Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2005, 14:13
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2005 @ 15:11 :
Het ging mij ook niet om dat specifieke "ietsje", het gaat mij er meer om wat voor meerwaarde die naam geeft? Mensen gebruiken zo'n naam snel als soort van "diagnose" alsof het één of ander bijzonder en afwijkend iets betreft, terwijl idd gewoon een karaktereigenschap betreft en mij lijkt dat die niet "gediagnostiseerd" hoeven te worden? Bovendien komt het (vind ik dus) redelijk vaak voor.
Ik vind het ook overbodig om een karaktereigenschap een naam te geven. Maar je kan wel stellen dat doordat hsp zo'n ''begrip'' is geworden mensen er herkenning in vinden en er aan kunnen gaan werken. Dat vind ik het positieve ervan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2005, 14:18
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2005 @ 15:11 :
Het ging mij ook niet om dat specifieke "ietsje", het gaat mij er meer om wat voor meerwaarde die naam geeft? Mensen gebruiken zo'n naam snel als soort van "diagnose" alsof het één of ander bijzonder en afwijkend iets betreft, terwijl idd gewoon een karaktereigenschap betreft en mij lijkt dat die niet "gediagnostiseerd" hoeven te worden? Bovendien komt het (vind ik dus) redelijk vaak voor.
Daar val ik dus inderdaad ook over. En dit is ook inderdaad wat ik zo'n beetje probeer te zeggen in mijn reactie, zij het op een andere manier.

@ Qwuartz, met hype bedoel ik dat opeens iedereen het erover heeft, dat er twintig miljoen boeken over te koop zijn, dat die boeken in elke boekhandel liggen, dat op televisie erover gesproken wordt, in kranten en in magazines. En dat terwijl overgevoeligheid al eeuwen bestaat en het eigenlijk niet echt iets nieuws is, behalve de nieuwe naam die ze er aan vastgeplakt hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 14:20
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 09-01-2005 @ 15:18 :
Daar val ik dus inderdaad ook over. En dit is ook inderdaad wat ik zo'n beetje probeer te zeggen in mijn reactie, zij het op een andere manier.

@ Qwuartz, met hype bedoel ik dat opeens iedereen het erover heeft, dat er twintig miljoen boeken over te koop zijn, dat die boeken in elke boekhandel liggen, dat op televisie erover gesproken wordt, in kranten en in magazines. En dat terwijl overgevoeligheid al eeuwen bestaat en het eigenlijk niet echt iets nieuws is, behalve de nieuwe naam die ze er aan vastgeplakt hebben.
Ja, dat deel krijg ik dus niet zo heel erg mee. Ik snap ook niet waar dat opeens vandaan komt. De drang om over een etiketje op te plakkken oid
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 14:32
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Qwuartz schreef op 09-01-2005 @ 15:20 :
Ja, dat deel krijg ik dus niet zo heel erg mee. Ik snap ook niet waar dat opeens vandaan komt. De drang om over een etiketje op te plakkken oid
Ik weet wel waar dat vandaan komt. Door een Amerikaanse wat-is-ze die besloot er een boek over te schrijven. En sindsdien wordt de hele aarde overspoelt door HSP'ers.

En wat je zegt over 'de drang overal een etiketje aan te hangen' is nu precies wat mij zo vreselijk irriteert. Want waarom zou je overal een etiket aan hangen? Straks krijgen we ook nog een begrip voor alle andere karaktereigenschappen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Kaneelstok schreef op 08-01-2005 @ 12:06 :
Jah ok... maar het gaat meer om de correlatie intelligentie / depressiviteit..

Niet per se superintelligent.
met correlatie kan je geen causale verbanden verklaren
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 14:52
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 09-01-2005 @ 15:32 :
Ik weet wel waar dat vandaan komt. Door een Amerikaanse wat-is-ze die besloot er een boek over te schrijven. En sindsdien wordt de hele aarde overspoelt door HSP'ers.

En wat je zegt over 'de drang overal een etiketje aan te hangen' is nu precies wat mij zo vreselijk irriteert. Want waarom zou je overal een etiket aan hangen? Straks krijgen we ook nog een begrip voor alle andere karaktereigenschappen.
Elaine N Aron ofzo. Ja, Amerika he, altijd dezelfde onzin. Lekker overdreven allemaal.

Goed, dan snappen we elkaar ! Misschien hebben we over 50 jaar voor elk miniscuul ding in onze genen wel een benaming, met praatgroepjes en analyses en diagnoses. Gezelli
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:10
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Qwuartz schreef op 09-01-2005 @ 15:52 :

Goed, dan snappen we elkaar ! Misschien hebben we over 50 jaar voor elk miniscuul ding in onze genen wel een benaming, met praatgroepjes en analyses en diagnoses. Gezelli
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:14
Fainne
Fainne is offline
Ik snap nog steeds niet van die HSP te maken heeft met het uiterlijk van iemand of is dat helemaal niet gezegd geweest?
Iemand die overgevoelig is kan inderdaad meer last hebben van bepaalde zaken en daarom deppressief worden (dat heb ik toch)

verder vind ik het ook stom als ik nu zou gaan verkondigen : "ik ben een HSP' er". Als je het toch moet zeggen zeg dan gewoon "Ik ben overgevoelig" ofzo.

maar mensen krijgen graag etiketjes opgeplakt van ziektes en syndromen enzo om intressant te lijken. en ja ik heb ook zo'n periode gehad
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:16
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Fainne schreef op 09-01-2005 @ 20:14 :
Ik snap nog steeds niet van die HSP te maken heeft met het uiterlijk van iemand of is dat helemaal niet gezegd geweest?
Iemand die overgevoelig is kan inderdaad meer last hebben van bepaalde zaken en daarom deppressief worden (dat heb ik toch)

verder vind ik het ook stom als ik nu zou gaan verkondigen : "ik ben een HSP' er". Als je het toch moet zeggen zeg dan gewoon "Ik ben overgevoelig" ofzo.

maar mensen krijgen graag etiketjes opgeplakt van ziektes en syndromen enzo om intressant te lijken. en ja ik heb ook zo'n periode gehad
Dat heeft niks met elkaar te maken hoor Dat was met depressies en uiterlijk...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:07
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-01-2005 @ 19:31 :
Depressiviteit komt evengoed voor onder minder intelligente mensen. Sterker nog, ik denk dat het daar zelfs vaker voorkomt omdat minder intelligente mensen minder goed in staat zijn hun gevoelens en problemen duidelijk onder woorden te brengen. Depressiviteit en bepaalde geestelijke problemen komen ook vaker voor onder mensen met een lagere opleiding en mensen met een lager inkomen, wat natuurlijk goed verklaarbaar is vanuit het feit dat die mensen vaker met serieuze problemen te kampen hebben.
Ja, depressiviteit komt ook voor onder minder intelligente mensen. En waarschijnlijk komt het meer voor bij vmbo-ers dan bij atheneum-klanten. Maar uit een recent onderzoek is gebleven dat 70% van de hoogbegaafden zegt ongelukkig te zijn. (en dan voornamelijk op/door school natuurlijk) Ik denk niet dat je zo'n hoog percentage ongelukkigen zal vinden onder de minder slimmere scholieren. En zelfs als dat wel zo is.. dan blijft 70% een achterlijk hoog percentage.. wat toch wel wat aangeeft over hoge intelligentie-depressiviteit. (en als je zo'n soort percentage zou krijgen onder de minder intelligente mensen dan zou het dus ook wat aangeven over lage intelligentie-depressiviteit)

Ik kan helaas niet voor je opzoeken waar dat onderzoek is gedaan en zo.. ik weet namelijk niet meer waar ik het vandaag heb.. de krant geloof ik. En ik kan het ook niet erg.. geweldig brengen. Ik kom niet helemaal uit m'n zinnen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:28
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
grl schreef op 09-01-2005 @ 22:07 :
Ja, depressiviteit komt ook voor onder minder intelligente mensen. En waarschijnlijk komt het meer voor bij vmbo-ers dan bij atheneum-klanten. Maar uit een recent onderzoek is gebleven dat 70% van de hoogbegaafden zegt ongelukkig te zijn. (en dan voornamelijk op/door school natuurlijk) Ik denk niet dat je zo'n hoog percentage ongelukkigen zal vinden onder de minder slimmere scholieren. En zelfs als dat wel zo is.. dan blijft 70% een achterlijk hoog percentage.. wat toch wel wat aangeeft over hoge intelligentie-depressiviteit. (en als je zo'n soort percentage zou krijgen onder de minder intelligente mensen dan zou het dus ook wat aangeven over lage intelligentie-depressiviteit)
Mja maar nare man had 't over intelligente mensen; niet specifiek over hoogbegaafde mensen.

En sinds maar 2% hoogbegaafd is, kan je wel gaan roepen dat 70% van die 2% depressief is, maar ja ..
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:31
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Marcade schreef op 09-01-2005 @ 22:28 :
Mja maar nare man had 't over intelligente mensen; niet specifiek over hoogbegaafde mensen.

En sinds maar 2% hoogbegaafd is, kan je wel gaan roepen dat 70% van die 2% depressief is, maar ja ..
Mja, je hebt gelijk. Maar het kwam voort uit wat Kaneelstok zei over 'superintelligente mensen'. Vandaar dat ik over hoogbegaafden doorging.

Over dat 2%.. reken maar eens uit hoeveel 2% op 16 miljoen is en je zult zien dat er nog best wel veel hoogbegaafden in Nederland alleen al zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:36
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
grl schreef op 09-01-2005 @ 22:31 :
Over dat 2%.. reken maar eens uit hoeveel 2% op 16 miljoen is en je zult zien dat er nog best wel veel hoogbegaafden in Nederland alleen al zijn.
Ligt er aan waarmee je 't vergelijkt? Ik denk dat er wel een paar miljoen bovengemiddeld intelligente mensen in nederland wonen. Al is 't maar 2 miljoen

(*kuch* En misschien nog wel een groter aantal minder intelligente mensen Waar van ws. best een groot aantal depressief is).

.. denk dat je toch alles in z'n geheel moet bekijken wil je echt iets kunnen zeggen of 70% van de hoogbegaafde mensen veel is of niet ..
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:40
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Marcade schreef op 09-01-2005 @ 22:36 :
Ligt er aan waarmee je 't vergelijkt? Ik denk dat er wel een paar miljoen bovengemiddeld intelligente mensen in nederland wonen. Al is 't maar 2 miljoen
Heh, ja.. ik begrijp verder wel dat 2% niet heel veel is hoor.

Maar goed.. of het nou 2% of 20% is.. 70% van 'deze mensen' zegt ongelukkig te zijn.. ik zou zeggen dat er dan wel een soort van verband zou moeten zijn. (en dat is er ook.. dat blijkt uit onderzoeken, ervaringen, e.d.)
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:43
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Marcade schreef op 09-01-2005 @ 22:36 :

(*kuch* En misschien nog wel een groter aantal minder intelligente mensen Waar van ws. best een groot aantal depressief is).

.. denk dat je toch alles in z'n geheel moet bekijken wil je echt iets kunnen zeggen of 70% van de hoogbegaafde mensen veel is of niet ..
Hrm, stiekem editten he

Ik denk ook dat je het in z'n geheel moet bekijken.. en dat er waarschijnlijk meer mensen depressief zijn die niet hoogbegaafd zijn, dan mensen die wel hoogbegaafd zijn. Maar ik denk wel dat als je gaat kijken welke 'groep' mensen vaker depressief is, dat je dan o.a. op hoogbegaafden uit komt. En dat dat dan maar 2% is en dus in verhouding niet veel mensen zijn, dat begrijp ik. Maar het percentage is, denk ik, erg hoog als je het vergelijkt met anderen 'groepen'. (ik vind het zo lullig om het in groepen te verdelen.. maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:44
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
grl schreef op 09-01-2005 @ 22:43 :
Hrm, stiekem editten he

Ik denk ook dat je het in z'n geheel moet bekijken.. en dat er waarschijnlijk meer mensen depressief zijn die niet hoogbegaafd zijn, dan mensen die wel hoogbegaafd zijn. Maar ik denk wel dat als je gaat kijken welke 'groep' mensen vaker depressief is, dat je dan o.a. op hoogbegaafden uit komt. En dat dat dan maar 2% is en dus in verhouding niet veel mensen zijn, dat begrijp ik. Maar het percentage is, denk ik, erg hoog als je het vergelijkt met anderen 'groepen'. (ik vind het zo lullig om het in groepen te verdelen.. maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)
Nou ja editten; ik voegte alleen maar wat toe

Maar ja voor de rest heb je gelijk.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:46
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Marcade schreef op 09-01-2005 @ 22:44 :
Nou ja editten; ik voegte alleen maar wat toe

Maar ja voor de rest heb je gelijk.

Maar goed.. eigenlijk ging het topic over het verband mooi/lelijk-depressief. En ik denk dat wel redelijk duidelijk is hoe men daar over denkt.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 23:49
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 09-01-2005 @ 22:28 :
Nouja, los van het feit dat 'hoogbegaafd' geen algemeen erkend psychologisch verschijnsel is, lijkt het me niet moeilijk te verklaren dat hoogbegaafde of hoogsensitieve mensen eerder of vaker depressief zijn, in die zin dat die mensen op onbegrip stuiten bij anderen en dat leidt licht tot depressiviteit.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 23:51
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-01-2005 @ 00:49 :
Nouja, los van het feit dat 'hoogbegaafd' geen algemeen erkend psychologisch verschijnsel is,
Hm? In welke zin?

Citaat:
lijkt het me niet moeilijk te verklaren dat hoogbegaafde of hoogsensitieve mensen eerder of vaker depressief zijn, in die zin dat die mensen op onbegrip stuiten bij anderen en dat leidt licht tot depressiviteit.
Juist.

Dit topic is verwarrend.. door dat topic op L&R
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 23:58
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 10-01-2005 @ 00:51 :
Hm? In welke zin?
In die zin dat hoogbegaafd niet een vastgelegd begrip is in de medische of psychologische wetenschap, zoals borderline of een manisch-depressieve stoornis dat wel zijn. 'Hoogbegaafd' is een begrip dat veel dingen kan omvatten.

Citaat:
Juist.

Dit topic is verwarrend.. door dat topic op L&R
Welk topic bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 00:00
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-01-2005 @ 00:58 :
In die zin dat hoogbegaafd niet een vastgelegd begrip is in de medische of psychologische wetenschap, zoals borderline of een manisch-depressieve stoornis dat wel zijn. 'Hoogbegaafd' is een begrip dat veel dingen kan omvatten.

Welk topic bedoel je?
Hm, dat wist ik niet. Op zich begrijp ik het wel.. maar als je op zoek gaat naar wat men hoogbegaafd noemt, dan kom je toch op iets uit wat redelijk duidelijk is, zou ik zeggen.

Dat topic van "wat vind jij een mooi mens" of zo. Door de topictitel van dit topic raak ik steeds in de war omdat ik meestal eerst naar L&R ga en daarna meteen doorspring naar psych. En omdat ik daar ookal op jou reageerde.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 00:03
Verwijderd
Ik studeer ook geen geneeskunde, maar voor zover ik weet zijn hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit geen vaste begrippen. Maar goed, ik kan ernaast zitten.

Dat topic op L&R is inderdaad vaag. 'Mooi' is wanneer het over mensen gaat bijna altijd gerelateerd aan uiterlijk. Je zegt niet zo snel dat iemand een 'mooi karakter' heeft, of 'een mooie geest'. Mooi is gewoon een begrip dat met de fysieke verschijningsvorm te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 00:09
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-01-2005 @ 01:03 :
Ik studeer ook geen geneeskunde, maar voor zover ik weet zijn hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit geen vaste begrippen. Maar goed, ik kan ernaast zitten.

Dat topic op L&R is inderdaad vaag. 'Mooi' is wanneer het over mensen gaat bijna altijd gerelateerd aan uiterlijk. Je zegt niet zo snel dat iemand een 'mooi karakter' heeft, of 'een mooie geest'. Mooi is gewoon een begrip dat met de fysieke verschijningsvorm te maken heeft.
Nou.. van hoogsensitiviteit kan ik het me sowieso beter voorstellen dan van hoogbegaafdheid.. maar ik zal niet helemaal objectief zijn. En van hoogbegaafdheid kan ik het me ook voorstellen, op zich. Ik denk alleen dat het daarbij duidelijker is wanneer je er wel en wanneer je er niet van zou kunnen spreken.. maar goed, maakt verder allemaal weinig uit.

Mja, dat ben ik met je eens. Maar er zijn genoeg mensen die zeggen "hij heeft een mooi innerlijk" (om van te kotsen, vind ik persoonlijk.. maar goed :>) en blijkbaar was dat wel de 'bedoeling' van het topic.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 00:16
Verwijderd
Hoogsensitief lijkt mij juist moeilijker in een begrip te vatten dan hoogbegaafdheid. Van hoofdbegaafdheid zou je nog kunnen stellen dat het ziet op 'intelligentie' (even in het midden gelaten de verschillende verschijningsvormen daarvan) en dat kun je meten met een IQ-test. Iemand met een IQ van meer dan (pak 'm beet) honderdveertig is hoogbegaafd. Punt.

Bij hoogsensitiviteit ligt dat anders. Want hoe meet je emoties? EQ-tests geven dan ook geen reeël en bruikbaar resultaat. Nog los van het feit dat je met allerlei problemen als bijv. de sociaal wenselijke antwoorden zit, zijn de resultaten van verschillende EQ-tests veel minder goed te vergelijken dan 'echte' intelligentietests. Het is dus vrijwel onmogelijk om met zekerheid een grens vast te stellen waarboven iemand hoogsensitief is.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 00:19
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-01-2005 @ 01:16 :
Hoogsensitief lijkt mij juist moeilijker in een begrip te vatten dan hoogbegaafdheid. Van hoofdbegaafdheid zou je nog kunnen stellen dat het ziet op 'intelligentie' (even in het midden gelaten de verschillende verschijningsvormen daarvan) en dat kun je meten met een IQ-test. Iemand met een IQ van meer dan (pak 'm beet) honderdveertig is hoogbegaafd. Punt.

Bij hoogsensitiviteit ligt dat anders. Want hoe meet je emoties? EQ-tests geven dan ook geen reeël en bruikbaar resultaat. Nog los van het feit dat je met allerlei problemen als bijv. de sociaal wenselijke antwoorden zit, zijn de resultaten van verschillende EQ-tests veel minder goed te vergelijken dan 'echte' intelligentietests. Het is dus vrijwel onmogelijk om met zekerheid een grens vast te stellen waarboven iemand hoogsensitief is.
Ja precies.. was ik onduidelijk of wilde je het alleen extra bevestigen?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 09:05
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 09-01-2005 @ 22:07 :
Uit een recent onderzoek is gebleven dat 70% van de hoogbegaafden zegt ongelukkig te zijn.
Welk onderzoek? Hoe is het uitgevoerd?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 10:11
DvoorA
DvoorA is offline
mooiheid heeft niets met depressie te maken. Je voelt je kut omdat bepaalde dingen slecht gaan in je leven, die wil je zo graag anders zien. Volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die echt depressief worden van hun uiterlijk.
Oud 10-01-2005, 11:36
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
******** schreef op 10-01-2005 @ 10:05 :
Welk onderzoek? Hoe is het uitgevoerd?
Ik herhaal:

Ik kan helaas niet voor je opzoeken waar dat onderzoek is gedaan en zo.. ik weet namelijk niet meer waar ik het vandaag heb.. de krant geloof ik. En ik kan het ook niet erg.. geweldig brengen. Ik kom niet helemaal uit m'n zinnen vandaag.

Maar ik geloof dat het inderdaad in een krant stond. Volkskrant of Trouw of zo. Ze hadden (o.a.) enquetes gehouden onder hoogbegaafde jongeren.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 11:45
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 10-01-2005 @ 01:19 :
Ja precies.. was ik onduidelijk of wilde je het alleen extra bevestigen?
Ik heb er gewoon een handje van om datgene wat anderen zeggen nog eens in mijn eigen woorden te herhalen, bij wijze van extra toelichting of bevestiging ofzo
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 11:46
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
grl schreef op 10-01-2005 @ 12:36 :
Maar ik geloof dat het inderdaad in een krant stond. Volkskrant of Trouw of zo. Ze hadden (o.a.) enquetes gehouden onder hoogbegaafde jongeren.
Nou 'creeer' je weer een nieuwe groep; nml. de jongeren.

Eerst had je het over 70% van de hoogbegaafden; nu is 't dus al gereduceerd tot 70% van de hoogbegaafde jongeren.

T'is misschien mierenneuken, maar voor cijfers maakt dat allemaal wel uit.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 11:52
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Marcade schreef op 10-01-2005 @ 12:46 :
Nou 'creeer' je weer een nieuwe groep; nml. de jongeren.

Eerst had je het over 70% van de hoogbegaafden; nu is 't dus al gereduceerd tot 70% van de hoogbegaafde jongeren.

T'is misschien mierenneuken, maar voor cijfers maakt dat allemaal wel uit.
Hrm.. nu word ik gek.. nu moet ik er nog over na gaan denken ook

Nah, volgens mij was het zo.. dat ze onderzoek hadden gedaan naar hoogbegaafden die nog naar school gingen. En dat deze mensen voor een groot deel ongelukkig waren door school.. de verveling en het onbegrip wat daarbij hoort..
Maar ik zie dat ik dat in m'n eerste post er niet bij had gezet (dat het over schoolgaande hoogbegaafden ging).. dat was mijn fout.
En volgens mij was er nog een onderzoek een keer eerder gedaan.. onder alle hoogbegaafden of hoogbegaafden boven de 18.. en daar kwam ook een hoog percentage uit.. maar dat is allemaal zo vaag bij gebleven dat ik daar helemaal geen uitspraken over durf te doen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 11:54
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-01-2005 @ 12:45 :
Ik heb er gewoon een handje van om datgene wat anderen zeggen nog eens in mijn eigen woorden te herhalen, bij wijze van extra toelichting of bevestiging ofzo
Mja okay.. ik zie het je wel vaker doen.. maar ik blijf me altijd afvragen of ik (of degene waar je op reageert) nou onduidelijk was..
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 12:19
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 10-01-2005 @ 12:54 :
Mja okay.. ik zie het je wel vaker doen.. maar ik blijf me altijd afvragen of ik (of degene waar je op reageert) nou onduidelijk was..
Nee hoor, ik begrijp je heel goed. Alleen ik heb nogal eens de neiging om gewoon mijn eigen gedachten op papier te zetten, niet als reactie op een ander, maar als hardop denken
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 12:25
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 10-01-2005 @ 12:52 :
Nah, volgens mij was het zo.. dat ze onderzoek hadden gedaan naar hoogbegaafden die nog naar school gingen. En dat deze mensen voor een groot deel ongelukkig waren door school.. de verveling en het onbegrip wat daarbij hoort..
Net zoals bijna alle scholieren?

Daarnaast is "ergens ongelukkig door zijn" nog iets heel anders dan "depressief".
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 14:47
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
******** schreef op 10-01-2005 @ 13:25 :
Net zoals bijna alle scholieren?

Daarnaast is "ergens ongelukkig door zijn" nog iets heel anders dan "depressief".
Nee. Niet net als bijna alle scholieren.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 17:02
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Qwuartz schreef op 09-01-2005 @ 14:10 :
Oh god, daar kan ik niet tegen op hoor

Welke studie doe je? Het klinkt wel interessant zo
Bachelor in de toegepaste psychologie.

En verder:

Dat hoogbegaafde (jongeren) eerder de neiging kunnen vertonen tot depressiviteit is goed mogelijk. Maar dat kan je even goed zeggen van mensen die minder materiële middelen hebben of mensen die een ongeluk hadden en nu verlamd zijn of mensen die...

Je hebt veel factoren die een rol kunnen spelen in een depressie, zelfs 'lelijk zijn'.

Maar voor zover ik weet is er ook nog een erfelijke gevoeligheid en de draagkracht van mensen en dus niet alleen hun omgeving/situatie/uiterlijk.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 17:13
Eend
Eend is offline
Om even psychiatrisch te doen. Heb er toevallig een sectorwerkstuk over gemakat. Een depressie kan ontstaan door de erfelijke factor. Dan is de serotonine waarde in de hersens sowieso al vrij laag en dan hoeft er nog maar een kleine verstoring bij te komen en dan zit je in een flinke dip.

Dit heeft met de inwendigheid van de mens te maken en niet met de buitenkant
Oud 10-01-2005, 17:16
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Eend schreef op 10-01-2005 @ 18:13 :
Om even psychiatrisch te doen. Heb er toevallig een sectorwerkstuk over gemakat. Een depressie kan ontstaan door de erfelijke factor. Dan is de serotonine waarde in de hersens sowieso al vrij laag en dan hoeft er nog maar een kleine verstoring bij te komen en dan zit je in een flinke dip.

Dit heeft met de inwendigheid van de mens te maken en niet met de buitenkant
Net mijn punt.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 17:52
blurred
blurred is offline
Citaat:
en dan ook nog eens, wat is "mooi"? Wat ik mooi vind hoef jij absoluut niet mooi te vinden. Dat zijn dingen die voor iedereen anders zijn. Bovendien staat je innerlijk absoluut niet in verbinding met je uiterlijk.
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Het is waar dat niet iedereen dezelfde smaak heeft en precies dezelfde mensen mooi vindt, maar er zijn wel een aantal uiterlijke kenmerken te noemen waar vrijwel iedereen op valt. Met "mooie mensen" bedoelt hij waarschijnlijk mensen die voldoen aan het schoonheidsideaal. Slank, gelijkmatig gezicht, geen puisten, glanzend haar en een lachende mond.
Oud 10-01-2005, 19:01
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Panini schreef op 10-01-2005 @ 19:34 :
SIP (snel geirriteerd) HGP (Heel gierig) en ga zo maar door
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 19:02
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Panini schreef op 10-01-2005 @ 19:34 :
PRECIES! ik zat zo die test te maken op die site die Ruudje had gepost, en ik snap niet dat hier nou echt een naam voor verzonnen moet worden, want het is gewoon een karakter eigenschap, misschien ietwat extreem. Maar dan nog kan je net zo geod alles een naam geven, SIP (snel geirriteerd) HGP (Heel gierig) en ga zo maar door
Leuke vergelijking
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 19:28
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
phensicske schreef op 10-01-2005 @ 18:02 :
Bachelor in de toegepaste psychologie.

En verder:

Dat hoogbegaafde (jongeren) eerder de neiging kunnen vertonen tot depressiviteit is goed mogelijk. Maar dat kan je even goed zeggen van mensen die minder materiële middelen hebben of mensen die een ongeluk hadden en nu verlamd zijn of mensen die...

Tuurlijk Maar met al die mensen is iets aan de hand, ze worden beperkt door iets.. is dat met hoogbegaafden dan ook zo? (ik ben gewoon benieuwd naar je antwoord overigens.. )

Citaat:
Je hebt veel factoren die een rol kunnen spelen in een depressie, zelfs 'lelijk zijn'.

Maar voor zover ik weet is er ook nog een erfelijke gevoeligheid en de draagkracht van mensen en dus niet alleen hun omgeving/situatie/uiterlijk.
Yup en yup.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 12:35
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
grl schreef op 10-01-2005 @ 20:28 :

Tuurlijk Maar met al die mensen is iets aan de hand, ze worden beperkt door iets.. is dat met hoogbegaafden dan ook zo? (ik ben gewoon benieuwd naar je antwoord overigens.. )

Yup en yup. [/B]
Je kan het (situaties die ik opnoemde alsook hoogbegaafdheid)zien als beperking en ook niet. Het hangt af hoe de persoon het zelf aanvoelt.

Als ik arm ben, maar 'k heb veel vrienden kan ik nog steeds gelukkig zijn. Dat ik nu wat minder modieuze kleren kan kopen e.d. kan voor mij bv. van minder groot belang zijn.
Het is dus afhankelijk hoe de persoon zelf er mee omgaat.
Factoren die buiten de persoon liggen kunnen een persoon vlugger in de put duwen, maar het ligt vooral aan de persoon zélf.

Een hoogbegaafde persoon kan zowel problemen hebben met zijn hoge iq (denk aan sociale isolatie of zo), maar kan het net zo goed super vinden (meer vrije tijd, want moet zich minder bezighouden met studeren of hij kan net zaken bestuderen die hij heel interessant vindt...).
Als hij enkel het negatieve ziet kunnen die aspecten die zijn hoogbegaafdheid met zich meebrengen hem inderdaad ongelukkig maken.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 09:12
Verwijderd
http://www.nu.nl/news.jsp?n=471293&c=80

Als we dit Zweedse onderzoek kunnen geloven is de kans juist groter op depressie en de gevolgen daarvan als je een laag IQ hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten