Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2002, 14:48
Boogie
Boogie is offline
op mijn fiets staat namelijk CrMo...ik zou wel een willen weten wat dat betekent...
Oud 18-03-2002, 14:59
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Molybdeen misschien?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 15:24
mayonaise
mayonaise is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef:
Molybdeen misschien?

denk dat je glijk hebt -->> sla binas open
Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 15:33
Boogie
Boogie is offline
sjees daar heb ik nog nooit van gehoord

is dat een metaal dan? wat heeft dat met mijn racefiets te maken?
Oud 18-03-2002, 16:33
Tampert
Tampert is offline
kijk eens op de scheikundelinkpagina van scholieren (zie announcement)

daar staat een link naar webelements
http://www.webelements.com/webelemen...xt/Mo/key.html
Oud 18-03-2002, 17:27
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
mayonaise schreef:

denk dat je glijk hebt -->> sla binas open
heb ik niet
Oud 18-03-2002, 17:29
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Tampert schreef:
kijk eens op de scheikundelinkpagina van scholieren (zie announcement)

daar staat een link naar webelements
http://www.webelements.com/webelemen...xt/Mo/key.html

thanx man
Oud 18-03-2002, 17:30
Boogie
Boogie is offline
is dat extra licht ofzo
of is het iets bijzonders in combinatie met Chroom?
Oud 18-03-2002, 17:52
cmoi
cmoi is offline
Staal
Staal is een verzamelnaam voor legeringen gebaseerd op het element IJzer ((Fe(rrum). Door het in het kristalrooster inbouwen van diverse vreemde elementen met klinkende namen (zoals chroom, molybdeen en vanadium) en door warmtebehandelingen en koudvervormen kunnen de sterkte-eigenschappen sterk veranderd worden. De soortelijke massa van het staal en de elasticiteitmodulus (specifieke materiaalstijfheid) blijven daarbij practisch gelijk, maar het verschil in breuksterkte tussen het materiaal van een goedkope fiets en het staal uit een topklasse frame kan wel een factor 5 zijn. Bij gelijkblijvende sterkte zou je een frame van 'dure' buis dus vijf keer zo licht kunnen maken, ware het niet dat het frame dan ook bij het op de pedalen staan vijf keer verder doorbuigt, de elasticiteitsmodulus was immers niet veranderd! In de praktijk vallen dure frames ongeveer de helft lichter uit, en zijn ze ook minder torsiestijf! De verminderde stijfheid is aanvaardbaar omdat bij een goedkoop frame niemand over stijfheid nadenkt, de sterkte is maatgevend. Zo'n zwaar frame is daarom veel stugger dan nodig, en dat ook nog op de verkeerde plaatsen.
Behalve sterker is er echter nog een goede reden om duurder materiaal te kiezen, en dat heeft te maken met de dynamische materiaaleigenschappen. Dat er verschil is tussen materiaalsoorten onderling merk je al achter de bankschroef: een hoogwaardige buis klinkt veel helderder dan eentje van gewoon ijzer als je hem aantikt, en ook is het metaal veel harder. Zonder diep in te gaan in microrek, energiedissipatie cq de oppervlakte van de hysterese-lus, mag je onthouden dat het resultaat een frame is wat beter over hobbels rijdt en minder dood aanvoelt.

bron: http://www.tubus.nl/buizen.htm
Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 18:25
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
cmoi schreef:
.....lang verhaal....
hey dat is interessant
bedankt
Oud 18-03-2002, 18:30
pol
pol is offline
Citaat:
cmoi schreef:
Staal
Staal is een verzamelnaam voor legeringen gebaseerd op het element IJzer ((Fe(rrum). Door het in het kristalrooster inbouwen van diverse vreemde elementen met klinkende namen (zoals chroom, molybdeen en vanadium) en door warmtebehandelingen en koudvervormen kunnen de sterkte-eigenschappen sterk veranderd worden. De soortelijke massa van het staal en de elasticiteitmodulus (specifieke materiaalstijfheid) blijven daarbij practisch gelijk, maar het verschil in breuksterkte tussen het materiaal van een goedkope fiets en het staal uit een topklasse frame kan wel een factor 5 zijn. Bij gelijkblijvende sterkte zou je een frame van 'dure' buis dus vijf keer zo licht kunnen maken, ware het niet dat het frame dan ook bij het op de pedalen staan vijf keer verder doorbuigt, de elasticiteitsmodulus was immers niet veranderd! In de praktijk vallen dure frames ongeveer de helft lichter uit, en zijn ze ook minder torsiestijf! De verminderde stijfheid is aanvaardbaar omdat bij een goedkoop frame niemand over stijfheid nadenkt, de sterkte is maatgevend. Zo'n zwaar frame is daarom veel stugger dan nodig, en dat ook nog op de verkeerde plaatsen.
Behalve sterker is er echter nog een goede reden om duurder materiaal te kiezen, en dat heeft te maken met de dynamische materiaaleigenschappen. Dat er verschil is tussen materiaalsoorten onderling merk je al achter de bankschroef: een hoogwaardige buis klinkt veel helderder dan eentje van gewoon ijzer als je hem aantikt, en ook is het metaal veel harder. Zonder diep in te gaan in microrek, energiedissipatie cq de oppervlakte van de hysterese-lus, mag je onthouden dat het resultaat een frame is wat beter over hobbels rijdt en minder dood aanvoelt.

bron: http://www.tubus.nl/buizen.htm
De naam staal wordt gegeven aan legeringen van ijzer waarin koolstof zit.
Als er andere elementen bijzitten, maar geen koolstof, mag men het geen staal noemen!

Verder dacht ik dat het Chroom dient voor de roestvastheid, en Molybdeen dient denk ik om het staal sterker te maken (de chroom maakt het staal immers minder sterk).
Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 18:53
mayonaise
mayonaise is offline
Citaat:
Boogie schreef:
heb ik niet

ik wel drom zoek ik ht ook op voor je

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten