Advertentie | |
|
![]() |
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
En wat kunnen mij die twee mensen schelen. Sorry hoor maar ik vind dat je zelf toch wel ff wat meer te zeggen hebt over je eigen lichaam dan je ouders. Precies, die mensen geven jou een lichaam en dat lichaam is dan van jou en ik vind ook dat je er dan zelf mee mag doen wat je wilt. [quote]Dit is ongeveer het zelfde met abortus, het gaat niet over je lichaam, maar toch doe je het mensje dood, nu ja dit buiten beschouwing.p/quote] ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Het ligt er maar net aan vind ik..
Kijk je mag van mij beslissen dat je je zelf wilt doden... maar doe het dan niet zodat andere mensen er super trauma´s aan overhouden.. en dan denk ik aan : *voor de trein srpingen.. of van gebouw af Ook het ophangen vind ik eng.. Ik denk er wel eens regelmatig aan en mijn vriend vond het ook deels ego.. . maar kijk.. Waarom zou je niet voor je eigen geluk mogen kiezen? Moet je dan maar blijven leven omdat je anders je vrienden enzo achterlaat/pijn doet??.. Moet je dan maar jezelf achterstellen? Nee.. vind ik niet Maar doe het wel op een *mooie* manier.. bv pillen slikken en dan gewoon rustig op bed liggen.. maar niet voor een trein springen ofzo . En veel mensen beslissen hte idd niet van de een op de andere dag. ZE denken er veel over na. En zullen dingen afwegen.. en zo tot een beslissing komen die zij als de beste zien. Wat ik wel erg vind is dat er altijd gelijk wordt geroepen dat je laf bent!! Waarom?... Ieder mens kiest voor zijn eigen oplossing.. kuzz ![]()
|
![]() |
Ik vind het best wel onzin als je zegt dat zelfmoord egoistisch is.. Misschien als je onnodig mensen van te voren al een schuldgevoel aanpraat. Maar zelfmoord pleeg je met een rede. Dat je leven kut is over het algemeen.. Wat is het nut ervan te leven voor anderen? Misschien leven diegene zelf ook wel weer voor iemand anders en wat dan?
Je laat inderdaad mensen achter, en dat geeft veel rot gevoelens ja. Maar als diegene van je hielden zullen ze je het niet kwalijk kunnen nemen. Je wenst iemand waar je van houd toch geen ondragelijk leven toe. Niet dat je mensen moet aanmoedigen als ze zelfmoord willen plegen... En het is idd kut voor degene die hem/haar dan vind, maar dat is nog lang niet zo erg als wat diegene waarschijnlijk heeft meegemaakt waardoor die er een einde heeft aan heeft gemaakt... Ik vind het wat te ver gaan om het egoistisch te noemen |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
ik vind het alleen egoistisch als je het op een gruwelijke manier doet. Je polsen doorsnijden of jezelf ophangen enzo, maar als je het "netjes" houdt, dan vind ik het niet echt egoistisch ofzo. De gene die zelfmoord heeft gepleegd i van zijn emotionele (soms ook lichamelijke) pijn af en ooit zou hij toch dood gaan en gevonden worden, dan maakt het dus ook neit echt uit of het nou eerder is dan zijn natuurlijke dood, lijkt mij....
|
Ik vind zelfmoord absoluut niet egoistisch.
Als iemand besluit om er een einde aan te maken, is dat niet een spontaan idee, maar iets wat langzaam groeit. Als je je heel rot voelt, en het gaat steeds slechter, kan dat idee in je opkomen. Mensen die zelfmoord plegen hebben er goed over nagedacht, weten dat zelfmoord een definitief einde is. En daar kiezen ze voor. Als ze voor zichzelf niet meer willen leven, is het geen oplossing om te blijven leven, alleen maar omdat je het andere mensen "niet aan mag doen" Ik denk ook wel dat suicidiale mensen ook hebben stil gestaan bij andere mensen die achterblijven, maar op een gegeven moment ben je zo kapot, dat die andere mensen niet meer belangrijker zijn. Ik denk dat het daarom niet egoistisch is, want je kunt niet alleen maar voor anderen leven. Zelf moet je het ook nog willen, anders ga je er vanzelf wel aan kapot.
||
Citaat:
In andere gevallen zien ze het als enige mogelijke oplossing terwijl het totaal geen oplossing is. Als iemand depressief is of psychologische problemen heeft kan hij/zij niet meer helder denken en daardoor geen goed doordachte beslissing nemen. |
![]() |
|
![]() |
Ik vind dat iedereen het recht heeft zelf te bepalen wanneer hij dood wilt, hoe 'ontoerekeningsvatbaar' dan ook. Tuurlijk doe je je omgeving pijn, maar moet jij dan verder lijden voor je omgeving? Dat zou ik eerder egoïsme van de omgeving vinden dan dat zelfmoord een teken van egoïsme is.
Wel vind ik dat als je zelfmoord pleegt je wel een klein beetje rekening kan houden met hoe mensen je vinden en wie je zal vinden. Daarom vind ik voor een trein springen niet de allerbeste manier.
|
egoistisch = zelfzuchtig,
Is het niet zo dat je zelfmoord pleegt voor jezelf? Dan is het toch sowieso egoistisch?? of ben 'k nu fout? Trouwens wie is er nu dood, de mensen die de lichamen vinden of die die dood zijn? Dan is het voor de mensen die dood zijn toch erger.. lijkt me
|
Verwijderd
|
Aan de ene kant vindt ik zelfmoord helemaal niet egoistisch. Het is mijn leven. Als ik er een einde aan wil breien is dat mijn keuze.
Aan de andere kant moet je natuurlijk er wel voor zorgen dat er zo min mogelijk andere mensen bij betrokken worden. Als ik zelfmoord zou plegen, dan zou ik niet voor de trein springen. Tenslotte is de machinist dan voor de rest van zijn leven getraumatiseerd en kan een schoonmaakploeg me van het spoor afschrapen. (ook lekker) |
![]() |
|
![]() |
Mijn vriend heeft een aantal maanden geleden zelfmoord gepleegd. Daar heb ik nog steeds erg veel verdriet van, maar ik kan zijn daad niet egoïstisch noemen.
Mensen die zelfmoord plegen spelen daar vaak al maanden/jaren mee. Het is geen impulsieve daad. Ze maken bepaalde stoffen in hun hersenen in abnormale hoeveelheden aan. Daardoor voelen ze zich depressief. Mensen die hierdoor aanleg hebben tot depressiviteit kunnen slecht tegen tegenslagen. En als ze eenmaal een bepaalde 'knop' hebben omgezet in hun hoofd (dus als ze eenmaal niet meer willen leven), denken ze niet meer aan alle goede dingen en mensen die ze achterlaten. Ze denken dat ze de mensen om zich heen alleen maar tot last zijn. Dat is dus allerminst egoïstisch. Zelfmoord is zeker geen aandachttrekkerij. Het is bloedserieus. Bovendien heb je niks aan aandacht als je dood bent. Natuurlijk zijn er mensen die 'pogingen' doen waarvan voorzienbaar is dat ze mislukken waarmee ze vragen om aandacht. Maar de anderen doen pogingen om DOOD te gaan, om niet meer te hoeven denken aan al hun problemen. En dus niet om aandacht te trekken. Voordat mijn vriend zelfmoord had gepleegd, had ik zelfmoord waarschijnlijk ook egoïstisch gevonden, maar (na er heel wat over gelezen te hebben) heb ik nu juist het gevoel dat hij zijn eigen keuze heeft gemaakt en dat het mijn keuze is om daar verdriet om te hebben. Ik zeg nu NIET dat anderen ook zelfmoord zouden moeten plegen, maar ik heb vooral veel verdriet om het feit dat hij zich zo verschrikkelijk wanhopig moet hebben gevoeld. Het leven heeft vervelende en fijne kanten en je moet het beste ervan zien te maken; ook al gaat het slecht, geef de hoop niet op. |
![]() |
|
![]() |
Ja, natuurlijk kan je het zo bekijken. En op een of andere manier is het natuurlijk ook zo, tegenover de nabestaanden. Maar je moet verder denken dan dat? Wat is het geweest wat dit persoon zo 'egoistisch' maakte?
Vaak is de pijn zo groot dat dit allesoverheersend is. En er kunnen dan wel veel mensen om dit persoon hebben gegeven, maar als je niet om jezelf geeft, betekend dit weinig. Er word ook vaak gedacht dat ze iedereen verlossen door er een punt achter te zetten....
|
![]() |
Ja, in zekere zin is zelfmoord egoistisch, want je laat andere mensen achter met een gemis en als je je bijvoorbeeld voor een trein gooit, zadel je betrokkenen nog met een trauma op ook.
Maar stel dat euthanasie tot zelfmoord gerekend zou worden, en je bent als oudere helemaal alleen, en eigenlijk heeft het leven voor niemand, inclusief jezelf, nog zin, dan is het niet meer echt egoistisch. Het ligt er dus een beetje vanaf in welke situatie je zit als je zelfmoord pleegt.
||
![]() |
Citaat:
die mensen willen heus wel gelukkig zijn, vaak is er gewoon te veel gebeurd om nog rust te kunnen vinden je weet dus niet hoeveel problemen er in deze wereld zijn dingen die je altijd blijven achtervolgen,kinderen worden hun hele jeugd mishandeld misbruikt gepest,zorg jij maar dat je dat zodoende vergeet dat je er geen last meer van hebt die mensen kennen *vaak* geen (echte) liefde,ze weten niet wat houden van is,zie jij dan maar gelukkig te worden en te accepteren wie je bent enz enz enz, ik geef nu alleen maar nvoorbeeld maar die opmerkingen van jou vind ik triest,echt gewoon zwaar triest,ze hebben echt de wilskracht wel,maar vaak zijn ze zo naar beneden gehaald dat ze op zijn,elk mens heeft wilskracht dus uhhh ik bedoel als ze dat niet hadden hadden ze ook meteen op kunnen geven niet? ------------------------------------------------------------------------------------ enne ik vind zelfmoord plegen aan de ene kant egoistisch en aan de andere kant niet,want vaak -zoals andere al zeggen- zit diegene al zo erg in de put dat ze er niet meer uit kunnen komen,hun leven is gewoon een grote hell,maar aan de andere kant in vele gevallen zijn er echt wel mensen die om hun geven dus,maarja dat is op zich niet echt egoistisch want je kan moeilijk volhouden voor hun,want dat is ook niet goed,dat doe ik zelf ook en het is behoorlijk pijnlijk ik vind het zelf dan ook eigenlijk egoistisch,maar goed zo voel ik het,als ik het over andere heb dan vind ik het weer niet egoistisch dus...maar goed en in sommige gevallen is het wel egoistisch,ik ken 3 mensen,mijn vriend n vriend van hem en de vriendin van die vriend, nou kijk die vriend van mijn vriend heeft zelfmoord gepleegd omdat zijn vriendin op mijn vriend verliefd werd,later wilde die vriendin ook zelfmoord plegen omdat mijn vriend mij niet kwijt wou,en zoiezo niet verliefd op haar was,*of ze dat uiteindelijk gedaan heeft weet ik niet* hoe egoistisch kun je zijn???? mijn vriend heeft het hier erg moeilijk mee dus wat dat betreft is het wel egoistisch
|||
Citaat:
Citaat:
Maar ik vind eigenlijk egoisme en zelfmoord geen direct verband op elkaar hebben. Het is egoistisch om ermee eens te zijn dat het egoitisch is. mjah dat vind ik.
||
Citaat:
Ethisch dilemma?! Ik denk btw dat je hier pas over 'kunt' oordelen wanneer je zelf in zo'n situatie zit.. ![]() +++Joyce
|
![]() |
Oké, ik wil ff een klein vraagje stellen: wie van diegenen die zelfmoord egoïstisch vinden heeft er zelf al eens (van dichtbij) mee te maken gehad? Ik ben er namelijk van geschrokken hoe VRESELIJK BEKROMPEN sommige mensen wel zijn, kom op zeg!
Zelfmoord is niet egoïstisch, het is zelfs dapper! Maar daarbuiten, ik zou echt eens graag weten wie het al eens heeft meegemaakt. (ik al wel in ieder geval)
||
Citaat:
En zelfmoord plegen is in veel gevallen alles behalve egoistisch. Dat doen ze om anderen niet met HUN problemen op te zadelen. Het enige waar ze mensen mee opzadelen is het verwerken van hun overlijden en de vraag 'waarom'. Gewoon omdat ze niet wilden dat anderen met hun problemen zouden zitten. Ik zie eerlijk gezegd ook niet in wat er egoistisch is aan dat. Ik heb genoeg zelfmoorden van dichtbij meegemaakt. En iedereen die zegt dat het egoistisch is die is te bekrompen om te zien dat je het doet om jezelf te verlossen en dat jezelf hier laten houden door anderen juist egoistisch is van die anderen. Aanvulling hierop: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=417274
|
Zelfmoord is in principe niet egoïstisch, vind ik. Gisteravond dacht ik er nog over na. Als ik zoiets zou doen (niet dat ik dat van plan ben, maar daar denk een mens gewoon over na) zou ik in ieder geval een brief voor mijn ouders nalaten. Dat ze zich niet schuldig moeten voelen, dat het niet hun schuld was, dat ik gelukkiger ben zo.
Ik denk dat dat al een heel groot deel van het egoïsme wegneemt. Uitleggen (ookal is het achteraf in een brief) waarom je het doet, dat je het zo liever hebt, dat er niemand schuld aan heeft. Dan kunnen mensen om je heen er makkelijkere vrede mee krijgen denk ik, dan wanneer je gewoon zomaar een keer er een eind aan maakt. Ik vind ook dat áls je zoiets wilt doen, je het voorzichtig, rustig en 'gepland' moet doen. Niet zomaar in een opwelling..
|
Ik vind het trouwens geen easy way out ! Het is niet dat je zomaar roept: IK WIL NIET MEER! En dat je !WOP! dood bent. Zo gaat dat niet. Mensen die zoiets doen hebben geen andere keuze.. Die zijn zó ongelukkig dat ze niets meer in het leven zien!
Ik voel me ook wel eens kut, maar er zijn altijd nog wel goede dingen in mijn leven. Ik snap best dat als er niets goeds meer in iemands leven 'zit' je er een eind aan wilt maken. Niets zwak of mental case. Een bewuste keuze die wellicht goed was.
|
Ja maar zelfmoord wat doe je er aan niks hulp zoeken maar wie en wat Ik heb ook wel eens down geweest maar het is er wel gewoon uit geweest als ik echt hele gave nummers luisteren die me raakte dan ben ik helemaal weer terug hoe ik zelf ben.
Ik weet van me zelf ik ga mensen pijn doen als ik ze alleen laat dat wil ik niet. Maar Ik weet ook Dat God van me Houdt en ook van de mensen die niet geloven. Groetjes Grapjas
||
Van vandale.nl:
Citaat:
Of het goed is of niet, dat is dan een ander verhaal. Nouja, ik hoop dat jullie me snappen.
||
Citaat:
![]() Ik handel ook altijd vanuit mijn eigen perspectief. Mensen die zelfmoord plegen hebben daar het recht daarvoor. Het is hun leven en als ze dat willen beeindigen moeten ze niet aan iedereen om de 'toestemming' gaan vragen..
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
Ik vind het niet egoistisch, In vrijwel alle gevallen is er sprake van langdurige depressie, er word goed nagedacht over zelfmoord en het vergt heel veel, velen kunnen de poging pas aan na een aantal jaar echt ongelukkig zijn. In de tussentijd hebben ze alleen maar voor anderen geleefd. Wat de situatie versterkt, als je toch zo ongelukkig bent dat je dag in dag uit maar 1 ding in je hoofd hebt, dan is dit denk ik een uitweg wat voor de persoon het beste is. Ik vind het behoorlijk irritant dat de omgeving er altijd zo op reageert, te blind om naar de situatie te kijken, soms kan het echt niet verder, dan ben je zelf egoistisch om te zeggen je mag geen zelfmoord plegen, omdat jij zelf het van 1 kant bekijkt, je kan het ons niet aandoen. Dat is zon makkelijk argument, denk je dat het voor de persoon in questie makkelijk is, wakker worden en wat zullen we s doen, hmmmmm zelfmoord plegen... ECHT NIET het is een hele pijnlijke denkweg en na alles bekeken te hebben dan pas doet iemand het, en neemt de gevoelens van anderen mee in zn overweging, dat houdt ze vaak zolang in leven. Ik vind dat dat alles behalve egoistisch is.
En ja ik heb dit van dichtbij meegemaakt, zowel een vriend van me als ik zelf Laatst gewijzigd op 12-04-2003 om 16:28. |
![]() |
|
Ik denk niet dat zelfmoord veel oplost. Maar ik kan wel begrijpen dat je zelfmoord pleegt. Deze mensen zijn zo ziek, dat zij niet doorhebben dat je er anderen pijn mee doet. Ze denken dat ze toch niet van gehouden worden en dat dat wel opweegt tegen zelfmoord.
Egoistisch is het niet, deze mensen zijn ziek. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
zelfmoord egoistisch?
van wie zijn standpunt bekijk je het dan? heb jij ooit zelfmoord willen plegen? mijn defenitie van mensen die zelfmoord willen plegen: het zijn mensen die beslist hebben dat het niet erger kan worden je zegt word dan levensgenieter doe wat je wil het maakt toch niet uit als je sterft maar denk er ook eens aan dat de herinneringen je wel altijd zullen blijven achtervolgen als je heel je leven niets anders dan pijn hebt beleefd en je dat zelfs volgt tot in je diepste dromen wat kan je dan nog doen? beginnen met drugs? is het dan niet beter te sterven? is het niet egoistisch te denken dat zelfmoord egoistisch is? er is een reden waarom je die keuze neemt je gaat me niet zeggen dat mensen zelfmoord plegen zonder er goed bij na te denken als je nu eens gelooft dat dood niet erger kan zijn dan het leven is er dan ook geen kans dat het ook zo is? je gaat me niet zeggen dat het niet kan dat dood de enigste uitweg is die er soms nog over blijft als er geen andere hulp baad de hoop werpen op een nieuw en ander leven of liever nog het eeuwige niets? wat het ook is al geloof je in hel wat als het leven een hel is? ik kan het best verstaan dat iemand dat doet met de kans dat er iets beter volgt natuurlijk kwetst het de mensen rondom je enorm de ouders, de vrienden maar als je het er voor over hebt om de wereld zoveel leed aan te doen kan het dan niet dat je reden gegrond genoeg is om er een einde aan te maken ? je kan hopen op betere tijden maar je moet ook zien wanneer je verslagen bent als de slaap niet meer komen wil wanneer je dag en nacht lijd aan een ziekte waar niets aan te doen is dit mentaal of lichamelijk is zelfmoord dan egoistisch? |
![]() |
|
![]() |
Mee eens, ik heb t zelf vele malen willen doen, een vriend van me heeft zelfmoord gepleegd, en nu weer iemand die ik goed ken die met die gevoelens zit.
Ik zal er alles aan doen om t die persoon uit t hoofd te praten, maar ik begrijp heel goed als het niet langer meer gaat, tis altijd zo'n dubbel verhaal. Maar egoistisch kan ik het allang niet meer vinden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vindt het heel egoistisch maar ik zit ook te denken aan de makkelijke uitweg. het gaat al een tijdje niet zo goed met mij. problemen met vrienden en vriendinnen. en ik had nog een of ander kamp dat echt kut ging dat was echt de druppel. Ik weet niet echt of ik ga doorzetten mara denk er wel sterk aan. het probleem is eigenlijk dat ik verliefd ben op iemand die ik nooit kan krijgen door verschillende redenen. maar goed.
zelfmoord blijft vrij ego |
![]() |
|
Ik geloof niet dat hier erg goed gelezen wordt...
zoals gezegd: Egoïstisch betekend niets anders dan dat je iets voor jezelf doet. Je gaat mij toch niet vertellen dat je zelfmoord pleegt voor iemand anders? Dus doe je het toch voor jezelf? Dus is het toch egoïstisch? De vraag waar het hier over gaat is of zelfmoord al dan niet goed is.
|
![]() |
Mensen die niet willen dat een ander zelfmoord pleegt zijn zelf egoistisch, je moet leven, waarom dan? Omdat het egoistisch is tegenover anderen. Dus dat jij niet zonder kan is niet egoistisch, je kijkt niet naar de persoon, want jij wilt voor JEZELF dat iemand die zelfmoord wil plegen blijft leven omdat JIJ niet zonder kan, dat is pas egoistisch...
En objectief gezien, ja ik kan zelfmoord goed vinden, maar voor mij zelf is het niet leuk, uit egoisme wil ik dat de ander blijft leven, omdat ik niet zonder de persoon kan. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Alles waarbij je sporen achterlaat dat kan je de ander niet aandoen, sommige dingen zijn gewoon te schokkerend, maar OD of een luchtbel in je bloedbaan, zoiets ziet er nog wel uit dat is minder schokkend om te vinden, maar verdwijnen blijft t beste ja, verdwijnen in het niets waar je vandaan kwam.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
zelfmoord --> zelfmoord anterx | 58 | 15-03-2007 15:36 | |
Psychologie |