Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2004, 23:20
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
MarkB schreef op 07-03-2004 @ 00:09:
Code S??? Dat moet dan wel een oud verhaal zijn geweest. In de jaren 70, 80 en vroege jaren 90 bestond er in de VS een aparte tekenafdeling van Disney waar stripverhalen werden gemaakt speciaal voor buitenlandse bladen. Die verhalen werden nooit rechtstreeks in de VS gepubliceerd. Die verhalen kegen code S. De studio is inmiddels allang opgedoekt. Een oud verhaal, dus. Het zal dus wel niet het openingsverhaal zijn geweest?
Klopt, hij stond wat verderop. Het openingsverhaal vond ik erg leuk, maar deze met Guus totaal niet.
Oud 06-03-2004, 23:32
forumfreakie
forumfreakie is offline
Citaat:
Ieke schreef op 07-03-2004 @ 00:20:
Klopt, hij stond wat verderop. Het openingsverhaal vond ik erg leuk, maar deze met Guus totaal niet.
Ik denk dat ik toch maar eens haastig de DD ga opzoeken, ben nu toch wel benieuwd.
Oud 07-03-2004, 00:51
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 07-03-2004 @ 00:09:
Code S??? Dat moet dan wel een oud verhaal zijn geweest. In de jaren 70, 80 en vroege jaren 90 bestond er in de VS een aparte tekenafdeling van Disney waar stripverhalen werden gemaakt speciaal voor buitenlandse bladen. Die verhalen werden nooit rechtstreeks in de VS gepubliceerd. Die verhalen kegen code S. De studio is inmiddels allang opgedoekt. Een oud verhaal, dus. Het zal dus wel niet het openingsverhaal zijn geweest?
Een kenner.

En ja, het doet aan als een oud verhaal. Er staan wel vaker oud aandoende Oma Duck-verhalen in, met eenzelfde tekenstijl als deze. Ziet er goedkoop, lelijk en ondoordacht uit. Ach.
Oud 07-03-2004, 01:36
cup a soup
cup a soup is offline
Citaat:
MarkB schreef op 06-03-2004 @ 23:46:
Ik heb hem nog niet gezien. Sowieso begin dit jaar mijn abonnement opgezegd, want ik ergerde me toch maar groen en geel aan de achteruithollende kwaliteit van het blad. Weet iemand me te zeggen wie het verhaal heeft getekend? Is het een Nederlands verhaal (code H) of een Deens (code D)? Schande trouwens dat Guus werkt!

het is waar ja. zeker de laatste maanden gaat de duck snel achteruit. Waar het vroeger bleef bij sommige hiawatha of knabbel en babbel verhalen die niet leuk waren, nu worden er gewoon schandalige fouten gemaakt. et begint bijna op die o-zo-slechte pockets te lijken..

maar goed.. om de dd nou op te zeggen... nee
Oud 07-03-2004, 01:52
McCaine
McCaine is offline
Het grappige is dat Nederland het enige land is waar Donald Duck nog populair is. Zelfs in de VS leest niemand dat meer.
Oud 07-03-2004, 10:25
Dminor
Dminor is offline
Ik geloof dat ik de kwaliteit van het blad maar eens ga opschroeven met wat eigen inbreng.

De Donald Duck is al jaren een goedkoop aftreksel van alles wat de Duckwereld nog meer aan strips te bieden heeft. Barks en Don Rosa spannen de kroon in goed en kwalitatief werk, maar voor een weekblad produceren ze niet genoeg (ehh, dat wil zeggen: Don Rosa. Hoewel, Barks al helemaal niet natuurlijk, maar ik dwaal af ).

Waarom mensen er überhaupt nog op geabonneerd blijven is mij een raadsel. Als je dan toch al lid wil zijn van een Duck-blad, word dat dan van de DD-Extra.

Citaat:
McCaine schreef op 07-03-2004 @ 02:52:
Het grappige is dat Nederland het enige land is waar Donald Duck nog populair is. Zelfs in de VS leest niemand dat meer.
Mickey Mouse daarentegen..
Oud 07-03-2004, 11:23
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 07-03-2004 @ 02:52:
Dat komt doordat Donald Duck net zo'n zielig burgermannetje is als de meeste Nederlanders. Dat is herkenbaar.
Oud 07-03-2004, 15:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
forumfreakie schreef op 07-03-2004 @ 00:15:
wow
Heb je der verstand van ofzo. Stripverhalen zijn je hobby ofzo?
Heb je der veel?
Ja, ze zijn mijn hobby. Al jaren lees en verzamel ik de meest uitéénlopende stripseries. Langzaam maar zeker ben ik daardoor ook 'vakliteratuur' gaan lezen, zoals Stripschrift, een tijdschrift over... Daaruit heb ik veel opgepikt over de verschillende huidige tekenaars van Donald Duck en in een Stripschrift-special over Carl Barks heb ik veel gelezen over hoe het nou precies zat met die codes. handig, want je weet meteen uit welk land een verhaal komt en uit welk jaar.
Oud 07-03-2004, 15:49
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik heb verschillende keren de Duitse 'Micky Maus' (weekblad) en 'Die beste geschichten von Donald Duck- Sonderheft' (maandblad) gekocht. Een wereld van verschil met de Nederlandse uitgaven! Veel dikker, bij ieder verhaal vermelding van schrijver, tekenaar en zelfs vertaler en geen verhaaltjes voor kleintjes zoals Hiawatha of Rakker, maar alleen maar Donald Duck en Mickey Mouse! En regelmatig artikelen over de tekenaars.
Net zoals in Skandinavië, waar de bladen worden uitgegeven door Egmont, waar Don Rosa rechtstreeks voor werkt. Moesten ze zo in Nederland ook doen!

Ik ga een revolutie plegen! Ik ga de redactie in Nederland omverwerpen! Wie doet er mee??
Oud 07-03-2004, 15:51
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
MarkB schreef op 07-03-2004 @ 16:49:

Ik ga een revolutie plegen! Ik ga de redactie in Nederland omverwerpen! Wie doet er mee??
Ik!Ik! Groot fan van Dagobert Duck
Oud 07-03-2004, 15:53
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 07-03-2004 @ 16:51:
Ik!Ik! Groot fan van Dagobert Duck
Mooi zo! We zijn al met z'n tweeën!

Don Rosa heeft een verhaal gemaakt waarin Oom Dagobert zijn zus Dora weer terugziet! Het is net gepubliceerd in Skandinavië, dus ik verwacht het binnen 2 jaar in Nederland. Het staat in het Zweeds op www.mcduck.nl.
Oud 07-03-2004, 15:55
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
MarkB schreef op 07-03-2004 @ 16:53:
Mooi zo! We zijn al met z'n tweeën!

Don Rosa heeft een verhaal gemaakt waarin Oom Dagobert zijn zus Dora weer terugziet! Het is net gepubliceerd in Skandinavië, dus ik verwacht het binnen 2 jaar in Nederland. Het staat in het Zweeds op www.mcduck.nl.
Maar Dora is toch gewoon Oma Duck? Ik heb al wel vaak gemerkt dat de verhalen uit de Donald Duck Extra en de Donald Duck niet overeenkomen, tekende Don Rosa voor Donald Duck Extra?
Oud 07-03-2004, 15:56
ouwe dibbes
ouwe dibbes is offline
Scan het verhaal eens in dan.
Oud 07-03-2004, 16:06
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 07-03-2004 @ 16:55:
Maar Dora is toch gewoon Oma Duck? Ik heb al wel vaak gemerkt dat de verhalen uit de Donald Duck Extra en de Donald Duck niet overeenkomen, tekende Don Rosa voor Donald Duck Extra?
Zoals je kunt zien op http://duckman.pettho.com/tree/american.html (een onderdeel van de Don Rosa-fansite www.duckhunt.de)is Oma (Dora) Duck niét de zus van Oom Dagobert. Deze stamboom van Don Rosa is gebaseerd op aantekeningen van Carl Barks die hij door de meester zelf toegestuurd heeft gekregen. In veel Europese verhalen was Oma Duck de zus van Dagobert. Don Rosa heeft met deze stamboom geprobeerd die mythe te beëindigen. In "Het Levensverhaal van Oom Dagobert", deel 10: "De bezetter van Fort Duckburg" kun je dan ook twéé Dora's naast elkaar zien: Dagobert's zus Doortje en Dora (Oma) Duck. In 1995, toen de stamboom in Nederland -hertekend door Michel nadorp- werd gepubliceerd, is de redactie daar eerst in meegegaan, maar later weer op teruggekomen. Don Rosa heeft nooit rechtsreeks voor Donald Duck Extra getekend, maar alle Don Rosa-verhalen komen wel uitsluitend in de Extra. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk overkom, want het wordt soms ingewikkeld.
Oud 07-03-2004, 16:15
Verwijderd
Is Don Rosa degene die de tekeningen van o.a. dat Fort Duckburg-verhaal heeft gemaakt? Die verhalen zijn altijd zo mooi. Met die kleine humordetails.

Overigens vind ik, dat buiten die genoemde verhalen, de DD Extra volkomen waardeloos is. En dan ook *echt* waardeloos. Al een jaar of twee.
Oud 07-03-2004, 16:19
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
MarkB schreef op 07-03-2004 @ 16:49:
Ik doe mee. Weg met Rakker, Knabbel en babbel en Hiawatha.

Die echte albums: Ik vind het ontzettent irritand dat die verhalen van de Dagobert serie "Het Levensverhaal van Oom Dagobert" allemaal uit die oude album's komen. Die ken ik al lang en gaan ze het op zo'n manier weer herhalen Net als bij verhalen als "de vliegende hollander" (dacht ook van die dagobert serie) die je wel eens in van die kleine (2 delen meestal) boekjes bij de Donald Duck ziet. Niks aan zo.
Oud 07-03-2004, 16:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
hppa schreef op 07-03-2004 @ 17:15:
Is Don Rosa degene die de tekeningen van o.a. dat Fort Duckburg-verhaal heeft gemaakt? Die verhalen zijn altijd zo mooi. Met die kleine humordetails.

Overigens vind ik, dat buiten die genoemde verhalen, de DD Extra volkomen waardeloos is. En dan ook *echt* waardeloos. Al een jaar of twee.
Ja, Don Rosa tekent -én schrijft!- o.a. al diie verhalen waarin Fort Duckburg en de geschiedenis van Duckstad en de Ducks in voorkomen. Die met die leuke humoristische details, inderdaad. Meer over het werk van Don Rosa op http://duckman.phetto.com/drinfo/drwork.html (onderdeel van www.duckhunt.de).

De Donald Duck Extra is inderdaad de laatste twee jaar in kwaliteit erg achteruit gegaan. dat komt door de herdrukken van superoude, kinderlijke -en vaak lelijk getekende- verhalen uit de USA (meestal van Tony Strobl -gestorven in 1991, kun je nagaan...). En dát komt weer doordat de uitgever van DDE in nederland -Sanoma- in geldnood zit en het dus goedkoper is herdrukken te plaatsen i.p.v. nieuwe verhalen aan te kopen.
Oud 07-03-2004, 16:28
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Ieke schreef op 07-03-2004 @ 17:19:
Ik doe mee. Weg met Rakker, Knabbel en babbel en Hiawatha.

Die echte albums: Ik vind het ontzettent irritand dat die verhalen van de Dagobert serie "Het Levensverhaal van Oom Dagobert" allemaal uit die oude album's komen. Die ken ik al lang en gaan ze het op zo'n manier weer herhalen Net als bij verhalen als "de vliegende hollander" (dacht ook van die dagobert serie) die je wel eens in van die kleine (2 delen meestal) boekjes bij de Donald Duck ziet. Niks aan zo.
Het mooie daarvan vind ik dat ik zo langzaam maar zeker alle Don Rosa-verhalen die al in de Extra hebben gestaan, nu ook in album krijg. Als ik dan een verhaal wil lezen, hoef ik niet door een enorme berg DDExtra's te graven, maar kan ik er zo een album bij pakken. Én ik heb door die herdrukken een paar verhalen van Don Rosa in album die ik nog nóóit had gelezen. Wat ik wél irritant vind is, dat de Nederlandse redactie er dan af en toe extra materiaal van Don Rosa instopt -tekeningen en platen- en dan het redactioneel commentaar verkloten.
Oud 07-03-2004, 16:31
Verwijderd
jah , guus geluk werkt nooit he , zou hij misschien stiekem allochtoon zijn (ooeeeh gevaarlijk onderwerp)
Oud 07-03-2004, 16:32
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
MarkB schreef op 07-03-2004 @ 17:28:
Het mooie daarvan vind ik dat ik zo langzaam maar zeker alle Don Rosa-verhalen die al in de Extra hebben gestaan, nu ook in album krijg. Als ik dan een verhaal wil lezen, hoef ik niet door een enorme berg DDExtra's te graven, maar kan ik er zo een album bij pakken. Én ik heb door die herdrukken een paar verhalen van Don Rosa in album die ik nog nóóit had gelezen. Wat ik wél irritant vind is, dat de Nederlandse redactie er dan af en toe extra materiaal van Don Rosa instopt -tekeningen en platen- en dan het redactioneel commentaar verkloten.
Goed, dat kan ik me voorstellen, maar ik vind opnieuw drukken en dan doen alsof het nieuw is overdreven. In die eerste Dagobert albums staan ze ook. Kan je die net zo goed gaan herdrukken.
Ik kan die verhalen uit de eerste 20 dagobert en de eerste 40 van Donald wel dromen ontdertussen
Oud 07-03-2004, 16:38
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Ieke schreef op 07-03-2004 @ 17:32:
Goed, dat kan ik me voorstellen, maar ik vind opnieuw drukken en dan doen alsof het nieuw is overdreven. In die eerste Dagobert albums staan ze ook. Kan je die net zo goed gaan herdrukken.
Ik kan die verhalen uit de eerste 20 dagobert en de eerste 40 van Donald wel dromen ontdertussen
Ho, volgens mij hebben we het nou over verschillende dingen. Ík heb het over de Don Rosa-verhalen die al eens in de DDExtra hebben gestaan en die nu in de Oom Dagobert-reeks worden herdrukt en jíj hebt het waarschijnlijk over de Carl Barks-verhalen die al eens in de Oom Dagobert-albums 1 t/m 30 hebben gestaan en die nu in de Donald Duck-albums worden herdrukt. Right? Tja, als in een DD-album verhalen staan die ik al ken (ik heb ook veel Dagobert-albums onder nr. 30, die trouwens veel geld waard zijn), laat ik ze gewoon liggen en soms -laatste albums- ben ik heel blij, want die verhalen kende ik nog niet. Maar het herdrukken en presenteren of het nieuw is wordt gewoon heel vaak gedaan in Nederland. Ook in het weekblad. Let maar eens op: als een verhaal code RPDD... heeft, dan is het een 'reprint' uit 'Donald Duck weekblad' nr zoveel en zoveel
Oud 07-03-2004, 16:41
Verwijderd
nemen jullie dit nou echt serieus
Oud 07-03-2004, 16:44
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Solero schreef op 07-03-2004 @ 17:41:
nemen jullie dit nou echt serieus
Alles behalve jou nemen wij serieus ja.
Oud 07-03-2004, 17:14
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
MarkB schreef op 07-03-2004 @ 17:38:
Ho, volgens mij hebben we het nou over verschillende dingen. Ík heb het over de Don Rosa-verhalen die al eens in de DDExtra hebben gestaan en die nu in de Oom Dagobert-reeks worden herdrukt en jíj hebt het waarschijnlijk over de Carl Barks-verhalen die al eens in de Oom Dagobert-albums 1 t/m 30 hebben gestaan en die nu in de Donald Duck-albums worden herdrukt. Right? Tja, als in een DD-album verhalen staan die ik al ken (ik heb ook veel Dagobert-albums onder nr. 30, die trouwens veel geld waard zijn), laat ik ze gewoon liggen en soms -laatste albums- ben ik heel blij, want die verhalen kende ik nog niet. Maar het herdrukken en presenteren of het nieuw is wordt gewoon heel vaak gedaan in Nederland. Ook in het weekblad. Let maar eens op: als een verhaal code RPDD... heeft, dan is het een 'reprint' uit 'Donald Duck weekblad' nr zoveel en zoveel
Ik volg het allemaal niet meer zo. Wat ik aan albums van "Het Levensverhaal van Oom Dagobert" gelezen heb zijn het bijna allemaal verhalen die ik in die oude terugvind. Ook in die Donald Duck albums. (in de nieuwe, zie je veel verhalen die ik in de oude dagobert of donald albums heb gelezen)

Ik heb net even gekeken, in de dagobertalbums waar ik het over heb staan maar heel weinig nummers van het verhaal. Meestal staat er gewoon geen nummer en als die er wel staan iets van WD.US en dan een nr of WD.C en een nummer, alleen C en een nummer en WR. US en een nummer. Zegt me werkelijk helemaal niks.
Oud 07-03-2004, 17:29
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 07-03-2004 @ 17:44:
Alles behalve jou nemen wij serieus ja.
Oud 07-03-2004, 17:54
DT
DT is offline
Solero ga dan weg als je het niet interessant vindt.

Ik vindt zelf ook dat de kwaliteit van de Donald duck achteruit is gegaan. Aan die 4-plaatjes-stripjes in de brievenbus kan ik me echt dood ergeren, zo flauw. Ze stoppen hem ook overvol met knabbel en babbel en weet ik veel wat voor onzin.
Ik heb ook een abonnement op de DD extra en ben al een paar jaar 'fan' van Don Rosa verhalen. Ik vind ze ook leuker dan die van Barks (heb zo'n 70 Barks albums). Eigenlijk is dat speciale verhaal eens in de 3 maanden de enige reden om de DD extra te houden (mn vader heeft de normale nu geloof ik opgezegd).
Oud 07-03-2004, 17:55
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Ieke schreef op 07-03-2004 @ 18:14:
Ik volg het allemaal niet meer zo. Wat ik aan albums van "Het Levensverhaal van Oom Dagobert" gelezen heb zijn het bijna allemaal verhalen die ik in die oude terugvind. Ook in die Donald Duck albums. (in de nieuwe, zie je veel verhalen die ik in de oude dagobert of donald albums heb gelezen)

Ik heb net even gekeken, in de dagobertalbums waar ik het over heb staan maar heel weinig nummers van het verhaal. Meestal staat er gewoon geen nummer en als die er wel staan iets van WD.US en dan een nr of WD.C en een nummer, alleen C en een nummer en WR. US en een nummer. Zegt me werkelijk helemaal niks.
De verhalen die in de albums "Het levensverhaal van Oom Dagobert" staan (nrs 53-59) en in de albums daarna, "De reisavonturen van Oom Dagobert" zijn nog nooit eerder in album verschenen. Wél in de Donald Duck Extra. Verhalen uit de oúde Oom Dagobert-albums (nrs. 1 t/m 30) worden nu herdrukt in de Donald Duck-albums. Inderdaad zijn de codes in die albums heel onvolledig, omdat men toen in het buitenland de Amerikaanse codes nog niet overnam.
Oud 07-03-2004, 20:12
cup a soup
cup a soup is offline
Ik ben het met je eens DT

hoewel Barks natuurlijk geniaal was; hij heeft heel Duckstad gemaakt, is Don Rosa zoveel beter. Er komen zo veel aspecten uit de geschiedenis in voor. voor mij verschilt het niet veel met literatuur zo geniaal... de humor zo leuk, ook leuk om meerdere keren te lezen, want op de achtergrond gebeurt zoveel

Don Rosa's tekenstijl zou minder zijn, omdat die van Barks zo simpel is, maar juist die vele details maken de strips van Don Rosa zo mooi.

die nieuwe DD-extra's zijn niet echt goed nee.. k ga al die oude maar 'ns 2e hands kopen.
En DT, als Don Rosa een nieuw verhaal maakt, komt het uiteindelijk ook nog wel in een album terecht. (ook mooier papier!)

wat vinden we overigens van de pockets (bagger) ?
Oud 07-03-2004, 20:27
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
cup a soup schreef op 07-03-2004 @ 21:12:

Ik spaar al die dubbeldikke pockets, heb ze tot nu toe allemaal. Hoewel het niet de verhalen zijn die in de normale Duck te vinden zijn, vind ik het toch wel leuke verhalen. Het zit iig niet volgestopt met Knabbel en Babbel, De Grote Boze Wolf enzo. Het heeft een ook iets eigentijdser karakter. Misschien is het zwak, misschien sterk. However, ik vind de eerste dubbelpockets leuker dan de laatsten.
Oud 07-03-2004, 20:33
forumfreakie
forumfreakie is offline
Citaat:

Dat vind ik eerlijk gezegt niet zoveel aan. Vaak lange verhalen en dat vind ik nooit erg leuk. Als er in de gewone DD vervolgverhalen zijn irriteer ik me er al snel aan. Zoals Mickey ofzoiets.
Oud 07-03-2004, 20:34
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Als je niets te doen hebt en gewoon kilometers wilt maken zijn de pockets nog erg geschikt. Ik heb zelf deel 1 t/m 60 gekocht, daarna werden ze me te duur. Nu koop ik er sporadisch nog een om de tijd te doden. Het duurt zo lang tot er weer eens een nieuw leuk album uitkomt. En toch minstens 1 keer per week heb ik een enorme stripboekkoopdrang, dus als ik dan alle DD/Oom Dagobert-albums en alle Garfields ook..

Toch blijft het ultieme leesplezier natuurlijk besloten liggen in de Don Rosa- en Carl Barks-verhalen. Barks was geniaal omdat hij in zijn simpelheid toch zeer sterke en humoristische situaties wist te vertolken tot een stripverhaal. Ons aller Keno geeft daar echter nog een extra dimensie aan: hij combineert het nuttige met het aangename, oftewel het handboek van de jonge woudlopers met de beslommeringen van Oom Dagobert. Geweldige combinatie: het heeft spanning, avontuur, diepgang. Samen met de fantastische manier van tekenen en de pielige, humoristische details (alleen al dat D.U.C.K. in het openingspanel!) leidt dit tot een verheffing van het stripverhaal tot kunst in haar uiterste souplesse!

Goed, misschien liet ik me even meesleuren, maar ik ben er wel weg van. (Ik heb een kast vol strips van 1,5 bij 2 meter, hoe zit dat bij jullie? )
Oud 07-03-2004, 20:37
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
forumfreakie schreef op 07-03-2004 @ 21:33:
Dat vind ik eerlijk gezegt niet zoveel aan. Vaak lange verhalen en dat vind ik nooit erg leuk. Als er in de gewone DD vervolgverhalen zijn irriteer ik me er al snel aan. Zoals Mickey ofzoiets.
De Mickeyverhalen in de pockets daarentegen kunnen wel zeer spannend en leuk zijn, vind je ook niet? zo herinner ik mij 'de dame in het lila'..
Oud 07-03-2004, 20:40
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 07-03-2004 @ 21:37:
De Mickeyverhalen in de pockets daarentegen kunnen wel zeer spannend en leuk zijn, vind je ook niet? zo herinner ik mij 'de dame in het lila'..
Ik ben nooit zo weg van de Mickeyverhalen, de duckverhalen vind ik leuker. De Mickeyverhalen zijn namelijk altijd hetzelfde opgebouwd, en ik de Duckverhalen valt toch meer te 'ontdekken', namen, grapjes enzo.
Oud 07-03-2004, 20:46
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
fractuur schreef op 07-03-2004 @ 21:40:
Ik ben nooit zo weg van de Mickeyverhalen, de duckverhalen vind ik leuker. De Mickeyverhalen zijn namelijk altijd hetzelfde opgebouwd, en ik de Duckverhalen valt toch meer te 'ontdekken', namen, grapjes enzo.
Ja, het is wel zo dat de huidig gefabriceerd wordende Mickeyverhalen teren op oude richtlijnen, nog een reden waarom ik nog maar sporadisch pockets koop. Maar uit de delen 1 t/m 50 bijvoorbeeld zijn best wat leuke verhalen te vissen.
Oud 07-03-2004, 20:50
Dynamico
Dynamico is offline
@ MarkB:
Citaat:
Het verhaal waar iedereen nu al tijden op wacht en één van Don Rosa's bijzonderste verhalen zal zijn is eindelijk uitgekomen in Scandinavië. Het eerste deel van dit driedelige verhaal (zijn langste verhaal tot nu toe, 36 blz.) is dus uitgekomen. Op de website van de Deense Donald Duck, Anders And, kan je al de voorkant en de eerste pagina van dit nieuwe verhaal zien!
Hoeveel pagina's had het verhaal van de Sampo dan? Die had er toch wel meer?
Oud 07-03-2004, 20:52
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 07-03-2004 @ 21:46:
Ja, het is wel zo dat de huidig gefabriceerd wordende Mickeyverhalen teren op oude richtlijnen, nog een reden waarom ik nog maar sporadisch pockets koop. Maar uit de delen 1 t/m 50 bijvoorbeeld zijn best wat leuke verhalen te vissen.
Tsja, ik heb maar 2 gewone pockets, ik zit meer in de dubbelpocketbusiness. Die zijn vaak toch wat nieuwer.
Oud 07-03-2004, 20:57
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
fractuur schreef op 07-03-2004 @ 21:52:
Tsja, ik heb maar 2 gewone pockets, ik zit meer in de dubbelpocketbusiness. Die zijn vaak toch wat nieuwer.
Die koop ik inderdaad ook telkens weer.
Maar die volgens mij is er inhoudelijk geen verschil met de gewone pockets hoor. Dacht ik tenminste.
Oud 07-03-2004, 21:10
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Le Socialiste schreef op 07-03-2004 @ 12:23:
Dat komt doordat Donald Duck net zo'n zielig burgermannetje is als de meeste Nederlanders. Dat is herkenbaar.
Onzin. Donald Duck is duidelijk een parodie op de gemiddelde lower middle class Amerikaan in het Noordoosten. Dat zie je aan alles.
Oud 07-03-2004, 21:10
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
McCaine schreef op 07-03-2004 @ 22:10:
Onzin. Donald Duck is duidelijk een parodie op de gemiddelde lower middle class Amerikaan in het Noordoosten. Dat zie je aan alles.
Op Carl Barks himself om precies te zijn.
Oud 08-03-2004, 12:35
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 07-03-2004 @ 21:50:
@ MarkB:

Hoeveel pagina's had het verhaal van de Sampo dan? Die had er toch wel meer?
Van 'Strijd om de Sampo' bestaan twee versies. Eén van 33 en één van 34 pagina's. De versie van 34 pagina's is alleen in Finland gepubliceerd. Nadat het verhaal daar was voorgepubliceerd, merkte een lezer op dat Oom Dagobert in de Onderwereld zijn hoed was verloren en niet terug had gekregen. Daarom vroeg de Finse redactie aan Don Rosa om speciaal voor de hardcover-uitgave een extra pagina als epiloog te maken. De pagina is te lezen op http://duckman.pettho.com/2worlds/quest.html (onderdeel van www.duckhunt.de).
Oud 08-03-2004, 12:36
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
MarkB schreef op 08-03-2004 @ 13:35:
Van 'Strijd om de Sampo' bestaan twee versies. Eén van 33 en één van 34 pagina's. De versie van 34 pagina's is alleen in Finland gepubliceerd. Nadat het verhaal daar was voorgepubliceerd, merkte een lezer op dat Oom Dagobert in de Onderwereld zijn hoed was verloren en niet terug had gekregen. Daarom vroeg de Finse redactie aan Don Rosa om speciaal voor de hardcover-uitgave een extra pagina als epiloog te maken. De pagina is te lezen op http://duckman.pettho.com/2worlds/quest.html (onderdeel van www.duckhunt.de).
Dat is zo'n ultra-goed verhaal. Net als de rest van de Don Rosa verhalen.
Oud 08-03-2004, 12:40
Verwijderd
Is Guus Geluk trouwens niet stiekem een buitenlander? Niet werken en teren op de belastingcenten van oom Donald en buurman Bolderbast.
Oud 08-03-2004, 12:41
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Le Socialiste schreef op 08-03-2004 @ 13:40:
Is Guus Geluk trouwens niet stiekem een buitenlander? Niet werken en teren op de belastingcenten van oom Donald en buurman Bolderbast.
Zijn vader was een gastarbeidereend die uit Eenderije kwam...
Oud 08-03-2004, 12:42
Verwijderd
Citaat:
hasseltboy schreef op 08-03-2004 @ 13:41:
Zijn vader was een gastarbeidereend die uit Eenderije kwam...
Guus Geluk is toch een gans? Of moet ik zeggen: een chans.
Oud 08-03-2004, 12:43
Creatief
Creatief is offline
waar mensen zich al niet druk over maken
Oud 08-03-2004, 12:43
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Le Socialiste schreef op 08-03-2004 @ 13:42:
Halfbloedje...half gans, half eend...
Oud 08-03-2004, 12:44
Verwijderd
Citaat:
hasseltboy schreef op 08-03-2004 @ 13:43:
Halfbloedje...half gans, half eend...
Zoiets als Kenjirro dus. Een halve allochtoon.
Oud 08-03-2004, 12:46
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Ik ben het met je eens DT

hoewel Barks natuurlijk geniaal was; hij heeft heel Duckstad gemaakt, is Don Rosa zoveel beter. Er komen zo veel aspecten uit de geschiedenis in voor. voor mij verschilt het niet veel met literatuur zo geniaal... de humor zo leuk, ook leuk om meerdere keren te lezen, want op de achtergrond gebeurt zoveel

Don Rosa's tekenstijl zou minder zijn, omdat die van Barks zo simpel is, maar juist die vele details maken de strips van Don Rosa zo mooi.
Don Rosa daarover aan het woord: "I sometimes see people arguing about who is better or not better or that I don't do this or that exactly like Barks did and it puzzles me why people insist on setting writers/artists against each other like this was some sort of competition or why they would want every Duck story to be written and drawn exactly the way Barks did. I think it's great when there's something in these comics for several different readers, and when it doesn't look like they are coming off an assembly line. And it disturbs me when kindly (but misguided) people make the ascertation that I'm in any way better than Barks (other than younger) it hurts my feelings!"

Citaat:
De pockets zouden een heel stuk beter kunnen. Weer neem ik Duitsland (en Oostenrijk en Zwitserland) als voorbeeld. De pockets die wij hier in Nederland krijgen, bevatten exact dezelfde verhalen als de Duitse. De Duitse uitgever Ehapa (zuster van Egmont, waar Don Rosa voor werkt) stelt pockets samen van Italiaanse (code I) en Deense (code D) verhalen. Nederland koopt die kant en klaar over en hoeft ze alleen nog maar te vertalen. Maar wat doen ze in Duitsland? Daar vermelden ze niet alleen schrijver en tekenaar, maar daar plaatsen ze ook de titels van de verhalen in de mooiste lettertypes en gaafste inkleuringen, getrouw aan de Italiaanse orginelen. Wat doet Nederland? Daar kalken ze met een dikke viltstift de titel op de verhalen (nooit opgevallen?) en schrappen ze de namen van schrijvers/tekenaars. Kom er zó nog maar eens achter wie je favoriete verhaal heeft getekend.

Qua inhoud: ik heb ze heel lang leuk gevonden, maar de laatste jaren kocht ik ze eigenlijk alleen nog maar, omdat ik hoopte dat er nog verhalen van Giorgio Cavazzano of Corrado Mastantuono zouden komen. Maar helaas: niks Ik heb ze allemaal tot nr. 100, maar ben er nu mee gestopt. Ik vind de pockets vooral leuk vanwege de karakters die alleen in Italiaanse verhalen optreden: Brigitta McBridge, Diederik Duck, Otto von Drakenstein en John D. Rockerduck (van Diederik worden wel Deense verhalen gemaakt, maar die worden in Nederland niet geplaatst, omdat ze dat te on-Barks-stijl vinden).
Oud 08-03-2004, 12:46
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Le Socialiste schreef op 08-03-2004 @ 13:44:
Zoiets als Kenjirro dus. Een halve allochtoon.
Zoiets ja...
Oud 08-03-2004, 12:48
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Le Socialiste schreef op 08-03-2004 @ 13:42:
Zijn moeder Trijntje Duck was (de naam zegt het al) een eend en zijn vader Fortunus Geluk een gans. Inderdaad een halfbloedje.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten