Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2004, 12:18
dafelix
dafelix is offline
Heya mede-scholiertjes

Ik, nog steeds hardware n00b, zit lekker achter m'n nieuwe PCtje, en ik heb de oude nog als netwerk op deze aangesloten
echter gaat dit via USB verbindingtje, en ik heb nu de beschikking tot een echte LAN (2 aansluitingen) op m'n mobo. Ik heb op de ene m'n Chello kunnen aansluiten, en heb de netwerkkaart van chello in de ouwe PC gegooid. Nu heb ik dus 2 PCtjes met netwerk-aansluitingen, en 1 n00bje die niet weet hoe hij 't aan moet pakken

Het zijn van die telefoon-aansluitingtjes (UTP toch?), maar ik weet het verder niet. Dus:

- Kan ik op m'n ouwe chello-netwerk kaart zonder problemen een netwerk opstellen?
- Waar moet ik op letten bij aankoop van een netwerkkabel?
- Hoe langer de netwerkkabel, hoe slechtere verbinding, toch?
- Veranderen de netwerk instellingen? Moet ik het dus opnieuw configureren?

Tia voor je tijd

(PS: ik ben geen computer-n00bje, dus links naar sites zijn altijd welcome )
Oud 07-03-2004, 12:28
Martin
Martin is offline
Citaat:
ForumFAQ.nl heeft de volgende informatie:

Steeds meer mensen hebben thuis meerdere computers, en ook steeds meer mensen willen graag hebben dat de computers op elkaar zijn aangesloten zodat ze een printer kunnen delen, bestanden uitwisselen of de internetverbinding kunnen delen.

Benodigdheden:
  • 1 netwerkkaart per computer
  • Netwerkkabel (crossed of straight is afhankelijk van de hoeveelheid aan te sluiten pc`s)
  • Een hub/switch (bij meer dan 2 pc`s)

Aansluitkabels
Voor het aanleggen van een netwerk kan je kiezen uit 2 soorten kabels. De zogenaamde COAX kabels of UTP kabels. In deze tutorial ga ik alleen maar uitleggen hoe je een netwerk aanlegt met UTP kabels omdat dit de meest gebruikte vorm voor thuisgebruik is. Je moet wel even opletten dat de netwerkkabel niet te dicht bij magnetische velden mag komen. Dit stoort namelijk de verbinding.

Slots
Er bestaan 2 verschillende slots om een netwerkkaart in te stoppen, ISA en PCI. Je kan het beste je netwerkkaart in een PCI slot stoppen omdat ISA al een verouderde methode is.

De UTP kabel
Als je van plan bent om maar 2 computers op elkaar aan te sluiten dan heb je geen hub of switch nodig, maar wel een crossed-cable. Als je meer dan 2 computers aan wilt sluiten dan heb je een hub of switch nodig en evenveel straight-cables als computers die aangesloten moeten worden.
Het monteren van de connectoren aan de kabels ga ik niet uitleggen, de meeste kopen kant en klare kabels.

De hub of switch
Als je meer dan 2 computers in je netwerk aan wilt sluiten heb je dus een hub of switch nodig. Een hub kan maar 1 snelheid aan en neemt de snelheid aan van de traagste netwerkkaart in het netwerk. Een switch daarin tegen niet.
Houd ook rekening met het aantal poorten op de hub of switch. Voor elke pc moet er een poort aanwezig zijn. Houd ook rekening met computers die in de toekomst moeten worden aangesloten.

De software
In het netwerk wat we nu gaan configureren gaan we het TCP/IP en IPX/SPX protocol gebruiken.

Het configureren van Windows:
Ik ga uitleggen hoe dit werkt in Windows 95/98/ME maar dit alles werkt bijna hetzelfde als in Windows 2000/XP.

Sluit voordat je begint aan de software eerst alle netwerkkaarten, kabels en hub aan! Installeer ook de netwerkkaarten!
  • Klik met je rechtermuisknop op je bureablad op het pictogram "Netwerkomgeving".
  • Klik dan op "eigenschappen".
  • Je krijgt nu een nieuw venster met een lijstje waar waarschijnlijk onder andere TCP/IP staat. Verwijder alles uit dit lijstje.
  • Voeg "Cliënt voor Microsoft Netwerken" toe door: Toevoegen => Cliënt => Microsoft => Cliënt voor Microsoft Netwerken.
  • Voeg "TCP/IP" toe door: Toevoegen => Protocol => Microsoft => TCP/IP
  • Voeg "IPX/SPX" toe door: Toevoegen => Protocol => Microsoft => IPX/SPX-compatible.
  • Voeg "bestands- en printerdeling" toe door: Toevoegen => Service => Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken.
Herhaal alle stappen hierboven voor alle computers en houd het vesnter open.

TCP/IP configureren
  • Klik in de lijst op TCP-IP
  • Klik dan op eigenschappen
  • Ga naar het tabblad IP-adres.
  • Klik op het rondje voor "Een IP-adres opgeven".
  • Elke computer moet je nu een IP-adres geven. Bijvoorbeeld de eerste 192.168.0.1 en de tweede 192.168.0.2 etcetera. Als je later ook nog het internet wilt delen moet je de hoofdcomputer het IP-adres 192.168.0.1 geven. Vul bij subnetmask overal 255.255.255.0 in.
  • Klik nu op OK.
  • Klik op het tabblad "identificatie".
  • Geef elke computer nu een unieke naam. Bijvoorbeeld computer 1 "Alpha", computer 2 "Beta" etc. Vul dan bij werkgroep overal hetzelfde in. Bijvoorbeeld @HOME of THUIS. Klik daarna op OK.
  • Start nu alle computers opnieuw op en het netwerk is een feit.

Kijk op ForumFAQ.nl voor meer veelgestelde vragen

Hier kan je ook meer vinden over het delen van een printer of bestanden. Succes!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 12:30
Martin
Martin is offline
Hoe langer de kabel, des te meer verlies je hebt van signaal, maar voor thuisgebruik is dit in principe niet van toepassing/merkbaar (Bij CAT5 kabels)(er van uit gaande dat je geen villa hebt van 300 meter lang).

Voor bedrijven en scholen is de lengte van kabels wel weer interessant.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 13:56
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Martin schreef op 07-03-2004 @ 13:28:
(...)

Hier kan je ook meer vinden over het delen van een printer of bestanden. Succes!

ha, thanks alot
Oud 14-03-2004, 23:23
DeuS
DeuS is offline
Citaat:
dafelix schreef op 07-03-2004 @ 14:56:
ha, thanks alot
COAX is dat nog de moeite waard om te noemen??????

Ik geloof trouwens dat Cat5 UTP maximaal een meter of 100 mag zijn voordat er een repeater (signaalversterker) tussen moet of een router of pc ofzo.
Oud 15-03-2004, 00:28
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
DeuS schreef op 15-03-2004 @ 00:23:
COAX is dat nog de moeite waard om te noemen??????
Een vriend van me had een tijd lang tussen z'n BBS computer en z'n desktop een arcnet draaien.. Huhuh, dat was oud zeg.. Ik weet niet meer hoe hard het ging, maar denk maar aan iets van 2 Mbit ofzo. En dat onder DOS met iets van gehackt lantastic gebeuren. Maarja, dat was goed genoeg, toen was er nog niet echt breedband beschikbaar. En dat BBS deed toch niet zo veel. Beetje de fidonet post ophalen ja, maar nooit iemand die daar een bestandje kwam halen.

Ja, ik heb vele uren volgekwekt op dat BBS met m'n 2400bps modem.
Oud 15-03-2004, 01:53
DeuS
DeuS is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 15-03-2004 @ 01:28:
Een vriend van me had een tijd lang tussen z'n BBS computer en z'n desktop een arcnet draaien.. Huhuh, dat was oud zeg.. Ik weet niet meer hoe hard het ging, maar denk maar aan iets van 2 Mbit ofzo. En dat onder DOS met iets van gehackt lantastic gebeuren. Maarja, dat was goed genoeg, toen was er nog niet echt breedband beschikbaar. En dat BBS deed toch niet zo veel. Beetje de fidonet post ophalen ja, maar nooit iemand die daar een bestandje kwam halen.

Ja, ik heb vele uren volgekwekt op dat BBS met m'n 2400bps modem.
Lol. Heb nog met een 14.4 modem op Compuserve gezeten op m'n 386
Oud 15-03-2004, 07:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
ARCnet is 1Mbps

Ach voor die tijd was dat supersnel...
Oud 15-03-2004, 13:49
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-03-2004 @ 08:33:
ARCnet is 1Mbps
Mja, ik wist het ook niet meer precies.. Ik geloof dat hij ook nog eens de verkeerde kabel had gebruikt, want ik heb ergens eens gelezen dat ARCnet een 93 ohm kabel nodig heeft.
Oud 15-03-2004, 20:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb er zelf nooit mee gewerkt. In de "goede oude tijd" werkte ik met null modem kabel om mn vriendinnetjes heerlijk af te knallen met Doom2.
Oud 16-03-2004, 00:23
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ja, dat hebben we ook gedaan.. Een avondje lang samen over het nullmodem kabeltje doom2 spelen (zonder cheats).. En dat @#$@#%#%spel liep vast in 't een na laatste level
En die savegame deed het ook niet meer.. Bluh...
Reageren

Regels voor berichten