Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2004, 22:19
ik is een kiwi
ik is een kiwi is offline
als ik droom

wordt het werkelijkheid

werkelijkheid in mijn slaap

als ik wakker ben

ga ik dromen

dromen dat ik slaap
Oud 27-02-2004, 15:40
lovetear
lovetear is offline
Leuk eigenlijk, simpel maar heel pakkend en toch heel sprekend. Wel cliché, maar daar zit ik niet echt mee. Leuk hoe je met weinig woorden toch zo duidelijk kunt zijn.
Oud 28-02-2004, 09:06
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
lovetear schreef op 27-02-2004 @ 16:40:
Leuk eigenlijk, simpel maar heel pakkend en toch heel sprekend. Wel cliché, maar daar zit ik niet echt mee. Leuk hoe je met weinig woorden toch zo duidelijk kunt zijn.
Ja.!...

Vind het zeer geschikt als voor in een kindergedichtenboek!.
Oud 28-02-2004, 20:02
ik is een kiwi
dank jullie wel!
Oud 29-02-2004, 08:12
Doodle!
Doodle! is offline
Super

Geweldig voor bv een kinder bundel (zoals Dreamer al zei)
Oud 29-02-2004, 11:48
ik is een kiwi
dank je jef
Oud 29-02-2004, 11:49
ik is een kiwi
alleen is de gedachte erachter waarschijnlijk wat anders dan dat jullie denken.. maargoed maakt niet uit
Oud 29-02-2004, 12:53
Verwijderd
Dit vind ik nou werkelijk helemaal niets.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 14:52
clantestino
clantestino is offline
ben t eigenlijk met mirane eens..vind dit echt totaal niet lekker lezen...sorry..
Oud 29-02-2004, 15:06
xineof
xineof is offline
Ik zie eerlijk gezegd enkel een tegenstelling... Misschien komt het doordat de inhoud me niet aanspreekt; ik ben het niet eens met de inhoud. Het thema spreekt me wel aan . Ik kan het dus ook niet echt objectief bekijken, dus over de taaltechnische kant kan ik niet zoveel zeggen.

Ik vind het wat rommelig overkomen, de tegenstelling is niet zo volledig uitgewerkt vind ik. Verder snap ik de titel niet helemaal; waarom wordt de nadruk op dromen gelegd?
Oud 29-02-2004, 18:25
ik is een kiwi
Citaat:
xineof schreef op 29-02-2004 @ 16:06:
Ik zie eerlijk gezegd enkel een tegenstelling... Misschien komt het doordat de inhoud me niet aanspreekt; ik ben het niet eens met de inhoud. Het thema spreekt me wel aan . Ik kan het dus ook niet echt objectief bekijken, dus over de taaltechnische kant kan ik niet zoveel zeggen.

Ik vind het wat rommelig overkomen, de tegenstelling is niet zo volledig uitgewerkt vind ik. Verder snap ik de titel niet helemaal; waarom wordt de nadruk op dromen gelegd?

omdat ik geen andere kon verzinne
Oud 29-02-2004, 19:39
lovetear
lovetear is offline
Ik zie het niet als een tegenstelling. Ik zal mijn interpretatie even geven:

als ik droom
wordt het werkelijkheid

Dromen worden werkelijkheid, dingen lijken echt, ook al zijn ze dat niet, dromen zijn mooi(als het een slechte droom is vind ik het woord nachtmerrie meer van toepassing).

als ik wakker ben
ga ik dromen
dromen dat ik slaap

In de werkelijkheid ga je op zoek naar die droomwerkelijkheid, als je die (natuurlijk) niet kunt vinden verlang je naar de slaap waarin je die droomwerkelijkheid wel kan vinden. Dromen zie ik hier niet in de zin van slapen, maar dromen als in fantaseren. Je fantaseert over het slapen, je fantaseert over een andere werkelijkheid die je alleen van je dromen kent waarin alles niet zo verbitterd is als in de echte wereld.

Zo zie ik het, maar misschien zie ik er wel meer in dan de schrijver .
Oud 29-02-2004, 21:11
xineof
xineof is offline
Ik nam 'dromen' juist heel letterlijk; ik denk dat dromen een andere werkelijkheid is, kort gezegd . Dus vandaar dat ik het niet zie als een droom die werkelijkheid wordt, dus in feite deze werkelijkheid wordt, maar juist als een andere werkelijkheid. lovetear noemde deze droom ook wel een andere werkelijkheid, maar ik denk dat ik het anders bedoel .

Verder denk ik niet dat dromen altijd zoet zijn en de werkelijkheid bitter. Dromen vind ik los staan van fantaseren, dus daarom interpreteerde ik de tweede strofe ook niet op die manier .
Oud 04-03-2004, 16:51
ik is een kiwi
als ik droom

wordt het werkelijkheid

als ik wakker ben

ga ik dromen

dromen dat ik slaap

--------------------------------

euhm nouja ik bedoelde het eigenlijk zeg maar dat als ik slaap wel eens visioenen krijg ( mensen nu even niet gaan zitte zegge da dat niej kan want dat mag je zelf bepalene en ik geloof dr wel in) dus dan wordt mijn droom werkelijkheid. en als ik dan wakker ben, en hetzelfde meemaak als wat ik in mijn droom heb gezien, ervaar ik dat alsof ik even aan het dromen ben. dus dat is ongeveer wat ik met het gedicht bedoelde.
Oud 04-03-2004, 16:52
ik is een kiwi
Citaat:
lovetear schreef op 29-02-2004 @ 20:39:
Ik zie het niet als een tegenstelling. Ik zal mijn interpretatie even geven:

als ik droom
wordt het werkelijkheid

Dromen worden werkelijkheid, dingen lijken echt, ook al zijn ze dat niet, dromen zijn mooi(als het een slechte droom is vind ik het woord nachtmerrie meer van toepassing).

als ik wakker ben
ga ik dromen
dromen dat ik slaap

In de werkelijkheid ga je op zoek naar die droomwerkelijkheid, als je die (natuurlijk) niet kunt vinden verlang je naar de slaap waarin je die droomwerkelijkheid wel kan vinden. Dromen zie ik hier niet in de zin van slapen, maar dromen als in fantaseren. Je fantaseert over het slapen, je fantaseert over een andere werkelijkheid die je alleen van je dromen kent waarin alles niet zo verbitterd is als in de echte wereld.

Zo zie ik het, maar misschien zie ik er wel meer in dan de schrijver .
inderdaad, je haalt dr meer uit dan dat ik er in had gestopt naar mijn idee
Oud 04-03-2004, 17:27
lovecat_
lovecat_ is offline
Citaat:
ik is een kiwi schreef op 04-03-2004 @ 17:51:
als ik droom

wordt het werkelijkheid

als ik wakker ben

ga ik dromen

dromen dat ik slaap

--------------------------------

euhm nouja ik bedoelde het eigenlijk zeg maar dat als ik slaap wel eens visioenen krijg ( mensen nu even niet gaan zitte zegge da dat niej kan want dat mag je zelf bepalene en ik geloof dr wel in) dus dan wordt mijn droom werkelijkheid. en als ik dan wakker ben, en hetzelfde meemaak als wat ik in mijn droom heb gezien, ervaar ik dat alsof ik even aan het dromen ben. dus dat is ongeveer wat ik met het gedicht bedoelde.
hm, ik vond hem leuker toen ik hem zelf interpreteerde. het is wel een mooi gedicht namelijk, hij spreekt me aan. maar ik had dr iets teveel diepgang achte gezocht
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 21:17
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
ik is een kiwi schreef op 04-03-2004 @ 17:52:
inderdaad, je haalt dr meer uit dan dat ik er in had gestopt naar mijn idee
Maar dat is niet zo erg, is op zich ook wel leuk als mensen er verschillende dingen in zien toch?
Oud 05-03-2004, 19:20
ik is een kiwi
Citaat:
lovetear schreef op 04-03-2004 @ 22:17:
Maar dat is niet zo erg, is op zich ook wel leuk als mensen er verschillende dingen in zien toch?
is t natuurlijk oowk hoor!

maar nu wete jullie wel wat ik drmee bedoelde, en k weet t: dr zit diepgang in.... mn docent nederlands snapte dr namelijk nix van, want k heb t ingeleverd voor een cijfer, en toen mocht ik het m uit gaan legge wat k drmee bedoelde...
Reageren

Regels voor berichten