Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
het gaat er om hoe je magie gebruikt als je er slechte dingen mee doet wordt het al snel zwarte magie genoemd en als je er goede dingen mee doet word het witte magie genoemt. magie is 1 niet te verdelen
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
je kan bijvoorbeeld een ritueel doen om jezelf betere kansen te geven bij een een solicitatiegesprek, dat lijkt in de eerste instantie wit, maar mocht je de baan krijgen dan benadeel je de andere mensen die geen eerlijke kans hebben gekregen, dus is het ook als zwarte magie te interpeteren. goed of slecht heeft daar helemaal niks mee te maken
|
![]() |
het is niet dat het beestje een naam moet hebben, vele van ons hebben besloten wat we alles een naam moeten geven..
But what's in a name.. Ik ben het met de meeste hier eens , dus ik daar kan ik niks aan toe voegen, maar AngelLena, jij 'geloofd' (om het zo maar te zeggen) in het 'Backfire' effect? Maar als het backfire effect er echt is, waarom zou dat er zijn dan? Wie de bal kaatst kan deze terug verwachten.. maar alsnog.. wie backfired het dan? Het persoon? Jijzelf? Iets anders? Dat vroeg ik me ff af.. of ben ik nu te ver offtopic? ![]()
||
Citaat:
Maar sommige verwachtingen die jij hebt kloppen niet met wat er gebeurd. Hangt af van de consequenties van wat je gedaan hebt. Als je niet alle consequenties ervan hebt overdacht dan kan die backfire dus verkeerd uitpakken.
||
![]() |
Citaat:
Ik snap het denk ik niet helemaal.. ![]() ![]() Als we de kleuren van Magie in moeten gaan delen hebben we denk ik een probleem.. want er is geen duidelijk onderscheid te maken.. Maar in de volksmond komt dat goed in de buurt ja.. Slecht is zwart, goed is wit.. Maar ook hier hebben een 'confict' ... Wicca's (tenminste.. alle wicca's die ik ooit geproken heb) vinden dat ze aan 'witte' magie doen, de Kerk (en de meeste overige mensen) vind alle magie 'zwart' en de mensen die aan magie doen zeggen dat er alleen magie is (zonder kleurenindex)..
|
Goed en kwaad zijn in mijn ogen relatief, dus daarop kan je eigenlijk geen onderscheid maken tussen wit en zwart. Die interpretatie hangt af van de waarnemer. Maargoed, ik ben het met iedereen eens, die stelt dat de magie zelf neutraal is. Het hangt van de gebruiker af, of het positief of negatief is, om maar even van goed/kwaad termen af te stappen.
Maar dan over het backfire-effect. Inderdaad, ten eerste, wie zorgt er voor de backfire. Hoe ontstaat die, waar komt dat vandaan? En vervolgens, hoe wordt bepaald of een backfire danwel positief of negatief uitpakt? Zelf ben ik geneigd die interpretatie van de backfire/law of three te zien als iets symbolisch, net als regels uit de 'grotere' geloven. Ik denk niet dat het echt werkt in de zin van directe actie --> directe reactie. Meer als een waarschuwing, dat als je je teveel met 'slechte' dingen inlaat, je er uiteindelijk zelf ook slechter uitkomt.
|
Tot eind 19e eeuw was magie in religie geworteld. Alle religies herbergen magie, zowel openbarings- als natuurreligies. En praktisch elke religie kent toegestane en verboden magie. Toegestaan is het, wanneer gebeden, in- en evocaties en het 'zich aansluiten op externe krachten' betrekking heeft op de God of Goden van de heersende religie. Verboden is het, wanneer Goden en andere wezens in het spel zijn, die niet tot de heersende religie horen. Deze 'andere wezens' worden of door de heersende religie tot vijand verklaard, of bestempeld als niet-bestaand, fantasie. Wanneer ze als vijanden worden gezien, dan worden gewoonlijk de eigen God of Goden bestempeld als het ultieme Goede en die vijand als het ultieme Kwade. Wie dan niet toegestane magie of tovenarij bedreef, werd gestraft; gewoonlijk de een of andere pijnlijke doodstraf. In Westeuropa kennen we dit verschijnsel hoofdzakelijk van de christelijke religie, maar de joodse religie, de Islam en praktisch alle oude religies van Europa en aangrenzende gebieden kennen dit verschijnsel. De ene keer bleef zulke strijd beperkt tot priesterklassen, de andere keer werden ook de leken erin betrokken. Witte magie is hier de toegestane magie, zwarte magie is natuurlijk de niet toegestane magische praktijk. De ethiek hier is de ethiek van de religie. Gewoonlijk is in een religie duidelijk 'van hogerhand' voorgeschreven, wat goed en wat slecht is, en magie functioneert alleen, wanneer deze aan de voorgeschreven ethiek voldoet.
Nadat hoofdzakelijk in de 20e eeuw magische scholen ontstonden, die zich niet aan een bepaalde religie gebonden voelden, ontstond een andere interpretatie van witte en zwarte magie. In plaats van een religieuze ethiek kwam daarvoor in plaats een sociale ethiek, Zwarte magie is hier gericht op het toebrengen van schade in velerlei vormen; Doodsrituelen zijn hier natuurlijk het meest sprekende voorbeeld, maar ook liefdestovenarij, die gevoel, wil en verstand beinvloeden, wordt gezien als het toebrengen van schade. Witte magie is hier gericht op 'goed doen'; Heilingsmagie is hier wellicht het meest sprekende voorbeeld, maar ook iemand magisch helpen een baan te vinden wordt tot dat 'goed doen' gerekend. Binnen deze interpretatie van witte en zwarte magie bestaat een groot 'grijs' gebied; magische praktijken, waarbij schade toebrengen en goed doen beide optreden. De grenzen liggen hier niet vast; wat voor de een witte magie is, ziet de ander toch ook schadelijke aspecten en rekent het tot 'grijze' magie. De ethiek is hier persoonsgebonden; twee magiers die tot dezelde richting behoren, kunnen zeer uiteenlopende ethische opvattingen hebben. met dezelde magische aanroepingen kan zowel iets goeds als iets boosaardigs bereikt worden. Tenslotte is de laatste jaren een derde interpretatie van witte en zwarte magie ontstaan. 'Balans' is daarin het sleutelwoord. De magier, die in zijn magische praktijk gericht is op het eigen belang, in extreme gericht op het leven en het overwinnen van de dood, oefent zwarte magie uit. Witte magie is gericht op het handhaven en herstellen van evenwicht; evenwicht in de relatie mens - natuur, mens - mens en leven - dood. De witte magier accepteert, dat leven en dood tesamen horen, en accepteert daarbij de natuurlijke grenzen. De zwarte magier is gericht op het doorbreken en verleggen van grenzen. Enige jonge stromingen der magie zijn sterk gericht op het ontwikkelen van magische technieken die het iemand mogelijk maken, langer als andere mensen te leven. In het algemeen is eigenbelang hier zwarte magie; het doet er daarbij niet toe dat het niemand schaadt. Zwarte en witte magie zijn hier dan ook niet meer eenvoudig gelijk te stellen met goed en slecht, het is een onderscheiding van twee richtingen. Sommingen noemen de zwarte magie hier 'Het Pad van de Linkerhand', maar dit begrip wordt inmiddels ook in andere betekenissen gebruikt. De ethiek in deze opvatting van witte en zwarte magie kan het best omschreven worden als een individuele ethiek; ondanks het helpen/schaden van andere mensen neemt het 'wij'-denken hier geen bijzondere plaats in, de 'ik'- gerichtheid is het centrale aspect.
Laatst gewijzigd op 13-01-2004 om 16:10. |
![]() |
||
Citaat:
Vraag 1: Wij heksen (traditioneel en wicca) geloven in de wet van 3. Alles wat je doet komt 3 voudig naar je terug. Een natuurwet om het zo maar te zeggen. Gebruik je dus je magie zonder het goed overdacht te hebben en doe je er onbewust dan wel bewust kwaad mee, komt dat 3voudig naar je terug. Verder moet je je niet afvragen hoe en waarom en door wie. Da's zoeken naar de waarheid die je misschien helemaal niet wilt kennen. Vraag 2: Echte wicca's zullen nooit zeggen dat hun magie wit is, want dat is het niet. Echte wicca's weten dat hun magie kleurloos is en de enige misschien net passende kleur grijs. De kerk weet niet eens wat magie inhoudt dus die noemen het automatisch zwart omdat magiebeoefenaars als ketters worden gezien die de macht van de kerk zouden kunnen onderdrukken. De kerk moet je je niet te veel van aantrekken dus.
|
![]() |
Mooizow.. ik mocht die mensen toch al niet..
![]() Maar ik ben verder wel bekent met de wet van 3.. maar ik vroeg me af hoe andere mensen er tegenaan keken.. Want ik kan er persoonlijk vrij weinig mee.. In ieder geval bedankt voor de uitleg ![]() En spijt me.. maar ik kan het ff niet laten ![]() Ripper, ik neem het je uiteraard niet kwalijk, maar ik wil nog ff benadrukkken dat Satanisten niet per se aan magie doen. Wicca draait (zo ver ik het begrepen heb) wel om magie, maar het Satanisme zeker niet.. Maar ik geloof dat je vraag zo ongeveer nu wel beantwoord is ![]()
||
Citaat:
Dus mijn vraag aan jou is, wat denk jij van mijn interpretatie?
|
![]() |
Magie is al zovaak benaamd dat ik het maar laat zoals het is. hehe..... Maar demonen oproepen om je klusjes te doen noem ik toch zeker wel duistere magie.
Niet zwart.. sommige mensen zeggen dat witte magie "inactieve" magie is, en zwarte magie "actieve" magie is. Als we met kleuren gaan werken dan is het healen dmv de natuur toch wel groene magie. Druïden doen dat. Je hebt ook healing en reading, met je eigen ziel enzo.. hoe zou je dat noemen? En hulp van elementalen, je eigen maken enzo... hoe zou je dat noemen.. hm... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
De vragen over wie, waarom etc, zoals ik zei: het is een soort natuurwet volgens mij die je wel degelijk elke keer kunt merken en verder moet je je daar niet te veel over afvragen. Er is wel degelijk sprake van actie--->reactie. Alleen de een merkt het sneller dan de ander. Om even een extreem voorbeeldje te geven: niet al te lang geleden kwam hier iemand met haar verhaal over haar satanische praktijken waar ze aan verslaafd is geraakt en ze ging er zelf steeds meer onder lijden. Zowel geestelijk als fysiek. Elke keer als ze een vloek over iemand uitsprak gebeurde er iets met haar. Of je dit verhaal moet geloven is natuurlijk aan een ieder op zich, maar het is wel een (ietwat extreem) voorbeeld. Ook als je je magie gebruikt op iemand omdat je denkt dat hij dat nodig heeft en het pakt verkeerd uit, zal jij dat ook merken. Die persoon zal jou bv kunnen gaan haten. Om even 2 hele simpele voorbeeldjes te noemen. Zo zie ik het een beetje.
||||
Citaat:
Om een ander extreem voorbeeld te noemen. Je haat iemand, en je vervloekt die persoon in kwestie. Nougoed, die persoon breekt zijn/haar been. Maar vervolgens zit hij/zij niet in die trein die hij/zij altijd neemt, en die net die dag is verongelukt. Wat is het dan, goed of kwaad? Het Universum is zo ontzettend complex, dat ik denk dat het uiteindelijke goed/kwaad van het effect nauwelijks te bepalen is. Citaat:
Ik denk ook dat het wel degelijk handig is om je dat soort dingen af te vragen, of er een theorie over te vormen. Omdat dit soort dingen nou mystiek zijn, betekent voor mij niet, dat we gelijk alles moeten aannemen. Citaat:
Natuurlijk kennen we allemaal de voorbeelden van mensen die, doordat ze "kwaad" deden, allemaal tegenslag ontvingen. Echter, naar mijn idee zijn er genoeg mensen die nog steeds "kwaad" doen, zonder daar echt een terugslag voor te ontvangen. Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn, dat het ze niets doet, maar dat klopt dan volgens mij weer niet met het hele principe. Mijn punt is eigenlijk, als de wet echt zou werken, zeker op korte termijn, zou niemand in staat zijn langere tijd met kwade intentie te werken. Nu heb ik dus het idee dat het wel gebeurd. Evenzo met mensen die met goede intentie werken, ook daar zijn er volgens mij zat van, die vrij weinig tot niets terug krijgen voor hun intenties. Uiteindelijk denk ik dan, dat de terugslag dus komt in de vorm van een mentaliteitsverandering, die je uiteindelijk opbreekt. Als je te lang met een slechte intentie in de wereld staat, gaat je denkwijze je ergens een keer opbreken. En met goed dan precies andersom. Dat zou ook jouw voorbeeld over de satanist verklaren. Haar geestesgesteldheid, haar verslaving aan satanisme, zijn haar uiteindelijk gaan opbreken. Als je constant mensen vervloekt, is er namelijk zowiezo al ergens iets mis met je, en door er mee door te gaan, maak je die geestesgesteldheid alleen maar erger. Het is dus niet zozeer een reactie op de inhoud van de vervloeking, maar een reactie op het idee, dat je constant mensen loopt te vervloeken, en een onderbewust besef, wat dat eigenlijk over jezelf vertelt.
||
Citaat:
|
![]() |
Als ik het goed begrijp is het een beetje te vergelijken met spelen met vuur? Zolang je voorzichtig bent en niet te veel wil (je wil er alleen maar een kaartje branden) dan zal je je nooit branden.. Ben je onvoorzichtig of wil je een mega fik gaat het een keer fout... Zoiets?
![]()
|||||
Citaat:
Dus dan vraag ik me ook af, onderschrijven satanisten/satanen en andersoortige mensen die opzettelijke kwade spreuken doen de wet van drie? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zodra je de wet van drie onderschrijft, kan dat best je interpretatie van de wereld dusdanig veranderen, dat je bepaalde zaken gaat associëren, die je anders nooit met elkaar in verband had gelegd. De cruciale vraag in dit verband is dan natuurlijk wel, had die punaise er ook gelegen, als ik een goede spreuk had gedaan? Mijn antwoord daarop is ja, het jouwe waarschijnlijk nee.
||
Citaat:
Wat die associaties betreft, ja, kan je een punt mee hebben. En ik heb weinig om er tegenin te brengen omdat het in principe gewoon zo is. ![]()
||||||
Citaat:
Citaat:
Aangezien ik het bestaan van de Duivel niet onderschrijf, zou ik dus zeggen dat het er aan ligt dat hij niet bestaat. ![]() Citaat:
We stellen dat magie verloopt volgens actie --> reactie. Vervolgens zien we de spreuk als actie, en het effect als reactie. In dat geval is het dus afgelopen. We nemen nu aan, dat er een vorm van terugslag bestaat. Dan kan je een aantal veronderstellingen maken. Ten eerste is het van belang, of de terugslag afhangt, van het effect, of van de intentie. Laten we er nu maar vanuit gaan, dat het om de intentie gaat. In dat geval zou je een aantal theorieën kunnen opstellen, bijvoorbeeld: 1) De intentie zelf heeft meteen effect, doordat een spreuk meteen op de persoon zelf terugslaat. 2) Vergelijk het met een soort spiegeling. Een lichtstraal gaat door een stuk glas, dat gedeeltelijk spiegelt. Dus, er wordte en gedeelte doorgelaten (= reactie), en een gedeelte weerkaatst (=reflectie + reactie') 3) Er is een soort hogere macht/wet, die ervoor zorgt, dat alles afgewogen wordt, en dat er daarna een nieuwe reactie plaatsvindt. (actie --> reactie --> reactie 2) Maargoed, zo kan je dus verder gaan, en door het een beetje te vergelijken met andermans ervaringen, kan je uiteindelijk een theorie verkrijgen, die het meeste aansluit bij wat er uiteindelijk gebeurt. Ik ben namelijk niet van mening, dat, omdat magie niet wetenschappelijk bewezen is, het zich gelijk ook volkomen onlogisch en willekeurig gedraagt. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() Verdere uitgebreide reactie op de rest zodra ik mijn hoofd weer op orde heb en alle lettertjes weer stil willen blijven staan ![]()
||
Citaat:
![]() Dat eerste wist ik al hoor ![]() Ik wil niet weten wat je eigenlijk hebt gedaan dat de letters over het scherm dansen, denk ik. ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() Nou, ik heb niets erg gedaan hoor, wezen stappen, beetje duf. Nu ff druk ![]()
||
Citaat:
*kijkt naar het post-tijdstip* 19:00 uur? ![]()
||
Citaat:
![]() Omgekeerde pentagrammen? Of ook wel pentakels? Dan zijn het eerder satanen dan satanisten. Echte satanisten dragen die dingen niet ![]()
|
![]() |
Zwarte magie en witte magie zijn in feite gewoon hetzelfde. Men probeert t te 'vermommen' door magie onder te verdelen. Je bent allebei bezig met dingen die niks met God te maken hebben. God verafschuwd het.
|
Bedankt voor de bijdrage, maar mocht je hierover echt in discussie willen gaan, kan je misschien beter bij het "Do you believe in God?" topic gaan kijken.Do you believe in God?
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
God bless! Bijoux
||
![]() |
Citaat:
Dus eigenlijk is magie dus een tool van de duivel.. Dat zet mij aan het denken.. Stel, je ziet magie als het veranderen / richten / modiciceren van energie (dat is geen slechte aanname volgens mij). Maar alles is opgebouwd uit energie (toch?). Maar God wil niks te maken hebben met het gebruik van deze energie.. Maar in principe modiviceerd elke wezen energie, dan wel in de vorm van het maken van cellen.. Dus eigenlijk als ik dit beredeneer met 1 en 1 is gelijk aan 2.. Dan zou de wereld volgens de kerk door de duivel gemaakt zijn.. Of denk ik nu te zwart - wit? En dat zet me eigenlijk nog een keer aan het denken.. Onze (bijna uitgestorven) telepaten in Australie, Zuid Amerika.. noem ze maar op.. En alle telepaten die nu nog leven.. zijn dat dan ook wezens bezeten van de duivel? Mensen die aura's zien? Zijn die ook bezeten? Waarzeggers? Naar mijn idee gebruikt iedereen wel magie, 99% daarvan weet het welliswaar niet.. maar owke.. volgens mij hadden we hier wel een nieuw topic van kunnen maken.. ![]()
||
Citaat:
Waarschijnlijk vind je dat dan een vrij onnuttige, en duffe opmerking, aangezien het geen verband houdt met de discussie op dat moment, en zowiezo een uitroep is, waar je nou niet echt op zat te wachten. Goed, zo komt het dus een beetje over, als je hier, terwijl wij een onderwerp aan het doorspitten zijn, even komt melden dat alles toch onzin is, aangezien God dat zegt. @AngelLena: Wil je me nog helpen met het ontsluieren van de waarheid achter de Wet van Drie? ![]()
|
![]() |
@AngelLena
Ik probeer niemand te bekeren. Ik zeg gewoon wat ik geloof en waar ik voor sta, netals jij! ![]() @Tio Dat kan, maar ik zie het gewoon anders. Dit is een forum, dus je mag allemaal je zegje doen. Sommige mensen gaan ergens diep op in en andere niet. Ik heb genoeg meegemaakt met zogenaamde witte en zwarte magie. Mensen maken onderscheid tussen zogenaame goede(witte) magie en slechte (zwarte) magie. Het zijn verschillende benamingen voor 1dezelfde ding. @Blowie God heeft alles gemaakt, maar er is ook een duivel die die dingen gebruikt voor zijn glorie. GB y'all!
|
Je hebt gelijk als je zegt, dat op dit forum (bijna) iedereen z'n zegje mag doen. Alleen, het is fijn, als het ook aansluit bij je discussie. Dat was het eerste wat ons stoorde aan je post. Het gehalte "God" was hoger dan het gehalte " verschil tussen witte en zwarte magie", dus verwezen we je door naar het "Do you believe in God" topic.
Wat nog irritanter is, is dat je je mening als een feit verkondigt. We proberen hier een discussie te houden, over iets waarvan niets vaststaat. Dan kom jij ineens tussendoor, met een niet ondrebouwde stelling, dat het onderscheid niet bestaat. Niet onderbouwd, en je vergeet te vermelden dat het een mening is, geen feit. En dat is niet goed voor de discussie die al gevoerd werd. Nogmaals, probeer je mijn voorbeeld eens voor te stellen. En, wat het vervelendste is, en wat nu ookal weer gebeurt. Met dit soort statements verander je alle topics van richting, en draait ze richting het Christendom. Dat proberen we hier te voorkomen, en daar is dus 1 apart topic voor gemaakt.
||
Citaat:
sjonge als 1 x in je beantwoordingsbijdrage "God" komt te staan wordt je meteen door verwezen naar "do you believe in God" topic..dat gaat over of je in God gelooft, dit over zwarte en witte magie..en daar kan best een christen zijn mening geven door het van zijn/haar standpunt te bekijken... dankjewel voor je aandacht tio.... ![]() voor de rest ben je wel lief hoor ![]() Meartje
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Sluit religie magie uit??? S.ophiie. | 112 | 06-03-2007 14:41 | |
Verhalen & Gedichten |
Spiegelwereld>> verhaal Twijg | 66 | 09-12-2003 12:50 | |
Enquete heksen en hekserij LadyOfDarkness | 1 | 17-11-2003 15:52 | |
Verhalen & Gedichten |
Zelda-achtig verhaal Lord_Tomahawk | 6 | 21-03-2003 14:18 | |
vraagje aan christenen salacia | 52 | 16-01-2003 21:11 | |
ARTistiek |
Inkt voor een Spreuk (of: de magie van kleuren). Deel 1. metzondernix | 5 | 23-08-2001 21:26 |