vinden. Dit was natuurlijk hyperbool. Het is logisch dat als je een echte 1:1 vergelijking wil maken dat je als voorbeeld moet nemen dat je 10 liter melk drinkt. HEt ging er dus om dat alles een gens heeft en het dus teveel is, hoe gezond het in de eerste isntantie ook is

Laatst gewijzigd op 09-01-2004 om 13:19.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-01-2004 @ 14:16:
Dan moet diegene die met het argument komt, duidelijk uitleggen en niet met gare mg termen aankomen, maar gewoon met glazen melk enzo. Die pseude wetenschappelijke zooi is niet eens impressive.
Zie die post boven die van jou.

Citaat:
Juist en daarom moet TechXP niet met het slappe voorbeeld "ik ken mensen die er ziek van worden, en het ging over toen ze ermee stopten" aankomen. Goed dat je mijn argument onzinnig vond, want dat betekent juist precies dat TechXP zijn argument onzinnig was, alleen snapte je niet waarom ik mijn voorbeeld gebruikte.
Met melk ligt het anders, dus blijf ik jouw voorbeeld onzinnig vinden.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 13:22
Verwijderd
Citaat:
HEt ging er dus om dat alles een gens heeft en het dus teveel is, hoe gezond het in de eerste isntantie ook is
Dat had ik er wel uitgehaald. Het ging mij er om dat die grens ook heel laag kan liggen. Dus is jouw 10 kilo een onzinnige vergelijking in mijn ogen.

Ben je de afgelopen dagen met je verkeerde been uit bed gestapt oid?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 13:47
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-01-2004 @ 13:58:
[B]Nee, dat is natuurlijk
Elke bioloog kan je zo vertellen waarvoor melk dient. Wat de mens doet is dus eigenlijk raar.

Citaat:
Onzin ten top! Die koeien moeten gemolken worden, anders gaan ze dood. De kalfjes krijgen nog meer dan genoeg melk.
De koeien krijgen elk jaar kalveren. En daardoor blijft de productie hoog. Het is wel waar dat de koeien als ze melk dragen gemolken moeten worden (of eigenlijk kalfjes moeten voeden) anders kan er ontstekingen enzo komen.
De kalfjes worden vaak naar de slacht gebracht of worden melkkoe, etc.

Citaat:
daar ben ik het deels mee eens. Al weet ik niet of ik daar wel zin heb om over na te denken en niet gewoon ff mijn stukkie chocola lekker opeten.
Koop dan fairtrade chocola!

In de natuurwinkel heb je 'mayachocola'. Zeer lekker. Vooral diegene met stukjes sinasappel erin. Jammie!
Oud 09-01-2004, 15:07
Verwijderd
Alles met mate is het beste, hoe je het ook went of keert
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 09-01-2004 @ 16:07:
Alles met mate is het beste, hoe je het ook went of keert
Alles ben ik het niet mee eens. Vlees, melkproducten en suiker misschien idd wel...hoewel ze dus nog veel dingen niet weten (en melk volgens die onderzoeken dus helemaal niet goed blijkt te zijn (iig meer dan 2 glazen per dag niet)). En voor sommige mensen is het helemaal niet goed.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 15:45
Wawl
Wawl is offline
Ik zie daar geen reden toe.
Oud 09-01-2004, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 09-01-2004 @ 16:45:
Ik zie daar geen reden toe.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 16:23
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
[B]Juist en daarom moet TechXP niet met het slappe voorbeeld "ik ken mensen die er ziek van worden, en het ging over toen ze ermee stopten" aankomen. Goed dat je mijn argument onzinnig vond, want dat betekent juist precies dat TechXP zijn argument onzinnig was, alleen snapte je niet waarom ik mijn voorbeeld gebruikte.
Nou argument. Het was een constatering.

Met dat brood dat zal wel gluten zijn. Iets waar mensen allergisch voor zijn. Gelukkig hebben we glutenvrij brood

En daarnaast is melk drinken iets wat komt uit het onnatuurlijke gedrag van mensen. Namelijk het melk drinken van een ander dier. Zijn wij niet het enige dier dat dat ook doet? En dan nog op bepaalde leeftijden ...
Reageren

Regels voor berichten