|
|
Bekijk resultaten poll: voor of tegen? | |||
ik ben er voor! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
16 | 20.25% |
100 % tegen |
61 | 77.22% |
maakt niet uit...nooit bij stil gestaan. |
2 | 2.53% |
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp, maar zo komt het wel over.
||
![]() |
Citaat:
Dat is wat ik in eerste instantie wilde zeggen. Daarnaast is het gewoon allemaal fout. Maar zeehonden hebben tenminste nog vrijheid gekend, wat het grote verschil dus is.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
maar eco-systemen houden zichzelf in evenwicht. Als er teveel zeehondjes komen, komt er weinig voedsel, gaan de zeehondjes vanzelf dood, komt er weer meer voedsel en herstelt het ecosysteem zich weer. Zo is het altijd gegaan. In ieder geval voor de mens begon met massa-afslachtingen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat de nertsen betreft. Hier in Nederland is de wetgeving dacht ik al zo streng geworden dat die beesten een beter leven hebben dan de gemiddelde melkkoe of legkip. Binnen- en buitenhokken, voeding, verzorging enz. Dat wil zeker niet zeggen dat ik voor het onmenselijk doden van dieren ben, maar ik vind dat we het dan wel op een fatsoenlijke manier doen. Het blijft toch bestaan, mensen blijven het kopen, mode-ontwerpers blijven het gebruiken, dus probeer het dan tenminste humaan te houden zodat we niet van die klopjachten hebben zoals in andere landen. Of van die beesten die verpieteren op een paar vierkante meter. |
![]() |
||
Citaat:
Ze hebben het echt niet nodig om te overleven, dat geldt voor de mens ook. Zwijnen in het bos eten heus niet méér dan 2% vlees tegen 98% plant... Laatst gewijzigd op 09-12-2004 om 15:37. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat een veganist wel b12-supplementen neemt komt doordat wij te hygieen bezig zijn. We gooien teveel gif enzo over onze groente en wassen ons eten te veel. Daardoor gaat de b12 die op de planten enzo zit (dus niet erin) verloren. B12 komt van een bacterie en leeft op de grond. In India waar ze wat minder wassen enzo daar leven ook veganisten en die toonden geen gebrek aan b12. Daarnaast waarom een veganist aanspreken op hun b12 aanvulling? Uit onderzoek is gebleken dat vleeseters veel tekorten of te weinig van vele stoffen (zowel vitamine als mineralen) hebben. Een veganist (en vegetarier) letten meer op hun voeding, daarom hebben ze die tekorten niet. Wel bij veganisten was de b12 in het onderzoek lager. Maar niet echt een probleem. De vitamine/mineralen die de gemiddelde mens nu tot zich neemt komt uit producten waar het aan toegevoegd is. Denk aan melk waar ze calcium aan toevoegen, of de b-vitamines in boter/margerine, vitamines in vruchtendranken, etc.
|||||
![]() |
Citaat:
Nee, en dat kan elke bioloog wel aan je vertellen. Je hebt omnivoren die beide tot hun dieet hebben of eigenlijk constant een soort voeding. Denk aan het verschil in omnivoren. Een vos (omnivoor) met uiterlijk dat meer carnivoors lijkt eet meer vlees dan groente enzo. Terwijl een chimpansee (omnivoor) meer groente/fruit eet. Wij lijken meer op het laatste. Vlees hebben we alleen nodig als we het ook echt moeten eten. We zijn in principe niet eens jagers. Citaat:
- Omdat men lekkere trek heeft (het McD-syndroom / snacktrek / fastfood-generatie) - Omdat men het uit gewoonte eet (na-oorlogse generatie; opgegroeid met vlees hoort bij de maaltijd) Waarom eet jij vlees? Hoor ik jou denken over welke voedingsstoffen vlees met zich meebrengt? Denk het niet. Dan is het dus voor jouw meer reden om het gewoon te eten omdat je het lekker vind. Wat eigenlijk een secundaire reden moet zijn en niet de primaire. Citaat:
Citaat:
|||
[QUOTE]TechXP schreef op 10-12-2004 @ 13:18 :
Citaat:
Citaat:
Logischerwijs eten dieren liever smakelijk eten ook als dit gevaarlijk of zielig is. Hoor ik die Snoekbaars denken: in een voorn zitten ook genoeg voedingsstoffen, dus ik moet die veel lekkerder smakende, maar gevaarlijkere, Stekelbaars maar laten gaan? Of de Leeuw, die ook best een volwassen gnoe kan eten, nadenken bij het feit dat hij juist het lieve kleine veulentje moet hebben, omdat dat lekkerder en makkelijker is? Er zijn zelfs dieren bereid om pijn te lijden voor een bepaald soort voedsel, terwijl ze de voedingsstoffen ook makkelijk uit andere dingen kunnen halen. Denk aan: planten met stekels e.d., maar ook roofdieren die 'gepantserde', gestekelde en op andere wijzen beveiligde dieren eten, hierbij onnodig risico lopen, alleen maar omdat ze het lekker vinden. Terwijl ze net zo goed andersoortige 'onbeveiligde' dieren zouden kunnen eten. Waarom zouden wij dan geen vlees eten, zelfs als we berekend hebben hoe we zonder kunnen leven? Moeten wij ons dan onderscheiden? Moeten wij mensen dan zeggen, jah: ik weet dat ik zonder vlees ook kan leven, omdat er zoveel melkzuureiwitten en bicarbohydraten in een blokje tofu zit dat ik ook zonder mijn biefstuk kan? Terwijl we in andere discussies juist moeten toekennen dat wij ook dieren zijn en niets meer of minder? (denk maar aan het vissen/jagen e.d.) Ik ben tegen de bio-industrie, omdat het gewoon niet netjes is wat de mens daar doet. Daarom koop ik 'biologisch' vlees, maar geef nu toe: als Leeuwen niet te stom waren om te bedenken dat je Gazelles ook in je tuin kan houden en ze dan fokken, dan zouden ze het ook doen. Dus waarom zou ik dan gaan twijfelen over het feit dat wij dat doen? Nee... dat vind ik hypocriet. Owjah... de zeehonden en nersten! Najah.. ik vind het slecht dat het nu nodig is om deze zeehondjes af te schieten, dit toont aan dat de mens weer eens gefaald is in het bewaren van het natuurlijke evenwicht. Aan de andere kant, nu moeten we het wel herstellen. Dus waarom niet met publiek? De Zeehondjes worden sowieso afgeschoten, dus waarom zouden de Noren hier niet hun slaatje uit slaan. Zolang het 'functioneel' blijft, dwz. het afschieten gebeurd in het algemeen belang van de soort en niet speciaal voor het vermaak, dan ben ik er niet tegen. De nertsen vind ik ook een naar verhaal, en aangezien ik sowieso niets heb met bond (tegenwoordig genoeg alternatieven) zouden deze pratijken afgeschaft mogen worden. Maar het 'anale electrocutie'-verhaal kan me echt werkelijk in de verste verte niet boeien. Is er hier iemand ooit al eens anaal-geëlectrocuteerd? Dit is enkel sensatiezucht van de dierenbeschermers, zonder enige toegevoegde waarde. Doodknuppelen, afschieten, anaal-electrocuteren of van mijn part verzuipen doet niets af aan of bij het uiteindelijke resultaat. Men zou eens moeten stoppen met het gebruiken van ditsoortige sensatieverhalen. En gewoon voor de inhoud gaan ipv. de aankleding. Maar al met al, van mij hoeft bond niet.
|||||||
![]() |
Citaat:
Dat ten eerste, daarnaast zijn er vele bewijzen dat de mens jager is geweest, maar ook aaseters, etc... zegt niks. Dieren in de natuur eten dieren omdat ze de juiste voedingsstoffen eruit halen. Hun natuurlijke instinct zorgt ervoor dat de dieren de juiste dieren/eten pakken. Mensen eten vooral omdat ze het lekker vinden zonder zich af te vragen of het goed is voor ons. Daarnaast is het zo dat er zoveel dingen vroeger door de mens werd gedaan zoals mensen die door mensen vermoord werden of verkracht. Maar dat is ook moreel verwerpelijk geworden. En dat is hetzelfde men vlees. Ik heb er in principe niks op tegen als een dier een ander dier eet, maar wel als het in de manier gebeurd zoals de mens doet, waarbij dieren als producten worden beschouwd waar alles mee gedaan mag worden. Dieren moeten wel vrijheid hebben. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||||||
[QUOTE]TechXP schreef op 30-12-2004 @ 13:34 :
Citaat:
Citaat:
Daarbij komt dus dat dieren wel degelijk ook voor een bepaald eten kiezen omdat ze dat lekker vinden, met iets lekker vinden is dus in evolutionair en biologisch opzicht helemaal niets mis. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je gezondheid kan eronder lijden...? Flikker toch op man. Dat kan ook van een beschimmelde tomaat of een verbrand stukje tofu. En ik ben nog nooit ziek geworden van mijn biefstukje. Natuurlijk is de manier waarop wij dieren houden niet efficient en vind ik dat die eigenlijk zou moeten veranderen, maar geen vlees eten zie ik niet als oplossing. En denk jij dat als we onze dieren niet meer volstoppen, dat we dan alles aan de 3e-wereld gaan geven? Dit vind ik dus een onzinnige opmerking. Keuze om geen vlees te eten is voor mij iig. geen keuze voor de wereld, omdat wij hier in het Westen toch te egoïstisch zijn. Het veganistisch zijn volgens mij slechter is voor je darmen dan het eten van vlees. Want volgens mij is het eten van voedingssuplementen (wat vrijwel iedere veganist zal moeten) ook niet bepaald estetisch verantwoord en goed voor je. En kiezen voor jezelf.. als ik moet kiezen voor mezelf: vlees is heerlijk, natuurlijk kan groente ook lekker zijn, ben namelijk ook 'hobby-kok', maar voor mij is een maaltijd toch echt pas compleet met een stukje vlees erbij. Dus kiezen voor jezelf zal voor 90% van de mensen toch echt kiezen voor lekker eten zijn. En dus voor vlees. Nogmaals van mij mag iedereen vegetarisch of veganistisch worden, maar ga geen dingen aan mijn geweten proberen te praten.
||
Citaat:
||||||||||||
![]() |
Citaat:
Dat weet ik niet. Er zijn meerdere soorten mensen geweest op aarde. Denk aan de homo erectus e.d. Niet allemaal zijn het vleeseters geweest. Het is vooral bekend dat mensen aaseters waren. En de eerste voorgangers waren noten&vruchteneters..., dus als je zegt dat mensen vleeseters zijn en daarom we dat nu ook zouden mogen, dan kan ik ook komen met dat we vroeger vegetarisch aten en daarom vegetariers moeten zijn. Dus wat zegt het verleden nou over wat je nu moet doen? Niks. We leven nu en je bekijkt situaties zoals je ze nu voorgeschoteld krijgt. Citaat:
Ok, iets lekker vinden is zeker niets mis, en dat maakt echt niet uit. Maar mensen eten bijvoorbeeld omdat ze het lekker vinden, terwijl dieren toch echt eten als ze moeten eten van hun lichaam. Zo is de mens aan het eten omdat ze 'trek' hebben (dus niet honger hebben). En ook door vele stoffen in ons eten gaan we eten. Denk bijvoorbeeld aan aspartaam (kunstmatige zoetmaker) in 'diet coke' (diet cola), wat dus zorgt dat je lichaam schreeuwt naar vet eten. Citaat:
Citaat:
Sinds een tijdje (industrie opkomst) zijn we in een nieuw tijdperk gekomen... nu bepalen de machtige industriele bedrijven wat men eet. En men laat geloven wat gezond is. Objectieve organisaties als voedingscentrum moet je niet nemen als objectief. Citaat:
- alle ruimte - keuze voor eten - e.d. Citaat:
Af en toe komt er een verkoudheid opzetten, maar dat zet niet meer door. Terwijl vroeger ik enorm vatbaar was voor verkoudheid enzo. Iemand die verkouden was in de buurt en ik was meteen binnen een week ziek. Daarnaast voor je 'gezondheid' is dat ook milieuvervuiling zorgt voor tientallen doden per jaar enzo. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Daarnaast veganisten hebben alleen b12 supplementen nodig omdat onze groente in het westen dus heel hygiensisch word bewerkt. In india leven groepen veganisten zonder supplementen. En daarnaast zal ik minder extra vitamines innemen dan de gemiddelde nederland, die alleen maar producten koopt met toegevoegde vitamines. Kan je dat wel goednoemen? Of zou het wel beter zijn als ik producten koop met vitamineb12 toegevoegd? Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 01-01-2005 om 23:11. |
![]() |
||||||||||
[QUOTE]TechXP schreef op 01-01-2005 @ 23:45 :
Citaat:
Citaat:
Maar er is geen enkel dier dat honger of trek lijdt zonder te proberen om dat op te lossen. Feit is alleen dat wij mensen gewoon veel meer eten voor handen hebben. Citaat:
Jij bent zeker ook zo'n figuur dat vind dat een bruine boterham met lekkere oude kaas en een flink glas koude volle melk niet verantwoord is? Het spijt me zeer, maar om je eten wetenschappelijk te benaderen vind ik punt 1. een belediging voor je smaakpapillen en punt 2. moreel niet verantwoord. Je mag de industrie toch niet laten bepalen wat je eet? Waarom mag je dan wel wetenschappelijk laten bepalen of jouw aardappel goed genoeg is? Citaat:
Citaat:
Goede vriend van mij: vegatriër vanaf zijn geboorte. Die gozer is al ziek als je naar hem zwaait. Loos argument dus. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Dit is allemaal trouwens best Off-topic, maar goed. Over die beestjes had ik het al gehad.
||||||||||||
![]() |
Citaat:
Het is zo dat we zoveel geweest zijn vroeger, maar vroeger betekent gewoon niet dat we ook nu zo moeten leven. Veranderingen komen met de jaren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De bruine boterham is wel goed. Veel ijzer. Citaat:
Wetenschappelijk info om een gezond dieet te hanteren is niet verkeerd, wel als je door de industrie stoffen binnenkrijgt die je 'verslaafd' houden aan het eten of die je honger opwekken. Citaat:
Vermenselijking? Het gaat om verdierlijking. Dieren horen niet bezit te zijn van de mens of aangepast te worden aan de mens. Als de natuur het wil past die de koe wel aan enzo, maar dat is niet de taak van de mens. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 09-01-2005 om 11:55. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Allergisch voor sinaasappel maar niet voor mandarijn? Daantje_0705 | 4 | 24-11-2009 01:04 | |
Verhalen & Gedichten |
Zij kalken leuzen Zepp | 3 | 02-11-2004 16:08 | |
Flora & Fauna |
'Haj zeehondje! Wat heb jij een mooie pels, die wil ik wel hebben!' Dark Psycho | 89 | 18-04-2004 21:05 | |
Flora & Fauna |
Bont en jacht Vika | 13 | 06-02-2003 15:51 | |
Lifestyle |
wat vind jij van..."BONT"... Sisi | 135 | 14-01-2003 21:41 | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben jouw zoete ui- Levensgenieter Snow White | 16 | 11-06-2002 07:48 |