Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2004, 16:36
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
hoi hoi

ik denk dat het hier wel goed staat maar ik weet het niet zekker zo niet verplaats maar. Ik heb wat vraagjes over maatschappelijk werk enzo en hoe dat in zijn werk gaat. Bij mij zijn er een hele hoop dingen gebeurt en ik heb gewoon hulp nodig om dit te verwerken ik heb toen samen met mijn vriend besloten dat ik naar zo iemand ga om te praten maar nu komt mijn probleem.... ik ben er bang van. Ik ben bang dat ze me gaan uitlachen ofso. Men vriend zegt dat dat niet zo is omdat die mensen er voor hebben geleerd.

Ik wil gewoon weten hoe het allemaal te werk gaat een beetje? Of je verplicht ben alles te vertellen en dat soort dingen

groetjes lotte
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2004, 16:40
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Dat uitlachen doen ze niet, daar was ik ook bang voor, maar je vriend heeft gelijk, die mensen hebben er voor geleerd en ze mogen je niet uitlachen om iets wat jij zegt!

Ik heb zelf gebeld met een maat.werkster van school, om een afspraak te maken en ik had daarna 1 keer in de week een uur een gesprek met haar, ze was erg aardig en ik kon haar alles vertellen...

Het is makkelijker voor haar (en voor jou ook denk ik) om wel alles te vertellen, want zo kan ze je beter helpen!

Als je nog iets wil weten, mag je dat vragen!

Succes en sterkte ermee!
Oud 11-01-2004, 16:43
Verwijderd
Waarom zouden ze je uitlachen...? Ze hebben er idd voor geleerd. Bovendien zitten die mensen er met een reden, nl mensen helpen. En dat doen ze niet door iemand uit te lachen.

Of je alles verteld of niet is natuurlijk jouw eigen keus, niemand kan je wat verplichten. Maar als je echt geholpen wilt worden, dan doe je er wel verstandig aan om alles te vertellen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 16:47
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
ik ben voornamelijk bang voor de reactie van die gene. Het is allemaal al een lange tijd geleden gebeurt en ik ben dan gewoon bang dat die gene vind dat ik me aanstel ofso.

Zo iemand op school kan ik niet heen... om dat die gene me totaal niet ligt en ik er ruzie mee heb. Via de dokter kan je tog ook doorverwezen worden?

in elk geval bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 16:53
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Word je dan niet naar een psych. doorgestuurd? Ik heb nog nooit gehoord dat de huisarts je doorstuurd naar een maat.werkster, maar het kan best!

En diegene lacht echt niet! Ookal is het wat langer geleden!

Succes.
Oud 11-01-2004, 16:55
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 11-01-2004 @ 17:53:
Word je dan niet naar een psych. doorgestuurd? Ik heb nog nooit gehoord dat de huisarts je doorstuurd naar een maat.werkster, maar het kan best!
mijn moeder is geloof ik naar maatschappelijk werk doorgestuurd... in elk geval zo noemt ze het...

Als je wilt dat je ouders het niet weten dan vertellen ze het tog niet door??
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 16:57
Balance
Balance is offline
meis, al is het iets wat 14 jaar terug gebeurd is: als jij d'r nog steeds last van hebt dan is het een probleem. Die mensen hebben gestudeerd om te helpen wanneer je problemen hebt; het doet er dus totaal niet toe hoe lang het terug is gebeurd.
Het gaat erom dat jij je NU niet goed voelt en dat moet verbeteren.
Daarom zal geen enkele maatschappelijk werker vinden dat jij je aanstelt.

Overigens is het ook nog eens heel normaal dat negatieve dingen uit het verleden jaren later nog steeds niet goed verwerkt zijn. Je bent dus echt niet de enige.
Oud 11-01-2004, 16:58
Verwijderd
In Rotterdam weet ik dat je doorgestuurd kunt worden, maar je kunt er ook zelf heen gaan. Als het goed is vertellen ze je ouders niks door, je bent 16, dus dan mag dat alleen met jouw toestemming.

Ik denk niet dat iemand je uitlacht om dat het lang geleden is.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 17:05
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
bedankt voor de snelle reacties...

het neemt wel een groot deel van me angst af... ik ben alleen heel erg bang als ik daar zit ik het niet durf te vertellen (ik ben niet zo een prater) maar dat is iets wat ik natuurlijk zelf in de hand heb.

Ik denk dat ik het echt ga proberen... nu alleen nog de dokter bellen

Citaat:
maar je kunt er ook zelf heen gaan.
neem aan dat je niet zomaar binnen kunt lopen en dus ook gewoon eerst moet bellen... of niet?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 17:10
Verwijderd
Citaat:
lotjesnotje schreef op 11-01-2004 @ 18:05:
het neemt wel een groot deel van me angst af... ik ben alleen heel erg bang als ik daar zit ik het niet durf te vertellen (ik ben niet zo een prater) maar dat is iets wat ik natuurlijk zelf in de hand heb.
Die mensen hebben tijdens hun opleiding ook geleerd om daarmee om te gaan. De eerste keer is vaak ook meer een kennismakingsgesprek, meestal stellen ze wat vragen over jou, je leven, waarom je gekomen bent, enz. En als je het met iemand kunt vinden, dan ga je misschien vanzelf praten. Anders kan een mw'er vragen stellen en jij kan daarop antwoorden. En als je niet praat, naja, dan praat je niet. Wie weet komt dat dan een tweede of een derde keer wel. Ik zou je hier iig niet al te druk om maken.

In Rotterdam hebben ze spreekuur. En je kunt idd bellen voor een afspraak.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 17:17
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
owke thnx...

in rotterdam is het het zelfde als in spijkenisse meestal... ik denk dat ik van de week ga bellen voor een afspraak. Het is nog steeds een grote stap... maar ik denk wel de goede.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 18:34
neteke
neteke is offline
hoi lotjesnotje,
ik ben momenteel aan het studeren voor maatschappelijk werk en geloof me uitlachen zullen ze je niet waar je ook mee zit. Mensen met zo een beroep zijn er namelijk voor opgeleid net zoals je vriend je verteld heeft.
Nu, ik weet niet echt wat je net over maatschappelijk werkers wilt weten maar het is zo dat het een zeer ruim beroep is en dat het inderdaat zou kunnen dat je eerst bij een maatschappelijk werker terecht komt eer je bv. naar een psychiater of een psychologe wordt doorverwezen. Maatschappelijk werker is namelijk een soort brugfunctie . Dit wilt zeggen dat ze makkelijker bereikbaar zijn en ze je bv. informatie kunnen geven over hoe iets in zijn werk gaat in de sociale sector.
Mij lijkt het mss intressant voor jouw om eens naar een JAC (jongeren advies cenrtum) te gaan, aangezien je zegt dat je nogal angst hebt om hulp te zoeken. Je kan er op elk moment van de dag binnen stappen en het is volkomen anoniem en gratis. Hier werken ook maatschappelijk werkers en ik ben er zeker van dat ze je een heel stuk verder op weg kunnen helpen en voor een groot deel je angst voor dat onbekende zullen helpen wegnemen.

Ik wens je in ieder geval er veel moet in en wees maar zeker dat je niet uitgelachen zult worden.
Groetjes Neteke
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 18:54
Verwijderd
http://www.spilspijkenisse.nl/welzij...x.php?recID=52

Citaat:
Hoe komt u in contact met Algemeen Maatschappelijk Werk?

-U belt naar het regiokantoor bij u in de buurt.
-Binnen één week (maximaal twee weken) wordt u uitgenodigd voor een aanmeldingsgesprek met een maatschappelijk werker bij u in de buurt.
-Wekelijks zijn in een aantal wijkgebouwen spreekuren. Voor een inloopspreekuur kunt u contact opnemen met het regiokantoor bij u in de buurt.

Regiokantoren

Regio Spijkenisse
P.J. Bliekstraat 4a
3201 PL Spijkenisse
tel: 0181- 62 62 26
http://www.zwg.nl/
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 20:43
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
@ leonoor: thnx voor je reactie hier heb ik echt heel erg veel aan. Tis ook vrij moeilijk om de stap te nemen tot het opzoeken...

tjah ik vind alles moeilijk

@neteke: aan jou reactie heb ik ook wel heel erg veel omdat ik tog wat meer erover weet nu.

ik denk dat mijn angst tog wel minder geworden is door dit topic maar nog wel blijft...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 10:42
Fantôme
Fantôme is offline
hoi!

ten eerste, wat al zo vaak is gezegd, lachen die mensen je echt niet uit! Ze horen zoveel verhalen, de een misschien, in hun ogen ernstiger dan het andere, maar daarom niet minder de moeite waard om te helpen!!
En hoe lang het ook geleden is, jij hebt er NU last van, en moet er dus nu iets aan gedaan worden.

Wanneer je naar een huisarts gaat, kan je doorverwezen worden.
covered eyes zei dat ze dacht dat je dan doorverwezen werd naar een psych maar volgens mij hoeft dat niet zo te zijn.
Zelf had ik mijn 'probleem' aan een lerares (die tevens vertrouwenspersoon is bij ons op school) verteld. die had toen jeugdzorg gebeld. Toen heeft mevr. S me dat nummer met een naam van degene die zij had gesproken gegeven. Ik heb uiteindelijk dat nummer gebeld. Die vrouw was heel erg aardig. Anyway, ik moest wel eerst naar de dokter om doorverwezen te worden naar de jeugdzorg. En tja... die afspraak heb ik nog steeds niet gemaakt.
Maar volgens mij hoeft een arts je dus niet per se naar een psych door te verwijzen.

Ik weet niet wat er is gebeurd, en hoe lang geleden, maar dat maakt ook allemaal niets uit!! als jij er nu last van hebt moet je daar wat aan doen, en dat wil je ook, dat is echt !!
echt waar, niemand zal je uitlachen meis, echt niet!!]

succes ermee!
liefs, wen
Oud 12-01-2004, 10:47
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 12-01-2004 @ 11:42:
Maar volgens mij hoeft een arts je dus niet per se naar een psych door te verwijzen.
Dat hoeft idd niet. Ik ken verschillende mensen die naar maatschappelijk werk zijn 'doorverwezen'. Al hoeft dat dus niet (je kunt er vaak ook zelf heen gaan).
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 10:53
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-01-2004 @ 11:47:
Dat hoeft idd niet. Ik ken verschillende mensen die naar maatschappelijk werk zijn 'doorverwezen'. Al hoeft dat dus niet (je kunt er vaak ook zelf heen gaan).
ja, nouja... van die maatschappelijk werkster die ik heb gesproken moet dat dus wel...
Oud 12-01-2004, 10:54
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 12-01-2004 @ 11:53:
ja, nouja... van die maatschappelijk werkster die ik heb gesproken moet dat dus wel...
Jij hebt iemand bij jeugdzorg gesproken, toch? Ik denk dat het daarom anders is. Algemeen maatschappelijk werk heeft ook gewoon spreekuren en/of je kunt bellen voor een afspraak. iig in Rotterdam en in Spijkenisse (waar TS woont).
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 10:55
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Oke, weer iets geleerd
Oud 12-01-2004, 16:16
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
ik heb voor me zelf vastgesteld waneer ik uiteindelijk wil bellen. Ik wil bellen voor vrijdag. Denk zelf dat het wel donderdag word en dan bel ik denk ik maar gewoon naar dat telefoonnummer van leonoor.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 17:18
neteke
neteke is offline
Citaat:
lotjesnotje schreef op 12-01-2004 @ 17:16:
ik heb voor me zelf vastgesteld waneer ik uiteindelijk wil bellen. Ik wil bellen voor vrijdag. Denk zelf dat het wel donderdag word en dan bel ik denk ik maar gewoon naar dat telefoonnummer van leonoor.
Goed meid, net zoals fantôme zegt je moet het nu doen, als je er nu mee zit, wat het probleem ook is en wanneer het ook gebeurt is...
Dat je donderdag of vrijdag gaat bellen ervoor is echt een moedige stap, weet je dat!!!
Ik wens je er veel succes mee en je zal wel zien dat het allemaal veel beter zal meevallen dan je had verwacht !!!
Lieve Toedels
neteke
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 17:26
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
zit me nu al zenuwachtig te maken om te bellen donderdag
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 19:46
neteke
neteke is offline
Citaat:
lotjesnotje schreef op 13-01-2004 @ 18:26:
zit me nu al zenuwachtig te maken om te bellen donderdag
Das echt voor niks nodig, je zal wel zien dat alles vlot verloopt en weet je, als je soms mss het gevoel hebt dat je er alleen voorstaat dan weet je toch dat wij hier je allemaal erin steunen!!!
Ik steun je toch al in ieder geval met gans mijn hart!!!

Lieve toedels en veel succes
Neteke
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 20:06
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
tjah ik weet ook wel dat ik niet bang moet zijn maar ik ben het wel... gewoon omdat ik het eng vind... het is onbekent wat er gaat gebeuren enso.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 13:58
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-01-2004 @ 11:54:
Jij hebt iemand bij jeugdzorg gesproken, toch? Ik denk dat het daarom anders is. Algemeen maatschappelijk werk heeft ook gewoon spreekuren en/of je kunt bellen voor een afspraak. iig in Rotterdam en in Spijkenisse (waar TS woont).
ja. dat klopt.
sorry, niet bij stil gestaan. maar dat wist ik wel ja.
Reageren

Regels voor berichten