Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2004, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 19-12-2004 @ 12:58 :
Vertel?
Dat was toch zo? Corrigeer me als ik het mis heb.

Ik had het ergens gelezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-12-2004, 13:04
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-12-2004 @ 00:13 :
Hij heeft gewoon gelijk.

Als al die mensen een bètastudie zouden doen zou dat de samenleving vele miljoenen opleveren. Maar ja, dat kunnen ze waarschijnlijk niet.
Alsof het belangrijker is dat Nederland een ontzettend rijk land is met allemaal ongelukkig mensen met ontzettend veel producten, maar geen leuk leven ipv dat mensen gelukkig zijn met hun beroep en waarschijnlijk dus ook met de rest van hun leven. Om nog maar te zwijgen van alle andere gevolgen die dit heeft.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 13:44
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-12-2004 @ 11:59 :
Dat is toch gewoon waar? Waarom is dit zo moeilijk te accepteren?
Waarom moet dat zoveel geld op leveren? Altijd gaat gezeik om dat 'dat vele miljoenen zal opleveren'. Met zulke opmerkingen zullen ze inderdaad niet veel mensen (meisjes) trekken...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 13:52
Verwijderd
Citaat:
MoonMonkey schreef op 19-12-2004 @ 14:04 :
Alsof het belangrijker is dat Nederland een ontzettend rijk land is met allemaal ongelukkig mensen met ontzettend veel producten, maar geen leuk leven ipv dat mensen gelukkig zijn met hun beroep en waarschijnlijk dus ook met de rest van hun leven. Om nog maar te zwijgen van alle andere gevolgen die dit heeft.
Dat zeg ik ook niet. Ik stel gewoon vast dat het geld op zou leveren, zonder daar verder een waardeoordeel aan toe te kennen.

Overigens vind ik de bewering dat mensen die bètastudies doen, terwijl ze ook hebben nagedacht over psychologie ongelukkig zijn bijzonder twijfelachtig.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 14:41
DZHAW
DZHAW is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-12-2004 @ 14:52 :

Overigens vind ik de bewering dat mensen die bètastudies doen, terwijl ze ook hebben nagedacht over psychologie ongelukkig zijn bijzonder twijfelachtig.
Het is gewoon een reactie op jouw stelling:

"Als al die mensen een bètastudie zouden doen zou dat de samenleving vele miljoenen opleveren. Maar ja, dat kunnen ze waarschijnlijk niet."

Als ze dit zouden doen, zouden ze waarschijnlijk allemaal erg ongelukkig worden. Enige uitzonderingen daargelaten.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 20:25
Dave Rhubarb
Dave Rhubarb is offline
Eindelijk
Oud 20-12-2004, 07:51
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-12-2004 @ 11:57 :
De meerderheid van de afgestudeerden psychologie vindt na de studie een baan die niets met psychologie te maken heeft.
Dat geeft toch niks? Het zou pas erg zijn als je zou zeggen "de meerderheid van de afgestudeerden psychologie vindt na de studie géén baan." Bovendien vinden afgestudeerde betastudenten ook vaak een baan in het bedrijfsleven ofzo, ipv dat ze wetenschapper worden.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 20-12-2004 @ 08:51 :
Dat geeft toch niks? Het zou pas erg zijn als je zou zeggen "de meerderheid van de afgestudeerden psychologie vindt na de studie géén baan." Bovendien vinden afgestudeerde betastudenten ook vaak een baan in het bedrijfsleven ofzo, ipv dat ze wetenschapper worden.
Ik weet niet hoe het zit met andere bètastudies, maar bij TN is het zo dat vrijwel alle afgestudeerden ofwel in de R&D gaan bij bedrijven, of onderzoek gaan doen aan universiteiten/instituten.

Vaak is het wel zo dat mensen bij bedrijven later (helaas) doorstromen naar leidinggevende functies, maar het grote geld voor de maatschappij wordt verdiend in wetenschappelijk onderzoek.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 17:20
Marloeske
Marloeske is offline
wat voor soort loting?
Numerus fixus? decentrale loting?
Is op zich ook wel belangrijk en handig om te weten
Oud 20-12-2004, 20:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wow, ben ik even blij dat ik niet voor toegepaste psychologie heb gekozen (omdat ik daarna psychologie wilde gaan doen) maar mn dansopleiding. Anders was ik natuurlijk uitgeloot geweest en had ik écht niet geweten wat ik dan daarvoor in de plaats had willen doen.

Pff...
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 21:07
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 18-12-2004 @ 11:29 :
Gelukkig zijn niet alle psychologen zielige hulpverlenertjes.
Beetje jammer dat je psycholoog zo laag beschouwt. en het is ook niet waar.
Dat heb ik ook nooit beweerd.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 15:31
coldplayfan
coldplayfan is offline
Citaat:
Marloeske schreef op 20-12-2004 @ 18:20 :
wat voor soort loting?
Numerus fixus? decentrale loting?
Is op zich ook wel belangrijk en handig om te weten
Numerus fixus.

Trouwens, diezelfde decaan vertelde me gisteren dat Biomedische Wetenschappen ook op een vreemde manier een lotingstudie wordt (óók al ja..). Je wordt rechtstreeks toegelaten als het je eerste keus is, maar als het je tweede keus is, moet je loten. Stelt niet vreselijk veel voor want 90% wordt gewoon toegelaten, maar toch. Dat gaan ze doen om te voorkomen dat de helft van de BW studenten na het eerste jaar afhaakt omdat ze weer gaan meeloten met hun eerste keusstudie. Zit wel wat in natuurlijk. (maar als ik uitgeloot word voor diergeneeskunde en dan óók nog voor biomedische wetenschappen, weet ik het echt niet meer.....dan is het me blijkbaar echt niet gegund )
Oud 30-12-2004, 12:11
VLeinV
VLeinV is offline
ik vind het een goede ontwikkeling. Wel natuurlijk jammer voor degenen die graag voor meerdere lotingstudies willen inschrijven.

Zelf ben ik nu derdejaars psychologie en je merkt dat hoe verder je in de studie komt, hoe meer afvallers er zijn. Door de numerus fixus kunnen de universiteiten tenminste het aantal afvallers in de loop van de jaren doen minderen, is toch eigenlijk zonde van de investeringen.
Oud 30-12-2004, 12:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-12-2004 @ 12:59 :
Dat was toch zo? Corrigeer me als ik het mis heb.

Ik had het ergens gelezen.
Ik weet niet of het zo is. Daarom vroeg ik om jouw argumentatie.

In ieder geval kun je met psychologie op heel wat meer plaatsen terecht komen dan enkel in een praktijk. Bij heel veel grote bedrijven werken ook psychologen. Niet alleen bedrijfspsychologen, maar ook mensen die bekijken hoe bijvoorbeeld mensen het hardst werken, welke omstandigheden daarvoor nodig zijn enz.
En bij reclamebureaus: mensen die kijken wanneer een reclame de meeste invloed heeft op kijkers en waaraan een reclame dus moet voldoen.
Zo zijn er heel veel plekken waar je in eerste instantie geen psycholoog verwacht.
Oud 30-12-2004, 16:12
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Ik heb zitten nadenken om op het Fontys te gaan, toegepaste propedeuse psychologie (HBO), maar m'n nicht (docente economie) die zei ook al dat daar ook dat loting gedoe is.
Oud 30-12-2004, 21:17
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
coldplayfan schreef op 21-12-2004 @ 16:31 :
Numerus fixus.
voor zover ik weet wordt psychologie geen numerus fixus, maar gaan de uni's decentraal loten. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat bijvoorbeelde de UT gebaat zou zijn met een numerus fixus voor hun psychologie-opleiding.
Oud 31-12-2004, 15:21
The0
The0 is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 30-12-2004 @ 22:17 :
voor zover ik weet wordt psychologie geen numerus fixus, maar gaan de uni's decentraal loten. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat bijvoorbeelde de UT gebaat zou zijn met een numerus fixus voor hun psychologie-opleiding.
Die doen als enige uni zoizo niet mee, want die willen graag meer meisjes op hun uni hebben....
Oud 31-12-2004, 18:16
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Er komt een instellingsfixus. Als 2e keus kun je ook alleen een andere studie opgeven of psychologie aan de universiteit van Maastricht of Twente.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 20:33
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Psychologie is 2de grote vergaarbak, na Rechten. Is heel jammer voor mensen die er wel serieus passie voor hebben en het echt leuk vinden.
Maar met zoveel universiteiten moet je er vast wel in komen.
Oud 01-01-2005, 12:05
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
The0 schreef op 31-12-2004 @ 16:21 :
Die doen als enige uni zoizo niet mee, want die willen graag meer meisjes op hun uni hebben....
en dus kan het sowieso geen numerus fixus worden
Reageren

Regels voor berichten