Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Precies, een beetje inlevingsvermogen kan geen kwaad. Iedereen die met dit voorval te maken heeft gehad is ontzettend geschokt en uit zijn normale doen. Die vrienden van Murat hebben het zo ervaren dat hij té erg werd behandeld, ook al heeft hij een leraar doodgeschoten. Daarom wilden ze, in een primitieve poging tot solidariteit, laten zien dat er ook nog mensen zijn die hem níet alleen als een moorddadige allochtoon zien.
Dat heeft zich in dit geval nogal ongelukkig vertaald. Je moet niet vergeten dat het hier om vmbo-leerlingen gaat. Dat zijn de slimsten al niet, en helemaal in combinatie met de gevolgen van zo'n gebeurtenis laat het zich wel enigszins verklaren. Let wel, ik heb er absoluut geen begrip voor, maar ik kan het wel begrijpen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo'n buitensluiting door je medescholieren heeft een heel aparte invloed op iemands persoonlijkheid. Hij wilde gewoon zoveel mogelijk van de mensen die hij als schuldig aan zijn pijn zag, doodschieten. Op het Terra-college ging het om een op zich normale jongen, erg populair, niet buitengesloten, die welbewust wraak nam op éen leraar omdat hij het niet kon verteren dat hij vernederd werd (misschien omdat dat in zijn cultuur minder snel geaccepteerd wordt, daar is de discussie nog niet over uitgewoed). Columbine en Erfurt enerzijds en Terra anderszijds zijn dus totaal niet te vergelijken. Je weet zelf ook wel dat op atheneum- en gymnasiumscholen en op HBO's/universiteiten de studenten niet schoppen en slaan als ze het ergens niet mee eens zijn. Like duh. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Op de een of andere manier blijf ik toch denken dat de islamietische normen & waarden een grote speelden bij dit voorval. Zoals die vent die laatst in Nova ( uitermate goed in mijn ogen) vertelde zit het verschil in hoe de westerse en de oosterse manier van denken sterk veschild. In de oosterse cultuur wordt meer gedacht in de trend van: Als hij dacht dat dit nodig was, heeft hij het goed gedaan. In mijn ogen dus niet. Murat verdiend het niet om weer op vrije voeten te lopen, hij is een gevaar voor ieder die hem tegenkomt en hem ( volgens Murat) "in de weg zit"
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Daarbij komt dat mensen uiteraard in de war kunnen zijn en niet willen geloven dat hun vriend of bekende zoiets kan doen, maar uit piëteit kun je er wel voor zorgen dat je niet met spandoeken, die insinueren dat de dood van de leraar goed is en ze de schutter vereren, gaat rondlopen op een plaats die hoge emoties op roepen. |
![]() |
||
Citaat:
In alle milieus komt geweld voor, het is alleen aan de persoon op welke manier dit zich uit. De welgestelde zakenman slaat thuis zijn vrouw, omdat hij nadenkt over zijn reputatie. Hij zal niet in een drukke winkelstraat een nietsvermoedende passant een hamer in diens oogkas positioneren. Iemand met een minder hoog IQ zal minder goed nadenken over deze risico´s en laat zich dus wat sneller gaan. Mijn inziens is agressiviteit niet zozeer kenmerkend voor mensen met een lager IQ, het zit ´em meer in de manier waarop. De ´slimme gekken´ zorgen er wel voor dat niet gepakt worden. Er zijn heel veel gekken met een hoog IQ of goede baan, dus dat zegt niet zoveel. Het is natuurlijk wel zo dat je met elkaar besmet wordt. Hoe meer geweld je ziet, hoe minder indruk het op je maakt en je dus vrij stoïcijns naar een afranseling kan kijken. Dat laatste zou inderdaad wel mee kunnen wegen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 18-01-2004 om 19:46. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|||
Verwijderd
|
AGH schreef op 18-01-2004 @ 19:02:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 18-01-2004 om 21:11. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En gezien het aantal fascistische studenten ( ![]()
||
Citaat:
zijn kinderen die in nl geboren zijn nou wel of niet autochtonen?
||
Citaat:
Zijn vader zat een lange tijd in de bak vanwege een moord. Hij als klein jongetje miste zijn vader en ging vaak met de vader van het buurjongetje stoeien. Later kwam die vader terug, maar kwam later weer in de bak omdat hij iemand had neergeschoten. Op de dag van de schietpartij had Murat samen met wat anderen van het terra college whiskey gedronken en xtc genomen (drie pilletjes), volgens Murats vriend Ali. Murat ging de kantine in en zag er rustig uit (maar wel dronken) en hij had al tegen Ali gezegd dat ie een pistool bij zich had omdat hij zich zo veiliger voelde (waarvoor? vraag ik me dan af). Van Wieren zat samen met een andere leraar te eten. Murat ging naar hen toe en schoot - met zijn hoofd aangewend ("want ik durfde niet te kijken") op Van Wieren. Later zat Murat met Ali op een bankje en toen kwam er een Marokkaanse jongen met zijn vader langs. Murat vroeg hem wat er op de school (Terra college) was gebeurd, waarop die jongen zei dat een leerling een leraar had neergeschoten - ene die Murat zou heten. Ali zei toen tegen Murat: dat ben jij. Je hebt een leraar neergeschoten. Murat scheen toen helemaal te trillen. -------- Affijn. XTC slikken, whiskey drinken en iemand neer/doodschieten lijkt me niet "Turks" noch "islamitisch".
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
met alle beperkte en gekleurde info die ik heb zou ik haast zeggen dat Murat toch niet helemaal toerekenings vatbaar is, en dat hij dringend psychische hulp nodig heeft. Daarbij vrees ik dat hij in de gevangenis niet beter wordt |
![]() |
||
Citaat:
Bij het NOS journaal van vanmiddag werd gezegd dat de leraren per bus naar het crematorium werden gebracht en de leerlingen kwamen met eigen vervoer. Dat zegt wel wat over de school vind ik. Als het een goede school was geweest hadden ze iets geregeld ook voor de leerlingen. Eerder verdedigde de school zich dat ze wel betrokken ed. zouden zijn, nou daar lijkt het niet op.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Sorry, ik ben een beetje kattig vandaag. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Iemand van zeventien heeft een gezond verstand, maar gebruikt het niet altijd op de goede manier. Als ik bij mezelf na ga wat ik op mijn zeventiende heb gezien vind ik dat nu stukken indrukwekkender als destijds. Het kan ook een reactie van heldenverering zijn en dat ze het doen juist om te shockeren. ´Oprotten, nu zijn wij aan de beurt!´ Dat is een gedachtegang die ik me ook kan voorstellen bij jongeren die schreeuwen om aandacht en erkenning. Want draait het niet allemaal daar om als je zeventien bent? |
![]() |
||
Citaat:
Met de laatste categorie vragen kun je overigens 25 gulden verdienen. Of het antwoord nu juist of onjuist is! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het gaat wel om iemand die is doodgeschoten. Die man laat mensen achter, familie, vrienden. Ik denk/hoop dat de meeste zeventienjarigen die aandacht en erkenning willen, een incident als dit niet gaat gebruiken om dat te krijgen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
beetje cru om het zo te stellen, maar velen zien ook daar de ernst niet van in lijkt me haast |
![]() |
||
Citaat:
En grote kans dat ze er later spijt van krijgen!
||
Citaat:
en goed spijt ook
||
Citaat:
Het zal inderdaad voor iedereen anders zijn. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|