Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2004, 11:29
Blenderhead
Blenderhead is offline
Of kan elke iq-loze aap toevallig een soort van gave krijgen waardoor hij/zij een instrument perfect beheerst?

nou?
Oud 27-02-2004, 11:32
86dagreed
86dagreed is offline
tot een zekere hoogte maakt je intelligentie niet veel uit bij het beoefenen van een instrument.

ander voorbeeld: als je bedenkt dat 20 procent van je atletisch vermogen aangeboren is en de andere 80 kan je erbij krijgen door te oefenen, en te oefenen. Wat dus betekent dat als je niet kan tennissen, maar elke dag 6 uur tennist dat je dan een toptennisser kan worden.

ik denk dat dat met instrumenten wel degelijk zo is. alleen bij ingewikkelde muziek (tool, dillinger escape plan, norma jean etc.)
zal er denk ik wel verband houden met ingewikkelde maatsoorten en intelligentie.
Oud 27-02-2004, 11:34
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Mozart was niet voor niets high intelligent
Oud 27-02-2004, 11:35
funest
funest is offline
je kan wel fucking slim zijn maar zonder ritme gevoel kom je dan niet echt ver als drummer ..ect
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 11:37
Verwijderd
Ik ken een gast die geen extreem hoge opleiding heeft gedaan/doet maar wel een geweldig ritmegevoel heeft.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 11:38
Master of Puppets
Master of Puppets is offline
hehe zo'n topic heb ik ook ooit al es geopend hier.

Citaat:
86dagreed schreef op 27-02-2004 @ 12:32:
ik denk dat dat met instrumenten wel degelijk zo is. alleen bij ingewikkelde muziek (tool, dillinger escape plan, norma jean etc.)
zal er denk ik wel verband houden met ingewikkelde maatsoorten en intelligentie.
zit wat in, maar een pakkend nummer schrijven is misschien wel net zo moeiljk of zelfs moeilijker dan een stel moeilijke maten achter elkaar spelen.
Oud 27-02-2004, 11:39
Blenderhead
Blenderhead is offline
maar de conservatoriumapen zijn vaak wel slim.
En met slim bedoel ik niet dat je met een touwtje en een dildo een atoombom kunt bouwen...gewoon... goed opgeleid dus...
Oud 27-02-2004, 11:39
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
weezzz schreef op 27-02-2004 @ 12:34:
Mozart was niet voor niets high intelligent
ik erger me altijd (niet aan jou) aan mensen die pop/rock/metal onderwaarderen en zeggen dat klassiek een hogere vorm van muziek is.
fuck dat.
ik kan geen uur naar een doelloze symphony luisteren uitgevoert door een stelletje humorloze grijsapen.
er zit vaak 1200 keer meer gevoel en emotie in een simpel nummer van tori amos (voorbeeldje)
Oud 27-02-2004, 11:40
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
*uitgevoerd

maar friso jij bent niet zo intellectueel, daar komt het door

pff mensen ik ben net wakker, en als je geen ritmegevoel hebt kom je nergens als muzikant. like doh
Oud 27-02-2004, 11:42
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 27-02-2004 @ 12:39:
ik erger me altijd (niet aan jou) aan mensen die pop/rock/metal onderwaarderen en zeggen dat klassiek een hogere vorm van muziek is.
fuck dat.
ik kan geen uur naar een doelloze symphony luisteren uitgevoert door een stelletje humorloze grijsapen.
er zit vaak 1200 keer meer gevoel en emotie in een simpel nummer van tori amos (voorbeeldje)

fuck dat.
ik kan geen uur naar een een simpel nummer van tori amos (voorbeeldje) er zit vaak 1200 keer meer gevoel en emotie in een doelloze symphony uitgevoert door een stelletje humorloze grijsapen.
Oud 27-02-2004, 11:49
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
weezzz schreef op 27-02-2004 @ 12:40:
*uitgevoerd

maar friso jij bent niet zo intellectueel, daar komt het door

pff mensen ik ben net wakker, en als je geen ritmegevoel hebt kom je nergens als muzikant. like doh
en jij hebt geen ritmegevoel
Oud 27-02-2004, 11:49
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
birthmark schreef op 27-02-2004 @ 12:42:
fuck dat.
ik kan geen uur naar een een simpel nummer van tori amos (voorbeeldje) er zit vaak 1200 keer meer gevoel en emotie in een doelloze symphony uitgevoert door een stelletje humorloze grijsapen.
je doet je e-mail adres eer aan.
Oud 27-02-2004, 11:50
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 27-02-2004 @ 12:49:
en jij hebt geen ritmegevoel
nou dat bedoel ik, anders was ik allaaaaaang beroemd geweest, met mijn intelligentie
waarom denk je dat lennart zo'n goede gitarist is?
Oud 27-02-2004, 11:53
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
weezzz schreef op 27-02-2004 @ 12:50:
nou dat bedoel ik, anders was ik allaaaaaang beroemd geweest, met mijn intelligentie
waarom denk je dat lennart zo'n goede gitarist is?
ohow.
Oud 27-02-2004, 11:55
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
hahaha
Oud 27-02-2004, 12:14
lana
lana is offline
hillbillies die zijn opgegroeid in afzondering en zonder opleiding staan nou niet bekend om hun intelligentie, maar als je naar hun muziek luistert (appalacian) konden ze echt adembenemend banjo, mandolin e.d. spelen.
maar in veel gevallen was het een familietraditie om al heel jong te leren een instrument te spelen.

dus ik ben het wel eens met 86dagreed dat je het aan kan leren, maar toch wel enig talent moet bezitten.

maar ja opgroeien zonder opleiding betekent nou niet meteen dat je een laag iq hebt. Appalacians deden ook vaak aan inteelt omdat ze zo afgezonderd leefden (ik weet niet zeker of dat waar is of gewoon een vooroordeel) maar dat kan iig nooit goed zijn voor je iq
Oud 27-02-2004, 12:22
Carn
Carn is offline
alles kan, als je er maar hard voor werkt.

Mozart schreef ook niet zijn muziek in een kwartier, dat was ook monniken werk.

Natuurlijk kan je geboren zijn met bv een beter ritme gevoel, een beter melodisch gehoor (heeft trouwens meer met je ontwikkeling als kind te maken).

Zoals mijn grote held Steve Smith ooit heeft gezegd:

"I wasnt the best student in class, but I know I was the hardest working one"

En er is een verschil tussen mensen die gewoon goed hun instrument beheersen en daarvoor ook gestudeerd hebben (Chris Penny van D.E.P. bv) en mensen die dat niet doen.

Dat is ook bv het moeilijke aan jazz, je moet goed weten wat je speelt, en wat de rest aan het spelen is, wat dat betreft is het muzikaler dan pop/rock/trance/metal, wat vaak (uitzondering daargelaten natuurlijk) gewoon een simpele pop-structuur aanhoud (intro-couplet-refrein-couplet-brug-refrein-outro oid).

Maar goeie muziek blijft goeie muziek, of je iets mooi of knap vind blijft smaak gebonden.
Oud 27-02-2004, 13:29
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
birthmark schreef op 27-02-2004 @ 12:29:
Of kan elke iq-loze aap toevallig een soort van gave krijgen waardoor hij/zij een instrument perfect beheerst?

nou?
er zal wel een verband tussenintelligentie en muziektalent zitten lijkt me, de meeste muzikanten zijn ook wel redelijk intelligent, dus sjoerd, vergeet het maar, je zult t nooit leren
Oud 27-02-2004, 13:30
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
little nemo schreef op 27-02-2004 @ 14:29:
er zal wel een verband tussenintelligentie en muziektalent zitten lijkt me, de meeste muzikanten zijn ook wel redelijk intelligent, dus sjoerd, vergeet het maar, je zult t nooit leren
hehe, daarom... iemand zei pas tegen me 'dus jij bent muzikant?'.

Dat kon ik maar moeilijk geloven...

de champignons hadden btw niet goed gesmaakt hoorde ik?
Oud 27-02-2004, 14:05
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
birthmark schreef op 27-02-2004 @ 14:30:

de champignons hadden btw niet goed gesmaakt hoorde ik?
nah achteraf was t nog wel een koele ervaring alleen op t moment zelf wat minder...naja ben wel blij dat t zo gegaan is t is best koel eigelek....ga t iig nog wel es doen
Oud 27-02-2004, 14:09
Blues
Blues is offline
Ik denk dat je IQ en talent los van elkaar staan, alleen geloof ik wel dat 'n 'slim' muzikant 't verder schopt dan iemand die 'n verstand heeft van een cactus maar wel talent heeft
(JIM)
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 14:35
chipmunk
chipmunk is offline
Ik denk dat veel oefening het belangrijkste is, maar dat iemand die slim is met net zoveel oefening meer berijkt dan iemand die minder slim is, overigens denk ik wel dat je een bepaalde intelligentie moet hebben om echte complexe stukken te kunnen schrijven en met veel muziek is het ook zo dat je er beter een gevoel of intentie in kunt leggen als je het ook echt begrijpt en kunt doorgronden, hoe weet je anders een gewenst effect te behalen, of een intentie uit te drukken in je muziek?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 14:59
funkypunk
funkypunk is offline
het gaan om inzicht en gevoel (techniek is aan te leren en dat is gewoon hard werken)

intelligentie, ach tja... die top 40 'muzikanten' (die term verdienen ze meestal niet) die het meeste van iedereen verdienen zijn lang niet allemaal even intelligent (of gewoon niet intelligent)
Oud 27-02-2004, 15:01
mainsupreme
mainsupreme is offline
conservatorium?
Oud 27-02-2004, 15:11
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
funkypunk schreef op 27-02-2004 @ 15:59:
het gaan om inzicht en gevoel (techniek is aan te leren en dat is gewoon hard werken)

intelligentie, ach tja... die top 40 'muzikanten' (die term verdienen ze meestal niet) die het meeste van iedereen verdienen zijn lang niet allemaal even intelligent (of gewoon niet intelligent)
we hebben het hier over muzikanten, niet over de waardeloze crap uit de top 40. dat daar niet veel intelligente mensen rondlopen ondersteund het statement dat je intelligent moet zijn om muziek te maken alleen maar
Oud 27-02-2004, 15:13
Jules
Jules is offline
Goed is ook maar relatief
Oud 27-02-2004, 15:13
Blenderhead
Blenderhead is offline
naja, als je slim bent in marketingtechnieken kun je lotsa cash verdienen, (lees: ontvangen, niet verdienen)
Oud 27-02-2004, 15:47
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
fuck dat.
Maar veel klasieke muziek zit toch wel iets beter in elkaar dan Rock en Metal.

Verder:

Citaat:
ik erger me altijd (niet aan jou) aan mensen die PunkRock onderwaarderen en zeggen dat tool, dillinger escape plan, norma jean etc een hogere vorm van muziek is.
fuck dat.
ik kan geen uur naar een doelloze herry luisteren uitgevoert door een stelletje debielen.
er zit vaak 1200 keer meer gevoel en emotie in een simpel nummer van Bad Religion (voorbeeldje)
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 15:49
Carn
Carn is offline
gevoel en emotie is smaakgebonden.

Punk rock is gewoon SIMPELE MUZIEK. maar simpel betekend niet slecht.
Oud 27-02-2004, 15:49
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 27-02-2004 @ 16:47:
Maar veel klasieke muziek zit toch wel iets beter in elkaar dan Rock en Metal.

Verder:

ik erger me altijd (niet aan jou) aan mensen die PunkRock onderwaarderen en zeggen dat tool, dillinger escape plan, norma jean etc een hogere vorm van muziek is.
fuck dat.
ik kan geen uur naar een doelloze herry luisteren uitgevoert door een stelletje debielen.
er zit vaak 1200 keer meer gevoel en emotie in een simpel nummer van Bad Religion (voorbeeldje)

een goede comeback zou ik zeggen
Oud 27-02-2004, 15:50
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Carn schreef op 27-02-2004 @ 16:49:

het is net zoals nirvana: bedenk het maar eens...
Oud 27-02-2004, 15:51
Rhinus
Rhinus is offline
Net zoals klasiek niet simpel is maar niet simpel betekend niet niet slecht.

't Kan zijn dat 'r een niet teveel staat. Maar ik ben 't met je eens hoor Carn.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 15:52
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Carn schreef op 27-02-2004 @ 16:49:

...zelfs dat laatste hoeft echt lang niet altijd (bijv strung out). en btw, bands als tool zijn vergeleken met klassieke componisten en jazzmuziekanten ook maar een stelletje beginners
Oud 27-02-2004, 15:53
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 27-02-2004 @ 16:51:
Net zoals klasiek niet simpel is maar niet simpel betekend niet niet slecht.

't Kan zijn dat 'r een niet teveel staat. Maar ik ben 't met je eens hoor Carn.
ja, 1 keer teveel
Oud 27-02-2004, 16:58
donmclean
donmclean is offline
de meeste artiesten van vroeger (60-80) hebben een vrij hoog IQ, toen moest je namelijk slim zijn om door te breken, nu moet je geil en lekker zijn om populair te worden.
omg, Paul Simon heeft een IQ van boven de 150, kan Britney Spears nog wat van leren.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 17:01
Jarahh
Jarahh is offline
Je moet echt enorm slim zijn
Oud 27-02-2004, 17:11
lana
lana is offline
Citaat:
donmclean schreef op 27-02-2004 @ 17:58:
de meeste artiesten van vroeger (60-80) hebben een vrij hoog IQ, toen moest je namelijk slim zijn om door te breken, nu moet je geil en lekker zijn om populair te worden.
omg, Paul Simon heeft een IQ van boven de 150, kan Britney Spears nog wat van leren.
nou én? madonna heeft een iq van 140
genoeg mensen die haar muziek prut vinden
Oud 28-02-2004, 12:00
donmclean
donmclean is offline
ga nou geen uitzonderingen pakken
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 12:14
noruas
noruas is offline
Citaat:
donmclean schreef op 28-02-2004 @ 13:00:
ga nou geen uitzonderingen pakken
Dat doe jij ook. Net alsof er vroeger geen mensen met laag IQ in de hitlijsten stonden. Bovendien ging het hier om of je slim moest zijn om een goede muzikant te zijn, niet om door te breken in de top40.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 12:22
NRK
NRK is offline
Nee, debielen met 'n kutbaan, geen verstand kunnen nog steeds aardig gitaren. Je moet gewoon ritmisch zijn, maar zijn alle bikkels hier wel.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 12:43
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Om een goede muzikant te zijn hoef je niet slim te zijn, want punk was in het begin ook maar simpele muziek gemaakt door mensen zonder enige muzikale achtergrond
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 12:47
forumfreakie
forumfreakie is offline
Volgens mij moet je gewoon een aparte gave hebben. Je kan wel helemaal niet intelligent zijn maar wel een ongelovelijk goed 'muziekgevoel'.
Ik denk ook dat het niet mogelijk is om dit gevoel aan te leren... Als je sommige muzikanten ziet...
Echt zo mangefiek goed..
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 12:55
Maarten
Maarten is offline
Madonna IQ van 140?

110 hoor en dat is niet zo speciaal.

Get your facts straight.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 12:57
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 28-02-2004 @ 13:43:
Om een goede muzikant te zijn hoef je niet slim te zijn, want punk was in het begin ook maar simpele muziek gemaakt door mensen zonder enige muzikale achtergrond
haha. nu zijn punkgitaristen ook vaak matige gitaristen. voor punk hoef je niet zoveel te kunnen.
Oud 28-02-2004, 13:18
Artus
Artus is offline
ik ben t er wel mee eens met die kerel met die hawai-avatar, sommige mensen zijn nou eenmaal muziekaler dan anderen, zal weinig met intelligentie te maken hebben
als je zo dom als t achterend van een varken ben, maar geen andere muziek luistert dan hele ingewikkelde shit, zal diegene ook zelf zulke muziek schrijven waarschijnlijk
Oud 28-02-2004, 13:21
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 28-02-2004 @ 13:57:
haha. nu zijn punkgitaristen ook vaak matige gitaristen. voor punk hoef je niet zoveel te kunnen.
Haha, Bad Religion maakt al veel langer muziek dan de meeste Britney Spears zooi. En daarom is punk goed om te spelen, lekker makkelijk
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 13:22
Rhinus
Rhinus is offline
Toch lijkt het mij dat mensen met een hoger IQ andere muziek maken dan 'domme' mensen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 13:23
Artus
Artus is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 28-02-2004 @ 14:21:
Haha, Bad Religion maakt al veel langer muziek dan de meeste Britney Spears zooi. En daarom is punk goed om te spelen, lekker makkelijk
misschien komt dat omdat die kerels in de 40 zijn en britney amper 20...
Oud 28-02-2004, 13:29
MikeyMo
MikeyMo is offline
mischien wel.
mischien niet.
Oud 28-02-2004, 13:33
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Artus schreef op 28-02-2004 @ 14:23:
misschien komt dat omdat die kerels in de 40 zijn en britney amper 20...
Ik zie over twintig jaar Britney Spears eigenlijk geen muziek meer maken. Dan vind iedereen het een beetje afgekraakt...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten