Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2004, 22:35
Verwijderd
Dat is wel erg kort door de bocht, maar dit zijn idd moeilijke punten, ook binnen de christelijke gemeenschap.
Er staat wel in de Bijbel dat God mensen sterker zal straffen die willens en wetens het geloof afwijzen dan mensen die nooit van hem gehoord hebben.
En je laatste vraag: Alleen door geloof zul je behouden worden, of je nu net iets meer goed doet dan een ander of niet. Ik vind dit meer een voorbeeld dat inspeelt op emotie, niemand is volmaakt goed, dus diegene die ogenschijnlijk iets meer goede dingen doet, heeft daardoor niet opeens meer recht op redding.
Het christelijk geloof is juist gebaseerd op het feit dat je niet zlef je redding kunt bewerkstelligen, maar alleen door Jezus.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2004, 23:20
Verwijderd
Maar waarom vindt god het welzijn van mensen belangrijker dan dat van andere levende wezens? Is daar een logische verklaring voor? Immers, als god wil bepalen of iemand 'goed' geleefd heeft, en daarbij het welzijn van alle levende wezens meerekent is zelfmoord de enige optie.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 00:06
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 17-12-2004 @ 23:35 :
Dat is wel erg kort door de bocht, maar dit zijn idd moeilijke punten, ook binnen de christelijke gemeenschap.
Er staat wel in de Bijbel dat God mensen sterker zal straffen die willens en wetens het geloof afwijzen dan mensen die nooit van hem gehoord hebben.
En je laatste vraag: Alleen door geloof zul je behouden worden, of je nu net iets meer goed doet dan een ander of niet. Ik vind dit meer een voorbeeld dat inspeelt op emotie, niemand is volmaakt goed, dus diegene die ogenschijnlijk iets meer goede dingen doet, heeft daardoor niet opeens meer recht op redding.
Het christelijk geloof is juist gebaseerd op het feit dat je niet zlef je redding kunt bewerkstelligen, maar alleen door Jezus.
Zie je (zien jullie) het echt voor je dat wanneer je dood bent, je voor een gerecht komt waar wordt geoordeeld of je naar de hel gaat of naar de hemel. Gaan alle christenen naar de hemel? wat als een christen iemand heeft vermoord? Wordt het hem/haar dan vergeven omdat Jezus is gestorven voor de schulden van alle mensen? (of van alle gelovigen..). En iemand die heeft geleeft volgens de leefwijzen die in de bijbel staan maar niet heeft gelooft dat Jezus voor zijn/haar zonden is gestorven, gaat die dan naar de hel? Ik vind dit onlogisch en daarom wil ik er graga een antw. op.

groetjes, fantome

p.s. Brengt dit 'straffen' niet het gevaar met zich mee dat mensen zich gaan bekeren zodat ze iig, mocht de hel bestaan, daar niet in terecht komen?? Doorziet jullie god dat? en wat dan?
xxx
Oud 18-12-2004, 13:26
MB
MB is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 17-12-2004 @ 23:05 :
Weet ik niet. Ik weet wel dat God pas terugkeert als ieder mens op aarde de kans heeft gekregen om zich tot God te keren. Ook word je geoordeeld naar je daden, ik vermoed dat er wel rekening gehouden zal worden met bepaalde 'verzachtende' omstandigheden. Zeker weten doe ik dit echter niet.

Weet ik niet.

O en ik heb er nog een:
Je weet niet veel he, wordt daar niks over gezegd in dat boekje ofzo? Waarom bepaalde mensen dat voorrecht hebben

Citaat:

Geen enkel mens is goed.
Waarom heeft God dan de mens niet geschapen als wel goed te zijn? Maar je draait erom heen, je snapt best wat ik bedoel. Iemand die niet christelijk is, maar nog nooit écht een fout heeft gemaakt in zijn leven, waarom zou die zo moeten lijden?

Bovendien zou God toch vergeeflijk zijn ofzo? Kan me niet voorstellen dat hij zoveel mensen eeuwig laat branden in de hel... Want als hij dat doet is hij gewoon een vieze vuile schoft. En dan maakt het dus ook niet uit wat je doet in je leven als je niet christelijk ben. Dus Hitler krijgt dezelfde straf als ik? Terwijl ik nog nooit echt iets fout heb gedaan

Oja en denk je ook als christen dat Joden en Islamieten naar de hel gaan. Dat zou helemaal scheef zijn, aangezien het christendom is afgeleid van het jodendom en de islam weer is afgeleid van het jodendom en het christendom... Ze vereren alle 3 dezelfde God op (bijna) dezelfde manier.

En ik had nog een vraag: Wat maakt je christelijk? Want ik ken zat mensen die wel gedoopt zijn en dan maar 2 keer per jaar naar de kerk gaan ofzo, want als dat je christelijk maakt. Dan ga ik me ook ff laten dopen en kom ik ook in de hemel, yessss

Laatst gewijzigd op 18-12-2004 om 13:28.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 15:53
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 13-12-2004 @ 22:31 :
Het komt een beetje over alsof je me de les leest.
dan heb je dat verkeerd gezien, ik bedoelde het een beetje sarcastisch op komende reacties of gedachtes van 'je KAN het niet zeker weten'. ik bedoelde het niet naar jou toe, noch vol voor mezelf .
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 15:54
Verwijderd
Natuurlijk doorziet God het als je net doet alsof je je bekeert. God kijkt in je hart. En niemand weet zeker hoe God mensen zal beoordelen, maar het zou best kunnen dat Hitler en een 'normale' ongelovige dezelfde straf krijgen. Het gaat er namelijk niet om hoe goed of slecht je bent. Ieder mens is slecht, je zegt het zelf al: nooit 'echt' iets fout gedaan. Maar je doet iedere dag constant dignen die fout zijn in de ogen van God.
Niemand is het waard om door God gered te worden, als je kijkt naar hun leven. De enige manier is om Jezus aan te nemen als je Verlosser. Als Hitler voor zijn dood zich had bekeerd en oprecht spijt had van alles wat hij had gedaan, mocht ook hij in de hemel komen, denk ik. Maar dat is wel erg onwaarschijnlijk.
Maar lees maar eens de Bijbel er op na, de moordenaar naast Jezus.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 16:40
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 18-12-2004 @ 01:06 :
Zie je (zien jullie) het echt voor je dat wanneer je dood bent, je voor een gerecht komt waar wordt geoordeeld of je naar de hel gaat of naar de hemel.
ja

Citaat:
Gaan alle christenen naar de hemel?
nee, alleen degene die echt van god houden en waar god ook echt van houdt. de echte christenen dus.

Citaat:
wat als een christen iemand heeft vermoord?
dan zal die daar toch voor geoordeeld worden. maar dat hoeft niet te zeggen dat je dan niet in de hemel kunt komen oid. als je 1 keer liegt, wil je dat nog niet de hemel ontzeggen. maar het is wel zaak dat je spijt hebt ervan en dat je zonden vergeven zijn. als dat niet zo is, ben je weer geen echte christen. denk ik.

Citaat:
Wordt het hem/haar dan vergeven omdat Jezus is gestorven voor de schulden van alle mensen? (of van alle gelovigen..).
zie boven.

Citaat:
En iemand die heeft geleeft volgens de leefwijzen die in de bijbel staan maar niet heeft gelooft dat Jezus voor zijn/haar zonden is gestorven, gaat die dan naar de hel?
ja, ik denk het wel. maar je wordt wel beoordeeld voor wat je doet, en ik ben ook van mening dat er verschillende rangen zijn in de hemel, en in de hel. iemand die bijv. de hele dag over jezus hoort en zich nog niet bekeerd, wordt natuurlijk bijvoorbeeld heel erg zwaar gestraft.

Citaat:
p.s. Brengt dit 'straffen' niet het gevaar met zich mee dat mensen zich gaan bekeren zodat ze iig, mocht de hel bestaan, daar niet in terecht komen?? Doorziet jullie god dat? en wat dan?
ja, dat doorziet onze god . god beslist of iemand bekeerd is, en dat doen mensen niet zelf. je kan dus niet alleen bang zijn voor de hel en je dan bekeren, of iig dat kan wel, maar dan is het niet echt en dan zal god je de hemel wel onthouden.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 19:49
Fantôme
Fantôme is offline
2 vriendinnen van mij hebben het ook over het dodenrijk en het paradijs. In het dodenrijk komen alle 'zielen' van mensen die dood zijn gegaan, en daarna komt 'het oordeel'. De christenen gaan dan naar het 'paradijs'. De andere mensen, om het ff zo te zeggen, niet. Zij gaan naar de hel. Zijn er nog meer 'hemelen' of 'hellen' dan alleen dit?

en: Stel iemand is voor zichzelf aan het uitzoeken of hij/zij in Jezus en God wilt geloven. Hij leest de bijbel, stelt vragen, enz enz. Dan plotseling overlijd hij, maar op dat moment was hij er nog niet over uit. Is dat dan niet vreselijk oneerlijk?? Iemand heeft niet de tijd gekregen om in God en Jezus te geloven, en gaat daardoor naar de hel. of niet? (ik weet dat mensen daar niet over oordelen, maar wat geloof jij dat er met zo'n iemand gebeurd)

xxx fantome
Reageren

Regels voor berichten