Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2004, 18:57
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Jawel, het onderwerp van mijn boekenlijst

Maar nu.... Ik moet nog minstens vier titels van Nederlandse schrijvers. Het moeten romans zijn die dus iets met psychische aandoeningen te maken hebben, zoals bijvoorbeeld 'ik heb je nooit een rozentuin beloofd', maar dan dus van Nederlandse schrijvers
Oud 06-01-2004, 19:38
Luna
Luna is offline
Tja, ik weet niet zeker of dit is wat je bedoeld, maar ik heb Hersenschimmen van Bernlef gelezen. Heel mooi boek! Het gaat over een man die dement wordt, en dan vanuit hem geschreven.
Ik weet alleen niet of je het voor je lijst mag lezen, hangt denk ik van de leraar af. Ik mocht het niet (op vwo niveau) lezen voor mn lijst.
Oud 06-01-2004, 19:41
rare kwast
rare kwast is offline
uhm.............. denkt heel heel hard na
heb er ooit 1 gelezen over schizofrenie
"ik heb geen vrienden" ofzo ?!
ging over raf (ralf?) die schizofreen was een erg mooi boek wel ingewikkeld soms
*ga nog ff kijken of ik een titel kan vinden*
Oud 06-01-2004, 19:48
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
vizz schreef op 06-01-2004 @ 20:38:
Tja, ik weet niet zeker of dit is wat je bedoeld, maar ik heb Hersenschimmen van Bernlef gelezen. Heel mooi boek! Het gaat over een man die dement wordt, en dan vanuit hem geschreven.
Ik weet alleen niet of je het voor je lijst mag lezen, hangt denk ik van de leraar af. Ik mocht het niet (op vwo niveau) lezen voor mn lijst.
Dacht ik ook aan
Inderdaad een aanrader, vooral het motto is mooi
Oud 07-01-2004, 18:05
Freestyler*
Freestyler* is offline
psychische aandoeningen?
het ligt eraan wat je eronder verstaat

in de meidenziekte van Tom Pauka gaat het over een jongen met anorexia die ook niet helemaal normaal is geloof ik.
En misschien De ziekte van Lodesteijn?
Oud 10-01-2004, 20:02
Aksirampje
Aksirampje is offline
boeken van renate dorrestijn? "een hart van steen" gaat geloof ik over een vrouw die een psychische ziekte heeft en al haar kinderen wil vermoorden, als het niet die is dan zijn er wel andere boeken van haar die daar over gaan
Oud 10-01-2004, 21:01
Verwijderd
Citaat:
Aksirampje schreef op 10-01-2004 @ 21:02:
boeken van renate dorrestijn? "een hart van steen" gaat geloof ik over een vrouw die een psychische ziekte heeft en al haar kinderen wil vermoorden, als het niet die is dan zijn er wel andere boeken van haar die daar over gaan
ja een postnatale depressie.

een ander boek van renate dorrestein, 'het perpetuum mobile van de liefde' gaat over haar zus die anorexia had en zelfmoord pleegde.

een aanrader : ' I never promised you a rosegarden' van Hannah Green. Ik geloof dat dat een must-read is voor eerstejaars studenten psychologie in de V.S.
Een erg aangrijpend boek.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 09:06
Verwijderd
Citaat:
Hermione schreef op 10-01-2004 @ 22:01:
een aanrader : ' I never promised you a rosegarden' van Hannah Green. Ik geloof dat dat een must-read is voor eerstejaars studenten psychologie in de V.S.
Een erg aangrijpend boek.
Citaat:
Lucky Duck schreef op 06-01-2004 @ 19:57:
Het moeten romans zijn die dus iets met psychische aandoeningen te maken hebben, zoals bijvoorbeeld 'ik heb je nooit een rozentuin beloofd', maar dan dus van Nederlandse schrijvers
Laat 'ik heb je nooit een rozentuin beloofd' nou de vertaling zijn van 'I never promised you a rosegarden'.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 14:23
Sithan
Sithan is offline
Ik ook van jou...Ronald Giphart
(Automutilatie etc.)
Oud 13-01-2004, 13:10
Hakkie
Hakkie is offline
Boeken van Frederik van Eeden, hij was zelf psychiater. Ik heb Pauls Ontwaken van hem gelezen, een relaas over het sterven van zijn zoon. Hoe Paul geestelijk helemaal veranderde naarmate zijn dood dichterbij kwam. Misschien niet precies wat je zoekt, maar ik zou zeggen: Bekijk Van Eedens werk eens! Succes
Oud 16-01-2004, 16:47
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Sithan schreef op 12-01-2004 @ 15:23:
Ik ook van jou...Ronald Giphart
(Automutilatie etc.)
Jij hebt zeker de film gekeken!
In het boek komt dat te weinig naar voren denk ik, Is niet het doel van het boek.
In de film is Reza wel helemaal 'gestoord' maar ja...
Oud 16-01-2004, 17:54
Masquerade
Masquerade is offline
In het boek komt het ook naar voren hoor, die extreme jaloezie etcetera. En aan het eind boek gaat Giphart in op de automutilatie. Het is niet het doel van het boek, maar het komt er dus wel in voor. Bovendien komt Reza erg over als een borderline-patient.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 17:56
Charlottetje
Charlottetje is offline
tsja, ik vind het allemaal wat tegenvallen (maar dat komt misschien omdat ik eerst de film heb gezien en toen pas het boek ben gaan lezen)
Oud 16-01-2004, 17:59
Masquerade
Masquerade is offline
In de film wordt het allemaal erg gedramatiseerd. Daar heb je ook wel gelijk in. Maar het blijft een boek waar een psychische stoornis in voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 16-01-2004 @ 17:47:
Jij hebt zeker de film gekeken!
In het boek komt dat te weinig naar voren denk ik, Is niet het doel van het boek.
In de film is Reza wel helemaal 'gestoord' maar ja...
Ik heb het niet uit het boek gehaald...'k vond (en vind) het ook een verschrikkelijk boek...maar goed. De film is toch geflopt of was dat weer een andere?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 16:52
rare kwast
rare kwast is offline
meneer en mevrouw zijn gek, ik meen uit een ver verleden nog iets te herinneren met een psyhische aandoening
Oud 17-01-2004, 17:53
Masquerade
Masquerade is offline
Mevrouw was stil vandaag van Lydia Rood. Een verhalenbundel over een borderliner, een demente vrouw en nog iets. Ik vond het een enorm stom boek, trouwens.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 15:49
Optima
Optima is offline
Bernlef is er meester in

maar ook: donkere kamer van damokles ( valt iets over te zeggen dat hoofdpersoon schizofreen is)
Oud 26-01-2004, 23:08
Viking84
Viking84 is offline
Keefman van Jan Arends.
Arends was zelf psychiatrisch patiënt (hij heeft in 1974 zelfmoord gepleegd) en je vindt dat echt terug in het verhaal Keefman dat totaal geen samenhang kent.
Het is een 'jij'-verhaal (gericht aan onder meer de psychiater) en Keefman meldt voortdurend dat hij zich wil inzetten voor zijn 'psychisch en psychiatrisch gestoorde medemens'. Het is een vreemd verhaal, en het is ook geen literatuur, zoals ik het zou willen noemen (het is gewoon het relaas van een gek), maar het is wel bruikbaar voor je boekenlijst...
Oud 27-01-2004, 16:16
forumfreakie
forumfreakie is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 06-01-2004 @ 20:41:
uhm.............. denkt heel heel hard na
heb er ooit 1 gelezen over schizofrenie
"ik heb geen vrienden" ofzo ?!
ging over raf (ralf?) die schizofreen was een erg mooi boek wel ingewikkeld soms
*ga nog ff kijken of ik een titel kan vinden*

Dat boek heet 'Al mijn vrienden zijn gek'.
Gaat over een jongen (Raf idd) die schizofreen is en het is geschreven door zijn moeder.
Ik heb hem gebruikt voor mijn documap, maar omdat het geen literair meesterwerk is weet ik niet of je hem mag lezen voor je lijst.

ps. Weet nog iemand een boek over schizofrenie, en dan bedoel ik niet ' Ik heb je nooit een rozentuin beloofd'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten