Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Het is volgens mij wel vaker gebruik om behalve de persoon zelf ook diens nageslacht te vervloeken. Het is dan niet zozeer vreemd dat Kanaän wordt gestraft, maar meer dat Cham níet wordt vervloekt. Maargoed, voor Noach was het tenslotte ook niet fijn, en mensen reageren dan niet logisch.
|
Er wordt ook wel gezegd dat kanaan het aan zijn vader vertelde en dat die het weer aan zijn broers vertelde. En dat is het wel weer logisch.
En het is Jafet, Jafeth of Japheth volgens de Nederlandse bijbelvertalingenen en niet Jefet.
|
![]() |
Ik heb het even uitgeplozen, met een commentaar: de gewoonte was in die tijd om in zo'n geval het nageslacht van de dader te vervloeken, zoals hier het geval is met Kanaan als zoon van Cham. In de versen hierna worden de zoons die de naaktheid van Noach bedekten, Sem en Jafeth, geprezen, en daarin inbegrepen hun nageslacht.
|
Verwijderd
|
Het nageslacht was in zo'n 'schaamtemaatschappij' (geloof ik) veel belangrijker dan de persoon zelf; het ging erom dat je minstens één zoon had die goede dingen zou doen en veel aanzien zou krijgen, zodat hij de familienaam goed over zou kunnen dragen. Ook bij de oude Grieken was dit het geval. Een man was in het oude Griekenland niets zonder een zoon.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk zelf dat het hier niet echt om Kanaän zelf gaat. Meer om het nageslacht van Cham in het geheel.
Vaak als er in de Bijbel staat 'vader van ...' wordt daarbij niet alleen de zoon zelf bedoeld, maar het hele uiteindelijke nageslacht. Al snap ik ook vaak niet echt waarom dan het hele nageslacht, maar ik denk dat je niet moet proberen om alles te snappen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 |