Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2004, 19:33
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-01-2004 @ 19:14:
. Ik denk inderdaad dat astronauten met zo'n opleiding goed informatie kunnen doorgeven en zelf dingen kunnen doorgeven, maar ik weet niet wat het voor meerwaarde geeft aan die automatische poppetjes.
Eens mens is veel flexibeler dan een robot en kan veel ingewikkeldere taken uitvoeren dan een robot.

Laten we als voorbeeld geologische analyse van stenen op het oppervlak nemen:

De robot maakt eerst foto's van het oppervlakte. Deze worden opgeslagen in het geheugen en bij een van de communicatie sessies naar de Aarde gezonden. Het wetenschapsteam bepaald aan de hand van de foto's welke stenen interessant lijken om te onderzoeken. Aan de hand van deze informatie worden opdrachten voor de robot samengesteld. Deze moeten dan bij een volgende communicatie sessie weer overgezonden worden. De robot moet vervolgens moeizaam naar die steen rijden en zijn onderzoek uitvoeren. Met een robot zit er dus een of twee dagen tussen het zien van een steen en het werkelijk onderzoeken van het geval. Na deze tijdspanne loop je ook nog eens het risico dat bij nader inzien de steen helemaal niet interessant blijkt te zijn. Met deze methode zul je niet meer dan hooguit een paar stenen per dag kunnen onderzoeken.

De geoloog/astronaut wandelt over Mars en ziet een mooie ronde steen liggen. Omdat ronde stenen vaak door water gevormd worden besluit onze geoloog/astronaut deze steen op te rapen. Vervolgens mept de geoloog/astronaut er fijn met zijn hamer op en kan binnen seconden vast stellen of de steen interessant is om verder te onderzoeken. Een mens kan hierdoor tientallen stenen per dag onderzoeken.

Bovendien kan een mens complexe handelingen uitvoeren. Probeer maar eens een robot te ontwikkelen die meetapparatuur kan plaatsen waarbij enkele tientallen handelingen nodig zijn met allemaal verschillende bewegingen. Een mens lukt dit aan de hand van een checklist perfect. Een robot die dit voor geprogrammeerd doe zie ik niet zomaar even gebouwd worden.
Oud 10-01-2004, 20:23
Verwijderd
hehe bush wil naar mars, nou laat hem gaan zou ik zeggen

wij verlost
Oud 11-01-2004, 11:05
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 10-01-2004 @ 20:19:
misschien he, is het voor de wetenschap ook best een prestatie om een mens op mars te zetten. Enig idee hoeveel moeite dat kost ?
Daarbij voort een astronaut ook heel veel verschillende proeven uit in de ruimte. Je kunt beweren dat een austronaut niets anders is dan een uitvoerende schakel, maar dannog is het een uitdaging van de wetenschap en levert het dus wel voordelen aan het onderzoek.
Hij doet maar. Het kost meer geld, meer moeite en uiteindelijk levert het (buiten tijd, zoals Desecrator zei) zeer weinig op. Maar zoals ik al zei, waarom naar Mars als hier op aarde nog niet eens alles op orde is?
Oud 11-01-2004, 13:35
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 11-01-2004 @ 12:05:
Hij doet maar. Het kost meer geld, meer moeite en uiteindelijk levert het (buiten tijd, zoals Desecrator zei) zeer weinig op. Maar zoals ik al zei, waarom naar Mars als hier op aarde nog niet eens alles op orde is?
Tjah, je hebt structuurbeleid en korte termijns beleid. Stel dat alle zes miljard mensen net zo veel energie consumeerden als jij en ik, dan is over tien jaar de olie op en heb je pas een crisissituatie.

Neemt niet weg dat ik je wel begrijp, maar ik word ook erg droevig van ontwikkelings gelden die slechts voor een kwart op de plaats van bestemming komen door coruptie ed.
Oud 11-01-2004, 13:55
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 11-01-2004 @ 12:05:
Hij doet maar. Het kost meer geld, meer moeite en uiteindelijk levert het (buiten tijd, zoals Desecrator zei) zeer weinig op.
Ik zeg juist dat het een heleboel op levert. Kennis over de klimaat en geologische geschienenis van Mars bijvoorbeeld. Als je dat begrijpt dan snap je ook weer beter hoe de Aarde functioneert. Hierdoor kan je dan bijvoorbeeld beter het klimaat voorspellen of aardbevingen zien aankomen.

Ook zullen er ontzettend veel technische ontwikkelingen gedaan moeten worden. Zo is het bijna ondoenlijk om voor drie jaar voedsel, water en zuurstof mee te gaan nemen. Bij voorkeur wil je je het voedsel aan boord verbouwen. Omdat op een ruimteschip weinig energie aanwezig is zul je onder sub optimale condities je voedsel moeten verbouwen. Als je dit eenmaal uitgevonden hebt hoe dit te doen kan je dit ook op Aarde gebruiken om onder slechte condities toch voldoende voedsel te verbouwen.

Citaat:

Maar zoals ik al zei, waarom naar Mars als hier op aarde nog niet eens alles op orde is?
Met een dergelijk instelling hadden we nou allemaal nog in een berenvel rond gelopen en 's-nachts bang in een grot angstig in slaap vallen, bang om door een roofdier opgegeten te worden. De mensheid kan de problemen alleen oplossen door te blijven streven naar technische vooruitgang en nieuwe ontdekkingen.

Alleen maar geld aan arme landen geven lost geen donder op. Het klimaat en de grond in de derde wereldlanden zijn nou eenmaal niet erg geschikt om voor grote groepen mensen voedsel leveren. Dan heb je twee keuzes. Of je roeit in die landen een groot deel van de bevolking uit. Of je gaat dapper voorwaarts met wetenschap en nieuwe technieken om te zorgen dat men daar voor zichzelf kan zorgen.
Oud 11-01-2004, 14:31
Gatara
Gatara is offline
Descretator: maar dan moet er wel een onderzoek aan vast gekoppeld zijn, imo. Als het ze slechts te doen is om het hebben van een persoontje op Mars, dan - nee bedankt, besteedt dat geld aan nuttigere dingen. Als ze echter daadwerkelijk onderzoek gaan doen daar en dus daarvoor een concreet en uitgebreid plan hebbe, juich ik dat helemaal toe.

Hoewel ik betwijfel of de VS daartoe in staat is financieel gezien. Misschien met behulp van ESA.
Oud 12-01-2004, 13:50
Verwijderd
Waarom gaat bush niet zelf met zo;n vlucht mee naar mars, om daar neer te storten en nooit meer terug te komen.
KLOOTZAK!
Dan mag hij zijn hele familie ook meenemen
Oud 12-01-2004, 14:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 12-01-2004 @ 14:50:
Waarom gaat bush niet zelf met zo;n vlucht mee naar mars, om daar neer te storten en nooit meer terug te komen.
KLOOTZAK!
Dan mag hij zijn hele familie ook meenemen
Oud 12-01-2004, 14:36
BARON
BARON is offline
Citaat:
wouszer schreef op 09-01-2004 @ 21:43:
Ik vind overigens het niet goed om serieuze plannen voor bewoning van andere planeten te maken. Als er overbevolking is, moeten we dat zelf oplossen i.p.v. het probleem verplaatsen (want dat is eigenlijk wel wat je doet).
Ik ben wel voor een Islamitische planeet ergens aan de andere kant van het heelal.

En ook eentje voor de linkse kerk.
Oud 12-01-2004, 14:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BARON schreef op 12-01-2004 @ 15:36:
Ik ben wel voor een Islamitische planeet ergens aan de andere kant van het heelal.

En ook eentje voor de linkse kerk.
En jij wilt ook graag een perm ban
Oud 12-01-2004, 14:40
BARON
BARON is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-01-2004 @ 15:37:
Als jullie mij verbannen, mag ik dan op z´n minst de wens uitspreken jullie te verbannen naar een andere planeet?
Oud 12-01-2004, 14:44
Gimme more beer
Citaat:
Desecrator schreef op 11-01-2004 @ 14:55:
Met een dergelijk instelling hadden we nou allemaal nog in een berenvel rond gelopen en 's-nachts bang in een grot angstig in slaap vallen, bang om door een roofdier opgegeten te worden. De mensheid kan de problemen alleen oplossen door te blijven streven naar technische vooruitgang en nieuwe ontdekkingen.
Wat is erop tegen? Nu zijn we even bang als toen en de angst om dood te gaan was ook niet zo groot. Het streven van de mens is om gelukkig te zijn en jij kunt mij niet wijsmaken dat we in deze maatschappij gelukkiger kunnen zijn dan in de situatie die jij omschrijft.
Oud 12-01-2004, 14:45
Gimme more beer
Citaat:
Gatara schreef op 12-01-2004 @ 15:37:
Mening is mening, laat hem maar...
Oud 12-01-2004, 14:47
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-01-2004 @ 15:45:
Mening is mening, laat hem maar...
Naar mijn mening zijn Amerikanen een stel Joodse homo's met hun stomme ruimtevluchten...

test
Oud 12-01-2004, 14:52
BARON
BARON is offline
Citaat:
Yousra schreef op 12-01-2004 @ 15:47:
Naar mijn mening zijn Amerikanen een stel Joodse homo's met hun stomme ruimtevluchten...

test
Zie je nu gebeurt er niks...

Als moslims mogen discrimineren, mogen autochtonen dat ook.
Oud 12-01-2004, 14:53
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
BARON schreef op 12-01-2004 @ 15:52:

Oud 12-01-2004, 14:54
BARON
BARON is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-01-2004 @ 15:44:
Wat is erop tegen? Nu zijn we even bang als toen en de angst om dood te gaan was ook niet zo groot. Het streven van de mens is om gelukkig te zijn en jij kunt mij niet wijsmaken dat we in deze maatschappij gelukkiger kunnen zijn dan in de situatie die jij omschrijft.
Die tijd noemden we de sixties, en de rotzooi die daaruit voort is gekomen wordt je nu niet bepaald gelukkig van.

Het streven van de mens is vooruitgang.
Oud 12-01-2004, 14:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BARON schreef op 12-01-2004 @ 15:40:
Als jullie mij verbannen, mag ik dan op z´n minst de wens uitspreken jullie te verbannen naar een andere planeet?
Jij lijkt er alleen maar op te g**len tumult te veroorzaken op dit forum. En je eerste binnekomende post is meteen weer een provocerende. Je leest EN je waarschuwingen niet EN je leert niks van je ban EN je gaat gewoon door EN je respecteert de FAQs van dit forum niet.
Verdere discussies houd je maar elders op dit forum. Voor mij is dit punt heel duidelijk.
Oud 12-01-2004, 14:58
BARON
BARON is offline
Citaat:
Yousra schreef op 12-01-2004 @ 15:53:
tsja, dat is nu ff jammer. Gelijke monniken, gelijke kappen. Of in jouw geval - Gelijke moslima´s, gelijke hoofddoekjes.

En aan dat laatste is nu ook niks discriminerends, het is een vertaling voor de Islamitische medeburger, ter lering ende vermaek van onze spreekwoorden.

Gemeentefolders worden immers ook in het Arabisch geschreven.
Oud 12-01-2004, 14:59
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
BARON schreef op 12-01-2004 @ 15:58:
tsja, dat is nu ff jammer. Gelijke monniken, gelijke kappen. Of in jouw geval - Gelijke moslima´s, gelijke hoofddoekjes.

En aan dat laatste is nu ook niks discriminerends, het is een vertaling voor de Islamitische medeburger, ter lering ende vermaek van onze spreekwoorden.

Gemeentefolders worden immers ook in het Arabisch geschreven.
Hoe kun jij spreken over gelijkheid als je discriminatie aanmoedigt.
Oud 12-01-2004, 14:59
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BARON schreef op 12-01-2004 @ 15:54:

Het streven van de mens is vooruitgang.
Iedere vooruitgang is niet een vooruitgang, echter.
Oud 12-01-2004, 15:00
BARON
BARON is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-01-2004 @ 15:57:
Jij lijkt er alleen maar op te g**len tumult te veroorzaken op dit forum. En je eerste binnekomende post is meteen weer een provocerende. Je leest EN je waarschuwingen niet EN je leert niks van je ban EN je gaat gewoon door EN je respecteert de FAQs van dit forum niet.
Verdere discussies houd je maar elders op dit forum. Voor mij is dit punt heel duidelijk.
ik ben zoveel geprovoceerd, dat ik recht heb om iets terug te doen. Moslims kunnen en mogen hier alles maken, terwijl de autochtone Nederlander met een simpele verwijzing naar een misstand binnen de Islam al een ban `verdiend`.
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BARON schreef op 12-01-2004 @ 15:52:

dr staat een test onder
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BARON schreef op 12-01-2004 @ 16:00:
ik ben zoveel geprovoceerd, dat ik recht heb om iets terug te doen. Moslims kunnen en mogen hier alles maken, terwijl de autochtone Nederlander met een simpele verwijzing naar een misstand binnen de Islam al een ban `verdiend`.
verneuk dit topic maar

Regels voor berichten