Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2004, 16:38
duivelaartje
duivelaartje is offline
Als het nou echte liefde is, en hij met bepaalde dingen op haar wil wachten totdat ze er echt aan toe is, is er toch niks mis mee?
Ik ken een paar mensen en die hebben ook zo'n leeftijds verschil. De ene is ook minderjarig en de ander dus meerderjarig. Het gaat allemaal prima, ze kunnen het onzettend goed met elkaar vinden, hij heeft op haar gewacht met enkele dingen.

Maar even een vraagje:
Als een meisje van 15 met een jongen van 19 heeft, vinden jullie dat dan ook fout?? Zij is minderjarig en hij meerderjarig, volgens jullie is hij dan dus strafbaar?? Of geldt dat hier dan weer niet, omdat het leeftijdsverschil niet groot is??

Ik heb er dus niks op tegen. Als ze gelukkig met elkaar zijn en echt verliefd zijn is er niks aan de hand...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2004, 16:41
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 03-02-2004 @ 17:38:

Maar even een vraagje:
Als een meisje van 15 met een jongen van 19 heeft, vinden jullie dat dan ook fout?? Zij is minderjarig en hij meerderjarig, volgens jullie is hij dan dus strafbaar?? Of geldt dat hier dan weer niet, omdat het leeftijdsverschil niet groot is??
Strafbaar, natuurlijk.
In Amerika worden ook jongens van 18 opgepakt omdat ze seks hebben gehad met een meisje van 17, aangezien zij nog minderjarig is (grens ligt daar dus blijkbaar anders is) kan dan. Het verschil heeft er niets mee te maken. In NL zijn ze alleen niet zo streng.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 16:44
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 03-02-2004 @ 17:41:
Strafbaar, natuurlijk.
In Amerika worden ook jongens van 18 opgepakt omdat ze seks hebben gehad met een meisje van 17, aangezien zij nog minderjarig is (grens ligt daar dus blijkbaar anders is) kan dan. Het verschil heeft er niets mee te maken. In NL zijn ze alleen niet zo streng.
Hmm okej, dus dan zijn eigenlijk best veel mensen strafbaar bezig...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 16:45
Verwijderd
Verkering hebben of een relatie hebben is nooit strafbaar, zo lang je maar geen seks hebt. Een man van 80 mag een relatie hebben met een kind van 2, zo lang ze maar niet meer doen dan handje vasthouden. Anderszijds is seks voor je 16e in NL eigenlijk hoe dan ook strafbaar, ook al ben je allebei jonger dan 16. Als twee 15jarigen seks met elkaar hebben, dan is dat ook al strafbaar.

En ontopic: Ik vind dat als je verliefd op iemand bent omdat diegene is wie hij/zij is, helemaal, en niet alleen omdat diegene toevallig die leeftijd heeft, dat je 't dan in elk geval gewoon moet proberen . Ik denk alleen wel dat het vaak niet blijkt te wérken... maar dat weet je pas als je 't probeert.
Soms hoor je wel dat een man van 40 zijn vriendinnetje van 15 na vijf jaar dumpt omdat ze er niet meer uit ziet als 15, waarna hij op zoek gaat naar een nieuw meisje van 15. Kijk, dán is er iets mis, dan gaat het hem niet om het meisje, maar om haar leeftijd.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 17:22
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 03-02-2004 @ 17:45:
Verkering hebben of een relatie hebben is nooit strafbaar, zo lang je maar geen seks hebt. Een man van 80 mag een relatie hebben met een kind van 2, zo lang ze maar niet meer doen dan handje vasthouden. Anderszijds is seks voor je 16e in NL eigenlijk hoe dan ook strafbaar, ook al ben je allebei jonger dan 16. Als twee 15jarigen seks met elkaar hebben, dan is dat ook al strafbaar.
Onder 'seks' valt hier ook (tong)zoenen. In de wet staat als ik mij goed herinner: het binnendringen van het lichaam (oid). Daar valt zoenen ook onder.
Oud 03-02-2004, 17:23
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 03-02-2004 @ 16:15:
Ik denk dat de vraag is of bijvoorbeeld zoenen en strelen hieronder vallen..
juist

sek·su·eel (bn.)
1 de seksualiteit betreffend => geslachtelijk

sek·su·a·li·teit (de ~ (v.))
1 beleving van seks => geslachtsleven, liefdesleven

etc, het blijft vrij abstract.

Liefdesleven is volgens mij ook samen knuffelen. Ik kan me echter niet voorstellen dat dit strafbaar is. Eveneens zoen op wang oid.

Naja ik denk dat je problemen gaat krijgen met haar ouders (en die hebben zeker een punt)
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 20:11
Decomposition
Decomposition is offline
Tuurlijk kan dat! ik heb zelf ook een vriend die een stuk ouder is dan ik en we hebben er geen van beide problemen mee, waarom zou het niet kunnen?
Oud 03-02-2004, 20:26
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Auryon schreef op 03-02-2004 @ 17:03:
1. En noem jij dat dan volwassen reacties om zomaar met termen als "pedofiel" te gooien naar een jongen die gewoon ontzettend verliefd is, en niet helemaal weet wat hij moet doen? Een beetje opbouwende kritiek is altijd leuker om te krijgen hoor. Wat niet wil zeggen dat je akkoord moet zijn, enkel een iets gefundeerdere mening zou die jongen meer helpen.

2. Ik zeg net dat je niet zo rationeel op liefde moet kijken. Niet alles moet perfect zijn om een perfecte relatie te hebben...
1. No argument there

2. Jij leest niet eens wat ik schrijf. Ik zeg dat perfectie geen donder, ik herhaal: geen donder, te maken heeft met rationaliteit. Of je een rationele kijk op liefde hebt heeft te maken met hoe je tegen de relatie aankijkt. Een perfectie-streven heeft te maken met wat voor partner je wilt. Tuurlijk, als er een kans is dat een liefde bestaat, dan ga je ervoor. Dat snap ik. Maar kom niet aan met - en ik citeer - '(perfecte leeftijd, perfecte lengte, perfecte gewicht, perfecte borsten,... )". Want dat heeft niets met rationaliteit te maken.

Overigens zie ik niet in waarom je niet rationeel naar liefde zou mogen/kunnen kijken
Oud 03-02-2004, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 03-02-2004 @ 14:06:
wat wordt allemaal onder de term(en) "seksuele handelingen" bevangen dan?
De volledige omschrijving is actually 'seksuele handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam'.

Daaronder valt dus in elk geval geslachtsgemeenschap, zowel homo- als heteroseksueel. Ook pijpen en vingeren valt er vanzelfsprekend onder. Ook tongzoenen valt eronder. Let wel: het artikel is niet bewust met het oog op éen geslacht gemaakt. Ook een meisje van 17 dat een kereltje van 15 met een strapon pakt, is strafbaar.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 20:56
Auryon
Auryon is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 03-02-2004 @ 21:26:

2. Jij leest niet eens wat ik schrijf. Ik zeg dat perfectie geen donder, ik herhaal: geen donder, te maken heeft met rationaliteit. Of je een rationele kijk op liefde hebt heeft te maken met hoe je tegen de relatie aankijkt. Een perfectie-streven heeft te maken met wat voor partner je wilt. Tuurlijk, als er een kans is dat een liefde bestaat, dan ga je ervoor. Dat snap ik. Maar kom niet aan met - en ik citeer - '(perfecte leeftijd, perfecte lengte, perfecte gewicht, perfecte borsten,... )". Want dat heeft niets met rationaliteit te maken.

Overigens zie ik niet in waarom je niet rationeel naar liefde zou mogen/kunnen kijken
Wat ik gewoon bedoel is dat het voor iemand die verliefd is niet uitmaakt als ze hem zouden zeggen dat hun relatie maar 1% kans zou hebben op slagen. Hij zou er toch voor gaan... En ik vind dat je er ook voor moet gaan. Wie weet zorgt die 1% er wel voor dat je de man/vrouw van je leven ontmoet....

(En nu stop ik met replyen, want gaat beetje veel offtopic hier, sorry mods )
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 03-02-2004 @ 18:22:
Onder 'seks' valt hier ook (tong)zoenen. In de wet staat als ik mij goed herinner: het binnendringen van het lichaam (oid). Daar valt zoenen ook onder.
Ja, dat is waar. Maar dan mogen volgens die wet twee veertienjarigen ofzo óók niet met elkaar zoenen, en daar doet op zich niemand moeilijk over. Dus ik denk eigenlijk dat in de praktijk dat zoenen niet meegerekend wordt. Maar in theorie is het dan wel strafbaar, ja.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 12:26
martijn1985
martijn1985 is offline
Is het niet zo dat die wet uberhaupt niet echt nageleefd wordt, tot het moment dat iemand een aanklacht indient? Dus dat het eigenlijk niet echt boeit of je als 18-jarige met een 15-jarige zoent, zolang die 15-jarige (of zijn/haar ouders) maar niet naar de politie stapt?
Oud 04-02-2004, 12:31
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 04-02-2004 @ 13:26:
Is het niet zo dat die wet uberhaupt niet echt nageleefd wordt, tot het moment dat iemand een aanklacht indient? Dus dat het eigenlijk niet echt boeit of je als 18-jarige met een 15-jarige zoent, zolang die 15-jarige (of zijn/haar ouders) maar niet naar de politie stapt?
Dat is bij de meeste dingen zo he, dat er pas actie wordt ondernomen als iemand een aanklacht indient. Behalve in het verkeer dan.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 14:24
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 04-02-2004 @ 13:26:
dat klopt, het is een 'klachtdelict', maw, zolang niemand naar de politie stapt gebeurt er niets.

daarbij komt dat de rechtspraak de neiging heeft om kleine leeftijdsverschillen die onder het delict vallen (dus bijv. iemand van 18 en 15 ofzo) niet te bestraffen; pas als het leeftijdsverschil erg groot is (22 en 13 bijvoorbeeld) zal er gestraft worden
Oud 04-02-2004, 14:26
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 04-02-2004 @ 13:16:
Ja, dat is waar. Maar dan mogen volgens die wet twee veertienjarigen ofzo óók niet met elkaar zoenen, en daar doet op zich niemand moeilijk over. Dus ik denk eigenlijk dat in de praktijk dat zoenen niet meegerekend wordt. Maar in theorie is het dan wel strafbaar, ja.
neej dat staat er niet; het gaat erom dat 1 persoon 16+ is en de ander 15 of jonger. zoenen wordt wel degelijk meegerekend. dus als 14 jarige zoenen is dat absoluut niet strafbaar, ook niet in theorie
Oud 04-02-2004, 15:56
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 04-02-2004 @ 13:31:
Dat is bij de meeste dingen zo he, dat er pas actie wordt ondernomen als iemand een aanklacht indient. Behalve in het verkeer dan.
verkeer, smokkel, geweld in sommige gevallen, ik kan nog wel even doorgaan. Ik denk dat in het merendeel van de gevallen het OM er wel zeker mee te maken heeft.
Oud 04-02-2004, 16:21
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-02-2004 @ 21:56:
De volledige omschrijving is actually 'seksuele handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam'.

Daaronder valt dus in elk geval geslachtsgemeenschap, zowel homo- als heteroseksueel. Ook pijpen en vingeren valt er vanzelfsprekend onder. Ook tongzoenen valt eronder. Let wel: het artikel is niet bewust met het oog op éen geslacht gemaakt. Ook een meisje van 17 dat een kereltje van 15 met een strapon pakt, is strafbaar.
aftrekken, bepaalde manieren van vingeren (alleen de clitoris stimuleren) en beffen (zelfde als vingeren) vallen daar niet onder? Dat is toch geen binnendringen?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 16:31
juno
juno is offline
Was weer een knap staaltje flutwegeving die in de praktijk door de rechterlijke macht nader ingevuld mag worden omdat de wetgever het teveel moeite vond om een behoorlijke delictsomschrijving te formuleren..
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 16:43
frizzle
frizzle is offline
Toen ik 14 was, was mijn vriend 18. 4 jaar verschil dus. In die periode is er behoorlijk wat geroddeld over ons bij mij op school. Bij ons zat er echter 4 jaar tussen en geen 8 jaar. Je "vriendin" zal sterk in haar schoenen moeten staan om daar tegen te kunnen. Je kan wel zeggen ik heb schijt aan alles maar dat maak je mij niet wijs. Het is nooit leuk te horen dat er achter je rug om negatief over jou gepraat wordt. Inmiddels is iedereen er wel aan gewend en hebben meer mensen relaties met oudere mensen, maar ik ben nu wel 2,5 jaar verder. Eigenlijk kan ik alles in een zin samenvatten: "bezind eer ge begint"
Oud 04-02-2004, 16:47
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 04-02-2004 @ 17:21:
aftrekken, bepaalde manieren van vingeren (alleen de clitoris stimuleren) en beffen (zelfde als vingeren) vallen daar niet onder? Dat is toch geen binnendringen?
tuurlijk wel. Seksuele handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het binnendringen enz
Oud 04-02-2004, 18:24
Coral
Coral is offline
hmm... najaah.. als het echte liefde is dan moet t kunnen, maar hou er rekening mee dat dr ouders moeilijk kunnen gaan doen.

Ik heb een jaar lang iets gehad met een jongen van 23, ik was toen 16.. Dat is in principe toch ook strafbaar? of is 16 da weer net niet? We merkten het verschil niet echt tussen ons.

Nu heb ik een vriendje van 21 en nu merk ik wel een beetje dat ik wat jonger ben dan hem. Dus najaah t heeft meer met karakter dan met leeftijd te maken.

Veel succes enzo
Oud 04-02-2004, 18:57
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Gothic schreef op 04-02-2004 @ 17:47:
tuurlijk wel. Seksuele handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het binnendringen enz

ja ik las het...er staat dus niet "die niet bestaan uit". Er staat volgens mij tocht echt dat zolang je in geen geval binnendringt, je niet voldoet aan dat stuk

bestaan uit: alleen het binnendringen
mede bestaan uit: andere handelingen + het alleen binnendringen
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 19:29
Somebody Special
Somebody Special is offline
Nog éénmaal dan..

Ik ben niet voor en niet tegen leeftijdsverschil, net zoals ik niet voor of tegen homosexuelen ben.
Ik ben van mening dat van elkaar houden en elkaar respecteren het aller belangrijkste is en dan doet het geslacht, de kleur of de leeftijd er niet toe.
We moet er een ondergrens qua leeftijd getrokken worden van een jaar of 17/18 afhankelijk van de grootte van het leeftijdsverschil.

Zoals vele van jullie weten heb ik een 28 jaar oudere vriend en het gaat al 2 jaar prima!
Ik heb geen moment het idee gehad dat ons leeftijdsverschil ons in de weg stond.
Oud 04-02-2004, 19:42
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 04-02-2004 @ 20:29:
Zoals vele van jullie weten heb ik een 28 jaar oudere vriend en het gaat al 2 jaar prima!
Ik heb geen moment het idee gehad dat ons leeftijdsverschil ons in de weg stond.
Maar je hebt werkelijk geen idee hoe dat later wordt. Als jij evt kinderen wilt... hebben ze een opa als vader. Enz enz...
Oud 04-02-2004, 19:48
Liss
Liss is offline
Als je het beide echt wilt, maakt leeftijd niets uit.
Als ik jou was zou ik het gewoon proberen, als blijkt dat het niet gaat kan je altijd nog 'stoppen'. Acht jaar verschil is als je beide wat ouder bent niet eens zo heel veel meer.
Oud 05-02-2004, 21:15
cchrizz
cchrizz is offline
WOW! Thanx allemaal voor jullie eigenlijk wel positieve reacties!!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 21:28
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
cchrizz schreef op 02-02-2004 @ 18:12:
Hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleempje, naja probleempje, tis een probleempje als ik het er zelf naar maak natuurlijk.

Ik (22) ben hardstikke verliefd op een meisje van 14, het is andersom ook zo! we zijn echt hardstikke gek op elkaar.
Zij is qua gedrag en qua uiterlijk echt net 18 dus je zou
niet zeggen dat ze 14 is. We willen graag wat met elkaar
beginnen, maar kan dit? We zijn echt supergek op elkaar.

Thanx Chrizzie
Nee, dit kan niet. Het leeftijdsverschil is veel te groot. Zo wordt het een combinatie van een slachtoffer en een profiteur.
Beter je. Dit is geen liefde, dit is schandelijk profiteren.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 09:42
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
cchrizz schreef op 05-02-2004 @ 22:15:
WOW! Thanx allemaal voor jullie eigenlijk wel positieve reacties!!
En de negatieve negeer je maar gewoon en zeg je niets over?

Dan is het duidelijk dat je alleen wil horen dat je het maar gewoon moet doen en als dat zo is zal jij en evt die vriendin het ontzettend moeilijk gaan krijgen...
Oud 06-02-2004, 16:51
Sade
Sade is offline
Citaat:
*Madel* schreef op 02-02-2004 @ 19:20:
Mijn vriend en ik schelen 6 jaar (hij is 22 en ik 16) en dat gaat prima. Het gaat er tenslotte om hoe iemand zich gedraagt en of je er een beetje fatsoenlijk mee kunt praten zonder dat hij of zij een kinderachtige giechelbui krijgt.

Ik vind niet dat je hoeft te wachten totdat zij ouder is en het gewoon eens moet proberen. Niks aantrekken van eventuele mensen die het beter denken te weten en van mening zijn dat 8 jaar verschil te veel is, want geloof me, als je echt van iemand houd maakt leeftijd niets meer uit...
Mijn vriend en ik schelen 5 jaar, hij is 22. Maar toch vind ik dit een ander verhaal. Ik vind dat als je 14 bent, je sowieso nog niet echt in staat bent om een serieuze relatie te hebben (en als je heel eerlijk bent: dat wil je toch ook nog niet op die leeftijd?).
Ik vind leeftijdsverschil zolang het geen > 10 jaar is geen issue, maar wel zolang zij niet rond de 16 is... Succes ermee in ieder geval
Oud 06-02-2004, 16:56
Sade
Sade is offline
Citaat:
juno schreef op 04-02-2004 @ 17:31:
Was weer een knap staaltje flutwegeving die in de praktijk door de rechterlijke macht nader ingevuld mag worden omdat de wetgever het teveel moeite vond om een behoorlijke delictsomschrijving te formuleren..
Daar moet je niet te makkelijk over oordelen, zodra je namelijk zeer strakke vastomlijnde wetten gaat maken, krijg je uiteindelijk een nog veel minder rechtvaardige rechtgang, die elke zaak tot een tijdrovend proces zal maken.
Maar, het heeft het verder niet zoveel meer met dit topic te maken
Oud 08-02-2004, 20:22
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Ik ben ook verliefd op ene meisje van 15....[ik dacht dat ze 17 was, maar is niet zo]....dus ja, wel ff schrikken...hihi...! Maar ja, aan verliefdheid kan je weinig doen!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 16:24
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Het leeftijdsverschil is tussen ons te groot...en dat heb ik haar duidelijk gemaakt! En ze begrijpt het!

Dat wilde ik ff kwijt...

En het moraal van dit verhaal: voordat je een meisje leuk gaat vinden, vraag naar haar legitimatie!

Gegroet,
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten