Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2004, 16:39
Philemon
Philemon is offline
Misschien dat 1 van jullie mijn vraag kan beantwoorden..

Ik speel nu ongeveer 5 jaar dwarsfluit en vind het nu bijhoorlijk saai worden (dit vooral omdat je eigenlijk 'niks' met dwarsfluiten kan, ik zou graag in een bandje willen spelen, maar dit kan dus niet..)

Maar nu twijfel ik dus heel erg of ik moet stoppen met dwarsfluit en dat ik dan een ander instrument ga doen. Of dat ik misschien gewoon op zoek moet naar een 'uitdaging' in de dwarsfluitmuziek... Gewoon iets lekker moderns ofzo...

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat heb jij gedaan? Was dit uiteindelijk een goede of slechte keus?
Oud 20-01-2004, 16:50
Scatterbrain
Scatterbrain is offline
Je kunt toch proberen om dan een soort van uitdaging te zoeken en dan als dat niet werkt, alsnog stoppen..?
Oud 20-01-2004, 16:54
Lateralus
Lateralus is offline
je hoeft toch niet per se meteen te stoppen met dwarsfluit? je kan dat er altijd bij blijven doen. goed, het is misschien lastig omdat je niet in allebei les kan hebben [nah kan wel, maar is natuurlijk wel duur]
je kan ook om te beginnen een goedkope versie van een instrument kopen. als het je wat lijkt ga je er mee door, en vind je het niks dan zet je 'm weer te koop op marktplaats
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 16:56
Rieno
Rieno is offline
Anders ga je atonale dingen bedenken/spelen....voordat je dat doorhebt ben je wel weer een tijdje verder. Misschien dat zelfs een (experimentele) ska-band een idee is voor dwarsfluit...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 16:57
Lateralus
Lateralus is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 20-01-2004 @ 17:56:
Anders ga je atonale dingen bedenken/spelen....voordat je dat doorhebt ben je wel weer een tijdje verder. Misschien dat zelfs een (experimentele) ska-band een idee is voor dwarsfluit...
ja idd!
ik wil altijd nog eens een skaband met een tuba of een sousafoon ofzo beginnen... dat lijkt me best gaaf klinken
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 17:10
Daevrem
Daevrem is offline
Een instrument is enkel een gereedschap, het maakt niet zo veel uit welk instrument je speelt. Je kunt er in theorie alle soorten muziek mee spelen.

Natuurlijk heeft elk instrument z'n eigen kwaliteiten en eigenschappen, voordelen en nadelen. Je kunt met een dwarsfluit best in een groep wat spelen met andere lui. Je kunt er heel goed wereldmuziek, jazz of een of ander fusie tussen die twee en pop of rock mee spelen. Maar dit is eigenlijk alleen een goed idee als je het instrument leuk vind en je het ook redelijk beheerst. Hubert Laws doet dit bijvoorbeeld.

Je moet je gewoon afvragen wat voor muziek je wilt spelen. Wil je zoals iedereen popcovers spelen, tja neem dan gitaar bass of piano/keyboard en ga dat doen. Zoek je een muzikale uitdaging ga dan iets anders spelen. Klassieke muziek vind je volgens mij niets, en dat is ook niet zo raar. De enige interessante toepassing voor een fluit in de klazssieke muziek is naar mijn mening is in een symfonieorkest. Een stuk zoals Ravels' Daphnis et Chloe ofzo. Maar dit is natuurlijk onmogelijk zelf te spelen.

Je kunt heel goed in een of andere improvisatiegroep allerlei muziekstijlen combineren. Je kunt daarin elk instrument gebruiken. Maar dit eist natuurlijk wel creativiteit.

Als je dan toch een ander instrument wil nemen zou je saxefoon kunnen nemen, die is een stuk beter toepasbaar in moderne muziek en nog steeds een blaasinstrument. En anders kan ik piano of gitaar aanraden. Daar kun je alles mee. Ook een basgitaar kun je in veel muzieksoorten gebruiken plus daar is altijd vraag naar.

Ik zou mezelf gewoon afvragen: "Wat voor muziek wil ik spelen?" En dan het instrument kiezen dat daar het beste bij past en dat ook nog ruimte bied voor muzikale ontwikkeling naar andere genres.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 17:24
Briseïs
Briseïs is offline
Luister ns naar Jethro Tull
Oud 20-01-2004, 17:54
Daevrem
Daevrem is offline
Ja, Thick as a Brick heeft bijvoorbeeld een lange fluitsolo.

En er is vast nog wel meer, het is alleen wat verstopt enzo.

Atonale dingen? Schonbergs kwarteten enzo? Lijkt me niet verstandig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten