Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2003, 09:47
Tjaslon
Tjaslon is offline
kwebbelmutsje, ten eerste, dit is een forum, geen Donald Duck. Punten staan, in mijn mening, wat beter dan uitroeptekens .
De geboorte van Jezus van Nazereth, aangenomen dat hij bestaan heeft, heeft volgens geschiedkundig bewijs (najah geschiedkundig: laten we het op de bijbel houden) inderdaad veel betekend voor het Christelijk geloof. Maar je punt is..??
Advertentie
Oud 30-05-2003, 11:16
Shade
Shade is offline
Citaat:
kwebbelmutsje schreef op 30-05-2003 @ 10:31:
Ik denk dat er wel degelijk dingen veranderd zijn door de komst van Jezus! Jij ziet ze alleen niet! Door zijn komst is er vanalles gebeurt. Hij heeft ons laten zien dat hij de Zoon van God is en zo het geloof verder de wereld ingezonden!!

God heeft dus wel degelijk iets van zich laten merken. Ik vind dat 1 keer je zoon naar de aarde sturen wel genoeg is hoor! x2_Shade: volgens mij ben jij gewoon stronteigenwijs, je wilt het niet zien. Nou dan zie je het ook inderdaad niet! God is een koning, niet je knechtje!
Hij heeft ons laten zien dat hij de zoon van god is.....was jij erbij dan!?
Geloof je dat verhaal?....
Kijk nou eens op deze site:
http://www.skepp.be/thema/bijbelse_t...jdigheden.html

Van die bijbel klopt geen reet. Als je die verhalen gelooft weet je zeker dat je iets verkeerds gelooft.

Ik heb nog nooit bewijs van god gezien en die jezus kan net zo goed een gek zijn geweest die aandacht wou want er was geen enkel bewijs dat ie de zoon van god was. Waarom zou jezus in die tijd komen? Waarom niet in moderne tijd zodat iedereen meteen zou weten dat god bestaat door massa comunicatie.

Er is geen bewijs, een hoop bewijzen over valse verhalen, een hoop tegenstrijdige verhalen, god laat het nooit es duidelijk merken dat ie er is.
En dan noem je mij stront eigenwijs!? Ga weg man....ik zie tenminste in dat er geen enkel bewijs is voor god en ik ga ook niet zomaar achter een groep aanlopen omdat ik toevallig denk dat het best eens zo zou kunnen zijn.

Ik heb een aantal van deze dingen al eerder gezegt maar als je nu nog niet snapt waarom veel mensen niet in god geloven ben jij gewoon degene die hier stront eigenwijs is.
Oud 30-05-2003, 12:05
Natural Thing
Natural Thing is offline
Ik wil ff wat zeggen, Jesusfreak, ik ben zelf ook gelovig. Toch vind ik het een beetje belachelijk wat jij aan het doen bent! Je zet een songtekst neer, maar wat wil je er mee bereiken. Je zit verder alleen maar te zeiken!! Je hoeft je er niet voor te schamen, maar je hoeft er ook niet te koop mee te lopen. Een christen is niet beter dan een ander mens en zoals jij alles neerzet lijkt het daar wel op!! Denk voortaan beter na voordat je zoiets doet en als je het dan doet.......gedraag je dan ook zo!! En ga niet zitten zeuren als mensen erop reageren.
Oud 30-05-2003, 12:40
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Natural Thing schreef op 30-05-2003 @ 13:05:
Ik wil ff wat zeggen, Jesusfreak, ik ben zelf ook gelovig (..) Een christen is niet beter dan een ander mens
Kijk en dit zijn de soort gelovigen waardoor ik bijna weer respect krijg voor de godsdiensten.
Oud 30-05-2003, 13:01
Verwijderd
Citaat:
kwebbelmutsje schreef op 30-05-2003 @ 10:31:
Ik denk dat er wel degelijk dingen veranderd zijn door de komst van Jezus! Jij ziet ze alleen niet! Door zijn komst is er vanalles gebeurt. Hij heeft ons laten zien dat hij de Zoon van God is en zo het geloof verder de wereld ingezonden!!

God heeft dus wel degelijk iets van zich laten merken. Ik vind dat 1 keer je zoon naar de aarde sturen wel genoeg is hoor! x2_Shade: volgens mij ben jij gewoon stronteigenwijs, je wilt het niet zien. Nou dan zie je het ook inderdaad niet! God is een koning, niet je knechtje!
Je hoeft niet zo pissig te worden omdat iemand gewoon niet gelooft hoor! Ik geloof ook niet meer in jouw God, ik heb zelf gezien dat er voor mij niet meer in te geloven viel, dan kan ik ook zeggen: jij wilt het gewoon niet zien.
En God een koning? Waarom lag zijn zoon dan op zijn knieën om de voeten van zijn leerlingen te wassen?
Oud 30-05-2003, 16:07
Natural Thing
Natural Thing is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 30-05-2003 @ 13:40:
Kijk en dit zijn de soort gelovigen waardoor ik bijna weer respect krijg voor de godsdiensten.
respect is gewoon altijd belangrijk, gelovig of niet gelovig!! Dat moet iedereen voor zich weten....alleen vind ik het vervelend als mensen hun mening aan anderen op willen leggen!! Dat hoeft helemaal niet!! Je kunt mensen wel je gedrag laten zien......hoeft niet vroom of zo te zijn en je moet al helemaal geen aand8 trekken met je geloof.
Oud 30-05-2003, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 30-05-2003 @ 14:01:
Je hoeft niet zo pissig te worden omdat iemand gewoon niet gelooft hoor! Ik geloof ook niet meer in jouw God, ik heb zelf gezien dat er voor mij niet meer in te geloven viel, dan kan ik ook zeggen: jij wilt het gewoon niet zien.
En God een koning? Waarom lag zijn zoon dan op zijn knieën om de voeten van zijn leerlingen te wassen?
Jezus hield van zijn vijanden, was onderdanig aan zijn vrienden. Als je de ander naast jezelf zet, of boven je, is dat goed volgens de bijbel. Je moet de ander liefhebben als jezelf.

God is de Koning in de zin dat Hij de aarde heeft geschapen, Hij heerst. Tenminste, dat zou zo moeten zijn. Ik zie hem niet, ik voel Hem niet, ik hoor Hem niet. Donderdag kregen wij de visie (televisiegids van de EO) en daarin stond wat over de eo-jongeren dag. Dat je alleen in God kan geloven als Hem ervaart. Ik denk dat ik toen ik dat las, nog meer vertrouwen verloor.
Oud 30-05-2003, 17:05
Tjaslon
Tjaslon is offline
Natural Thing, je weet zelf ook, netzoals je mede Christenen, dat als je niet actief "zieltjes" gaat winnen dat de kans er groot is dat het Christendom uitsterft. De kerken stromen dacht ik leeg. Zit je dat niet dwars?
Oud 31-05-2003, 05:40
Shade
Shade is offline
Citaat:
Natural Thing schreef op 30-05-2003 @ 13:05:
Ik wil ff wat zeggen, Jesusfreak, ik ben zelf ook gelovig. Toch vind ik het een beetje belachelijk wat jij aan het doen bent! Je zet een songtekst neer, maar wat wil je er mee bereiken. Je zit verder alleen maar te zeiken!! Je hoeft je er niet voor te schamen, maar je hoeft er ook niet te koop mee te lopen. Een christen is niet beter dan een ander mens en zoals jij alles neerzet lijkt het daar wel op!! Denk voortaan beter na voordat je zoiets doet en als je het dan doet.......gedraag je dan ook zo!! En ga niet zitten zeuren als mensen erop reageren.

Citaat:
Tjaslon quote:

inderdaad

Citaat:
zopje quote:
Jezus hield van zijn vijanden, was onderdanig aan zijn vrienden. Als je de ander naast jezelf zet, of boven je, is dat goed volgens de bijbel. Je moet de ander liefhebben als jezelf.

God is de Koning in de zin dat Hij de aarde heeft geschapen, Hij heerst. Tenminste, dat zou zo moeten zijn. Ik zie hem niet, ik voel Hem niet, ik hoor Hem niet. Donderdag kregen wij de visie (televisiegids van de EO) en daarin stond wat over de eo-jongeren dag. Dat je alleen in God kan geloven als Hem ervaart. Ik denk dat ik toen ik dat las, nog meer vertrouwen verloor.
volgens de bijbel ja....
Als god echt bestond zou ik het dom vinden dat ie mij en anderen niet gewoon bekeert.

Citaat:
Tjaslon:
Natural Thing, je weet zelf ook, netzoals je mede Christenen, dat als je niet actief "zieltjes" gaat winnen dat de kans er groot is dat het Christendom uitsterft. De kerken stromen dacht ik leeg. Zit je dat niet dwars?
Waarschijnlijk is er een reden dat het christendom minder wordt
En die reden is denk ik dat steeds meer mensen inzien dat ze alleen maar achter een groep en een onbetrouwbaar boek aanlopen.
Sommigen zeggen dat ze god voelen, maar daar geloof ik niks van. Ik denk eerder dat het een smoes is om te blijven geloven.

Ik snap wel dat mensen geloven in een god als een soort steun.
En dan kan je moeilijk niet in god geloven want dan heb je er helemaal geen steun aan.

Maar op de manier waarop sommigen proberen zieltjes te winnen verlies je ze er alleen maar mee hoor....

En als god het belangerijk vond dat meer mensen geloofden liet hij zichzelf wel zien of liet hij het wel op een andere manier merken.
Oud 31-05-2003, 08:01
Natural Thing
Natural Thing is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 30-05-2003 @ 18:05:
Ja Tjaslon, het zit me soms best wel dwars. Maar weet je.....je schrikt mensen gewoon af als je als een halve jesusfreak altijd maar over God praat! En ja, dat actief zieltjes winnen, ten eerste ben ik zelf nog altijd bezig met mn eigen ziel. Niet dat het iets is wat ik kan veranderen.....ik geloof in God.....okey maar dan!! Het is iets waar ik zelf nog niet eens uit ben. Of ik nou echt wel zo'n kerkganger ben of niet. Dat soort dingen moet ik zelf nog uitvinden. Tuurlijk doet het me soms wel verdriet, vooral als het mn vrienden of familie betreft die niet geloven!! Maar wat kan ik anders doen dan me gedragen als een christen ( en dat is niet uiterlijk maar innerlijk ----> heeft ook nog niet iedereen door). Als mensen iets erover willen weten, tuurlijk dan probeer je over God te vertellen! En ik heb ook het gevoel dat het Christendom uitsterft ja, op zich zijn de kerken nog wel vol bij ons.....maar komt dat niet door het negatieve beeld over christenen? Dr is toch een beeld van : die vrome kwezels die 's zondags in een rokkie naar de kerk gaan en verder er gewoon ook op los leven!! En ja, dat is vaak ook zo........maar ik denk dat het om een persoonlijke relatie met God gaat en niet om wat medekerkmensen van je denken!! En neerkijken op andere mensen......dat is het ergste wat er bestaat.....toch?
Oud 31-05-2003, 08:18
Natural Thing
Natural Thing is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 31-05-2003 @ 06:40:

inderdaad

Ik ga bijna blozen, maar het was in ieder geval niet de bedoeling om te laten zien dat ik zo'n 'goeie gelovige' ben.....maar ja je hoort het goed ik was een beetje pissig over hoe het forum begonnen was (erg he, maar ik moest er gewoon wat van zeggen)

volgens de bijbel ja....
Als god echt bestond zou ik het dom vinden dat ie mij en anderen niet gewoon bekeert.

Maar het is bij mij ook niet een kwestie van gewoon. Weet ik veel of ik bekeert ben of niet! Ik denk dat bekering meer een proces is, niet iets van een moment!! Zodra je gaat beseffen dat er uberhaupt een god is, en dat je voelt dat ie er voor je is! Als je weet dat je tot Hem kan bidden en alles bij hem kwijt kan (is niet gelijk zo dat dan alles verhoord wordt) denk ik dat zo'n proces is begonnen. Maar dat is Gods werk om dat vuurtje aan te steken......maar het werk van de mens om dan verder te gaan met God te zoeken.........

Waarschijnlijk is er een reden dat het christendom minder wordt
En die reden is denk ik dat steeds meer mensen inzien dat ze alleen maar achter een groep en een onbetrouwbaar boek aanlopen.
Sommigen zeggen dat ze god voelen, maar daar geloof ik niks van. Ik denk eerder dat het een smoes is om te blijven geloven.

Kijk, ik denk niet echt dat dat nou echt inzien is. Dat is een gevoel van die mensen, ze weten het niet echt hoe het is. Het lijkt misschien zo......maar dat denk je soms ook van alle mensen die voor Allah gaan vechten en zo. Ik snap heel goed dat het zo lijkt, maar ik denk dat de meeste gelovigen heel goed weten waarin ze geloven. Waarom zou je in de bijbel lezen als je het toch niet zeker weet of het echt is.......waarom zou je tot God bidden, als je denkt dat Hij niet bestaat. Dat zou dan toch zonde van je tijd zijn? Je voelt God niet altijd, maar gevoel is niet belangrijk. Geloof jij altijd pas een bericht op het nieuws als je er een gevoel bij krijgt? Het gaat om het geloven zelf (dat klinkt natuurlijk heel makkelijk). Ik heb zoiets van ik geloof in God, hij is er voor mij.....en voor alle anderen (ook al merk je dt niet altijd----->maar volgens mij is het geen gevoelskwestie) en ik zie in Hem een Helper. En wat die smoes betreft......er zullen best mensen zijn waarbij het christendom ene fake boel is........ze doen dus heel vroom maar zijn het niet.....maar wie zn fout is dat dan? Toch niet die van God? Verder kan je mensen niet dwingen te geloven...........(maar dat is met alles zo)
Ik snap wel dat mensen geloven in een god als een soort steun.
En dan kan je moeilijk niet in god geloven want dan heb je er helemaal geen steun aan.

Maar op de manier waarop sommigen proberen zieltjes te winnen verlies je ze er alleen maar mee hoor....

en daarmee ben ik het helemaal met jou eens........dat schrikt mensen af. Je moet niet denken dat ik bij al mn vrienden gelijk met geloof en zo kom aanzakken.....no way!! Als je wil dat je je vrienden gelijk kwijt ben. Ze komen er snel achter dat ik gelovig ben maar dat verandert verder niets. En inderdaad deze manier van (Hallelua-gedoe) bekeren is inderdaad een van de redenen waardoor het christendom zo wordt bekritiseerd ( en wie geeft de mensen ongelijk, dat is toch wat ze zien krijgen van christenen en te horen)

En als god het belangerijk vond dat meer mensen geloofden liet hij zichzelf wel zien of liet hij het wel op een andere manier merken.

Kijk en dat doet hij dus wel.......je denkt er nu toch overna? Hij is toch bezig, hij probeert zich te openbaren.......

Oud 31-05-2003, 08:22
Upke
Upke is offline
Sorry maar wat of wie is God?
Oud 31-05-2003, 08:24
Natural Thing
Natural Thing is offline
[QUOTE]x2_Shade schreef op 31-05-2003 @ 06:40:
[B]

--------------------------------------------------------------------------------
zopje quote:

Zoals ik het nu lees, weet jij wel veel van God af. Dan denk ik ook dat je weet dat de Bijbel meer inzicht verschaft dan zo'n visie. Nou is het natuurlijk wel zo, dat je op een eo-jongerendag zijn aanwezigheid voelt, maar dat wordt ook een beetje aangewaaid door dat sfeertje daar. Laat je daardoor toch geen vertrouwen verliezen, ik geloof ook .......en ik ervaar God ook helemaal niet zo duidelijk en zo!! Maar toch weet ik zeker dat God bestaat..........en van jou houdt! Ik weet het, klinkt weer zo mooi bla bla bla maar...........ik snap niet hoe mensen neer kunnen zetten dat je alleen in God kan geloven als je Hem ervaart......want dan kan niemand geloven!
Oud 31-05-2003, 09:48
Verwijderd
Citaat:
Natural Thing schreef op 31-05-2003 @ 09:24:
Zoals ik het nu lees, weet jij wel veel van God af. Dan denk ik ook dat je weet dat de Bijbel meer inzicht verschaft dan zo'n visie. Nou is het natuurlijk wel zo, dat je op een eo-jongerendag zijn aanwezigheid voelt, maar dat wordt ook een beetje aangewaaid door dat sfeertje daar. Laat je daardoor toch geen vertrouwen verliezen, ik geloof ook .......en ik ervaar God ook helemaal niet zo duidelijk en zo!! Maar toch weet ik zeker dat God bestaat..........en van jou houdt! Ik weet het, klinkt weer zo mooi bla bla bla maar...........ik snap niet hoe mensen neer kunnen zetten dat je alleen in God kan geloven als je Hem ervaart......want dan kan niemand geloven! [/B]
Nog geen jaar geleden voelde ik God elke dag, ik las de bijbel, ik zong voor Hem, ik geloofde dat Hij mijn beste Vriend was. Maar het is gewoon niet zo, ik kan God niet op de eerst plek zetten, en ook niet op de tweede of de derde. God is er niet meer, ik kan niet meer bidden, ik kan niet meer doen wat goed is volgens de bijbel.
Ik voel Hem niet meer, ik geloof Hem niet meer. Ik weet niet waar het gevoel heen is gegaan, maar ik heb wel zo'n vermoeden hoe het verdwenen is.
Door Christenen als Jesusfreak, door christenen als die bij mij op school, die om het half uur in de geest vallen, die zeggen dat zij het Licht hebben en dat ze tot in de eeuwigheid in de hemel mogen zitten.
Het komt door mijn familie, terwijl ze in God geloven mij kapot maken, fysiek, geestelijk. Het komt door de kerk waar ik heen ga, waar mensen me aankijken alsof ik hun kindertjes het bloed uit zal zuigen en als of ik regelrecht uit de satanskerk uit kom waaien.
Ik kan niet meer geloven.
Oud 31-05-2003, 09:54
Shade
Shade is offline
Citaat:
Natural Thing schreef op 31-05-2003 @ 09:18:
Kijk en dat doet hij dus wel.......je denkt er nu toch overna? Hij is toch bezig, hij probeert zich te openbaren.......
Nou vindt ik niet
Ik ben juist zelf expres naar dit forum gegaan om het over dingen te hebben waar ik meestal niet in geloof.
Daar had god niks mee te maken....

Als hij echt wil dat ik merk dat hij er is, kan hij het toch wel wat duidelijker doen?
Want sinds ik op dit forum ben ben geloof ik nog steeds evenveel in god als eerst. (niet dus....)

Als hij echt zou bestaan hoop ik echt dat hij laat merken dat hij er is. Maar zolang ik niks merk en geen bewijs zie kan ik ook niet gaan geloven natuurlijk :\

Enne kan je wat duidelijker quoten? Ik moest steeds zoeken waar jij wat had getypt

Maak desnoods meerdere replys
Oud 31-05-2003, 09:58
Shade
Shade is offline
Citaat:
zopje schreef op 31-05-2003 @ 10:48:
Nog geen jaar geleden voelde ik God elke dag, ik las de bijbel, ik zong voor Hem, ik geloofde dat Hij mijn beste Vriend was. Maar het is gewoon niet zo, ik kan God niet op de eerst plek zetten, en ook niet op de tweede of de derde. God is er niet meer, ik kan niet meer bidden, ik kan niet meer doen wat goed is volgens de bijbel.
Ik voel Hem niet meer, ik geloof Hem niet meer. Ik weet niet waar het gevoel heen is gegaan, maar ik heb wel zo'n vermoeden hoe het verdwenen is.
Door Christenen als Jesusfreak, door christenen als die bij mij op school, die om het half uur in de geest vallen, die zeggen dat zij het Licht hebben en dat ze tot in de eeuwigheid in de hemel mogen zitten.
Het komt door mijn familie, terwijl ze in God geloven mij kapot maken, fysiek, geestelijk. Het komt door de kerk waar ik heen ga, waar mensen me aankijken alsof ik hun kindertjes het bloed uit zal zuigen en als of ik regelrecht uit de satanskerk uit kom waaien.
Waar woon jij? Irak!?
Dat dat nog gebeurt in NL.....

Ik snap niet waarom mensen geloven en heb er weinig begrip voor, maar ik beschouw ze niet minder als anderen.
Discriminatie tegen een godsdienst slaat nergens op....

Maar als je god niet voelt kan je natuurlijk niet geloven.....maar komt dat echt door invloed van andere mensen denk je?....
Oud 31-05-2003, 10:08
Verwijderd
Citaat:
x2_Shade schreef op 31-05-2003 @ 10:58:
Waar woon jij? Irak!?
Dat dat nog gebeurt in NL.....

Ik snap niet waarom mensen geloven en heb er weinig begrip voor, maar ik beschouw ze niet minder als anderen.
Discriminatie tegen een godsdienst slaat nergens op....

Maar als je god niet voelt kan je natuurlijk niet geloven.....maar komt dat echt door invloed van andere mensen denk je?....
Ik word niet gediscrimineerd door mensen die niet geloven, mensen die geloven doen mij pijn, en daardoor kan ik niet meer geloven. natuurlijk komt dat ook van mijn eigen kant, ik ben de bijbel kritisch gaan lezen en ook dat heeft mij erg belemmerd in het geloven. Dingen die niet kloppen, volken doe worden afgeslacht door de God van liefde, ik kan het niet begrijpen.
Oud 31-05-2003, 10:17
Shade
Shade is offline
Citaat:
zopje schreef op 31-05-2003 @ 11:08:
Ik word niet gediscrimineerd door mensen die niet geloven, mensen die geloven doen mij pijn, en daardoor kan ik niet meer geloven. natuurlijk komt dat ook van mijn eigen kant, ik ben de bijbel kritisch gaan lezen en ook dat heeft mij erg belemmerd in het geloven. Dingen die niet kloppen, volken doe worden afgeslacht door de God van liefde, ik kan het niet begrijpen.
ooooh bedoel je et zo
Ja idd ook nog een goede reden om niet geloven :\

Niet echt aardig tegen geloof mischien maar als er gewoon geen religies waren geweest waren er laatste 2000 jaar veelen miljoenen mischien wel miljarden onschuldige mensen gespaard gebleven

Maar dat ligt natuurlijk ook bij het soort mensen, mensen die geen ruzies maken om geloof hebben hier niks mee te maken. Maar helaas zijn en waren er heel veel mensen die geweld pleegden vanwege geloof

Mensheid intelligent? Niet intelligent genoeg iig.....
Oud 31-05-2003, 10:24
Verwijderd
Citaat:
x2_Shade schreef op 31-05-2003 @ 11:17:
ooooh bedoel je et zo
Ja idd ook nog een goede reden om niet geloven :\

Niet echt aardig tegen geloof mischien maar als er gewoon geen religies waren geweest waren er laatste 2000 jaar veelen miljoenen mischien wel miljarden onschuldige mensen gespaard gebleven

Maar dat ligt natuurlijk ook bij het soort mensen, mensen die geen ruzies maken om geloof hebben hier niks mee te maken. Maar helaas zijn en waren er heel veel mensen die geweld pleegden vanwege geloof

Mensheid intelligent? Niet intelligent genoeg iig.....
Inderdaad, dan kunnen we ons beter allemaal bekeren tot het boeddhisme, dat is ongeveer het vredigste geloof dat ik me kan inbeelden. Maar zelfdicipline en echt naastenliefde is gewoon heel schaars.
Oud 31-05-2003, 10:26
Evito
Evito is offline
Boeddhisme =
Oud 31-05-2003, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef op 31-05-2003 @ 11:26:
Boeddhisme =
precies, dat vind ik ook. Ik ga zo eens naar de bieb er boeken over halen, misschien dat het iets is voor mij. Ik hoop het, ik heb iets nodig.
Oud 31-05-2003, 11:14
Evito
Evito is offline
Citaat:
zopje schreef op 31-05-2003 @ 11:56:
precies, dat vind ik ook. Ik ga zo eens naar de bieb er boeken over halen, misschien dat het iets is voor mij. Ik hoop het, ik heb iets nodig.
De huidige Dalai Lama zelf heeft wel een aantal goede boeken geschreven, over onder andere zen, meditatie, het universum, etc.
Vooral hoe Boeddhisten over lijden denken en het opheffen van lijden door je op de ziel te richten en niet op het lichaam, bevalt me uitstekend.
Oud 31-05-2003, 11:15
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, Godsdienst ik over het algemeen geen reden om te moorden: het zijn de mensen die moorden. En het zijn die zelfde mensen die godsdienst, elke godsdienst, uitbuiten voor hun eigen gewin. Een godsdienst is het perfecte middel om je acties te rechtvaardigen (bij je zelf, bij je mede mens en beter: bij je volgelingen).

Note de huidige Dalai Lama is dacht ik onder andere tegen homofolie. Maar goed, welke religieuze leider niet?

Laatst gewijzigd op 31-05-2003 om 11:17.
Oud 31-05-2003, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef op 31-05-2003 @ 12:14:
De huidige Dalai Lama zelf heeft wel een aantal goede boeken geschreven, over onder andere zen, meditatie, het universum, etc.
Vooral hoe Boeddhisten over lijden denken en het opheffen van lijden door je op de ziel te richten en niet op het lichaam, bevalt me uitstekend.
ik ga goed zoeken, als het niet helpt is het sowieso razendinterresant en kan ik eindelijk eens een goede mening vormen. mensen uit mijn klas hebben het nog altijd over zwevende monniken en het oneindige niks van boeddha..
Oud 31-05-2003, 11:25
Evito
Evito is offline
Citaat:
zopje schreef op 31-05-2003 @ 12:16:
ik ga goed zoeken, als het niet helpt is het sowieso razendinterresant en kan ik eindelijk eens een goede mening vormen. mensen uit mijn klas hebben het nog altijd over zwevende monniken en het oneindige niks van boeddha..
Het oneindige niks is zo slecht nog niet, als je bedenkt dat het oneindige niks en het oneindige alles oneindig dicht bij elkaar liggen. Net zo dicht als waarheid en illusie.
Oud 31-05-2003, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef op 31-05-2003 @ 12:25:
Het oneindige niks is zo slecht nog niet, als je bedenkt dat het oneindige niks en het oneindige alles oneindig dicht bij elkaar liggen. Net zo dicht als waarheid en illusie.

alles is niets, omdat niets alles is.

het is op zich zo gek nog niet, maar als je hoort hoe ze erover praten zou je ze waarschijnlijk met een houten staak door hun hart wi- nou ja, je begrijpt wat ik bedoel.
wat wel leuk is --> ze noemen de godsdienst leraar 'onze zielenherder' en 'evangeliefürher'
Oud 31-05-2003, 11:31
Evito
Evito is offline
Citaat:
Ergens in Dharamsala, een dorpje in India aan de voet van de Himalaya, staat een eenvoudig huisje, bewoond door een monnik. Elke ochtend om vier uur staat hij op om te mediteren. Het ontbijt bestaat uit tsampa, een mix van gebrand gerstemeel en havermoutpap. Dan is het tijd om te werken. De monnik praat met gasten en leidt ceremonieën. De dag wordt afgesloten met gebeden. Een doorsnee-monnik is hij echter niet. Regelmatig luistert hij naar de BBC World Service - "ik ben daar verslaafd aan", bekent hij. Zijn grote hobby's zijn horloges repareren en gebroken voorwerpen weer aan elkaar lijmen.

Deze monnik is in het westen beter bekend als Tenzin Gyatso, alias de veertiende Dalai Lama.

(...)

"Wilt u mijn goeroe zijn?", smeekt een Duitse vrouw. "Ik ben wat je wilt dat ik ben", is het veelbetekenende antwoord.

(...)

Ook andere uitspraken van de Dalai Lama roepen discussie op. Homoseksualiteit is zonder meer taboe. "Ik ben een boeddhist en voor een boeddhist is een relatie tussen twee mannen verkeerd. Sommige seksuele praktijken zijn eveneens verwerpelijk, zoals anale en orale seks". Onlangs kwam de Engelse voetbaltrainer Glenn Hoddle in opspraak door zijn stelling dat gehandicapten ongunstige karma zouden hebben. "Uit boeddhistisch oogpunt heeft hij gelijk", zei de Dalai Lama, "maar in een christelijk land kun je dergelijke meningen maar beter voor je houden". Waaruit blijkt dat de Dalai Lama ondanks al zijn reizen en boeken geen zendeling is. Hij wil niemand bekeren, hij wil buitenstaanders alleen maar een inkijkje gunnen in het boeddhistische gedachtengoed. "Zelfs als je niet gelooft, wees dan in ieder geval een goed mens. Vriendelijkheid is een universele religie."
In principe heeft hij wel gelijk,
het betekent echter niet dat je ook moet oordelen dat mensen die "verkeerd" handelen minderwaardig zijn...
Oud 31-05-2003, 11:32
Evito
Evito is offline
Citaat:
zopje schreef op 31-05-2003 @ 12:29:
alles is niets, omdat niets alles is.

het is op zich zo gek nog niet, maar als je hoort hoe ze erover praten zou je ze waarschijnlijk met een houten staak door hun hart wi- nou ja, je begrijpt wat ik bedoel.
wat wel leuk is --> ze noemen de godsdienst leraar 'onze zielenherder' en 'evangeliefürher'
Nee, ik begrijp het niet helemaal? Wat is er mis met hoe de Boeddhisten daarover praten?
Oud 31-05-2003, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef op 31-05-2003 @ 12:32:
Nee, ik begrijp het niet helemaal? Wat is er mis met hoe de Boeddhisten daarover praten?
ze zijn helemaal geen boeddhisten...
ze spotten ermee...
Oud 31-05-2003, 11:39
Evito
Evito is offline
Citaat:
zopje schreef op 31-05-2003 @ 12:35:
ze zijn helemaal geen boeddhisten...
ze spotten ermee...
Oh, sorry, je had het over je klasgenoten. DAT had ik dus net niet door.
Oud 31-05-2003, 15:58
Shade
Shade is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 31-05-2003 @ 12:15:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, Godsdienst ik over het algemeen geen reden om te moorden: het zijn de mensen die moorden. En het zijn die zelfde mensen die godsdienst, elke godsdienst, uitbuiten voor hun eigen gewin. Een godsdienst is het perfecte middel om je acties te rechtvaardigen (bij je zelf, bij je mede mens en beter: bij je volgelingen).

Note de huidige Dalai Lama is dacht ik onder andere tegen homofolie. Maar goed, welke religieuze leider niet?

Ja maar lees dan ook wat ik daarna zeg....:
Citaat:
En vindt jij godsdienst het perfecte middel om oorlog en aanslagen te rechtvaardigen!?!?
Dat vind ik juist een van de smerigste middelen....:\

Over boedhisme weet ik weinig en hindoeisme....maar een geloof gaan zoeken vindt ik helemaal onzin.
Je gelooft spontaan of je gelooft niet....
Oud 31-05-2003, 16:18
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 31-05-2003 @ 16:58:
En vindt jij godsdienst het perfecte middel om oorlog en aanslagen te rechtvaardigen!?!?
Voor die mensen? Jah, net zoals als Bush nu het woord "bevrijden" gebruikt om zijn oorlogen te rechtvaardigen.

Het is trouwens ook wat makkelijker om je leven te geven als je denkt dat je in een goddelijke hemel komt.
Oud 31-05-2003, 21:34
Shade
Shade is offline
maar vaak is het geen middel om te rechtvaardigen
meestal is het echt omdat een andere groep iets anders gelooft

en dan praat ik niet alleen over oorlog maar ook geweld en discriminatie
Oud 31-05-2003, 21:37
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 31-05-2003 @ 22:34:
en dan praat ik niet alleen over oorlog maar ook geweld en discriminatie
Ach dat zou er altijd zijn, met of zonder geloof. Als er geen geloof zou zijn dan zullen we elkaar in de haren vliegen omdat we een andere mening hebben over de oerknal.
Oud 31-05-2003, 21:43
Shade
Shade is offline
conclusie: mensheid is nog lang niet intelligent genoeg....
Oud 01-06-2003, 01:40
Verwijderd
Citaat:
x2_Shade schreef op 31-05-2003 @ 22:43:
conclusie: mensheid is nog lang niet intelligent genoeg....
Waarom denk je dat die aliens ook nog geen contact met ons zoeken
Oud 01-06-2003, 06:40
Natural Thing
Natural Thing is offline
Citaat:
zopje schreef op 31-05-2003 @ 10:48:
Dat klinkt inderdaad best ernstig........en idd heb ik het ook wel eens moeilijk met die (Hallelua:kweet even niet hoe ik het moet zeggen, maar je begrijpt het wel) christenen. Want ik heb dat ook niet, zo'n gevoel!! Toch weet ik zelf ook niet of dat vallen in de geest nou altijd zo goed is!! Ik krijg er zo'n angstaanjagend gevoel bij dat ik soms denk: Komt dit door God!

Volgens mij heb jij dan wel heel veel meegemaakt, dr zullen vast veel dingen in jou leven gebeurd zijn!! En ik heb ook wel eens een neergaande spiraal in mn geloofsleven, dat ik ineens me alleen maar tegen God afzet!! Toch denk ik dat die mensen niet de reden mogen zijn om jouw relatie met God af te breken!! Al kan ik het me wel heel goed voorstellen..........maar probeer nou te bidden......Hij wil je echt uit de put helpen!! Heeft hij bij mij ook gedaan......maar je moet wel de 1e stap naar Hem toe zetten!! Hij staat met open armen klaar om je weer te ontvangen......wat er ook gebeurt is wat je ook gedaan hebt.......
Oud 01-06-2003, 06:45
Natural Thing
Natural Thing is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 31-05-2003 @ 10:54:
Nou vindt ik niet
Ik ben juist zelf expres naar dit forum gegaan om het over dingen te hebben waar ik meestal niet in geloof.
Daar had god niks mee te maken....

Als hij echt wil dat ik merk dat hij er is, kan hij het toch wel wat duidelijker doen?
Want sinds ik op dit forum ben ben geloof ik nog steeds evenveel in god als eerst. (niet dus....)

Als hij echt zou bestaan hoop ik echt dat hij laat merken dat hij er is. Maar zolang ik niks merk en geen bewijs zie kan ik ook niet gaan geloven natuurlijk :\

Enne kan je wat duidelijker quoten? Ik moest steeds zoeken waar jij wat had getypt

Maak desnoods meerdere replys
Tuurlijk ben je zelf naar dit forum gegaan......maar het is toch zo dat je er nu toch mee bezig bent!! Kijk en ik kan natuurlijk niet weten hoe je dit alles ervaart......

Ik kan nu wel gaan zeggen van Hij is toch duidelijk en zo......maar ik weet dat het idd niet altijd even duidelijk is!! Maar God valt niet te bewijzen denk ik!! Het is echt iets wat je gelooft!! En het is een logische redenering eerst bewijzen dan geloven!! Maar het aparte aan het christelijke geloof is......je gelooft het gewoon en in mijn geval niet omdat mijn ouders geloven of zo, maar omdat het een geloof is waar je alles kwijt kunt en liefde ontvangt van God. En soms ervaar je God dan wel! Maar het is natuurlijk iets heel persoonlijks tussen jou en God! Heb je weleens geprobeerd te bidden?
Oud 01-06-2003, 06:48
Natural Thing
Natural Thing is offline
Citaat:
zopje schreef op 31-05-2003 @ 11:08:
Maar je weet toch ook dat God niet alleen maar liefde is, dus ook toorn.......ik vind het natuurlijk ook erg wat daar allemaal gebeurt, maar God heeft daar toch zijn bedoeling mee........en dan hoeft niemand me aan te vallen, want dat denk ik gewoon......al blijft dat heel moeilijk te geloven!!
Oud 01-06-2003, 06:50
Natural Thing
Natural Thing is offline
Citaat:
zopje schreef op 31-05-2003 @ 11:24:
Inderdaad, dan kunnen we ons beter allemaal bekeren tot het boeddhisme, dat is ongeveer het vredigste geloof dat ik me kan inbeelden. Maar zelfdicipline en echt naastenliefde is gewoon heel schaars.
en dat ligt natuurlijk aan de mensen die het geloof op zo'n manier toepassen en niet aan het geloof.......
Oud 01-06-2003, 06:53
Natural Thing
Natural Thing is offline
Citaat:
zopje schreef op 31-05-2003 @ 12:16:
zijn dat toevallig dezelfde mensen zopje? Echt typisch iets om te doen.....zo over andere godsdiensten praten en als er over het Christendom wordt gepraat wil je niet weten wat onkerkelijken allemaal over zich heen krijgen......echt heel teleurstellend!
Oud 01-06-2003, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Natural Thing schreef op 01-06-2003 @ 07:53:
zijn dat toevallig dezelfde mensen zopje? Echt typisch iets om te doen.....zo over andere godsdiensten praten en als er over het Christendom wordt gepraat wil je niet weten wat onkerkelijken allemaal over zich heen krijgen......echt heel teleurstellend!
Nee, die mensen zijn niet zo, zij hebben ook een hekel aan de manier waarop (de meeste) mensen bij mij op school christen zijn. Daar spotten ze ook wel mee, maar ik ben van mening dat je überhaupt niet met religies en geloofsovertuigingen moet spotten, dat is verkeerd.
Oud 01-06-2003, 13:16
Korsakoff
Korsakoff is offline
Citaat:
Natural Thing schreef op 01-06-2003 @ 07:48:
ik vind het natuurlijk ook erg wat daar allemaal gebeurt, maar God heeft daar toch zijn bedoeling mee
tuurlijk heeft hij er zijn bedoelingen mee. t is allemaal een groot masterplan!

Wordt wakker! Als er iets raars is aan t geloof zijn het wel de "ondoorgrondelijke" wegen van god. waarom is mij neefje geboren met misvormde voeten? ondoorgrindelijke redenen zouden jullie zeggen. Bullshit! dat is gewoon de natuur die dat doet.

had een verdachte moeten proberen in de rechtzaak. rechter:"waarom heeft u die man vermoord?" verdachte:"ondoorgrondelijke redenen meneer."
zouden ze hem recht in zn gezicht hebben uitgelachen
Oud 01-06-2003, 17:20
kwebbelmutsje
kwebbelmutsje is offline
Recht in z'n gezicht uitlachen: is dat niet precies tzelfde wat met Jezus gebeurde? Hij gaf niet op en ik denk dat wij dat voorbeeld maar het beste kunnen volgen. Ik vind het niet erg om mn reputatie, leven, gezicht te verliezen omwille van God.

Ik denk trouwens dat regilies nog altijd weerstand zullen oproepen. Vandaag maakte de dominee in de kerk een scherpe opmerking: Als de buitenwereld geen weerstand meer zou bieden tegen het evangelie, zijn de mensen dan toleranter geworden of is onze boodschap afgezwakt? Om over na te denken dacht ik zo...
Oud 01-06-2003, 17:29
load_harmony
load_harmony is offline
I also do!
Oud 01-06-2003, 18:06
Natural Thing
Natural Thing is offline
Citaat:
zopje schreef op 01-06-2003 @ 12:48:
Nee, die mensen zijn niet zo, zij hebben ook een hekel aan de manier waarop (de meeste) mensen bij mij op school christen zijn. Daar spotten ze ook wel mee, maar ik ben van mening dat je überhaupt niet met religies en geloofsovertuigingen moet spotten, dat is verkeerd.
Daar heb je helemaal gelijk in en eigenlijk moet ik ook niet spotten met de 'Jesusfreaks' of de juist hele vrome gelovigen. Maar ja, ook ik vind het moeilijk, maar het is een heel belangrijk iets.....bedankt dat je me een soort van corrigeerde
Oud 01-06-2003, 18:09
Natural Thing
Natural Thing is offline
Citaat:
feessie schreef op 01-06-2003 @ 14:16:
tuurlijk heeft hij er zijn bedoelingen mee. t is allemaal een groot masterplan!

Wordt wakker! Als er iets raars is aan t geloof zijn het wel de "ondoorgrondelijke" wegen van god. waarom is mij neefje geboren met misvormde voeten? ondoorgrindelijke redenen zouden jullie zeggen. Bullshit! dat is gewoon de natuur die dat doet.

had een verdachte moeten proberen in de rechtzaak. rechter:"waarom heeft u die man vermoord?" verdachte:"ondoorgrondelijke redenen meneer."
zouden ze hem recht in zn gezicht hebben uitgelachen
Wie zegt hier dat het ondoorgrondelijke wegen heeft? En trouwens.......wij mensen hoeven toch ook niet alles te begrijpen? Ik weet ook de bedoelingen van God niet....net zo goed als jij.......maar ik geloof alleen dat God er een bedoeling meeheeft en jij niet......dat is een keuze, maar niet iets om uit wakker te worden toch? Ik begrijp jou ook......maar noem dingen niet zomaar bullshit
Oud 01-06-2003, 18:12
Natural Thing
Natural Thing is offline
eey zopje,

Zou je misschien mijn reactie van 01-06, 19:40 willen beantwoorden, ik ben benieuwd wat jij daarvan denkt....ook over dat vallen in de geest en zo
Oud 03-06-2003, 08:08
2love&hate2live
2love&hate2live is offline
sjeeees heey, God kan tog bestaan??? Iedereen zegt wel van niet maar je moet het eerst maar eens bewijzen..... Er moet trouwens tog iets zijn...... Het is niet zo dat opeens alles en iedereen bestond...... of in ieder geval dat er eerst niets was en nu iets......
Oud 03-06-2003, 09:28
Natural Thing
Natural Thing is offline
Citaat:
2love&hate2live schreef op 03-06-2003 @ 09:08:
sjeeees heey, God kan tog bestaan??? Iedereen zegt wel van niet maar je moet het eerst maar eens bewijzen..... Er moet trouwens tog iets zijn...... Het is niet zo dat opeens alles en iedereen bestond...... of in ieder geval dat er eerst niets was en nu iets......
Ben k het mee eens......je kan niet bewijzen datie bestaat maar ook niet dattie niet bestaat
Advertentie

Regels voor berichten