Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2004, 20:42
haarlak
haarlak is offline
Tekeergaand hart
Warme handen strelen langzaam
Glimlachend liggen we in de kou
Wind blaast, bomen bewegen
Twee lippen in mijn nek

Doorweekt door de regen
Samen richting het bushokje
Daar voel ik de warmte van je lichaam
Regen tikt door, de tijd stopt
Jouw lippen op die van mij

wat vinden jullie ervan, wat zou ik er nog aan kunnen veranderen, wat voor titel past erbij enz..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2004, 20:51
professor2
professor2 is offline
ik hou niet van titels tenzij ze egt bij eht gedicht zelf horen als je snapt wat ik bedoel
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 21:03
Dynamico
Dynamico is offline
Ehm... heb je nou wat losse kreten neergepend? Het komt op mij over als een kortschrift dat journalisten hanteren om een situatie om de 15 seconden te beschrijven. Een soort 'report' dus, waarmee ik eigenlijk het gevoel dat je er toch wel instopt teniet doe.

Ik kan geen metrum noch rijm ontdekken, daar hou ik persoonlijk niet van.
Oud 07-03-2004, 21:39
haarlak
haarlak is offline
van (veel) rijm hou ik niet zo, vaak vind ik dat zo 'gemaakt' staan, alsof het woord uitgekozen is omdat het rijmt of moet rijmen. maar je hebt gelijk dat het er misschien beter uit zou zien als er in ieder geval iets zou rijmen.
en lange zinnen vond ik in dit geval niet passend, omdat dat (vind ik) weer te lang zou worden
dat dit misschien juist weer te kort is heb je ook gelijk in..
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 21:50
Mandarijntje
Mandarijntje is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 07-03-2004 @ 22:03:
Ehm... heb je nou wat losse kreten neergepend? Het komt op mij over als een kortschrift dat journalisten hanteren om een situatie om de 15 seconden te beschrijven. Een soort 'report' dus, waarmee ik eigenlijk het gevoel dat je er toch wel instopt teniet doe.

Het kan misschien ook komen door de manier waaróp je het leest, tot nu toe vind ik je erg negatief over geplaatste gedichten, van de reacties die ik van je heb gelezen tot nu toe dan.
Als je het gevoel erbij 'leest', vind ik het wel goed. Het mag dan weliswaar niet helemaal kloppen met de 'regeltjes van het dichten', maar je bent geen artiest vind ik als je je houdt an dat soort regeltjes. Maar ik kan wel begrijpen waar je vandaan komt, maar lees het gevoel er eens bij, misschien veranderd dat je mening.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 08:22
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 07-03-2004 @ 22:03:
Citaat:
haarlak schreef op 07-03-2004 @ 21:42:
Wind blaast, bomen bewegen
Twee lippen in mijn nek

Doorweekt door de regen

Op zich vind ik het wel wat hebben, je doet in ieder geval goed je best om een sfeer te creeren, daar zijn die details vaak belangrijk voor. Toch komt het hier niet helemaal goed uit de verf, omdat het hele gedicht toch een beetje nietszeggend op me overkomt, twee lippen in je nek, een zoen, en dan? Ik had verwacht dat het ergens naartoe zou leiden, maar dat doet het hier niet echt, dat vind ik jammer.

Misschien is een derde strofe erbij nog een optie, of je zou dat zoenen pas aan het eind van het gedicht moeten noemen, omdat die lippen eerst al in je nek staan is de spanning van of hij je nou ook leuk vindt een beetje weg.

Dynamico had wel gelijk over het ritme, dat zou je best aan kunnen passen, een paar woordjes of lettergrepen erbij. Een goed ritme vind ik persoonlijk een van de belangrijkste dingen van het gedicht, zonder goed ritme leest het gedicht simpelweg niet lekker .
Oud 08-03-2004, 10:05
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
lovetear schreef op 08-03-2004 @ 09:22:
Dynamico had wel gelijk over het ritme, dat zou je best aan kunnen passen, een paar woordjes of lettergrepen erbij. Een goed ritme vind ik persoonlijk een van de belangrijkste dingen van het gedicht, zonder goed ritme leest het gedicht simpelweg niet lekker .
Dat is exact wat ik bedoel.

En over de rijm die je aangaf heb ik zo mijn twijfels of die er bewust ingezet is. Maar zulke gedichten, losstaand van elk houvast dat we kennen, moet mijns inziens nog iets extra's hebben om dat te compenseren. Dat is in dit geval niet zo. De sfeer is goed hoor, maar toch mist er 'iets'.
Reageren

Regels voor berichten