Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-06-2002, 10:31
hitsiepitsie
hitsiepitsie is offline
Na ik weet niet hoor, maar als iemand zelfmoord pleegt zit er toch goed wat mis.. en als je dan egoistisch bent?? Ik denk dat de mensen die van je houden meestal egoistischer zijn.. want vertel mij niet dat echt niemand ooit ziet dat het slecht met iemand gaat! Maar ja.. misschien denk ik dan weer verkeerd
Oud 24-06-2002, 11:51
dromerke
dromerke is offline
Egoïstisch Het is gewoon omdat ge zohard in de put zit en zo depressief bent dat ge daar misschien nog geen eens over nadenkt als ge zelfmoord pleegt. Het lijkt misschien egoïstisch, maar ik vind dat ge het zo niet moet bekijken, als die mens echt liever dood wil, dan is dat zijn keuze. Hoe erg het ook is voor de anderen. Het lijkt me niet prettig zo'n situatie...
Oud 02-07-2002, 13:30
happy phantom
happy phantom is offline
Citaat:
Mcadamian schreef:

Zelfmoord egoistisch???Op het eerste gezicht natuurlijk wel. Maar mensen die zelfmoord willen plegen zijn al zo diep gezakt dat ze niet meer in de gaten hebben dat ze zo mensen pijn zullen doen. Ze willen zo graag van hun geestelijke of emotionele pijn af. Tenminste zo zie ik het.
Mensen die zelfmoord plegen verzinnen dat heus niet van de ene dag op de andere. En ze hebben wel door dat het de mensen die ze achterlaten verdriet doet. Maar toch weegt dat minder mee dan het gevoel dat ze dood willen.

Citaat:
marrrtuuh schreef:

sorry mensen maar ik vin zelfmoord wel egoistisch!! je schrikt je toch de ******* als je zo'n dooie vind. en je houdt er ook nog dikke trauma's aan over. en daar wordt je ook niet zo vrolijk van denk ik..maar als je echt dieeeppp in de put zit dan kan je daar toch met mensen over praten...vrienden heten die die helpen je wel weer eruit...voor zover dat nog kan. er zijn zul je zien genoeg mensen die van je houden en als je daar pas achter komt als je dood bent is dat toch best wel zielig. duss mensen pleeg maar ff geen zelfmoord want voor degene die je vind en al je vrienden, familie en de rest van de mensen die van je houden zullen er wel niet zo blij mee zijn!!!!
Dit vind ik echt belachelijke argumenten.
Je schrikt je dood als je zon dooie vind??? Je schrikt toch ook bij iemand die op een andere manier dood is gegaan.. dat heeft toch nix met het zelfmoord plegen zelf te maken. Als je uiteindelijk gaat zal toch iemand je vinden. Dus of dat dan nu is of later maakt ook niet veel uit. En om er nou van uit te gaan dat je anderen geen trauma's wil bezorgen?! Trauma's bestaan nu eenmaal en worden ook door andere dingen veroorzaakt. Maar het verschil is.. een trauma kan meestal met hulp nog wel verholpen worden. IEMAND DIE DOOD WIL, NIET! daar kan je nix aan doen. Dus even met je vrienden praten en denken dat het dan over gaat.. dat is niet zo. Er is uitstel en uitstel, maar toch komt het. En ze weten echt wel dat mensen van ze houden..
(voor de duidelijkheid: ik ga nu even uit van de ervaring die ik heb meegemaakt met een vriend van mij)
En goh natuurlijk is familie er niet blij mee. Maar mensen die dit doen lopen er al heel wat langer mee, en de mensen die van die persoon houden weten dan wel dat het beter voor hem is ook al is dat moeilijk te accepteren.
En er zullen altijd mensen zijn die verdriet hebben als je dood gaat. En je gaat uiteindelijk dood. En dan kan je misschien zeggen: maar dit is een toch veel ergere dood dan dat je op een natuurlijke manier dood gaat.
Is dat wel zo? Nu wil de persoon zelf dood. Bij een natuurlijke dood als ziekte ofzo wil die persoon helemaal niet dood.
Ik vind dus dat je niet rekening kan houden met de mensen die je achterlaat.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 15:09
unintended
unintended is offline
Citaat:
Sterrenkijkster schreef:

een van de belachelijkste reacties die ik me maar kon voorstellen...
Mag hij ook vinden wat hij wil? of is alleen wat jij vind goed?

Citaat:
Jouw lichaam is neit zomaar jouw lichaam! Je hebt dat lichaam gekregen door de liefde van twee mensen die zodanig groot is dat ze hebben besloten die door te geven aan een nieuw levend wezen.
een kind willen is zeker niet egoïstisch? (zie dit)

En wat kunnen mij die twee mensen schelen. Sorry hoor maar ik vind dat je zelf toch wel ff wat meer te zeggen hebt over je eigen lichaam dan je ouders. Precies, die mensen geven jou een lichaam en dat lichaam is dan van jou en ik vind ook dat je er dan zelf mee mag doen wat je wilt.

[quote]Dit is ongeveer het zelfde met abortus, het gaat niet over je lichaam, maar toch doe je het mensje dood, nu ja dit buiten beschouwing.p/quote]

abortus gaat volgens mij toch echt wel over je lichaam hoor

Citaat:
zelfmoord is wel egoïstisch, en de definitie van egoïsme (jezelf beter maken tenkoste van anderen) is hier WEL perfect van toepassing.
als je zo redeneerd is alles wat mensen doen egoïstisch... Als je blijft leven maak je jezelf ook beter tenkoste van anderen.

Citaat:
Als jij onder een trein springt, zitten je ouders niet alleen met het emotionele verdriet, maar moeten ze ook alle vertragingen, wasbeurten, etc. betalen!
Als iemand zelfmoord pleegt, dan verlaat hij zijn wereld, dan laat hij heel wat mensen achter die dan maar met het verdriet zitten, maar dat telt allemaal niet mee als 'ten koste van anderen???'
en voor wie denk je dat het erger is??? Zelfmoord pleeg je niet zo maar. Mensen die zelfmoord plegen doen dat niet voor hun lol ofzo De familie ed is dan misschien verdrietig met het verlies van die persoon. Maar die persoon is hoogstwaarschijnlijk veeeel verdrietiger geweest, anders maak je zo'n keus niet.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 17:01
xsten
xsten is offline
Zelfmoord is egoïstisch ja.

Zelfmoord is laf omdat je de gemakkelijkste uitweg kiest voor je problemen.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 17:23
gizmo
gizmo is offline
Het ligt er maar net aan vind ik..
Kijk je mag van mij beslissen dat je je zelf wilt doden... maar doe het dan niet zodat andere mensen er super trauma´s aan overhouden.. en dan denk ik aan :
*voor de trein srpingen.. of van gebouw af

Ook het ophangen vind ik eng..

Ik denk er wel eens regelmatig aan en mijn vriend vond het ook deels ego.. .
maar kijk.. Waarom zou je niet voor je eigen geluk mogen kiezen? Moet je dan maar blijven leven omdat je anders je vrienden enzo achterlaat/pijn doet??.. Moet je dan maar jezelf achterstellen? Nee.. vind ik niet

Maar doe het wel op een *mooie* manier.. bv pillen slikken en dan gewoon rustig op bed liggen.. maar niet voor een trein springen ofzo .

En veel mensen beslissen hte idd niet van de een op de andere dag. ZE denken er veel over na. En zullen dingen afwegen.. en zo tot een beslissing komen die zij als de beste zien.

Wat ik wel erg vind is dat er altijd gelijk wordt geroepen dat je laf bent!! Waarom?... Ieder mens kiest voor zijn eigen oplossing..

kuzz
Oud 08-07-2002, 18:09
~Black Rose264~
~Black Rose264~ is offline
Ik vind het best wel onzin als je zegt dat zelfmoord egoistisch is.. Misschien als je onnodig mensen van te voren al een schuldgevoel aanpraat. Maar zelfmoord pleeg je met een rede. Dat je leven kut is over het algemeen.. Wat is het nut ervan te leven voor anderen? Misschien leven diegene zelf ook wel weer voor iemand anders en wat dan?
Je laat inderdaad mensen achter, en dat geeft veel rot gevoelens ja. Maar als diegene van je hielden zullen ze je het niet kwalijk kunnen nemen. Je wenst iemand waar je van houd toch geen ondragelijk leven toe. Niet dat je mensen moet aanmoedigen als ze zelfmoord willen plegen...
En het is idd kut voor degene die hem/haar dan vind, maar dat is nog lang niet zo erg als wat diegene waarschijnlijk heeft meegemaakt waardoor die er een einde heeft aan heeft gemaakt...
Ik vind het wat te ver gaan om het egoistisch te noemen
Met citaat reageren
Oud 08-07-2002, 18:43
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Sterrenkijkster schreef:

Jouw lichaam is neit zomaar jouw lichaam! Je hebt dat lichaam gekregen door de liefde van twee mensen die zodanig groot is dat ze hebben besloten die door te geven aan een nieuw levend wezen.
Dus: jouw ouders zijn de bezitters van jouw lichaam? Want daar komt het wel op neer, zoals jij het zegt. Gelukkig ben ik eigenaar en beheerder van mijn lichaam. Als ik het niet meer zie zitten, dan stap ik dr uit. Heel simpel, daar hebben anderen dan toch niets mee te maken?
Oud 08-07-2002, 20:11
~Black Rose264~
~Black Rose264~ is offline
Citaat:
Sterrenkijkster schreef:

Dit is ongeveer het zelfde met abortus, het gaat niet over je lichaam, maar toch doe je het mensje dood, nu ja dit buiten beschouwing.

Niet iedereen komt voort uit een grote liefde. Zijn genoeg mensen waarvan et niet de bedoeling was. Daarvoor is die abortus dus een optie.

zelfmoord is wel egoïstisch, en de definitie van egoïsme (jezelf beter maken tenkoste van anderen) is hier WEL perfect van toepassing.

Als jij onder een trein springt, zitten je ouders niet alleen met het emotionele verdriet, maar moeten ze ook alle vertragingen, wasbeurten, etc. betalen!
Als iemand zelfmoord pleegt, dan verlaat hij zijn wereld, dan laat hij heel wat mensen achter die dan maar met het verdriet zitten, maar dat telt allemaal niet mee als 'ten koste van anderen???'

sterrenkijkster

soms is het tijd om aan jezelf te denken op de 1e plaats.. Het is heel goed als je denkt aan andere mensen, maar je kan het overdrijven. Die vertragingen lijkt me nou niet echt een serieus probleem. en dat had degene die zelfmoord had gepleegd hoogstwaarschijnlijk wel..
Met citaat reageren
Oud 09-07-2002, 18:57
liesje 19
liesje 19 is offline
ik vind het alleen egoistisch als je het op een gruwelijke manier doet. Je polsen doorsnijden of jezelf ophangen enzo, maar als je het "netjes" houdt, dan vind ik het niet echt egoistisch ofzo. De gene die zelfmoord heeft gepleegd i van zijn emotionele (soms ook lichamelijke) pijn af en ooit zou hij toch dood gaan en gevonden worden, dan maakt het dus ook neit echt uit of het nou eerder is dan zijn natuurlijke dood, lijkt mij....
Oud 09-07-2002, 20:29
eendje47
eendje47 is offline
wel ja
want niet alleen voor de mensen die je achterlaat, maar ook voor diegenen die je nog tegen zou moeten komen

niet lagguhhhh
Oud 11-07-2002, 16:01
Sasbeest
Sasbeest is offline
Ik vind zelfmoord absoluut niet egoistisch.

Als iemand besluit om er een einde aan te maken, is dat niet een spontaan idee, maar iets wat langzaam groeit. Als je je heel rot voelt, en het gaat steeds slechter, kan dat idee in je opkomen. Mensen die zelfmoord plegen hebben er goed over nagedacht, weten dat zelfmoord een definitief einde is. En daar kiezen ze voor. Als ze voor zichzelf niet meer willen leven, is het geen oplossing om te blijven leven, alleen maar omdat je het andere mensen "niet aan mag doen" Ik denk ook wel dat suicidiale mensen ook hebben stil gestaan bij andere mensen die achterblijven, maar op een gegeven moment ben je zo kapot, dat die andere mensen niet meer belangrijker zijn. Ik denk dat het daarom niet egoistisch is, want je kunt niet alleen maar voor anderen leven. Zelf moet je het ook nog willen, anders ga je er vanzelf wel aan kapot.
Oud 16-07-2002, 18:17
Verwijderd
ikke vin van wel...
de achterblijvers blijve er hun hele leven lang last van houde...
en dan nog het schuld gevoel...

IK HAAAAAAAT MENSEN DIE ZELFMOORD PLEGE!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 12:05
Cat
Cat is offline
Citaat:
ikke13 schreef:
Ik vind zelfmoord absoluut niet egoistisch.

Als iemand besluit om er een einde aan te maken, is dat niet een spontaan idee, maar iets wat langzaam groeit. Als je je heel rot voelt, en het gaat steeds slechter, kan dat idee in je opkomen. Mensen die zelfmoord plegen hebben er goed over nagedacht, weten dat zelfmoord een definitief einde is. En daar kiezen ze voor. Als ze voor zichzelf niet meer willen leven, is het geen oplossing om te blijven leven, alleen maar omdat je het andere mensen "niet aan mag doen" Ik denk ook wel dat suicidiale mensen ook hebben stil gestaan bij andere mensen die achterblijven, maar op een gegeven moment ben je zo kapot, dat die andere mensen niet meer belangrijker zijn. Ik denk dat het daarom niet egoistisch is, want je kunt niet alleen maar voor anderen leven. Zelf moet je het ook nog willen, anders ga je er vanzelf wel aan kapot.
Mensen die zelfmoord plegen of een poging doen willen zelden sterven. Het is een kreet naar aandacht.
In andere gevallen zien ze het als enige mogelijke oplossing terwijl het totaal geen oplossing is.
Als iemand depressief is of psychologische problemen heeft kan hij/zij niet meer helder denken en daardoor geen goed doordachte beslissing nemen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 14:57
Uneksia
Uneksia is offline
Ik vind dat iedereen het recht heeft zelf te bepalen wanneer hij dood wilt, hoe 'ontoerekeningsvatbaar' dan ook. Tuurlijk doe je je omgeving pijn, maar moet jij dan verder lijden voor je omgeving? Dat zou ik eerder egoïsme van de omgeving vinden dan dat zelfmoord een teken van egoïsme is.
Wel vind ik dat als je zelfmoord pleegt je wel een klein beetje rekening kan houden met hoe mensen je vinden en wie je zal vinden. Daarom vind ik voor een trein springen niet de allerbeste manier.
Oud 11-03-2003, 10:55
Verwijderd
je groningse vriendin wilt ook zelfmoord plegen... dat moey JIJ weten..........
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 13:30
fil
fil is offline
Citaat:
ikke-eva schreef op 24-05-2002 @ 23:58:
zelfmoord egoïstisch???
misschien is geen zelfmoord plegen nog veeeeel egoistischer!......hahaha........
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 13:42
Verwijderd
in mijn geval wel ja............
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 20:09
Lyra
Lyra is offline
egoistisch = zelfzuchtig,

Is het niet zo dat je zelfmoord pleegt voor jezelf? Dan is het toch sowieso egoistisch?? of ben 'k nu fout?
Trouwens wie is er nu dood, de mensen die de lichamen vinden of die die dood zijn? Dan is het voor de mensen die dood zijn toch erger.. lijkt me
Oud 16-03-2003, 22:38
Verwijderd
Aan de ene kant vindt ik zelfmoord helemaal niet egoistisch. Het is mijn leven. Als ik er een einde aan wil breien is dat mijn keuze.

Aan de andere kant moet je natuurlijk er wel voor zorgen dat er zo min mogelijk andere mensen bij betrokken worden.
Als ik zelfmoord zou plegen, dan zou ik niet voor de trein springen. Tenslotte is de machinist dan voor de rest van zijn leven getraumatiseerd en kan een schoonmaakploeg me van het spoor afschrapen. (ook lekker)
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 10:50
poesiefox
poesiefox is offline
Zelfmoord is wel degelijk een zeer agressieve daad naar de mensen in je omgeving toe. Het schuldgevoel dat de achterblijvers ervan zullen krijgen is een beweegreden, soms.

Er spelen meer factoren mee natuurlijk, hou me ten goede!
Oud 25-03-2003, 22:31
dwars
dwars is offline
Mijn vriend heeft een aantal maanden geleden zelfmoord gepleegd. Daar heb ik nog steeds erg veel verdriet van, maar ik kan zijn daad niet egoïstisch noemen.

Mensen die zelfmoord plegen spelen daar vaak al maanden/jaren mee. Het is geen impulsieve daad. Ze maken bepaalde stoffen in hun hersenen in abnormale hoeveelheden aan. Daardoor voelen ze zich depressief. Mensen die hierdoor aanleg hebben tot depressiviteit kunnen slecht tegen tegenslagen. En als ze eenmaal een bepaalde 'knop' hebben omgezet in hun hoofd (dus als ze eenmaal niet meer willen leven), denken ze niet meer aan alle goede dingen en mensen die ze achterlaten. Ze denken dat ze de mensen om zich heen alleen maar tot last zijn. Dat is dus allerminst egoïstisch.

Zelfmoord is zeker geen aandachttrekkerij. Het is bloedserieus. Bovendien heb je niks aan aandacht als je dood bent. Natuurlijk zijn er mensen die 'pogingen' doen waarvan voorzienbaar is dat ze mislukken waarmee ze vragen om aandacht. Maar de anderen doen pogingen om DOOD te gaan, om niet meer te hoeven denken aan al hun problemen. En dus niet om aandacht te trekken.

Voordat mijn vriend zelfmoord had gepleegd, had ik zelfmoord waarschijnlijk ook egoïstisch gevonden, maar (na er heel wat over gelezen te hebben) heb ik nu juist het gevoel dat hij zijn eigen keuze heeft gemaakt en dat het mijn keuze is om daar verdriet om te hebben. Ik zeg nu NIET dat anderen ook zelfmoord zouden moeten plegen, maar ik heb vooral veel verdriet om het feit dat hij zich zo verschrikkelijk wanhopig moet hebben gevoeld. Het leven heeft vervelende en fijne kanten en je moet het beste ervan zien te maken; ook al gaat het slecht, geef de hoop niet op.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 08:39
Dying Bride
Dying Bride is offline
Ja, natuurlijk kan je het zo bekijken. En op een of andere manier is het natuurlijk ook zo, tegenover de nabestaanden. Maar je moet verder denken dan dat? Wat is het geweest wat dit persoon zo 'egoistisch' maakte?
Vaak is de pijn zo groot dat dit allesoverheersend is. En er kunnen dan wel veel mensen om dit persoon hebben gegeven, maar als je niet om jezelf geeft, betekend dit weinig. Er word ook vaak gedacht dat ze iedereen verlossen door er een punt achter te zetten....
Oud 26-03-2003, 10:15
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ja, in zekere zin is zelfmoord egoistisch, want je laat andere mensen achter met een gemis en als je je bijvoorbeeld voor een trein gooit, zadel je betrokkenen nog met een trauma op ook.

Maar stel dat euthanasie tot zelfmoord gerekend zou worden, en je bent als oudere helemaal alleen, en eigenlijk heeft het leven voor niemand, inclusief jezelf, nog zin, dan is het niet meer echt egoistisch.

Het ligt er dus een beetje vanaf in welke situatie je zit als je zelfmoord pleegt.
Oud 26-03-2003, 11:50
BlackTear
BlackTear is offline
Citaat:
*fledermous* schreef op 27-05-2002 @ 21:43:
Ik vind zelfmoord plegen zwak

mensen die dit doen, zijn zwak doordat ze zo depressief hebben kunnen worden..en ook aan de wilskracht die hen ontbreekt om te leven..vind ik dan weer een teken van zwakheid..

Ik vind het gewoonweg te makkelijk om te zeggen: ik zie geen uitweg meer, laat ik me maar van kant maken, dat gaat er bij mij niet in. Dat vind ik onnatuurlijk ben zwak.
dit vind ik dus echt onzin,
die mensen willen heus wel gelukkig zijn,
vaak is er gewoon te veel gebeurd om nog rust te kunnen vinden
je weet dus niet hoeveel problemen er in deze wereld zijn
dingen die je altijd blijven achtervolgen,kinderen worden hun hele jeugd mishandeld misbruikt gepest,zorg jij maar dat je dat zodoende vergeet dat je er geen last meer van hebt
die mensen kennen *vaak* geen (echte) liefde,ze weten niet wat houden van is,zie jij dan maar gelukkig te worden en te accepteren wie je bent enz enz enz, ik geef nu alleen maar nvoorbeeld maar die opmerkingen van jou vind ik triest,echt gewoon zwaar triest,ze hebben echt de wilskracht wel,maar vaak zijn ze zo naar beneden gehaald dat ze op zijn,elk mens heeft wilskracht dus uhhh ik bedoel als ze dat niet hadden hadden ze ook meteen op kunnen geven niet?

------------------------------------------------------------------------------------
enne ik vind zelfmoord plegen aan de ene kant egoistisch en aan de andere kant niet,want vaak -zoals andere al zeggen- zit diegene al zo erg in de put dat ze er niet meer uit kunnen komen,hun leven is gewoon een grote hell,maar aan de andere kant in vele gevallen zijn er echt wel mensen die om hun geven dus,maarja dat is op zich niet echt egoistisch want je kan moeilijk volhouden voor hun,want dat is ook niet goed,dat doe ik zelf ook en het is behoorlijk pijnlijk ik vind het zelf dan ook eigenlijk egoistisch,maar goed zo voel ik het,als ik het over andere heb dan vind ik het weer niet egoistisch dus...maar goed en in sommige gevallen is het wel egoistisch,ik ken 3 mensen,mijn vriend n vriend van hem en de vriendin van die vriend, nou kijk die vriend van mijn vriend heeft zelfmoord gepleegd omdat zijn vriendin op mijn vriend verliefd werd,later wilde die vriendin ook zelfmoord plegen omdat mijn vriend mij niet kwijt wou,en zoiezo niet verliefd op haar was,*of ze dat uiteindelijk gedaan heeft weet ik niet*
hoe egoistisch kun je zijn???? mijn vriend heeft het hier erg moeilijk mee dus wat dat betreft is het wel egoistisch
Oud 26-03-2003, 16:08
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Saari schreef op 31-05-2002 @ 12:55:
Oke mensen: Laat 1 ding ff duidelijk zijn:: ZELFMOORD IS NIET EGOISTISCH

Als je zelfmoord pleegt ben je ernstig ziek. Zo ziek dat je denkt dat alle mensen (zelf je man/vrouw of kinderen) veel liever zonder jou willen leven. Je doet ze er in jouw ogen een groot plezier mee.
Citaat:
xsten schreef op 03-07-2002 @ 18:01:

Zelfmoord is laf omdat je de gemakkelijkste uitweg kiest voor je problemen.
Dit vind ik.
Maar ik vind eigenlijk egoisme en zelfmoord geen direct verband op elkaar hebben.

Het is egoistisch om ermee eens te zijn dat het egoitisch is.
mjah dat vind ik.
Oud 29-03-2003, 23:02
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ik heb hier eens over nagedacht en het ook met mijn lerares nederlands over gehad. ik vind het eigenlijk heel egoistisch je zou maar de machinist zijn of diegene die het opgehangen lichaam vind

alle meningen (en dan echt alle) zijn welkom

lijkt me leuke discussie
Misschien is het wel egocentrische gedachte dat we die mensen die zich van het leven ontnemen hier willen houden???
Ethisch dilemma?!
Ik denk btw dat je hier pas over 'kunt' oordelen wanneer je zelf in zo'n situatie zit..

+++Joyce
Oud 31-03-2003, 01:02
joaquadriesje
joaquadriesje is offline
Oké, ik wil ff een klein vraagje stellen: wie van diegenen die zelfmoord egoïstisch vinden heeft er zelf al eens (van dichtbij) mee te maken gehad? Ik ben er namelijk van geschrokken hoe VRESELIJK BEKROMPEN sommige mensen wel zijn, kom op zeg!
Zelfmoord is niet egoïstisch, het is zelfs dapper!
Maar daarbuiten, ik zou echt eens graag weten wie het al eens heeft meegemaakt.
(ik al wel in ieder geval)
Oud 31-03-2003, 01:58
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
joaquadriesje schreef op 31-03-2003 @ 02:02:
Oké, ik wil ff een klein vraagje stellen: wie van diegenen die zelfmoord egoïstisch vinden heeft er zelf al eens (van dichtbij) mee te maken gehad? Ik ben er namelijk van geschrokken hoe VRESELIJK BEKROMPEN sommige mensen wel zijn, kom op zeg!
Ik heb het meegemaakt. Maar wat is er egoistisch aan iemand die niet meer wil leven en daarom VANWEGE ANDEREN in het leven MOET blijven? Dan is de rest dus lekker egoistisch bezig eerder. Dus laat iedereen die zelfmoord pleegt maar egoistisch zijn. Die doen tenminste wel waar ze zelf baat bij hebben.
En zelfmoord plegen is in veel gevallen alles behalve egoistisch. Dat doen ze om anderen niet met HUN problemen op te zadelen. Het enige waar ze mensen mee opzadelen is het verwerken van hun overlijden en de vraag 'waarom'. Gewoon omdat ze niet wilden dat anderen met hun problemen zouden zitten.
Ik zie eerlijk gezegd ook niet in wat er egoistisch is aan dat.
Ik heb genoeg zelfmoorden van dichtbij meegemaakt. En iedereen die zegt dat het egoistisch is die is te bekrompen om te zien dat je het doet om jezelf te verlossen en dat jezelf hier laten houden door anderen juist egoistisch is van die anderen.

Aanvulling hierop: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=417274
Oud 01-04-2003, 18:54
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Zelfmoord is in principe niet egoïstisch, vind ik. Gisteravond dacht ik er nog over na. Als ik zoiets zou doen (niet dat ik dat van plan ben, maar daar denk een mens gewoon over na) zou ik in ieder geval een brief voor mijn ouders nalaten. Dat ze zich niet schuldig moeten voelen, dat het niet hun schuld was, dat ik gelukkiger ben zo.
Ik denk dat dat al een heel groot deel van het egoïsme wegneemt. Uitleggen (ookal is het achteraf in een brief) waarom je het doet, dat je het zo liever hebt, dat er niemand schuld aan heeft. Dan kunnen mensen om je heen er makkelijkere vrede mee krijgen denk ik, dan wanneer je gewoon zomaar een keer er een eind aan maakt.
Ik vind ook dat áls je zoiets wilt doen, je het voorzichtig, rustig en 'gepland' moet doen. Niet zomaar in een opwelling..
Oud 01-04-2003, 18:58
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Ik vind het trouwens geen easy way out ! Het is niet dat je zomaar roept: IK WIL NIET MEER! En dat je !WOP! dood bent. Zo gaat dat niet. Mensen die zoiets doen hebben geen andere keuze.. Die zijn zó ongelukkig dat ze niets meer in het leven zien!
Ik voel me ook wel eens kut, maar er zijn altijd nog wel goede dingen in mijn leven. Ik snap best dat als er niets goeds meer in iemands leven 'zit' je er een eind aan wilt maken.
Niets zwak of mental case.
Een bewuste keuze die wellicht goed was.
Oud 04-04-2003, 17:48
grapjas
grapjas is offline
Ja maar zelfmoord wat doe je er aan niks hulp zoeken maar wie en wat Ik heb ook wel eens down geweest maar het is er wel gewoon uit geweest als ik echt hele gave nummers luisteren die me raakte dan ben ik helemaal weer terug hoe ik zelf ben.
Ik weet van me zelf ik ga mensen pijn doen als ik ze alleen laat dat wil ik niet. Maar Ik weet ook Dat God van me Houdt en ook van de mensen die niet geloven.
Groetjes Grapjas
Oud 06-04-2003, 20:07
ekki
ekki is offline
Van vandale.nl:
Citaat:
ego´ïstisch (bn.)

1 zelfzuchtig

zelf·´zuch·tig (bn.)

1 tuk op eigen voordeel => baatzuchtig, egoïstisch

tuk (bn.) [met 'op']

1 begerig naar

baat·´zuch·tig (bn.)

1 uit baatzucht handelend of voortkomend => hebzuchtig, zelfzuchtig

baat·zucht (de ~)

1 onedelmoedige zucht tot eigen voordeel => hebzucht, inhaligheid, egoïsme, eigenbaat, eigenbelang

on·edel·´moe·dig (bn.)

1 niet grootmoedig

groot·´moe·dig (bn.)

1 groot, edel van gemoed of houding => onzelfzuchtig, nobel

ge·´moed (het ~)

1 het binnenste van de mens als zetel van zijn geestelijk gevoel, zijn neigingen, hartstochten enz. => hart, innerlijk, binnenste
Na lang 'vertalen' komen we dan bij de betekenis van egoïstisch, zoals je hierboven ziet. Egoïstisch is 'begerig naar eigen voordeel'. Nouja, je kunt nog verder gaan met kijken wat het nou precies betekent, maar in ieder geval betekent egoïstisch dat je iets voor jezelf doet, in je eigen voordeel. Nou, dan is zelfmoord toch egoïstisch? Je doet 't toch in je eigen voordeel? Daar is toch geen twijfel over mogelijk? Of je het nou laf vindt of niet, of je diegene nou ziek vindt of niet, of je het nou dapper vindt of niet, het blijft zo dat iemand die zelfmoord pleegt het in zijn eigen voordeel doet. En dat is niet goed of slecht, de hele mens is egoïstisch: doet dingen in zijn eigen voordeel. Dat lijkt me helemaal niet negatief, anders zou je dood gaan. Zo werkt het nou eenmaal.

Of het goed is of niet, dat is dan een ander verhaal.

Nouja, ik hoop dat jullie me snappen.
Oud 10-04-2003, 10:43
Nataku
Nataku is offline
Het is gewoon inderdaad ego, denk na, als een bekende je vind is die misschien ook de rest van zijn leven getraumatiseerd.
Oud 10-04-2003, 10:55
Lyra
Lyra is offline
Citaat:
joaquadriesje schreef op 31-03-2003 @ 02:02:
'K word er ook steeds mee geconfronteerd.., maar zelfmoord is egoïstisch, omdat ze het voor zichzelf doen. Maar dat betekende toch niet dat het fout is..
Ik handel ook altijd vanuit mijn eigen perspectief.

Mensen die zelfmoord plegen hebben daar het recht daarvoor. Het is hun leven en als ze dat willen beeindigen moeten ze niet aan iedereen om de 'toestemming' gaan vragen..
Oud 11-04-2003, 11:22
Verwijderd
Ik denk persoonlijk dat jullie een ding vergeten; Alles wat de mens doet is in een vorm voor eigenbelang , dit wil zeggen dat de mens egoistisch is , dus zelfmoord is ook egoistisch
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 12:06
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Sigúr schreef op 11-04-2003 @ 12:22:
Ik denk persoonlijk dat jullie een ding vergeten; Alles wat de mens doet is in een vorm voor eigenbelang , dit wil zeggen dat de mens egoistisch is , dus zelfmoord is ook egoistisch
Lekker gegeneraliseerd. Ga maar es kijken in het topic over egoisme en de mens, daar vind je mensen die er anders over denken
Oud 12-04-2003, 16:22
Xana705
Xana705 is offline
Ik vind het niet egoistisch, In vrijwel alle gevallen is er sprake van langdurige depressie, er word goed nagedacht over zelfmoord en het vergt heel veel, velen kunnen de poging pas aan na een aantal jaar echt ongelukkig zijn. In de tussentijd hebben ze alleen maar voor anderen geleefd. Wat de situatie versterkt, als je toch zo ongelukkig bent dat je dag in dag uit maar 1 ding in je hoofd hebt, dan is dit denk ik een uitweg wat voor de persoon het beste is. Ik vind het behoorlijk irritant dat de omgeving er altijd zo op reageert, te blind om naar de situatie te kijken, soms kan het echt niet verder, dan ben je zelf egoistisch om te zeggen je mag geen zelfmoord plegen, omdat jij zelf het van 1 kant bekijkt, je kan het ons niet aandoen. Dat is zon makkelijk argument, denk je dat het voor de persoon in questie makkelijk is, wakker worden en wat zullen we s doen, hmmmmm zelfmoord plegen... ECHT NIET het is een hele pijnlijke denkweg en na alles bekeken te hebben dan pas doet iemand het, en neemt de gevoelens van anderen mee in zn overweging, dat houdt ze vaak zolang in leven. Ik vind dat dat alles behalve egoistisch is.

En ja ik heb dit van dichtbij meegemaakt, zowel een vriend van me als ik zelf

Laatst gewijzigd op 12-04-2003 om 16:28.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 16:38
Alpha #1
Alpha #1 is offline
Ik denk niet dat zelfmoord veel oplost. Maar ik kan wel begrijpen dat je zelfmoord pleegt. Deze mensen zijn zo ziek, dat zij niet doorhebben dat je er anderen pijn mee doet. Ze denken dat ze toch niet van gehouden worden en dat dat wel opweegt tegen zelfmoord.
Egoistisch is het niet, deze mensen zijn ziek.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 16:42
Alpha #1
Alpha #1 is offline
Citaat:
Xana705 schreef op 12-04-2003 @ 17:22:
Ik vind het niet egoistisch, In vrijwel alle gevallen is er sprake van langdurige depressie, er word goed nagedacht over zelfmoord en het vergt heel veel, velen kunnen de poging pas aan na een aantal jaar echt ongelukkig zijn. In de tussentijd hebben ze alleen maar voor anderen geleefd. Wat de situatie versterkt, als je toch zo ongelukkig bent dat je dag in dag uit maar 1 ding in je hoofd hebt, dan is dit denk ik een uitweg wat voor de persoon het beste is. Ik vind het behoorlijk irritant dat de omgeving er altijd zo op reageert, te blind om naar de situatie te kijken, soms kan het echt niet verder, dan ben je zelf egoistisch om te zeggen je mag geen zelfmoord plegen, omdat jij zelf het van 1 kant bekijkt, je kan het ons niet aandoen. Dat is zon makkelijk argument, denk je dat het voor de persoon in questie makkelijk is, wakker worden en wat zullen we s doen, hmmmmm zelfmoord plegen... ECHT NIET het is een hele pijnlijke denkweg en na alles bekeken te hebben dan pas doet iemand het, en neemt de gevoelens van anderen mee in zn overweging, dat houdt ze vaak zolang in leven. Ik vind dat dat alles behalve egoistisch is.

En ja ik heb dit van dichtbij meegemaakt, zowel een vriend van me als ik zelf
Je hebt gelijk, maar persoonlijk zou ik ook zoiets hebben van 'waarom? was ik niet belangrijk genoeg om voor te blijven leven?' je moet het natuurlijk van 2 kanten bekijken, maar dat ik moeilijk op zo'n moment
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 23:18
BlackMystery
BlackMystery is offline
zelfmoord egoistisch?
van wie zijn standpunt bekijk je het dan?
heb jij ooit zelfmoord willen plegen?
mijn defenitie van mensen die zelfmoord willen plegen:
het zijn mensen die beslist hebben dat het niet erger kan worden
je zegt word dan levensgenieter
doe wat je wil
het maakt toch niet uit als je sterft
maar denk er ook eens aan
dat de herinneringen je wel altijd zullen blijven achtervolgen
als je heel je leven niets anders dan pijn hebt beleefd
en je dat zelfs volgt tot in je diepste dromen
wat kan je dan nog doen?
beginnen met drugs?
is het dan niet beter te sterven?
is het niet egoistisch te denken dat zelfmoord egoistisch is?
er is een reden waarom je die keuze neemt
je gaat me niet zeggen dat mensen zelfmoord plegen zonder er goed bij na te denken
als je nu eens gelooft dat dood niet erger kan zijn dan het leven
is er dan ook geen kans dat het ook zo is?
je gaat me niet zeggen dat het niet kan dat dood de enigste uitweg is die er soms nog over blijft
als er geen andere hulp baad
de hoop werpen op een nieuw en ander leven
of liever nog het eeuwige niets?
wat het ook is
al geloof je in hel
wat als het leven een hel is?
ik kan het best verstaan dat iemand dat doet met de kans dat er iets beter volgt
natuurlijk kwetst het de mensen rondom je enorm
de ouders, de vrienden
maar als je het er voor over hebt om de wereld zoveel leed aan te doen
kan het dan niet dat je reden gegrond genoeg is om er een einde aan te maken ?
je kan hopen op betere tijden
maar je moet ook zien wanneer je verslagen bent
als de slaap niet meer komen wil
wanneer je dag en nacht lijd aan een ziekte waar niets aan te doen is
dit mentaal of lichamelijk
is zelfmoord dan egoistisch?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 09:46
Xana705
Xana705 is offline
Mee eens, ik heb t zelf vele malen willen doen, een vriend van me heeft zelfmoord gepleegd, en nu weer iemand die ik goed ken die met die gevoelens zit.
Ik zal er alles aan doen om t die persoon uit t hoofd te praten, maar ik begrijp heel goed als het niet langer meer gaat, tis altijd zo'n dubbel verhaal. Maar egoistisch kan ik het allang niet meer vinden.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 12:15
Verwijderd
Ik vindt het heel egoistisch maar ik zit ook te denken aan de makkelijke uitweg. het gaat al een tijdje niet zo goed met mij. problemen met vrienden en vriendinnen. en ik had nog een of ander kamp dat echt kut ging dat was echt de druppel. Ik weet niet echt of ik ga doorzetten mara denk er wel sterk aan. het probleem is eigenlijk dat ik verliefd ben op iemand die ik nooit kan krijgen door verschillende redenen. maar goed.

zelfmoord blijft vrij ego
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 16:29
martijn1985
martijn1985 is offline
Ik geloof niet dat hier erg goed gelezen wordt...

zoals gezegd: Egoïstisch betekend niets anders dan dat je iets voor jezelf doet.

Je gaat mij toch niet vertellen dat je zelfmoord pleegt voor iemand anders? Dus doe je het toch voor jezelf? Dus is het toch egoïstisch?

De vraag waar het hier over gaat is of zelfmoord al dan niet goed is.
Oud 14-04-2003, 16:33
Xana705
Xana705 is offline
Mensen die niet willen dat een ander zelfmoord pleegt zijn zelf egoistisch, je moet leven, waarom dan? Omdat het egoistisch is tegenover anderen. Dus dat jij niet zonder kan is niet egoistisch, je kijkt niet naar de persoon, want jij wilt voor JEZELF dat iemand die zelfmoord wil plegen blijft leven omdat JIJ niet zonder kan, dat is pas egoistisch...

En objectief gezien, ja ik kan zelfmoord goed vinden, maar voor mij zelf is het niet leuk, uit egoisme wil ik dat de ander blijft leven, omdat ik niet zonder de persoon kan.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 16:47
Joël
Joël is offline
Citaat:
ik heb hier eens over nagedacht en het ook met mijn lerares nederlands over gehad. ik vind het eigenlijk heel egoistisch je zou maar de machinist zijn of diegene die het opgehangen lichaam vind
Misschien kun je ook wel wat creatievere manieren bedenken waarbij je gewoon 'verdwijnt'.
Oud 14-04-2003, 16:50
Xana705
Xana705 is offline
Alles waarbij je sporen achterlaat dat kan je de ander niet aandoen, sommige dingen zijn gewoon te schokkerend, maar OD of een luchtbel in je bloedbaan, zoiets ziet er nog wel uit dat is minder schokkend om te vinden, maar verdwijnen blijft t beste ja, verdwijnen in het niets waar je vandaan kwam.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten