Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2005, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 28-01-2005 @ 17:58 :
Als je vegetariër wordt omdat je het slecht vindt dat dieren afgemaakt worden, dan zie ik niet in waarom je geen producten als melk en eieren zou mogen gebruiken, daar worden, voor zo ver ik weet, geen dieren voor gedood. Dingen als gelatine, dierlijk stremsel, enz. is wat anders.
ik bedoel dus waarbij dieren dood gaan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2005, 17:52
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-01-2005 @ 17:58 :
Als je vegetariër wordt omdat je het slecht vindt dat dieren afgemaakt worden, dan zie ik niet in waarom je geen producten als melk en eieren zou mogen gebruiken, daar worden, voor zo ver ik weet, geen dieren voor gedood. Dingen als gelatine, dierlijk stremsel, enz. is wat anders.
Indirect worden daar dieren voor gedood. Is dat dan volgens deze vegetariers niet erg?
Oud 29-01-2005, 08:57
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 28-01-2005 @ 18:52 :
Indirect worden daar dieren voor gedood. Is dat dan volgens deze vegetariers niet erg?
Dat moet je aan "deze vegetariers" vragen.

Zelf drink ik amper melk en als ik eieren gebruik dat zijn het de "beste" die ik kan vinden (liefst van "loslopende kippen" of andere eco-dingen of wat dan ook)...
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 16:47
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik woon nog bij mijn ouders, en geen vlees eten lukt nog net. Maar ik kan het mijn moeder niet aandoen om alle E-nummers te checken ed..
Oud 30-01-2005, 16:55
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 29-01-2005 @ 17:47 :
Ik woon nog bij mijn ouders, en geen vlees eten lukt nog net. Maar ik kan het mijn moeder niet aandoen om alle E-nummers te checken ed..
kwestie van tegen je moeder zeggen welke je wel mag hebben.
Oud 30-01-2005, 19:26
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
TechXP schreef op 30-01-2005 @ 17:55 :
Ik kan 't tegen haar zeggen ja, maar dan moet ze daar ook op letten, en dat ziet ze niet echt zitten. En eigenlijk ben ik al blij dat ze al wat zonder vlees voor me maakt...

Als ik uit huis ben ga ik er natuurlijk wel op letten..
Oud 31-01-2005, 13:52
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 30-01-2005 @ 17:55 :
Dan moet ze toch ook nog steeds alle potten ed checken?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 17:42
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-01-2005 @ 14:52 :
Dan moet ze toch ook nog steeds alle potten ed checken?
Nee, want je zegt gewoon dat je de producten van het merk X mag of het product van X en de andere van dat merk niet. Kwestie van alleen kijken naar het merk.

Voor vegetariers is er genoeg te vinden. En voor veganisten ook in de gewone supermarkt. Kwestie van gewoon even verdiepen erin en daarna gewoon zeggen tegen je moeder of ze volgende keer van het Merk X ipv Y moet meenemen omdat dat beter bij je past qua filosofie.
Oud 01-02-2005, 17:34
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
TechXP schreef op 26-01-2005 @ 22:17 :
In principe zijn al die wetenschappelijke onderzoeken een beetje slecht. Ze spreken elkaar allemaal zo tegen.
Deels correct. Ze hoeven elkaar niet tegen te spreken, maar het is vaak onderzoek naar 1 effect, en dan moet je als lezer wel bewust zijn van andere effecten.

Citaat:
Of mensen die melk moeten gaan drinken als ze botontkalking hebben... kan je ze beter meteen een pistool geven...
Als meer mensen het eens zijn met jouw idee, zeg het dan even, dan neem ik aandelen pistoolmerken.

Citaat:
TechXP schreef op 31-01-2005 @ 18:42 :
daarna gewoon zeggen tegen je moeder of ze volgende keer van het Merk X ipv Y moet meenemen omdat dat beter bij je past qua filosofie.
Als ik jouw moeder was (en dat is niet zo vanwege tal van redenen, enkelen daarvan biologisch niet mogelijk), zou ik toch echt zeggen "doe je eigen boodschappen maar".

trouwens ergens zeg je "vegetarisch is gewoon lekker"... Die opmerking heeft me bijna aangezet tot vegetarier af, en waarom? Omdat er gewoon niks zo lekker is als vlees, heel simpel (en toch is er een onbekend iets dat me zegt, niet mekkeren, vreet maar vies :X)
Doordeweeks boeit het me niet zoveel, met standaard groentes als worteljes, aardappeln, rode kool en die mikmak, vind ik het helemaaaal niet erg om vleesvedrvangers te eten. Het vlees erbij at ik toen alleen maar om het iets draaglijker te maken. Maar als we fonduen ofzo, dan zit het me soms toch wel hoog.

Laatst gewijzigd op 01-02-2005 om 17:36.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 17:58
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 01-02-2005 @ 18:34 :
Als ik jouw moeder was (en dat is niet zo vanwege tal van redenen, enkelen daarvan biologisch niet mogelijk), zou ik toch echt zeggen "doe je eigen boodschappen maar".
Ik doe zelf veel van mijn boodschappen. Eigenlijk het meeste. Mijn moeder haalt ook wel bepaalde dingen in huis voor mij en dat is gewoon leuk. Mijn moeder vind vegetarisch eten ook goed. Mijn vader ook wel. Zusje ook wel. Ze zijn nou niet echt het type dat zo nodig altijd vlees moet. Mijn broer is daar weer anders wil. Die word boos als die geen vlees krijgt. En vroeger at die eigenlijk hoogstens een kroketje.

Citaat:
trouwens ergens zeg je "vegetarisch is gewoon lekker"... Die opmerking heeft me bijna aangezet tot vegetarier af, en waarom? Omdat er gewoon niks zo lekker is als vlees, heel simpel (en toch is er een onbekend iets dat me zegt, niet mekkeren, vreet maar vies :X)
Tsja, dat zal best. Dat is alleen maar een mening. Ik vind vlees niet lekker. Nou ja groente eigenlijk ook niet Maar na vele malen eten ga je er van houden. Eten is gewoon gewenning. En het ene eten word soms net iets lekkerder door die gewenning. Ik hoor wel eens van vegetariers die vlees lekker vonden en vegetarier waren voor een aantal jaren echter toen ze een terugval hadden en vlees aten vonden ze het toch niet lekker meer. Smaak is zo te veranderen dus.
Oud 01-02-2005, 18:19
Jampot
Jampot is offline
ik vind ook niet dat je van je ouders kan verwachten om veganistisch voor je te kopen, of koken.. het maakt alles zo'n eind moeilijker. vegetarisch, vooruit, maar je moet wel even rationeel blijven.

ik woon nu op mezelf en kook altijd veganistisch. maar toen ik thuis woonde regelde ik de dingen waarover ik zelf controle had: geen melk, geen kaas, geen eieren, geen vlees. maar e-nummers kon ik niet van mijn ouders verwachten op te letten, ik at 's avonds dan ook wat de pot schaftte, een vleesvervanger met scharreleieren at ik maar gewoon.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 19:35
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Jampot schreef op 01-02-2005 @ 19:19 :
ik vind ook niet dat je van je ouders kan verwachten om veganistisch voor je te kopen, of koken.. het maakt alles zo'n eind moeilijker. vegetarisch, vooruit, maar je moet wel even rationeel blijven.

ik woon nu op mezelf en kook altijd veganistisch. maar toen ik thuis woonde regelde ik de dingen waarover ik zelf controle had: geen melk, geen kaas, geen eieren, geen vlees. maar e-nummers kon ik niet van mijn ouders verwachten op te letten, ik at 's avonds dan ook wat de pot schaftte, een vleesvervanger met scharreleieren at ik maar gewoon.
Ik vind dat niet. Ouders horen je te steunen bij je keuze. En als je niet die e-nummers wilt enzo, dan moeten ze dat ook niet verplichten en voor jouw apart koken of dat je zelf apart iets kookt of dat ze iets kopen wat iedereen mag.
Maar goed, men moet dat zelf bepalen. Ik kan het echt niet aan als ik mijn keuze niet verder kan zetten omdat de pot niet geschikt voor mij is en ik het maar moet eten ofzo.
Oud 08-02-2005, 19:27
Built to last
Built to last is offline
Citaat:
miekmuis schreef op 13-01-2005 @ 22:34 :
Ik ben vegetarisch opgevoed. Dat wil zeggen, mijn moeder heeft me nooit vlees gegeven tot ik er zelf om ging vragen.

Met alle respect, vind ik dat geen goede manier.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 20:40
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Built to last schreef op 08-02-2005 @ 20:27 :
Waarom niet?
Oud 14-02-2005, 15:50
biep
biep is offline
Citaat:
Built to last schreef op 08-02-2005 @ 20:27 :
Ik denk dat ik mijn kinderen later ook gewoon vegetarisch opvoedt hoor.
Zie niet in wat daar slecht aan is, er zijn zóveel vleesvervangende producten.

Veganistisch opvoeden vind ik wel wat anders (ivm kinderfeestje, overblijfpuaze's op school ed). Dat zou ik niet snel doen.
Oud 14-02-2005, 16:10
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
biep schreef op 14-02-2005 @ 16:50 :
Veganistisch opvoeden vind ik wel wat anders (ivm kinderfeestje, overblijfpuaze's op school ed). Dat zou ik niet snel doen.
Lijkt me ook geen probleem. Kwestie van eten meegeven. En van te voren andere ouders vertellen over welke snoepgoed wel en niet mag.
Beter is natuurlijk geen snoepgoed. En eventueel aanbieden om te helpen als men het niet precies weet.
Een veganistische taart is zo gemaakt. En niet lastiger dan een niet-veganistische taart. Alleen gooi je er geen eieren doorheen maar andere middelen (bv. maizena of ei-vervanger (no-egg))
Oud 15-02-2005, 14:32
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Terugvallen in oude patronen bij dit soort principekwesties is voor mietjes.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten