Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2002, 22:02
Egyptian
Egyptian is offline
Mannen moeten hun ballen inspecteren

Uitgegeven: 15-5-2002 22:08

NIJMEGEN - Mannen moeten geregeld hun zaadballen controleren op mogelijke gezwellen. Dit advies van een groep Nederlandse onderzoekers staat in het meinummer van het vooraanstaande Britse medische tijdschrijft The Lancet.

Het gaat om in totaal vijf onderzoekers van het Nederlands Forensisch Instituut in Rijswijk, het Universitair Medisch Centrum St. Radboud in Nijmegen en het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis in diezelfde stad. Zij benadrukken dat een vroege diagnose in combinatie met chemotherapie een grote kans op genezing mogelijk maakt.

De deskundigen illustreren hun betoog met een verhaal over een zeventienjarige Britse jongen, die onverwacht overleed na een relatief onschuldig auto-ongeluk. De artsen ontdekten dat het ongeval niets met zijn dood te maken had.

Tumor

De jongen bleek toevallig enkele dagen na het ongeluk een bloedprop in een van zijn longen te hebben gekregen. Het stolsel was vermoedelijk losgeraakt uit een tumor, die de artsen in een van zijn testikels ontdekten.

Het was niet bekend dat dit gezwel er zat. Sectie wees uit dat de tumor waarschijnlijk al enkele maanden aanwezig was. De kanker was ook al uitgezaaid naar andere organen.

De Nederlandse wetenschappers wijzen in The Lancet op het risico dat artsen de diagnose te laat stellen, doordat veel mannen niet op de hoogte zijn van de gevaren van zaadbalkanker. Ook zouden mannen bang zijn om met problemen aan hun testikels naar de dokter te gaan, omdat het hun mannelijkheid zou aantasten.

Met een regelmatige controle die mannen zelf zouden moeten uitvoeren, kunnen ze voorkomen dat ze ongemerkt rondlopen met een tumor. Als mannen tijdens het inspecteren van hun scrotum ontdekken dat er plotseling veranderingen zijn opgetreden, luidt het advies zo snel mogelijk een arts te raadplegen.

de bron

Ieks
Oud 15-05-2002, 22:03
DaaF
DaaF is offline
Tss dit was allang bekend.. Ik doe het een keer in de week..
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 22:04
Optima
Optima is offline
nou en? vrouwen moeten dat ook ivm borstkanker ( hun borsten dan voor de snuggeren)

en och, mannen kunnen hun ballen ook door vrouwen laten inspecteren
Oud 15-05-2002, 22:04
Martin Dude
Martin Dude is offline
Citaat:
DaaF schreef:
Tss dit was allang bekend.. Ik doe het een keer in de week..
Door een profesional?
Oud 15-05-2002, 22:05
DaaF
DaaF is offline
Citaat:
Martin Dude schreef:

Door een profesional?
Ja.. ik ben zo onderhand wel een professional..
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 22:08
miro
miro is offline
-----> actualiteit en nieuws.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 22:09
Rhinus
Rhinus is offline
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 22:12
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Mja, dus? Was dit nog niet algemeen bekend?
Oud 15-05-2002, 22:26
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Lichaam en Gezondheid
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 00:20
Cart?
Cart? is offline
*checkt ballen* tja tzijn er nog steeds 2..
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 01:38
Dikkie
Dikkie is offline
Citaat:
Optima schreef:
nou en? vrouwen moeten dat ook ivm borstkanker ( hun borsten dan voor de snuggeren)

en och, mannen kunnen hun ballen ook door vrouwen laten inspecteren
ow, kom jij mijne ff inspecteren dan?
Oud 16-05-2002, 06:07
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
wow, 3 en ze hebben ook de vorm van aardappels

nee geintje, wij zijn helemaal in orde
Oud 16-05-2002, 07:00
Oen
Oen is offline
Ja en wat moet je dan precies voelen, ik wil ze best wel inspecteren, maar als ik niet weet waarnaar ik moet zoeken, ik neem namelijk niet aan dat er plots een gezwel ter grote van een bal in zit.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 08:03
Verwijderd
Citaat:
Oen schreef:
Ja en wat moet je dan precies voelen, ik wil ze best wel inspecteren, maar als ik niet weet waarnaar ik moet zoeken, ik neem namelijk niet aan dat er plots een gezwel ter grote van een bal in zit.
Voor veranderingen dus. Ik ben er al eens mee naar de huisarts geweest, die me gelukkig vertelde dat alles in orde is

Als je je testikels regelmatig onderzoekt, weet je dus ook wat de 'normale' gang van zaken is. Pas als er ineens een harde knobbel bij zit, of de ene testikel ineens veel groter is (opgezwollen dus), lijkt het me wijs naar de arts te gaan.

Let hierbij op een aantal dingen:
  • Als je een knobbeltje voelt boven de ballen, dan is dit waarschijnlijk de epididumus (ofzoiets). Dat is dus heel normaal.
  • Het is niet abnormaal als de ene testikel iets groter is dan de andere.

Je moet dus op veranderingen letten.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 09:05
tacidvs
tacidvs is offline
Weetjewelniet HOEVEEL van dit soort dingen er zijn? Als ik daar allemaal op moet gaan letten word ik gek, minstens.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten