![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
|
Oke, misschien dat de theoretische basis goed is in de zin dat het een eenvoudige, mooie sluitende theorie is. Het is als ethische theorie dan vooral onhoudbaar omdat het enorm tegen onze intuities ingaat van wat goed en fout is. Het is niet alleen volgens mijn intuities niet goed om iemand te doden, maar volgens de intuities van het grootste deel van het volk. De theorie heeft bepaalde aspecten die de theorie er niet aantrekkelijker op maakt. Harris heeft daar iets over geschreven in 'The Survival Lottery'. Op basis van 'the greatest happyness for the greatest number' is het volgens hem ook mogelijk om gezonde mensen op te offeren om zieke mensen te redden, wat natuurlijk bizarre situaties oplevert. Ik zal het even voor je opzoeken.
edit: http://www.goldenessays.com/free_ess...-lottery.shtml niet helemaal compleet, een volledige versie kan ik even niet zo snel vinden..
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nu over je voorbeeld. Het is ten eerste niet erg realistisch (omdat er nu eenmaal geen samenlevingen zijn van 100 sadisten en enkele 'onschuldigen'), maar laten we dat even buiten beschouwing laten. Dan rest nog de subjectiviteit die aan een leven van één onschuldige meer waarde kan toekennen dan aan de welvaartstoename van 100 sadisten door een brute moord. Dat lijkt mij ook het meest logische. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Een goede ethische theorie moet sluitend zijn in alle gevallen. Hoe hypothetisch of onwaarschijnlijk het ook is dat zo'n situatie zich voordoet, anders is de theorie waardeloos omdat er te veel uitzonderingen op de regel zijn. Een ethische theorie moet sluitend zijn, anders vervalt de toepassing ervan alsnog op arbitrairiteit, hetgeen we juist met het ontwikkelen van dergelijke theorieen proberen te vermijden. En stel dat je bij het 'meten van de utility' een schaal van 1 tot 100 toepast om het enigszins objectief en van nut te laten lijken. In het geval dat de gemartelde eerst volledig gelukkig was en dus een utility van 100 heeft dan zal dat afnemen met -100. En de sadisten hebben ieder een 'utility gain' van +1. Dan zijn er maar 101 sadisten nodig 'to improve the overall happyness. En zal de moord gerechtvaardigd zijn.
Laatst gewijzigd op 14-11-2004 om 06:56. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Harris heeft hier een interessant stuk over geschreven: 'the survival lottery: http://www.goldenessays.com/free_ess...-lottery.shtml volledige versie kan ik even niet zo snel vinden, maar dit geeft een aardig beeld.
Laatst gewijzigd op 14-11-2004 om 17:49. |
![]() |
||
Citaat:
Natuurlijk zijn goed en fout wel relatief, het zijn immers tegenovergestelde begrippen. En inderdaad, op dit moment hanteren mensen in verschillende culturen verschillende ideeen over goed/kwaad. Maar ben ik nu de enige in dit topic die meent dat goed en fout/kwaad tóch ook universeel zijn? Ook al hebben mensen er verschillende ideeen over, dat hoeft toch niet te betekenen dat het daarom niet een 'objectief' iets kan zijn? Moorden is nooít goed, óók niet als dat zorgt "the greatest happyness for the greatest number''. En dat zeg ik niet omdat ik dat vind, maar omdat dat dus -volgens mij- een universeel 'kwaad' is, zeg maar. Net zoals, stel, mensen gelukkig maken. Hoe kan dat nu niet een universeel 'goed' zijn?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Bevatten deze zinnen wel of geen pleonasme? Taalfanaat | 2 | 08-11-2015 14:35 | |
Algemene schoolzaken |
Goed of fout? sayhellox | 8 | 14-10-2013 16:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoofdoekjes moet af op Franse Openbare scholen; goed of fout? Verwijderd | 173 | 06-03-2004 21:04 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
het kwart eeuw. goed of fout? Maurice | 5 | 17-11-2003 16:12 | |
Drugs & Alcohol |
Alcohol en vet eten, goed of fout? ~*Marsmallow*~ | 21 | 23-11-2002 19:22 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Extreem rechts, goed of fout? princesscharming | 71 | 06-03-2002 13:50 |