Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Bekijk resultaten poll: Ballet = een topsport
nee, ballet = voor watjes 11 15.49%
mjah wel sport geen topsport 23 32.39%
ja!! als jeje er genoeg voor inzet wel! 43 60.56%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 71. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2004, 23:16
Buskruitje
Buskruitje is offline
Dansen is ook eens sport!!!!!!!! iemand het hier niet mee eens dan wil ik graag de argumenten hebben. Ik heb het hier dus over Ballet he, klassiek, modern, jazz...

Ben benieuwd!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2004, 23:30
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Waar wil je meningen over horen, over ballet of over dansen?

Zelf heb ik er te weinig verstand van om over te oordelen btw.
Oud 18-01-2004, 23:45
Verwijderd
persoonlijk vind ik ballet niet echt topsport. Ik vind het meer dansen (als in opvoeren op podia enzo). Dan kan het evengoed nog wel topsport zijn, maar zo zie ik het niet
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 01:12
Verwijderd
je hebt 3 verschillende niveaus in de sport:
1. recreatiesport
2. breedtesport niveau
3. topsport

1. puur voor de lol, niet fanatiek, uit eigen beweging

2. fanatieke amateur, vaak aangesloten bij een vereniging, fanatiek, niet betaald
3. topsport, fanatieke sporter die van zijn sport zijn beroep heeft gemaakt, en er geld mee verdiend.

dus als kje kunt leven van ballet (incl. al die gekke subsidies) kan het een topsport zijn jah.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 21:05
Verwijderd
Ik vind ballet wel een sport. Ik heb 8 jaar op ballet gezeten maar noem het niet bepaald een topsport, het wekt bij mij meer een culturele indruk.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 21:21
Alexanchez
Alexanchez is offline
Ik vind het een netnietsport.

Het is geen ''echte'' sport omdat:
Je niet echt van iemand wint in een duel. (geen ''confrontatiesport'' dus)
Er word niet gemeten met een teller wie er wint bijv.
(geen meetspoort dus)

Ik vind het dus niet echt een sport maar meer kunst. Iedereen laat wat origineels zien, en soms kan je er nog mee winnen ook.

Slechte argumenten idd, maar ik ben moe.
En ik betwijfel of ik morgen betere argumenten heb.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 12:31
Buskruitje
Buskruitje is offline
En wat als je nou echt wel 17 uur per week danst, naast je school!!!

Ik vindt het namelijk zo jammer dat dans erg onderschat wordt door veel mensen. Je hebt er echt veel spieren voor nodig, kracht en gevoel! Turnen wordt ook vaak als topsport gezien, en is dat dan alleen maar omdat daar meer wedstrijden in zijn?

Ben trouwens wel blij dat er mensen serieus reageren, leuk!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 13:09
Fade of Light
Fade of Light is offline
hmm tis lastig om het als topsport te betitelen...

het is meer een top-mix van sport en kunst
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 13:22
Buskruitje
Buskruitje is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 20-01-2004 @ 14:09:
hmm tis lastig om het als topsport te betitelen...

het is meer een top-mix van sport en kunst
ok......daar kan ik het mee eens zijn.....maar wat maakt bijvoorbeeld voetbal dan wel een topsport? Ook dansers staan een hele avond op toneel te dansen ongeveer 2 uur , net als voetballers 90 minuten achter een bal aanrennen.

En ook dansers trainen overdag.......

Ik heb het nu dus natuurlijk niet meer over amateurdansen he..
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 13:40
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Je zegt het zelf al een beetje 'toneel' en voor veel mensen is iets wat op toneel gebeurt, acteren en acteren is geen topsport.
Oud 20-01-2004, 13:44
Buskruitje
Buskruitje is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 20-01-2004 @ 14:40:
Je zegt het zelf al een beetje 'toneel' en voor veel mensen is iets wat op toneel gebeurt, acteren en acteren is geen topsport.
hmmm.....je kan het toch moeilijk acteren noemen als mensen zich helemaal uit hun naad staan te werken en het uiterste van hun lichaam vergen avond na avond! Acteren is iets anders dan dansen, en ik denk dat dat toch wel redelijk duidelijk is voor mensen?!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 13:47
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Maar ik vind alles wat op toneel gebeurt zeker wel wat te maken heeft met acteren.
Oud 20-01-2004, 13:49
Buskruitje
Buskruitje is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 20-01-2004 @ 14:47:
Maar ik vind alles wat op toneel gebeurt zeker wel wat te maken heeft met acteren.
Ok.....Ik vindt dat onze nederlandse jongens dan ook acteren..Heb je ze wel eens gezien als er een overtreding gemaakt wordt??
Is dan nu Voetbal ook ineens geen topsport meer..........
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 13:54
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Lady DR Croft schreef op 20-01-2004 @ 14:49:
Ok.....Ik vindt dat onze nederlandse jongens dan ook acteren..Heb je ze wel eens gezien als er een overtreding gemaakt wordt??
Is dan nu Voetbal ook ineens geen topsport meer..........
Heb je mij horen zeggen dat balet geen topsport is omdat het op toneel wordt gedaan?
Oud 20-01-2004, 13:58
Buskruitje
Buskruitje is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 20-01-2004 @ 14:54:
Heb je mij horen zeggen dat balet geen topsport is omdat het op toneel wordt gedaan?
pfffffffff...............*stilte*
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 14:06
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Lady DR Croft schreef op 20-01-2004 @ 14:58:
pfffffffff...............*stilte*

?
Oud 20-01-2004, 14:20
Brain-Damage
Brain-Damage is offline
Ik denk dat veel proffesionele balet beoefen persoontjes zullen zeggen:

"Ballet is geen sport... Ballet is KUNST!"

Maar ik denk dat het vergelijkbaar is met bijv. kunstschaatsen.
Dus dan zou het inderdaad een sport zijn.
Oud 20-01-2004, 19:17
Jordi
Jordi is offline
Ik vind het moeilijk. Want wat is precies een sport? Ik ben er van overtuigd dat ballet heel veel van je lichaam vergt en ik zou de training ook zeker 'sporten' noemen. Maar aan de andere kant ben ik het ook wel weer eens met Alexanchez dat er helemaal geen wedstrijden zijn. Iets wat toch een belangrijk kenmerk is van sport.

Ballet heeft wel uitvoeringen en wat dat betreft vind ik het weer meer op toneelspelen lijken. Ik vind het dan ook zeker een kunst. Een sport vind ik twijfelachtig.

OK, ik heb het even opgezocht:
sport (de ~, ~en)
1 lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

Volgens de vet gedrukte gedeeltes zou het wel een sport zijn en volgens de schuine gedeeltes niet lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 12:17
Verwijderd
topsport.. het vereist veel meer van je dan je zou denken..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 12:20
Wawl
Wawl is offline
Jawel, alle sporten kunnen topsport zijn.
Oud 21-01-2004, 12:56
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Showdance is nog wel een soort van sport, maar ballet niet...
Oud 21-01-2004, 14:19
Smobbo
Smobbo is offline
De top van ballet is echt wel topsport!
je werkt je dan volgens mij namelijk helemaal de pleuris
daar mag wel wat erkenning voor komen!
Oud 21-01-2004, 14:28
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Alfred J. Kwak! schreef op 21-01-2004 @ 15:19:
De top van ballet is echt wel topsport!
je werkt je dan volgens mij namelijk helemaal de pleuris
daar mag wel wat erkenning voor komen!
Een bakker werkt zich ook de pleuris.
Oud 21-01-2004, 14:42
Buskruitje
Buskruitje is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 21-01-2004 @ 15:28:

Een bakker werkt zich ook de pleuris.
jah...en bakkers kunnen wel gewoon vrije dagen opnemen, en hoeven niet drie maanden achter elkaar dezelfde danscombinatie fris te houden en te werken van half negen 's ochtends tot 11 uur 'savonds.......
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 14:59
Upke
Upke is offline
Wat is en topsport?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2004, 15:00
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Lady DR Croft schreef op 21-01-2004 @ 15:42:
jah...en bakkers kunnen wel gewoon vrije dagen opnemen, en hoeven niet drie maanden achter elkaar dezelfde danscombinatie fris te houden en te werken van half negen 's ochtends tot 11 uur 'savonds.......
Dat heb je zelf in de hand, je tekent zelf het contract.

En een bakker moet ook elke dag evenveel ingredienten toevoegen om elke dag dezelfde smaak brood te krijgen, moet ook het brood in de oven in de gaten houden want het verschilt per keer of hoelang het erin moet.

Oud 21-01-2004, 17:23
Buskruitje
Buskruitje is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 21-01-2004 @ 16:00:
Dat heb je zelf in de hand, je tekent zelf het contract.

En een bakker moet ook elke dag evenveel ingredienten toevoegen om elke dag dezelfde smaak brood te krijgen, moet ook het brood in de oven in de gaten houden want het verschilt per keer of hoelang het erin moet.

Als danser moet je tevreden zijn met het contract dat je krijgt, want voor jou 10 anderen...met bakkers is dat toch wat minder hoor!!!

maar goed ik weet niet eens waarom ik reageer op iemand die topsport met bakken vergelijkt........................
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Lady DR Croft schreef op 21-01-2004 @ 18:23:
Als danser moet je tevreden zijn met het contract dat je krijgt, want voor jou 10 anderen...met bakkers is dat toch wat minder hoor!!!

maar goed ik weet niet eens waarom ik reageer op iemand die topsport met bakken vergelijkt........................
als je van half negen 's ochtends tot elf uur 's avonds 'balletten' kan je beter bakker worden imo

Maar ik geloof niet dan een (prof)danser zo lang (elke) dag traint. Dat is bijna niet vol te houden. En daarbij is het het ook minder conditie gericht, althans dat lijkt mij. Daardoor is het makkelijker uit te houden. Niet dat ik wil zeggen dat het makkelijk is, maar minder zwaar (vergeleken met andere topsporten dan weer ).
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 12:13
Buskruitje
Buskruitje is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 21-01-2004 @ 19:53:
als je van half negen 's ochtends tot elf uur 's avonds 'balletten' kan je beter bakker worden imo

Maar ik geloof niet dan een (prof)danser zo lang (elke) dag traint. Dat is bijna niet vol te houden. En daarbij is het het ook minder conditie gericht, althans dat lijkt mij. Daardoor is het makkelijker uit te houden. Niet dat ik wil zeggen dat het makkelijk is, maar minder zwaar (vergeleken met andere topsporten dan weer ).
Ballet is heel inspannend hoor, daar verkijken mensen zich echt op, daarbij richt het zich op je hele lichaam en niet bijvoorbeeld alleen je benen, waardoor het toch meer energie kost dan alleen rennen ofzo..
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 21:52
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 21-01-2004 @ 19:53:

als ik balletdanseressen hoor hebben die toch wel een veel zwaarder en harder topsportleven in vergelijking met hardlopers en al helemaal met voetballers.Ze moeten er echt veel voor over hebben, ijzeren discipline en moeten heel erg op hun leven erbuiten letten (met voeding e.d.). Daarom vind ik het zeker een topsport.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 14:30
frizzle
frizzle is offline
Ik vind de term "topsport" in zijn algemeen een beetje verkeerd. Als je het over topsport hebt lijkt het net alsof er een aantal bevoorrechtte sporten zijn. Alsof de ene sport beter is als de andere ofzo. Ik vraag me echt af waar die term vandaan komt.
Oud 26-01-2004, 14:51
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
frizzle schreef op 26-01-2004 @ 15:30:
Ik vind de term "topsport" in zijn algemeen een beetje verkeerd. Als je het over topsport hebt lijkt het net alsof er een aantal bevoorrechtte sporten zijn. Alsof de ene sport beter is als de andere ofzo. Ik vraag me echt af waar die term vandaan komt.
Dan vat jij dat verkeerd op denk ik.
Alle sporten hebben topsport denk ik.
Het is gewoon een naam voor een groep mensen die de sport uitzonderlijk goed kunnen beoefenen.
Tenminste dat zie ik zo, kan zijn dat jij dat anders ziet.
Oud 27-01-2004, 14:23
frizzle
frizzle is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 26-01-2004 @ 15:51:
Dan vat jij dat verkeerd op denk ik.
Alle sporten hebben topsport denk ik.
Het is gewoon een naam voor een groep mensen die de sport uitzonderlijk goed kunnen beoefenen.
Tenminste dat zie ik zo, kan zijn dat jij dat anders ziet.
De vraag die gesteld wordt is of ballet ook topsport is, niet of een bepaalde groep mensen die aan ballet doet, aan topsport doet.
Oud 27-01-2004, 14:30
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
frizzle schreef op 27-01-2004 @ 15:23:
De vraag die gesteld wordt is of ballet ook topsport is, niet of een bepaalde groep mensen die aan ballet doet, aan topsport doet.
Volgens mij zei jij wat over de term topsport hoor
Oud 27-01-2004, 17:02
Buskruitje
Buskruitje is offline
Citaat:
luckyleo schreef op 25-01-2004 @ 22:52:
als ik balletdanseressen hoor hebben die toch wel een veel zwaarder en harder topsportleven in vergelijking met hardlopers en al helemaal met voetballers.Ze moeten er echt veel voor over hebben, ijzeren discipline en moeten heel erg op hun leven erbuiten letten (met voeding e.d.). Daarom vind ik het zeker een topsport.
Merci merci......
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 13:34
Evil creature
Evil creature is offline
ik heb gestemd; ja, als je je er genoeg voor inzet wel.

Zelf zou ik het niet kunnen. Ik vind het ook een beetje saai trouwens, maar ik vind het wel knap van mensen die het kunnen.
Oud 29-01-2004, 13:35
Verwijderd
heb ook Ja gestemd zou niet weten waarom niet

ik vind het alleen vreselijk om te zien maar das weer wat anders
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 23:06
Buskruitje
Buskruitje is offline
Citaat:
Supermach schreef op 29-01-2004 @ 14:35:
heb ook Ja gestemd zou niet weten waarom niet

ik vind het alleen vreselijk om te zien maar das weer wat anders
Haha.....je kan er natuurlijk ook voor open proberen te staan he!!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 23:41
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Lady DR Croft schreef op 31-01-2004 @ 00:06:
Misschien moet jij andermans mening ff gaan respecteren.
Oud 30-01-2004, 23:46
Buskruitje
Buskruitje is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 31-01-2004 @ 00:41:
Misschien moet jij andermans mening ff gaan respecteren.
Woow Sorry niet zo agressief man!! waar zijn de smilies voor?! Ik respecteer jouw mening best, maar ik probeer jou erop te wijzen dat niet elke dans hetzelfde is!! En als je zo snel aangebrand bent is het misschien niet zo'n goed idee forums te bezoeken
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 23:47
Bendzj
Bendzj is offline
Nee, sport heeft altijd te maken met competitie.

Het is wel een ontzettend knappe lichamelijke prestatie.
Oud 30-01-2004, 23:52
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Lady DR Croft schreef op 31-01-2004 @ 00:46:
Woow Sorry niet zo agressief man!! waar zijn de smilies voor?! Ik respecteer jouw mening best, maar ik probeer jou erop te wijzen dat niet elke dans hetzelfde is!! En als je zo snel aangebrand bent is het misschien niet zo'n goed idee forums te bezoeken
Wie reageert hier nou agressief dan?
Ik ben niet snel aangebrand ik kom alleen op voor Supermach want ik vind jou opmerking nergens op slaan door te zeggen dat hij er open voor moet staan want misschien is hij dat wel hij zegt alleen dat hij het geen ruk aan vindt, dat moet jij respecteren en niet af gaan zeiken.

Blijf iets langer op dit forum en je zult snel zien dat de smilie niet zo geliefd is..

Ik heb niks tegen jou ofzo hoor maar ik vond jou reactie nogal overtrokken en ook een beetje dom.
Oud 30-01-2004, 23:56
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 31-01-2004 @ 00:52:
Wie reageert hier nou agressief dan?
Ik ben niet snel aangebrand ik kom alleen op voor Supermach want ik vind jou opmerking nergens op slaan door te zeggen dat hij er open voor moet staan want misschien is hij dat wel hij zegt alleen dat hij het geen ruk aan vindt, dat moet jij respecteren en niet af gaan zeiken.

Blijf iets langer op dit forum en je zult snel zien dat de smilie niet zo geliefd is..

Ik heb niks tegen jou ofzo hoor maar ik vond jou reactie nogal overtrokken en ook een beetje dom.
Je gebruikt 'm zelf anders ook regelmatig (in dit topic liefst drie maal)

[edit]ik heb het natuurlijk over de rolleyes, maar ik meen het allemaal niet zo serieus hoor [/edit]
Oud 31-01-2004, 00:10
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Bendzj schreef op 31-01-2004 @ 00:56:
Je gebruikt 'm zelf anders ook regelmatig (in dit topic liefst drie maal)

[edit]ik heb het natuurlijk over de rolleyes, maar ik meen het allemaal niet zo serieus hoor [/edit]
Jij moet wat minder gaan drinken kerel

Maar ik gebruik um idd maar ik weet wat ik zeg en zei niet helemaal volgens mij
Oud 31-01-2004, 02:15
Point of View
Point of View is offline
In het topic "Stelling: Darten is geen topsport" wordt de definitie van sport volgens de Van Dale genoemd:

sport (de ~, ~en)
1 lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

Ik ben niet thuis in de balletwereld, maar volgens mij zitten er in ballet geen spel- of wedstrijdelementen. Tenzij er balletbattles plaatsvinden waar ik niks vanaf weet. Uitgaande van die definitie is ballet geen sport en dus ook geen topsport. Maar als je op hoog niveau aan ballet doet, is het natuurlijk wel een topprestatie.
Oud 31-01-2004, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Lady DR Croft schreef op 31-01-2004 @ 00:06:
ik sta voor elke sport open, wil nog niet zeggen zeggen dat ik het allemaal leuk vind.

en bedankt emilio
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 16:19
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 31-01-2004 @ 01:10:
Jij moet wat minder gaan drinken kerel

Maar ik gebruik um idd maar ik weet wat ik zeg en zei niet helemaal volgens mij
Joh, ik ga vanvond pas drinken
Oud 31-01-2004, 16:19
Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
Point of View schreef op 31-01-2004 @ 03:15:
In het topic "Stelling: Darten is geen topsport" wordt de definitie van sport volgens de Van Dale genoemd:

sport (de ~, ~en)

Ik ben niet thuis in de balletwereld, maar volgens mij zitten er in ballet geen spel- of wedstrijdelementen. Tenzij er balletbattles plaatsvinden waar ik niks vanaf weet. Uitgaande van die definitie is ballet geen sport en dus ook geen topsport. Maar als je op hoog niveau aan ballet doet, is het natuurlijk wel een topprestatie.
Dit is in wat uitgebreidere bewoordingen wat ik al probeerde te zeggen.
Oud 31-01-2004, 16:32
Verwijderd
Elke sport is een topsport
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 17:06
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Bazz schreef op 31-01-2004 @ 17:32:
Elke sport is een topsport
Dit dus niet volgens de van Dale
Reageren