Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2002, 21:57
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
veganisme is inderdaad niet natuurlijk. dat betekent nog niet dat het niet wenselijk is.
wenselijk kan het zeker zijn , dat bewijzen talloze vegetariers.
Maar of het iets uithaalt en nodig is das een ander verhaal.
Het is hetzelfde als een neger die zegt dat tie niet zwart is.
Of een brunette die zegt dat ze blond is.
Eigen achtergrond en instincten ontkennen is en blijft dom.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2002, 22:02
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
mitsj schreef:

Eigen achtergrond en instincten ontkennen is en blijft dom.
Ah, dus als je ouders racisten zijn moet je dat maar overnemen, want het is je achtergrond en er tegenin gaan is dom.

Bovendien zou je met een speer achter de herten aan moeten lopen, want de bioindustrie je vlees laten regelen is tegen je jachtinstinct.

Go figure...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 14:56
VisioN
VisioN is offline
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
veganisme is inderdaad niet natuurlijk. dat betekent nog niet dat het niet wenselijk is.
--------------------------------------------------------------------------------

Waarom zou veganisme niet natuurlijk zijn ?
Als je kijkt naar de fysiologische kenmerken van een mens, planteneter & vleeseter, zie je dat een mens helemaal niet gebouwd en geschikt is om vlees te eten.
Hebben wij klauwen ? Hebben wij scherpe hoektanden ? Een darmstelsel die vlees goed kan verteren ? Nee, precies dat hebben we niet.
Oud 27-05-2002, 16:52
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
VisioN schreef:
quote:

Als je kijkt naar de fysiologische kenmerken van een mens, planteneter & vleeseter, zie je dat een mens helemaal niet gebouwd en geschikt is om vlees te eten.
Hebben wij klauwen ? Hebben wij scherpe hoektanden ? Een darmstelsel die vlees goed kan verteren ? Nee, precies dat hebben we niet.
ik heb wel hoektanden iig . En ons darmstelsel kan wel vlees verteren. niet in al te grote hoeveelheden, maar toch. ipv klauwen kan men wapens gebruiken om te jagen, of een stok om mieren uit een mierennest te halen.
Oud 27-05-2002, 17:43
VisioN
VisioN is offline
ja, maar zodra je hulpmiddelen nodig hebt, en de natuur je dus niet heeft gegeven wat je nodig hebt om in leven te blijven ( klauwen, SCHERPE tanden om te verscheuren ea.) dan is het toch niet 'natuurlijk'

En je darmen hebben het er erg moeilijk mee om vlees te verteren, dus zijn ze er gewoon niet voor geschikt.
Oud 27-05-2002, 19:29
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
VisioN schreef:
ja, maar zodra je hulpmiddelen nodig hebt, en de natuur je dus niet heeft gegeven wat je nodig hebt om in leven te blijven ( klauwen, SCHERPE tanden om te verscheuren ea.) dan is het toch niet 'natuurlijk'

En je darmen hebben het er erg moeilijk mee om vlees te verteren, dus zijn ze er gewoon niet voor geschikt.
ik zie het gebruiken van hulpmiddelen wel als een deel van de evolutie.
Oud 27-05-2002, 19:53
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
VisioN schreef:

Pfff, mij gaat het anders prima af.

Maar "het is wel/niet natuurlijk" is sowieso een onbenullig argument, als de mens alleen dingen zou doen die "natuurlijk" zijn, zouden we hier immers niet computer zitten, te discussieren op een internet forum.
Oud 27-05-2002, 21:07
Verwijderd
Wij zijn geen wezens die boven de natuur staan, wij zijn zoogdieren. Mensen zijn gewoon onderdeel van de natuur, dus alles wat wij doen is natuurlijk. Als iemand een moord pleegt, dan is dat ook natuurlijk. Als iemand homo is, dan is dat natuurlijk, en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Dus als je vegetarier bent, dan is dat ook natuurlijk.

Mitsj, leuk dat jij mij dom vindt btw.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 21:25
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Ah, dus als je ouders racisten zijn moet je dat maar overnemen, want het is je achtergrond en er tegenin gaan is dom.
argh , ja door zulke overdreven voorbeelden te nemen kan je alles wel belachelijk maken.

Citaat:
Bovendien zou je met een speer achter de herten aan moeten lopen, want de bioindustrie je vlees laten regelen is tegen je jachtinstinct.
Luiheid van de mens wint het waarschijnlijk van instincten .

Citaat:
Mijn spijsvertering systeem kan er perfect mee overweg gaan.

Citaat:
Het feit alleen al (scherp of niet) dat we hoektanden hebben duid er al op dat we vleeseters zijn.
Darmstelsel kan vlees trouwens perfect aan anders was iedereen allang vegetarier. En de evolutie heeft gedacht dat hersenen misschien wel beter waren dan klauwen om aan vlees te komen.

Citaat:
En ons darmstelsel kan wel vlees verteren. niet in al te grote hoeveelheden, maar toch.
Ik kan ook niet 2 kilo bloemkool op

Citaat:
Onzin , sterker nog , je darmen vinden het juist moeilijker om planten te verteren kijk maar,

zoals je kan zien hebben planten cellen een celwand. Dit zorgt er ook voor dat koeien bijvoorbeeld telkens moeten herkauwen want anders krijgen ze de celwand niet kapot.
Kijk nou eens naar een dierlijke cel(wel wat moeilijker te zien)

Deze dierlijke cellen hebben geen celwand en zijn daardoor dus makkelijker te verteren.

deze informatie is mede mogelijk gemaakt door mijn biologie boek

Dus in feite zijn we meer carnivoren dan herbivoren.

Citaat:
Mitsj, leuk dat jij mij dom vindt btw.
geen probleem mn manneke
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 22:08
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
mitsj schreef:

argh , ja door zulke overdreven voorbeelden te nemen kan je alles wel belachelijk maken.

Want? Je zou zelfs zover kunnen gaan om racisme als natuurlijk te bestempelen, aangezien het zeker vroeger zo was dat het overleven van je eigen stam boven alles ging.

Maar zoals ik al zei, "natuurlijk" vind ik een beetje onzinnig argument.
Oud 27-05-2002, 22:11
Joostje
Joostje is offline
koeien eten gras. dat is iets anders dan planten. slecht voorbeeld.
darmen kunen wel vlees aan, maar in kleine hoeveelheden.
chimps, bonobo's, gorilla's, oerang oetang's zijn voorzover ik weet meer herbivoor dan carnivoor. misschien beetje omnivoor.
Oud 27-05-2002, 22:22
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
koeien eten gras. dat is iets anders dan planten. slecht voorbeeld.
zucht , niks negatiefs hoor maar je hebt zeker nooit biologie gehad op school.
Gras is plantaardig en elke plantaardige soort heeft plantaardige cellen. En elke plantaardige cel heeft celwanden. Gras dus ook.

Een cel van een mens en een cel van een mier hebben ook de zelfde structuur overigens. Allebei dierlijke cellen dus.

Citaat:
chimps, bonobo's, gorilla's, oerang oetang's zijn voorzover ik weet meer herbivoor dan carnivoor. misschien beetje omnivoor.
Wat heeft dat verder met ons te maken. Mens is veel verder ontwikkeld. En ze zijn omnivoor trouwens alleen eten ze natuurlijk niet al te vaak vlees omdat ze niet in staat zijn dat te vangen
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 22:36
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
mitsj schreef:

zucht , niks negatiefs hoor maar je hebt zeker nooit biologie gehad op school.
Gras is plantaardig en elke plantaardige soort heeft plantaardige cellen. En elke plantaardige cel heeft celwanden. Gras dus ook.

gras is toch wel iets moeilijker te verteren dan groente en fruit hoor .

Een cel van een mens en een cel van een mier hebben ook de zelfde structuur overigens. Allebei dierlijke cellen dus.

?

Wat heeft dat verder met ons te maken. Mens is veel verder ontwikkeld. En ze zijn omnivoor trouwens alleen eten ze natuurlijk niet al te vaak vlees omdat ze niet in staat zijn dat te vangen

mens s geevolueerd uit mensaap. vlees is absoluut niet makkelijk te vangen. planten lopen niet weg. dus om te zeggen dat men alleen planten eet als er geen vlees is te vangen is een beetje cru. te simpel enz.
Oud 27-05-2002, 22:39
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Joostje schreef:
koeien eten gras. dat is iets anders dan planten. slecht voorbeeld.Pardon? Grassen zijn planten.
darmen kunen wel vlees aan, maar in kleine hoeveelheden.
Chimps, bonobo's en gorilla's eten vlees. In welke verhouding die vleescomsumptie staat tot planten weet ik niet, maar ze zijn zeker niet vies van vlees. Maar ik vraag me af wat dat met de discussie te maken heeft....
Oud 27-05-2002, 22:42
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Chimps, bonobo's en gorilla's eten vlees. In welke verhouding die vleescomsumptie staat tot planten weet ik niet, maar ze zijn zeker niet vies van vlees. Maar ik vraag me af wat dat met de discussie te maken heeft....

ik zal het even opzoeken .
mja heeft er niet zoveel mee te maken, alleen als die veel planten eten zal maag/darmstelsel er wel op aangepast zijn -> mens ook.
*zoekt op*
Oud 27-05-2002, 22:51
Joostje
Joostje is offline
chimp: ...ze eten scheuten, bladeren en boomschors. vruchten plukken ze van de takken of rapen ze van de grond. ook insecten, vogeleieren en jonge vogeltjes staan op het menu. soms dood een chimpansee een jonge baviaan of een antilope...

gorilla: ...ze plukken bessen en ander esappige vruchten...

orang-oetan: ...hun voedsel bestaat uit vruchten, noten, en groene scheuten.
Oud 28-05-2002, 09:56
Miss USA
Miss USA is offline
Citaat:
VisioN schreef:
quote:
idd
Als je echte carnivoor bijv. hond/leeuw/kat met een herbivoor bijv. mens/cavia/koe vergelijkt zie je dat de carnivoren geen kiezen hebben om te kauwen, maar alleen scherpe voortanden om het vlees af te bijten, wat ze zonder te kauwen naar binnen slikken. Hun darmen zijn korter, ze verteren sneller en makkelijker. Dit zijn allemaal dieren die ervoor gemaakt zijn om snel te jagen en te kunnen rennen.
De herbivoren daarentegen hebben allen snijtanden om de planten af te snijden en kiezen om alles te kauwen. Ze hebben allen hele lange darmstelsels, om de taaie planten langzaam en zorgvuldig te verteren. Ze zijn niet zo heel snel; ze zijn gemaakt om planten te zoeken, want rond te wandelen en rustig hun eten te verteren. Het is gewoon een heel andere soort!
Omdat de mens toevallig nogal slim is kunnen we met behulp van hulpmiddelen ons vlees vangen en opeten. We kunnen het niet eens rauw opeten, dan krijgen we last van onze maag/darmen. Planten kunnen we wel rauw opeten. We hebben overal hulpmiddelen bij nodig!
Dit lijkt me voldoende bewijs dat de mens een herbivoor is. Ik heb hier allemaal boeken over met theorien hierover erin, en ben er zelf van overtuigd.
Oud 28-05-2002, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Miss USA schreef:

idd
Als je echte carnivoor bijv. hond/leeuw/kat met een herbivoor bijv. mens/cavia/koe vergelijkt zie je dat de carnivoren geen kiezen hebben om te kauwen, maar alleen scherpe voortanden om het vlees af te bijten, wat ze zonder te kauwen naar binnen slikken. Hun darmen zijn korter, ze verteren sneller en makkelijker. Dit zijn allemaal dieren die ervoor gemaakt zijn om snel te jagen en te kunnen rennen.
De herbivoren daarentegen hebben allen snijtanden om de planten af te snijden en kiezen om alles te kauwen. Ze hebben allen hele lange darmstelsels, om de taaie planten langzaam en zorgvuldig te verteren. Ze zijn niet zo heel snel; ze zijn gemaakt om planten te zoeken, want rond te wandelen en rustig hun eten te verteren. Het is gewoon een heel andere soort!
Omdat de mens toevallig nogal slim is kunnen we met behulp van hulpmiddelen ons vlees vangen en opeten. We kunnen het niet eens rauw opeten, dan krijgen we last van onze maag/darmen. Planten kunnen we wel rauw opeten. We hebben overal hulpmiddelen bij nodig!
Dit lijkt me voldoende bewijs dat de mens een herbivoor is. Ik heb hier allemaal boeken over met theorien hierover erin, en ben er zelf van overtuigd.
Dat een mens nu hulpmiddelen nodig heeft om vlees te krijgen, en het op te eten, wil nog niet zeggen dat dat altijd al zo geweest is. Misschien is de mens wel zo geevolueerd doordat wij miljoenen jaren geleden steeds meer hulpmiddelen gingen gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 18:24
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
gras is toch wel iets moeilijker te verteren dan groente en fruit hoor
Nee meneertje hoog leraar in de biologie.
Elke plantaardige cel heeft altijd dezelfde structuur en alleen het dna in de kern is anders en 1 of twee lymfocyten. Het gene waarom ze moeilijk verteerbaar zijn (de celwand) is bij elke cel hetzelfde.
Een volbloed carnivoor zal nooit een peer op kunnen eten.

Citaat:
dus om te zeggen dat men alleen planten eet als er geen vlees is te vangen is een beetje cru. te simpel enz.
te simpel dus onwaar , hm , als je zo gaat redeneren zijn er heel veel dingen onjuist.

Citaat:
Als je echte carnivoor bijv. hond/leeuw/kat met een herbivoor bijv. mens/cavia/koe vergelijkt zie je dat de carnivoren geen kiezen hebben om te kauwen, maar alleen scherpe voortanden om het vlees af te bijten,
Vergeet niet dat wij omnivoren zijn geen carnivoren. Carnivoor zou ik nooit beweren.
En de mens heeft hoektanden , bij de een minder dan bij de ander maar dat is dus een carnivorisch kenmerk.

Citaat:
Hun darmen zijn korter, ze verteren sneller en makkelijker. Dit zijn allemaal dieren die ervoor gemaakt zijn om snel te jagen en te kunnen rennen.
Wij hebben ook een relatief kort darmstelsel.
Dus dat spreekt weer tegen jouw.

Citaat:
We kunnen het niet eens rauw opeten, dan krijgen we last van onze maag/darmen.
Niet al het vlees. En het is alleen maar een veiligheids maatregel.
Zelfde als we zand van een plant afwassen.

Citaat:
Planten kunnen we wel rauw opeten.
Groentes niet.

Citaat:
haha , het feit alleen al dat we in staat zijn om vlees te eten spreekt je al tegen , we zijn omnivoor of je eht nou leuk vind of niet.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 19:14
VisioN
VisioN is offline
Citaat:
Miss USA schreef:

Ik heb hier allemaal boeken over met theorien hierover erin, en ben er zelf van overtuigd.

Ik ben daar wel naar geinterresseerd, kan je me wat titels geven ??
Oud 28-05-2002, 19:41
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
mitsj schreef:

Nee meneertje hoog leraar in de biologie.
Elke plantaardige cel heeft altijd dezelfde structuur en alleen het dna in de kern is anders en 1 of twee lymfocyten. Het gene waarom ze moeilijk verteerbaar zijn (de celwand) is bij elke cel hetzelfde.
Een volbloed carnivoor zal nooit een peer op kunnen eten.

wij wel

te simpel dus onwaar , hm , als je zo gaat redeneren zijn er heel veel dingen onjuist.

zo bedoel ik het niet. het is alleen te ongenuaneerd enz.

[/B]
Reageren

Regels voor berichten