Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2005, 19:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-01-2005 @ 17:37 :
Determinisme.
De chaos theorie komt toch ook op hetzelfde neer?

Tuurlijk kan je zelf beslissingen maken, maar alle factoren die je van tevoren hebben beinvloed maken dat jouw beslissing eigenlijk al vaststaat.

(hoewel het natuurlijk net als bij toeval een prima generalisatie is, aangezien je anders een uur bezig bent op te noemen wat je tot een beslissing bracht)
Oud 07-01-2005, 19:55
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 07-01-2005 @ 20:22 :
De chaos theorie komt toch ook op hetzelfde neer?

Tuurlijk kan je zelf beslissingen maken, maar alle factoren die je van tevoren hebben beinvloed maken dat jouw beslissing eigenlijk al vaststaat.

(hoewel het natuurlijk net als bij toeval een prima generalisatie is, aangezien je anders een uur bezig bent op te noemen wat je tot een beslissing bracht)
Zoek maar eens op W&F naar 'quantummechanica' en je zult zien dat je het bij het verkeerde eind hebt.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 00:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-01-2005 @ 20:55 :
Zoek maar eens op W&F naar 'quantummechanica' en je zult zien dat je het bij het verkeerde eind hebt.
verwarrende shit.

(dan begrijp ik het volgens Bohr dus )
Oud 08-01-2005, 01:37
Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
RanC schreef op 07-01-2005 @ 12:18 :
Volgens de Christenen heeft ieder mens een Vrije Wil.
Volgens de Christenen gaan Ongelovigen naar de Hel.
Het is de Vrije Wil van Ongelovigen om niet te Geloven.

Dus:

Waarom is God Ongelovigen aan het chanteren? Want, tja... Je hóeft niet te geloven, maar als je het niet doet ga je lekker naar de Hel.

Komt dit:

a) Doordat God een egoïstische en jaloerse klootzak is?
b) Hij niet Almachtig en Perfect is?

Tell me.
De dominee chanteert, de strenge gelovigen dreigen met de hel, ik het God nog nooit horen doen.

Wat weten wij van almacht en perfectie af?
Oud 08-01-2005, 10:36
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 08-01-2005 @ 01:48 :
verwarrende shit.

(dan begrijp ik het volgens Bohr dus )
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 14:40
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 08-01-2005 @ 02:37 :
De dominee chanteert, de strenge gelovigen dreigen met de hel, ik het God nog nooit horen doen.

Wat weten wij van almacht en perfectie af?
telt de Bijbel? want in 2 Petrus 2: 9, Daar zegt God dat hij de Godzaligen uit de verzoeking verlost en de onrechtvaardigen bewaart tot de dag des oordeels om gestraft te worden.
Oud 08-01-2005, 14:48
RanC
RanC is offline
Maar nu heeft nog steeds niemand uitgelegd WAAROM de ongelovigen zo nodig gestraft moeten worden.

Het is toch een Vrije Keuze (wat een gevolg is van de Vrije Wil) om NIET te geloven? Dan heeft God die maar te respecteren.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 14:51
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
RanC schreef op 08-01-2005 @ 15:48 :
Maar nu heeft nog steeds niemand uitgelegd WAAROM de ongelovigen zo nodig gestraft moeten worden.

Het is toch een Vrije Keuze (wat een gevolg is van de Vrije Wil) om NIET te geloven? Dan heeft God die maar te respecteren.
In de Bijbel staat anders vaak de eis: Bekeer u. Dan lijkt me dat je geen vrije wil hebt, maar je moet bekeren..
Oud 08-01-2005, 14:59
RanC
RanC is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 08-01-2005 @ 15:51 :
In de Bijbel staat anders vaak de eis: Bekeer u. Dan lijkt me dat je geen vrije wil hebt, maar je moet bekeren..
Waarom zijn Christenen daar zo trots op?
En waarom heeft God ons dan niet gelijk gelovig gemaakt?

(en nu niet verwijzen naar de Zondeval, want dat kan ik ook wel weerleggen)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 15:03
Wiltine
Wiltine is offline
geen idee

Ik weet alleen dat God Adam en Eva een proefgebod heeft gegeven, maar dat ze die overtreden hebben. Maar ik weet niet waarom Hij ons niet allemaal gelovig heeft gemaakt. Zou wel makkelijker zijn, ja, maar ik weet zelfs niet waarom Hij ons überhaupt heeft gemaakt.
Oud 08-01-2005, 15:20
RanC
RanC is offline
Antwoord op mijn vraag:

"We weten het niet."

Mooi zo, precies het antwoord waar ik op hoopte.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 15:24
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 08-01-2005 @ 16:20 :
Antwoord op mijn vraag:

"We weten het niet."

Ach, gelovigen zijn eigenlijk verkapte agnosten. Immers, het verschil tussen "ik geloof dat..." en "ik weet niet zeker of..." is klein.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 15:26
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
RanC schreef op 08-01-2005 @ 16:20 :
Antwoord op mijn vraag:

"We weten het niet."

maar dat is het antwoord op de vraag waarom God niet de mensen gelijk gelovigen heeft gemaakt. Niet waarom Hij ze straft, wat de vraag van dit topic was. (hoewel ze wel met elkaar te maken hebben)
Oud 08-01-2005, 16:14
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 08-01-2005 @ 15:59 :
Waarom zijn Christenen daar zo trots op?
En waarom heeft God ons dan niet gelijk gelovig gemaakt?
Omdat God boos op de mensheid is, Hij vindt dat ze niet naar Hem hebben geluisterd. En misschien wil hij op deze manier de mensen die erachter komen dat God toch bestaat belonen. Zou een reden kunnen zijn. Een argument dat God vergevingsgezind/rechtvaardig zou moeten zijn doet niet ter zake, omdat hij dat niet meer is. De mensen hebben genoeg kansen gehad.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 18:52
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:

en ik heb nog steeds geen antwoord WAAROM god het kwade toe laat. mss is dat dezelfde vraag als de jouwe.

zie je wel dat gelovigen achterlijk zijn .
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 20:41
one.
one. is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 08-01-2005 @ 17:14 :
Omdat God boos op de mensheid is, Hij vindt dat ze niet naar Hem hebben geluisterd. En misschien wil hij op deze manier de mensen die erachter komen dat God toch bestaat belonen. Zou een reden kunnen zijn. Een argument dat God vergevingsgezind/rechtvaardig zou moeten zijn doet niet ter zake, omdat hij dat niet meer is. De mensen hebben genoeg kansen gehad.
Waarom begint hij niet gewoon opnieuw?? Laat over de hele wereld dingen zoals in Azie gebeuren, en schep uit de restanten iets nieuws.
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-01-2005 @ 17:37 :
Determinisme.
=Kut
Oud 09-01-2005, 12:30
Verwijderd
Citaat:
SnakeZ schreef op 08-01-2005 @ 21:41 :
Waarom begint hij niet gewoon opnieuw?? Laat over de hele wereld dingen zoals in Azie gebeuren, en schep uit de restanten iets nieuws.
=Kut
Misschien is hij al bezig om met iets nieuws te beginnen
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 16:28
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:

wat een onzin. alsof elke vrije keuze moet gerespecteerd worden. Overigens verkeer ik nogsteeds in de veronderstelling het antwoord al gegeven te hebben.

Citaat:
Gespleten Geest schreef op 07-01-2005 @ 14:55 :
de eerste reactie was ook geen antwoord

een helderdere vraagstelling:
We hebben de keuze tussen geloven en niet geloven, als we niet geloven straft god ons daarvoor ondanks zijn liefde voor ons, waarom geeft hij ons dan een keuze?
God gaf ons oorspronkelijk in de tuin van eden de keuze. of het paradijs, of kennis over goed en kwaad. wij kozen de kennis.
Dat was misschien de fout van God, die keuze. Maar vanaf dat moment is het uit genade dat we nog bestaan en de mogelijkheid hebben gekregen weer in het paradijs te komen. Ofwel binnen de vergelijking: God had misschien een grote muur moeten bouwen om zijn akker met graan zodat er nooit onkruid in gezaaid kon worden.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 16:44
RanC
RanC is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 09-01-2005 @ 17:28 :
wat een onzin. alsof elke vrije keuze moet gerespecteerd worden. Overigens verkeer ik nogsteeds in de veronderstelling het antwoord al gegeven te hebben.
Als God ons daadwerkelijk de keuze gaf om te doen en laten wat we willen, dan zou hij elke keuze moeten respecteren.

Citaat:
cartman666 schreef op 09-01-2005 @ 17:28 :

God gaf ons oorspronkelijk in de tuin van eden de keuze. of het paradijs, of kennis over goed en kwaad. wij kozen de kennis.
Dat was misschien de fout van God, die keuze. Maar vanaf dat moment is het uit genade dat we nog bestaan en de mogelijkheid hebben gekregen weer in het paradijs te komen. Ofwel binnen de vergelijking: God had misschien een grote muur moeten bouwen om zijn akker met graan zodat er nooit onkruid in gezaaid kon worden.
Waarom gaf God ons die keuze als hij wist dat wij voor de kennis zouden kiezen?

(Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Daar is 'ie weer, de Vrije Wil - Alwetendheid tegenstelling)
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 16:59
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 09-01-2005 @ 17:44 :
Als God ons daadwerkelijk de keuze gaf om te doen en laten wat we willen, dan zou hij elke keuze moeten respecteren.
je reageert wel erg selectief
Citaat:

Waarom gaf God ons die keuze als hij wist dat wij voor de kennis zouden kiezen?

(Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Daar is 'ie weer, de Vrije Wil - Alwetendheid tegenstelling)
Dat is geen tegenstelling. Stel jij hebt de keuze tussen A en B, gezien het feit dat God alwetend ben weet Hij dat jij voor A kiest. Het probleem is dat jij dat zelf nog niet weet, dit staat echter niet jouw vrije wil in de weg.
Waarom God dan toch die keuze liet, misschien om de mens daadwerkelijk te laten zien dat het hun eigen keuze was en dat hij niet op basis zijn gezag een beslissing nam
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 17:13
RanC
RanC is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 09-01-2005 @ 17:59 :
je reageert wel erg selectief
Inderdaad, maar je maakt mij niet wijs dat een Perfect, Almachtig en Alwetend creatuur de mensheid zomaar een Vrije Wil geeft, om ze daarna op die Vrije Wil te straffen. Dat is ronduit sadistisch. En een Perfecte, Almachtige en Alwetend wezen is niet sadistisch in mijn ogen.

Citaat:
Lucky Luciano schreef op 09-01-2005 @ 17:59 :

Dat is geen tegenstelling. Stel jij hebt de keuze tussen A en B, gezien het feit dat God alwetend ben weet Hij dat jij voor A kiest. Het probleem is dat jij dat zelf nog niet weet, dit staat echter niet jouw vrije wil in de weg.
Waarom God dan toch die keuze liet, misschien om de mens daadwerkelijk te laten zien dat het hun eigen keuze was en dat hij niet op basis zijn gezag een beslissing nam
Er is geen Keuze (kiezen tussen de appel eten of niet eten) als de Uitkomst (het eten van de appel) al vast ligt. Er is namelijk al bepaald wat er gaat gebeuren. Er is alleen de illusie van een Vrije Keuze.

Daarom is het een tegenstelling.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 18:49
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 09-01-2005 @ 18:13 :
Inderdaad, maar je maakt mij niet wijs dat een Perfect, Almachtig en Alwetend creatuur de mensheid zomaar een Vrije Wil geeft, om ze daarna op die Vrije Wil te straffen. Dat is ronduit sadistisch. En een Perfecte, Almachtige en Alwetend wezen is niet sadistisch in mijn ogen.
Volgens mij heeft God al eerder bewezen heel sadistisch te kunnen zijn. Lees bv eens het verhaal van Noach (afijn dat ken je wschlk wel)
Citaat:

Er is geen Keuze (kiezen tussen de appel eten of niet eten) als de Uitkomst (het eten van de appel) al vast ligt. Er is namelijk al bepaald wat er gaat gebeuren. Er is alleen de illusie van een Vrije Keuze.

Daarom is het een tegenstelling.
Dat zie je verkeerd, de uitkomst is bekend. Hij weet hoe jouw gedachtestromen zijn en op welke keuze jij uiteindelijk komt. God weet wat er gaat gebeuren, dat hoeft de vrije keuze niet in de weg te staan. Jij hebt de keuze uit A en B, dat God de keuze al kent betekent idd dat de uitkomst vast ligt. Maar voor die uitkomst kies je wel zelf.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 04:15
thedarkangel
thedarkangel is offline
Citaat:

Dus:

Waarom is God Ongelovigen aan het chanteren? Want, tja... Je hóeft niet te geloven, maar als je het niet doet ga je lekker naar de Hel.

Komt dit:

Tell me.
Volgens mij is hij, na alles wat ik hier heb gelezen, zowel a als b.
Oud 10-01-2005, 08:13
Verwijderd
Zullen we het topic houden over vrije wil? Als je het graag over de betrouwbaarheid van de Bijbel wil hebben open/up je maar een topic.
offtopic=verwijderd

Laatst gewijzigd op 10-01-2005 om 14:19.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:55
RanC
RanC is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 09-01-2005 @ 19:49 :
Volgens mij heeft God al eerder bewezen heel sadistisch te kunnen zijn. Lees bv eens het verhaal van Noach (afijn dat ken je wschlk wel)
Dat argument heb ik zelfs meerdere malen in publieke/internet/schooldiscussies gebruikt.

Citaat:
Lucky Luciano schreef op 09-01-2005 @ 19:49 :
Dat zie je verkeerd, de uitkomst is bekend. Hij weet hoe jouw gedachtestromen zijn en op welke keuze jij uiteindelijk komt. God weet wat er gaat gebeuren, dat hoeft de vrije keuze niet in de weg te staan. Jij hebt de keuze uit A en B, dat God de keuze al kent betekent idd dat de uitkomst vast ligt. Maar voor die uitkomst kies je wel zelf.
Kan God je die "keuze" dan nog kwalijk nemen? Hij weet namelijk de uitkomst al. Zelfs als is er een Vrije Keuze (wat wij niet met elkaar eens zijn, maar dat terzijde), dan nóg kan God je de Keuzes niet kwalijk nemen. Dat zou moreel fout zijn.
Want waarom zou hij Pietje straffen voor zijn Ongelovigheid als God al weet dat Pietje Ongelovige Keuzes gaat maken?

De toekomst van Pietje staat al vast, dus daarom is er in mijn ogen geen Vrije Wil/Keuze, anders zou het niet vast staan.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:59
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
RanC schreef op 10-01-2005 @ 16:55 :
Kan God je die "keuze" dan nog kwalijk nemen? Hij weet namelijk de uitkomst al. Zelfs als is er een Vrije Keuze (wat wij niet met elkaar eens zijn, maar dat terzijde), dan nóg kan God je de Keuzes niet kwalijk nemen. Dat zou moreel fout zijn.
Want waarom zou hij Pietje straffen voor zijn Ongelovigheid als God al weet dat Pietje Ongelovige Keuzes gaat maken?

De toekomst van Pietje staat al vast, dus daarom is er in mijn ogen geen Vrije Wil/Keuze, anders zou het niet vast staan.
dat is geen reden dat pietje tegen god kan zeggen dat het niet zijn schuld was.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 16:00
Verwijderd
Als God alwetend is, wist hij al sinds zijn bestaan dat ik zou gaan zondigen. Het is daarom zijn wil. Tenminste, als je ervanuit gaat dat God geen dingen doet die hij niet wil. Ook al heeft God er vanaf tijdstip t=0 geen invloed meer op. Immers, als God de loop van de toekomst zou kunnen veranderen zou hij niet meer alwetend zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 16:05
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2005 @ 17:00 :
Als God alwetend is, wist hij al sinds zijn bestaan dat ik zou gaan zondigen. Het is daarom zijn wil. Tenminste, als je ervanuit gaat dat God geen dingen doet die hij niet wil. Ook al heeft God er vanaf tijdstip t=0 geen invloed meer op. Immers, als God de loop van de toekomst zou kunnen veranderen zou hij niet meer alwetend zijn.
het is daarom zijn wil. mij ontbreekt de logica. god weet dat jij gaat zondigen, staat achteraan. kijkt achterom en spreekt. in zekere zin worden er opties uitgesloten. maar dat is geen rechtvaardiging.
invloed hebben op is betrekkelijk.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 16:18
RanC
RanC is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-01-2005 @ 16:59 :
dat is geen reden dat pietje tegen god kan zeggen dat het niet zijn schuld was.
Dat is het wel.

Zoals Meph al zei. Als God al weet wat er gaat gebeuren, dan is hij Alwetend, dus weet hij wat Pietje zal gaan doen.
Als hij al weet wat Pietje zal gaan doen (Ongelovig zijn), maar God grijpt niet in, (vanwege de "Vrije Wil", wat discutabel is) dan is het Gods Wil dat Pietje ongelovig is.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 16:19
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-01-2005 @ 17:05 :
het is daarom zijn wil. mij ontbreekt de logica. god weet dat jij gaat zondigen, staat achteraan. kijkt achterom en spreekt. in zekere zin worden er opties uitgesloten. maar dat is geen rechtvaardiging.
invloed hebben op is betrekkelijk.
God heeft vanaf het eerste moment dat hij bestaat al besloten wat er gebeurt, anders was hij niet alwetend. De conclusie dat hij dus wil dat ik 'zondig' is onvermijdelijk, aangezien dit al miljarden jaren (volgens de alwetendheid) vaststaat. Dat houdt dus in dat het feit dat ik zondig al vaststond voordat de aarde überhaupt is gecreëerd.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 16:25
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
RanC schreef op 10-01-2005 @ 17:18 :
Dat is het wel.

Zoals Meph al zei. Als God al weet wat er gaat gebeuren, dan is hij Alwetend, dus weet hij wat Pietje zal gaan doen.
Als hij al weet wat Pietje zal gaan doen (Ongelovig zijn), maar God grijpt niet in, (vanwege de "Vrije Wil", wat discutabel is) dan is het Gods Wil dat Pietje ongelovig is.
jij gaat morgen mijn buurman vermoorden, ik weet dat maar ik grijp niet in. is dat een reden om mij een moordenaar te noemen?

god gaf jou de keuze, goed of slecht. jij kiest slecht. zelf, persoonlijk. god laat jou niet iets kiezen, god weet wat jij gaat kiezen. god staat aan het eind, jij aan het begin. dat maakt het verschil. dan is er in zekere zin iets uitgesloten, maar als ik weet dat jij morgen mijn buurman vermoord dan is het nog wel jouw eigen keuze. ik had in kunnen grijpen. maar het was jouw keuze..

en dan kun je zeggen, had god maar niet.. idd, had hij jou maar niet moeten geboren laten worden! hij had er voor kunnen zorgen dat jij niet geboren werd. hij heeft het wel gedaan? waarom? moet je niet bij mij zijn.

ik weet het. we komen weer bij hetzelfde punt.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 16:27
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2005 @ 17:19 :
God heeft vanaf het eerste moment dat hij bestaat al besloten wat er gebeurt, anders was hij niet alwetend. De conclusie dat hij dus wil dat ik 'zondig' is onvermijdelijk, aangezien dit al miljarden jaren (volgens de alwetendheid) vaststaat. Dat houdt dus in dat het feit dat ik zondig al vaststond voordat de aarde überhaupt is gecreëerd.
god heeft mss geweten, maar niet besloten.

alhoewel ik het het zelf niet met deze theorie eens ben..
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 16:28
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-01-2005 @ 17:27 :
god heeft mss geweten, maar niet besloten.

alhoewel ik het het zelf niet met deze theorie eens ben..
Als god niet van te voren weet wat hij gaat besluiten, is hij niet alwetend.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 16:36
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2005 @ 17:28 :
Als god niet van te voren weet wat hij gaat besluiten, is hij niet alwetend.
wat is het verschil tussen besluiten en weten?
als god iets besluit, kan de schuld bij hem liggen.
als god iets weet, is het onze schuld.

god zou dus hier niet albesluitend zijn. dan kan hij nog wel alwetend zijn. mss loopt het in elkaar over, maar het gaat hier over de schuld.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 16:59
RanC
RanC is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-01-2005 @ 17:36 :

god zou dus hier niet albesluitend zijn. dan kan hij nog wel alwetend zijn. mss loopt het in elkaar over, maar het gaat hier over de schuld.
De schuld kan niet bij de mens liggen als de toekomst al vaststaat.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 17:07
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 10-01-2005 @ 16:55 :

Maar misschien wil God wel dat je zelf tot het inzicht komt dat hij bestaat. Gezien het feit dat hij alwetend is weet hij al wat je keuze is, dat zou geen reden zijn om hem niet te straffen. Pas als hij ingrijpt is er geen vrije wil meer.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 17:09
RanC
RanC is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 10-01-2005 @ 18:07 :
Maar misschien wil God wel dat je zelf tot het inzicht komt dat hij bestaat. Gezien het feit dat hij alwetend is weet hij al wat je keuze is, dat zou geen reden zijn om hem niet te straffen. Pas als hij ingrijpt is er geen vrije wil meer.
Zou het in dat geval niet veel makkelijker om die Ongelovige gelijk af te maken?

Nu ben ik het er nog steeds niet mee eens dat alwetendheid en vrije wil samen kunnen gaan, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 17:23
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-01-2005 @ 17:36 :

Wat begrijp je niet aan "Als god niet van te voren weet wat hij gaat besluiten, is hij niet alwetend."?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 18:02
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2005 @ 18:23 :
Wat begrijp je niet aan "Als god niet van te voren weet wat hij gaat besluiten, is hij niet alwetend."?
snap ik dat niet ?
kan god niet weten buiten besluiten om? god weet van tevoren wat de mens gaat doen, laat het woord besluiten dan buiten beschouwing. hij besluit dan toch niets? in zekere zin loopt dat in elkaar over ja. er gaan wat opties uit. maar hij besluit niets voor jou.
god weet dus niet wat hij gaat besluiten, hij besluit niets. hij weet. in dat geval is hij idd niet alwetend.
alwetend in de volle zin van het woord. maar ik denk dat met alwetend en 'albesluitend' dan wel eens door elkaar heen worden gehaald.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 18:03
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-01-2005 @ 19:02 :
in dat geval is hij idd niet alwetend.
My point exactly.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 18:04
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
RanC schreef op 10-01-2005 @ 17:59 :
De schuld kan niet bij de mens liggen als de toekomst al vaststaat.
ik begin in herhaling te vallen.
god weet. god besluit niet. jij besluit. dat god weet, wil dat besluiten wel in een kader plaatsen, maar het blijft jouw daad. en dat ik van tevoren weet dat .. wil wel zeggen dat jij niets anders meer kunt doen, maar dan is het niet mijn schuld als jij dat...(mss iets slechts) gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 18:04
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2005 @ 19:03 :
My point exactly.
beschouw het maar als overwinning
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 18:33
RanC
RanC is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-01-2005 @ 19:04 :
ik begin in herhaling te vallen.
god weet. god besluit niet. jij besluit. dat god weet, wil dat besluiten wel in een kader plaatsen, maar het blijft jouw daad. en dat ik van tevoren weet dat .. wil wel zeggen dat jij niets anders meer kunt doen, maar dan is het niet mijn schuld als jij dat...(mss iets slechts) gaat doen.
En ik blijf ook in herhaling vallen.

Hoe kan ik voor mijn keuzes gestraft worden als op mijn geboorte al bepaald is dat ik ongelovig zal zijn? (D.m.v. de keuzes die ik later in mijn leven zal maken)

Dat zou moreel niet verantwoord van God zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 18:39
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
RanC schreef op 10-01-2005 @ 19:33 :
Dat zou moreel niet verantwoord van God zijn.
je weet het, je doet hetzelf, hoewel nu mss bepaald.
waarom laat god het kwaad (er van uitgaande dat jij de verpersoonlijking van het kwaad wel moet zijn) toe in de wereld?

en nee, nog geen antwoord op je vraag .
wordt niet depressief, dit is nog maar 1 kant van geloven.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 18:43
RanC
RanC is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-01-2005 @ 19:39 :
je weet het, je doet hetzelf, hoewel nu mss bepaald.
waarom laat god het kwaad (er van uitgaande dat jij de verpersoonlijking van het kwaad wel moet zijn) toe in de wereld?

en nee, nog geen antwoord op je vraag .
wordt niet depressief, dit is nog maar 1 kant van geloven.
Die vraag is gewoon niet te beantwoorden zonder toe te geven dat God niet perfect is, of dat hij gewoon een sadistische klootzak is of gewoon een combinatie van beiden.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 19:05
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 10-01-2005 @ 19:43 :
Die vraag is gewoon niet te beantwoorden zonder toe te geven dat God niet perfect is, of dat hij gewoon een sadistische klootzak is of gewoon een combinatie van beiden.
Je vraag is al beantwoord, maar met het beantwoorden kan je de nieuwe vraag oproepen: Als God alwetend is waarom laat hij mensen dan alsnog leven als ze ongelovig zijn en zullen blijven?

Daarop is of als antwoord dat God anders ruzie krijgt met de duivel ivm structurele werkeloosheid of dat hij idd erg sadisitisch is. Of wat ook nog zo kan zijn en dan is opzich een aardige reden al zeg ik het zelf: God wil de echte gelovigen testen, of ze zich toch niet laten overhalen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 19:09
Euryalo
Euryalo is offline
Citaat:

Dus:

Komt dit:

Tell me.
christenen hebben geen vrij wil, ik ben christelijk en tegen de vrije wil

God geeft jou het geloof, je kunt niet zelf de kueze maken om te geloven...maar Je maakt die keuze door God
Oud 10-01-2005, 22:34
Verwijderd
Citaat:
Euryalo schreef op 10-01-2005 @ 20:09 :
christenen hebben geen vrij wil, ik ben christelijk en tegen de vrije wil

God geeft jou het geloof, je kunt niet zelf de kueze maken om te geloven...maar Je maakt die keuze door God
De rest van de mensheid moet branden in de hel? Lekkere god heb jij zeg
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 15:03
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
deadlock schreef op 10-01-2005 @ 23:34 :
De rest van de mensheid moet branden in de hel? Lekkere god heb jij zeg
Hij is soeverijn, mag met ons doen wat Hij wil. Klinkt in jouw ogen onrechtvaardig, is het niet, omdat je Hem niet kunt begrijpen, je blijft vanuit je menszijn redeneren.
Oud 11-01-2005, 15:08
RanC
RanC is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 11-01-2005 @ 16:03 :
Hij is soeverijn, mag met ons doen wat Hij wil. Klinkt in jouw ogen onrechtvaardig, is het niet, omdat je Hem niet kunt begrijpen, je blijft vanuit je menszijn redeneren.
En ik neem aan dat jij, ondanks dat je slechts een Mens bent, hem helemaal kent en dat hij gewoon een onrechtvaardige klootzak kan zijn?

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten